60 140 läst · 130 svar
60k läst
130 svar
ETA vedpannor är dyra, men är de bra?
Jo det kanske är så att det inte funkar bra i praktiken.Kanske kommer nya tekniker med tiden.Det får framtiden utvisa.
Håller nog med _ap_ om den risken. Vill man ha varmvatten konstant finns ju elpatron eller flisbrännare.
Iofs kanske man kunde sätta in en "tändpatron" de gånger man behöver senaretändning. Nåt liknande de "tändkuddar" man lägger på grillen som innehåller brännbart ämne sen tunna trådar som går ut genom luckan.
Den uppfinningen bjuder jag ut
Iofs kanske man kunde sätta in en "tändpatron" de gånger man behöver senaretändning. Nåt liknande de "tändkuddar" man lägger på grillen som innehåller brännbart ämne sen tunna trådar som går ut genom luckan.
Den uppfinningen bjuder jag ut
ETA och Fröling är säkert mycket bra produkter. Priset kan man däremot undra lite över. Borde ju vara mycket billigare att tillverka en panna i Österrike än i Sverige med tanke på de helt otroooliga skatter och arbetsgivaravgifter som företagarna alltid jämrar sig över.
Är det möjligtvis i Österrike på samma sätt som i Belgium att en vedpanna är en statussymbol och inte bara en värmepryl. I så fall är ju produkten ganska prisokänslig - ju mer kunden betalar ju mer status ger pannmodellen.
Synd i så fall på svenska vedeldare som köper en panna med avsikt att få bra och billig uppvärmning.
Är det möjligtvis i Österrike på samma sätt som i Belgium att en vedpanna är en statussymbol och inte bara en värmepryl. I så fall är ju produkten ganska prisokänslig - ju mer kunden betalar ju mer status ger pannmodellen.
Synd i så fall på svenska vedeldare som köper en panna med avsikt att få bra och billig uppvärmning.
Du får bra och billig uppvärmning även med en dyrare panna, jag tänker så här,holmertz skrev:
Har man en lättanvänd och säker panna kan alla använda den även frun/barnen i huset,
köper du en krånlig panna kanske det är så att bara karln som eldar och så blir det elpatron när han är borta.
Hur billig blir den billiga panna då?
Sen säger jag inte att det bara är 2 märken som kan eldas av andra än karln i huset
men har man en "roligare" pannan så blir det att man använder den och då blir det ekonomi även i en dyrare panna.
Mina funderingar iallafall.
Hej _AP_, kricken och ni andra.
Den här veckan ska min nya Effecta Woody Lambda komma. Dessutom solfångarutrustningen så nu blir det mycket arbete med utrivning av gamla pannan, och som hantlangare till rörkrökarna. Intressant debatt som förts här den sista tiden. Argumenten har verkligen haglat. Min reflektion är att _AP_ har fått en massa välförtjänt gratisreklam för sin goda produkt. Även min uppfattning är att _AP_ i första hand framhåller sin egen panna. Jag hoppas bara att mitt val av panna faller väl ut så jag inte blir besviken. Rapporterar till er så småningom hur det går.
Den här veckan ska min nya Effecta Woody Lambda komma. Dessutom solfångarutrustningen så nu blir det mycket arbete med utrivning av gamla pannan, och som hantlangare till rörkrökarna. Intressant debatt som förts här den sista tiden. Argumenten har verkligen haglat. Min reflektion är att _AP_ har fått en massa välförtjänt gratisreklam för sin goda produkt. Även min uppfattning är att _AP_ i första hand framhåller sin egen panna. Jag hoppas bara att mitt val av panna faller väl ut så jag inte blir besviken. Rapporterar till er så småningom hur det går.
grosen skrev:Hej _AP_, kricken och ni andra.
Klart man framhåller sin egan produkt, jag har också sagt varför jag gör det.
Jag är stolt över att få montera en ETA, dom sista pannorna av annat märke har bara gett
mig huvudvärk pga reklamerade delar, som liten företagare har man inte tid/råd att göra samma jobb 2 gånger.
Den Effecta du/ni köpt kommer fungera kanon, (har montera nån sådan också)
men dom går fortfarande inte att jämföra.
När du öppnar och stänger vedluckan kommer du förstå vad jag menar.
Kom också ihåg grosen att när du ringde rekomenderade jag dig en Effecta.
Men självklat "skröt" jag lite extra på ETA.
Tror jag sagt det 1000 gånger, alla har olika behov och huvudsaken är att man själv blir nöjd.
Den som önskar att tråden upphör kan säkert PM en moderator för att få den bort plockad.
Nej då! Det verkar inte spela nån större roll ,om din Effecta "bara" håller i 25år,du får ju ändå 2st för samma pris som vad en ETA kostar? Verkningsgrad eller bekvämlighet är det väl ingen störr skillnad på???grosen skrev:
Jo förvisso! Blir man mest nöjd då om man köper den dyraste pannan man hittar?ETA är ju dubbelt så dyr som en vanlig premium, top of the line panna,borde den inte va dubbelt så bra då oxå?Nu är det väl ändå dax att vi får ett långt informativt inlägg om ETAns alla fanatiska fördelar..
Man brukar säga att man får vad man betalar för. om det stämmer vet jag inte, men det finns en viss poäng i det
Det måste finnas alternativ och konkurrens på marknaden annars kommer vi aldrig att utveckla produkter. Dom tillverkare som satsar på bättre prestanda, teknologi och kvalité kommer förmodligen stå sig starkare på marknaden i framtiden. för precis som allt annat så måste väl även vedeldning kunna bli lättare och smidigare och bättre, det är just det ETA bla försöker utveckla.
ETA, Fröling mm tillverkas inte till alla enligt min åsikt, det finns många som inte har råd och dom får ta ett billigare alternativ så enkelt är det... men det är så det fungerar. Och så är det med alla produkter.
Det finns två sorters människor:
En som kämpar och försöker
Och en som står brevvid och gnäller.
Behöver nog inte nämna vilken kategori jag tycker knekten och kricken_ tillhör
Det måste finnas alternativ och konkurrens på marknaden annars kommer vi aldrig att utveckla produkter. Dom tillverkare som satsar på bättre prestanda, teknologi och kvalité kommer förmodligen stå sig starkare på marknaden i framtiden. för precis som allt annat så måste väl även vedeldning kunna bli lättare och smidigare och bättre, det är just det ETA bla försöker utveckla.
ETA, Fröling mm tillverkas inte till alla enligt min åsikt, det finns många som inte har råd och dom får ta ett billigare alternativ så enkelt är det... men det är så det fungerar. Och så är det med alla produkter.
Det finns två sorters människor:
En som kämpar och försöker
Och en som står brevvid och gnäller.
Behöver nog inte nämna vilken kategori jag tycker knekten och kricken_ tillhör