image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsat lite idag! Svär lite varje gång när jag mäter till alla dosor��
Imorgon hoppas jag hinna få upp det sista av läkten i taket så ja är redo när isoleraren kommer på måndag:)
 
Korvgubbe
Läge att investera i en hole-in-one?
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Ja, har jagat en hole in one men blivit snål varje gång jag varit på väg å köpt:)
 
souba skrev:
Ja, har jagat en hole in one men blivit snål varje gång jag varit på väg å köpt:)
Slå till, du gråter bara en gång sen är det motorväg. :)
Blir finfint det där, ser riktigt bra ut.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Ett annat sätt som funkar ypperligt för att hitta center på doshål är en krysslaser på stativ. Funkar toppen!
 
  • Gilla
martinradbo och 3 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Ett annat sätt som funkar ypperligt för att hitta center på doshål är en krysslaser på stativ. Funkar toppen!
Funkar bra med ett hål per gipsskiva ja. Jobbigt att ha flera krysslaser.
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
Köpte Hole-In-one av en lite billigare variant (Biltema). Tyvärr är jag inte nöjd för magnetkraften är lite för dålig så jag får vara supernoga att få det bra centrerat. Har väll gjort 60 hål under min renoveringstid och jag hade lätt betalat lite mer för lite bättre kvalité.
 
Pausat i hole in ONE funderingarna och dammat i kring lite istället:)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli skönt när detta är klart och man kan ha lite värme i vinter!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt å slippa glasfiber men detta va faktiskt mer slitigt än jag trodde, kommit ca 2/3 av taket nu på ca 6h och 2 man. Så imorn ska det va isolerat å klart! Och då har jag lika många timmar kvar å damma av;-)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Börjar fundera lite på ventilation nu när det är tätt.. Vad behövs? Räcker det med typ en pax-fläkt. Vart bör man sätta ventilationen, högt?
 
A
Vad blev det för uppvärmning till slut ?
Nån form av frånluftsfläkt bör du ju ha iaf
 
Inte köpt nån uppvärmning än utan kör än så länge på en dieselkanon, men kommer köpa en luft vatten utedel och köra på golvärmeslingorna. Sen kanske man får komplettera med något när man vill ha värme snabbt beroende va pumpen kommer sluka i el:) ja, nån typ av frånluft behövs men även till??
 
Jag har en till och en frånluftsventil än så länge, har ett par till som ska upp (vilket år som helst). :rolleyes:

Ena sitter nere till vänster och andra sitter upptill till höger i garaget.
En fuktstyrd-Paxfläkt skulle nog inte vara fel under vinterhalvåret, då det blir rätt fuktigt av bilar och golvvärmen.
Har ställt ut avfuktaren som vi har i tvättstugan i källaren under sommarhalvåret och då har de blivit bättre men inte helt bra.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
På tal om hole-in-one så kan jag bara hålla med om att det är en fantastisk uppfinning. Väl värt att skaffa.

Men jag fick ett annat tips av min elektriker och det gick ut på att man tar kritpulver som man har till snörslån och gnider det på dosorna och sedan trycker man bara skivan mot dessa. Ner med skivan igen och borra efter avtrycken.

Jag har inte provat detta själv då jag har en hole-in-one eftersom jag kan tänka mig roligare saker än att flytta runt på skivor. Men det borde fungera 😃
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
brajt skrev:
Köpte Hole-In-one av en lite billigare variant (Biltema). Tyvärr är jag inte nöjd för magnetkraften är lite för dålig så jag får vara supernoga att få det bra centrerat. Har väll gjort 60 hål under min renoveringstid och jag hade lätt betalat lite mer för lite bättre kvalité.
Det är möjligt att Biltemas är svagare än originalet som jag har men jag skulle också velat ha mer magnetkraft. Dock har jag några knep som funkar för mig. I OSB så överdimensionerar jag hålet en aning och då gör det inget om det inte blir perfekt centrerat. I gips så gäller det att borren sticker ut så pass mycket framför hålsågen att den går igenom gipset och träffar centreringskonan innan själva hålsågen biter tag. På så sätt hamnar hålsågen i rätt läge eftersom borren kan röra sig lite i sidled när man kör i gips. Antar att även Biltemas har en kona som styr borren till centrum?
 
  • Gilla
herrfredriksson
  • Laddar…
iSnobben skrev:
På tal om hole-in-one så kan jag bara hålla med om att det är en fantastisk uppfinning. Väl värt att skaffa.

Men jag fick ett annat tips av min elektriker och det gick ut på att man tar kritpulver som man har till snörslån och gnider det på dosorna och sedan trycker man bara skivan mot dessa. Ner med skivan igen och borra efter avtrycken.

Jag har inte provat detta själv då jag har en hole-in-one eftersom jag kan tänka mig roligare saker än att flytta runt på skivor. Men det borde fungera 😃
Ketchup funkar utmärkt....
 
  • Gilla
souba och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.