60 140 läst · 130 svar
60k läst
130 svar
ETA vedpannor är dyra, men är de bra?
Gnälla, gör du på det mesta förutom gjutjärnspannor. du verkar vara bitter.knekten skrev:
Var lika intresserad av Fröling som ETA, även HDG var med i bilden, men den föll bort pga av att den säljer mindre i sitt hemland än Fröling och ETA. Tyckte det var ett tydligt tecken på att jag inte skulle köpa den.
Valde ETA´n för jag fick helt klart bäst service, ETA´s cellsluss som är 100% bakbrandssäker föll jag oxå för, när mitt förra pannrum brann ner pga bakbrand
Är Fröling dyrare? Vad har fröling utvecklat som inte ETA har?... skulle vara intressant och veta.
Behöver inte alltid vara så att dyrast och mest komplicerad också är bäst. Många alltför invecklade och servicekrävande apparaturer har fått marknadens hårda dom och befinner sig nu på historiens skräptipp.Grytis skrev:ETA, Fröling mm tillverkas inte till alla enligt min åsikt, det finns många som inte har råd och dom får ta ett billigare alternativ så enkelt är det... men det är så det fungerar. Och så är det med alla produkter.
Det finns två sorters människor:
En som kämpar och försöker
Och en som står brevvid och gnäller.
Vedpannor med automattändning och automatisk vedinmatning hör nog till denna kategori.
De som "kämpar och försöker" brukar få fram produkter som är enklare, billigare, effektivare, mer lättskötta och mer driftsäkra än tidigare produkter. Så är det med alla produkter.
De som "står bredvid och gnäller" kan mycket väl också vara lata golfspelare som spekulerar i att marknadsföra en extradyr produkt som har många finesser och som ger extra bra avkastning. Finns alltid folk som köper det dyraste utan att göra någon ekonomisk kalkyl.
I det här fallet tror jag också att ETA och Fröling pannorna kan vara rätt produkt för den som har behov av att betala för finesserna. Om 5 år finns det troligen billigare pannor med samma fördelar om vedeldarboomen håller i sig. Låt bara dem som "kämpar och försöker" få lite tid på sig.
Redigerat:
Vilken speciell produkt tänker du på när tekniken blir deras nedgång?
Automatisk tändning och automatisk inmatning på vedpannor är ganska onödigt när produkten flispannor redan finns... eller?
Men som sagt.. ETA´s vedpanna var en fröjd för ögat, frölings har jag inte sett men den är nog lika fin...
Automatisk tändning och automatisk inmatning på vedpannor är ganska onödigt när produkten flispannor redan finns... eller?
Men som sagt.. ETA´s vedpanna var en fröjd för ögat, frölings har jag inte sett men den är nog lika fin...
Just finesser vad i hela fridens namn ska man med det till. Ok jag har världens (enligt vissa) sämsta panna en viadrus kostade mig 20 laxen draglucka och installation (gjorde jag själv) inkl alla kopplingar och en ny rökgastermostat samt leverans av allt hem på gården. Acctank hade jag sen tidigare. Lite jobb att baxa in den (mer jobb dock att få ut den gamla med stor intern tank+beredare).
Nåväl den svåra användningen av denna panna är följande:
1. Sota ur/dra ur den gamla askan c:a 1-2 minuter.
2. Hiva i ved 1-5 minuter
3. Trycka på lite papper ovanpå 30 sek
4. Tända 10 sek.
5. Eventuellt gå och dra ihop glödbädden lite granna efter någon timme. 30 sek+trappan ner.
Resten sköter pannan och laddomaten/rökgastermostaten.
Vilka finesser skulle göra allt för min del? Jag förstår liksom inte. Min sambo som är tjej av yttersta graden dvs klarar inte att byta däck på bilen säger att det är skitenkelt tycker jag säger det mesta.
Jag måste ha blivit grundlurad men säg hur?
Nåväl den svåra användningen av denna panna är följande:
1. Sota ur/dra ur den gamla askan c:a 1-2 minuter.
2. Hiva i ved 1-5 minuter
3. Trycka på lite papper ovanpå 30 sek
4. Tända 10 sek.
5. Eventuellt gå och dra ihop glödbädden lite granna efter någon timme. 30 sek+trappan ner.
Resten sköter pannan och laddomaten/rökgastermostaten.
