Hur har ni som byggt garage gjort med elen, jag tänker placering av uttag?
Hur många?
Hur högt?
Sladdvindor?

Ja, sånt man bör tänka på och idéer över lag på ljus och elfronten:)
 
  • Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Du kan nog inte få för många uttag. Jag har mina på 110-120cm.
Har 7st i garagedelen, tänk även på ev uttag för motorvärmare, med 16A för o kunna köra hög värme.
Uttag i tak för portmotor?
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
matsa79
Glöm inte att minst sätta dit ett tre-fas. Själv har jag ett garage på 73kvm och jag har total 16 uttag, inräknat två till portarna. De flesta av uttagen sitter strax över 120cm. Tänk även på att det är bra att ha minst ett uttag på varje vägg på utsidan. Själv är alla mina uttag på utsidan kopplade till en vanlig lamp-knapp så jag kan slå av strömmen i garaget. Det finns snygga försänkta uttag för fasaden. Elektrikerna tyckte att garaget var väl planerat när det gällde elen.

Detta skulle arga snickaren bli arg om han läste, jag satte osb i hela taket. Eftersom garaget sitter ihop med huset var jag tvungen att ha dubbla skivor. Jag frågade då kvalitetsansvarig om det gick bra med osb+gips istället för dubbelgips. Han sa att det hade visat sig att det var lika säkert. Det var lite jobbigt att sätta osb i taket men gipsen var väldigt enkelt. Nu är det bara en stor fördel med osb överallt, visst kan man inte sätta upp allt för tunga saker i osb men vanlig saker sätter man upp väldigt enkelt nu.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Portmotorn hade jag nästan glömt;)

Ja, trefas hade jag nog tänkt lägga på 2 ställen,

Smart med styrbara ute uttag. Jag kommer nog att köra lite av elen via KNX då jag har det i huset så blir lätt att styra lite av elen:)

Jag är faktiskt inne på plåttak i garaget, snabbt å smidigt utan att behöva slipa å måla:) Väggarna blir Osb å gips:)
 
Bra råd du fått.
Jag monterade tre dubbel-uttag under arbetsbänken. Bra när man kör vinkelslip eller dylikt, slipper ha kabel upp på bänken.
Planera extra uttag vid hyllan där dina laddare och radion ska vara.
Tänk till hur mycket 3-fas du ska ha i framtiden. Jag hade utanpåliggande, med en dosa ovanför uttagen, där jag kunde koppla in extra senare.
Plåt i taket låter bra. Vit eller silver?

//AA
 
saiter skrev:
Bra råd du fått.
Jag monterade tre dubbel-uttag under arbetsbänken. Bra när man kör vinkelslip eller dylikt, slipper ha kabel upp på bänken.
Planera extra uttag vid hyllan där dina laddare och radion ska vara.
Tänk till hur mycket 3-fas du ska ha i framtiden. Jag hade utanpåliggande, med en dosa ovanför uttagen, där jag kunde koppla in extra senare.
Plåt i taket låter bra. Vit eller silver?

//AA
Under bänkar va också ett bra tips!

Ja, känns vettigt med plåt, blir mer ekonomiskt också. Färgen är den stora frågan! Kan inte bestämma om det ska va vit, silver eller om man ska vara helt vild och ta zinkfärgat.. :)
 
Har en 3.60 arbetsbänk i mitt hobbyrum. 4 uttag på varje sida och verktygstavlor i mitten.
 
souba skrev:
Sladdvindor?
Jag satte ett uttag på 2m höjd just för att kunna montera en sladdvinda där sen.

Det är inte fel att sätta en egen undercentral i ett så pass stort garage.
Om du ska ha mycket lysrör så kan jag även tipsa om att göra 2-3 grupper med impulsrelän för belysningen, då tänder/släcker du med återfjädrande brytare, du får även möjlighet att tända belysningen i 2-3st sektioner.
Jag har tex valt att koppla så att jag kan tända varannat lysrör om jag inte har behov av full belysning.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Monterat spottlådor i förrådsdelen
ImageUploadedByByggahus.se1394297841.634940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med ett lager 45 knauf isolering, grymt snygg färg!:) även innertaket på plats:)
ImageUploadedByByggahus.se1394297899.365464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lite osb och gips
ImageUploadedByByggahus.se1394297938.400250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även tag på en rejäl dörr mellan garage och förråd som passade som handen i handsken!
ImageUploadedByByggahus.se1394297978.534035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cust3000 och 3 till
  • Laddar…
Ska pröva att hinna spackla lite imorn så kan man snart få in lite hyllor å få ett system på allt rot som blir när man bygget:)
 
Spacklat klart förrådet denna helg, så lite färg till helgen så kan man börja flytta in lite skräp där:)
Även beställt garageporten med en preliminär lev v15, så innan dess måste jag få klart det mesta av elen så jag kan sätta osb och gips runt garaghålet:)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bra jobbat!
Jag känner väl igen det där pusslandet du beskriver :)
Göra klart där så att man kan flytta saker som ligger i vägen dit. Eller "nästa vecka blir det leverans av xxxx och då måste det och det vara klart"
Alla som byggt vet hur viktig logistiken och planeringen är.
 
  • Gilla
ducc1 och 1 till
  • Laddar…
Spacklat, målat, monterat dörr och organiserat!!
ImageUploadedByByggahus.se1395515557.218988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte dörr på byggmax, billigt och funkar nog fint på garaget:)

ImageUploadedByByggahus.se1395515605.986322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev foder av melamin skivor jag hade över. Får se vad nackdelarna är efter nått år:) notera det snygga dörrhandtaget;-)

ImageUploadedByByggahus.se1395515693.828604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gött å få lite grejer på plats!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Blir det att måla golv eller klinkra?
 
Inte bestämt än vad det blir för golv:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.