Vilka finesser skulle göra allt för min del? Jag förstår liksom inte. Min sambo som är tjej av yttersta graden dvs klarar inte att byta däck på bilen säger att det är skitenkelt tycker jag säger det mesta.
Jag måste ha blivit grundlurad men säg hur?
Du behöver tydligen inte en bättre panna, (eldade inte du med förugn i den?) men det finns personer som kanske har
5000L ack, hur mycke tid måste man då lägga ner om man ska fylla den med en Viadrus?
Kanske göra som kricken, tända en brasa vänta till den slocknat tända en till osv 2-3 gånger.
Låter skoj.
5000L ack, hur mycke tid måste man då lägga ner om man ska fylla den med en Viadrus?
Kanske göra som kricken, tända en brasa vänta till den slocknat tända en till osv 2-3 gånger.
Låter skoj.
_ap_:Jo jag kör förugn vintertid så jag var tvungen att sätta vinkelslipen i den det första jag gjorde Hade nog vart ännu surare att få kapa i en 80k panna
Jag har inte nog med acctank i dagsläget (därav en del att jag kör med spåneldning) men det är ju inte pannans fel precis och det håller på att åtgärdas men allt går ju så snabbt
gillis018:Hur effektiv är en underförbrännare egentligen då? Alla anger ju bara effekten när de är som effektivast. Ungefär som att jämföra bensinförbrukningen på motorväg med varm motor med blandad körning. Min panna (ej inkluderat förugnen då där det brinner hela vintern ) slocknar faktist emellanåt då veden är slut. Effektiviteten har avhandlats i annan tråd och jag säger som så för 35 papp(skillnaden mot Tex baxi) får åtminstone jag många sköna kubik hemkörda huggna och klara.
Tror faktist att bara keramikkostnaden kommer äta upp ev vedvinst så den parametern är icke intressant åtminstone för mig som sitter på 150ha vindfällor, sly, sattyg och annat lite mer värt
Kråkorna fryser hos oss det kan jag lova har IR-kamera så jag ser de flesta hålen i kåken/skorstenen.
Enda egentliga större nackdelen har _ap_ redan påpekat: vedvolymen samt att det är lite dumt om man vill köra flera ilägg men är man full i fan så går även det att lösa. Raka ut glöden i en hink i med ny ved och hej&hå
Bönnern kan de!
Jag har inte nog med acctank i dagsläget (därav en del att jag kör med spåneldning) men det är ju inte pannans fel precis och det håller på att åtgärdas men allt går ju så snabbt
gillis018:Hur effektiv är en underförbrännare egentligen då? Alla anger ju bara effekten när de är som effektivast. Ungefär som att jämföra bensinförbrukningen på motorväg med varm motor med blandad körning. Min panna (ej inkluderat förugnen då där det brinner hela vintern ) slocknar faktist emellanåt då veden är slut. Effektiviteten har avhandlats i annan tråd och jag säger som så för 35 papp(skillnaden mot Tex baxi) får åtminstone jag många sköna kubik hemkörda huggna och klara.
Tror faktist att bara keramikkostnaden kommer äta upp ev vedvinst så den parametern är icke intressant åtminstone för mig som sitter på 150ha vindfällor, sly, sattyg och annat lite mer värt
Kråkorna fryser hos oss det kan jag lova har IR-kamera så jag ser de flesta hålen i kåken/skorstenen.
Enda egentliga större nackdelen har _ap_ redan påpekat: vedvolymen samt att det är lite dumt om man vill köra flera ilägg men är man full i fan så går även det att lösa. Raka ut glöden i en hink i med ny ved och hej&hå
Bönnern kan de!
Enda egentliga vitsen med en vedpanna är väl att den har stor vedvolym?
Annars kan man lika gärna köra förugn..
Sklijer det BARA 35kkr ner till en baxi?
låter ju lite med tanke på att man får 50L större ved volym, lambdastyrning,
spaksotning, shuntstyrning för 2st kretsar, digitala termometrar, återvinningskopple, samt ytterligare 175kg att ställa på pannrums golvet!
Annars kan man lika gärna köra förugn..
Sklijer det BARA 35kkr ner till en baxi?
låter ju lite med tanke på att man får 50L större ved volym, lambdastyrning,
spaksotning, shuntstyrning för 2st kretsar, digitala termometrar, återvinningskopple, samt ytterligare 175kg att ställa på pannrums golvet!