60 143 läst · 130 svar
60k läst
130 svar
ETA vedpannor är dyra, men är de bra?
Effectan blev lite försenad i leveransen pga nåt strul mellan Bynor som jag köpte av och Effecta som skickade den. Nu är den iaf här, men så ramlade min tilltänkte rörmokare ner från en stege och bröt flera revben, så det blev ytterligare försening. Jag har monterat solfångarutrustning på taket, vaccumrör från Intelli-heat, och har baxat ner nya pannan till källaren, så allt är förberett. Det ska bli verkligt roligt att få börja elda i nya pannan, och att få slippa elda överhuvudtaget under halva året. Man blir liksom inte yngre med tiden.
Ny rapport när det blivit klart.
Ny rapport när det blivit klart.
Eftersom grosen inte svarat ännu kan jag sticka mellan med en liten uppdatering._ap_ skrev:
Effectan anlände för tre veckor sedan och jag satte in den veckan efter. Jag måste säga att det är lite synd att tillverkaren inte kan anamma lite vanlig verkstadsmekanisk standard på olika detaljer. Det kan inte röra sig om annat än storleksordningen hundralappar för att konstruera och få tillverkat lite delar för tex lucklås och gångjärn. Det skulle ge ett helt annat helhetsintryck och säkert längre hållbarhet, samma sak med fläktmotorns termiska isolation via axeln med konsoll och litet hjälpfläkthjul. Den rostfria lådan i brännkammaren har även den en icke professionell passform och slitsen den sätts in i skulle kunna vara ett hopplock vid en akut reparation.
De olika mekaniska små problemen eller kommande problem som kommer ur ovanstående är inget jag hänger upp mig på eftersom jag ganska snart ska göra vid dem på egen hand, men jag tycker det är synd att man inte förstår att leverera en välgjord produkt även i de små detaljerna. Jag kan inte tolka det som annat än slarv och hafs utan varje form av yrkesstolthet som montör och/eller konstruktör. För det trots allt höga priset på pannan skulle jag önska att såna här saker som drar ner betyget lite inte skulle förekomma.
Vad gäller funktion som panna är den däremot i mina ögon mycket bra och i det närmaste invändningsfri. Jag har bara eldat fyra gånger hittills men den är mycket enkel att tända och inrykning är ett okänt fenomen om man inte missköter sig grovt. Effektuppgiften 35kW är verkligen sann och verkningsgraden som jag mätte med externa instrument vid tredje eldningen ligger väl i enlighet med vad man uppger. Trots de halvsura kommentarerna rörande lambdasond som man kan läsa i tråden måste jag säga att den verkligen är till nytta och ger utmärkta förbränningsresultat. Emellertid märks att det är programversion 1A på styrningen, det finns lite att önska i regleralgoritmerna för att få bättre stabilitet vid upp och nedeldning
En annan sak som tillägg till första stycket är elsystemet, detta är av ett utförande som liksom lucklås mm lämnar lite övrigt att önska. Det mekaniska överhettningsskyddet var ställt för utlösning vid 90℃ så det blev första åtgärd att ställa det vid ca 100℃ istället. Skyddet som bryter fläkten och stänger spjällen via styrningen låg däremot vid 100℃. Även montage och utförande av elinstallationen lider lite av samma symptom som mekaniken, det kan inte röra sig om många minuter extra vid montaget och lite metodarbete för förberedelser samt att inte hela tiden jaga enstaka kronor för materialet så skulle det bli fackmässigt och upplevas positivt istället.
Dessa små förtret stör inte mig eftersom jag fixar dem själv och bygger om saker som jag inte är helt nöjd med men för genomsnittskunden tror jag tillverkaren förlorar på sitt överdrivna "sparande". Jag förstår nu vad tex _ap_ menar med sina jämförelser med tex ETA odyl, denna pannan ska inte jämföras med något sprunget ur den "germanska stammen" men med såna prisskillnader kan åtminstone inte jag motivera mig. Priset på Effecta:n skulle jag se som acceptabelt om de höjde ribban lite i sina detaljer, nu kanske den ligger lite i övre spannet.
Sammanfattat tror jag att den kommer att fylla sin plats på ett bra sätt och det ska bli intressant att följa under vintersäsongen.
Man blir nästan rörd till tårar när man läser detta inlägg, att det fortfarande finns någon med en gnutta yrkesstolthet kvar i detta land som märker skillnad på ett och annat.
Tycker oxå det är synd på en så i övrigt fin panna att dom ska ha "prutat" på vissa detaljer typ luckstängningen, det förstör hela intrycket. tyvärr..
funktionen kommer förmodligen vara densamma, men ändå.
Skulle vara kul att låta dig "granska" en ETA
Vill minnas att jag i inlägg 15 på sida 1, skrev
"Satsa på en Woddy dom är fina, men inte så billig som den borde."
åt herr grosen.
Kanske stämmer trots allt..
Tycker oxå det är synd på en så i övrigt fin panna att dom ska ha "prutat" på vissa detaljer typ luckstängningen, det förstör hela intrycket. tyvärr..
funktionen kommer förmodligen vara densamma, men ändå.
Skulle vara kul att låta dig "granska" en ETA
Vill minnas att jag i inlägg 15 på sida 1, skrev
"Satsa på en Woddy dom är fina, men inte så billig som den borde."
åt herr grosen.
Kanske stämmer trots allt..
knekten:Detaljfinischen är det ju inget fel på våra dödspannor. Jag tycker den både ser och känns väldigt gedigen i alla bemärkelser. Det enda som var uselt var medföljande sotviska den blev snabbt slut
Fast det är klart vi är lurade vi vet bara inte hur
Fast det är klart vi är lurade vi vet bara inte hur
Jo ja väntar förtvivlat på att luckorna ska ramla bort o rostret ska slå sig vint o snett.. Verkar som att ja får vänta tills barnbarna får ta vid Spelar ingen roll att man fyller panna med stenkol,den ända som blir lidandes är latmasken...v-g skrev:
Viadrus pannor är billiga(re), men är de bra? Det skulle vi kunna vända denna trådens rubrik till.
Det är ofta roande med alla små inlägg från tex knekten i detta kära ämne, men om du nu tar på säljmössan, avhåller dig från rysk vodka osv, vad för några för mig okända insikter skulle göra att man lägger +20kkr på en sån. En förhatlig premium i de lägre klasserna är inte mer än 50-75% dyrare.
Jag tycker inte det borde vara negativt att även en så elementär och enkel produkt som vedpannor kan utvecklas lite i olika riktningar. Allt behöver inte bli bättre av sån in/utveckling men att stå kvar i grottorna är inte heller så lockande.
Det är ofta roande med alla små inlägg från tex knekten i detta kära ämne, men om du nu tar på säljmössan, avhåller dig från rysk vodka osv, vad för några för mig okända insikter skulle göra att man lägger +20kkr på en sån. En förhatlig premium i de lägre klasserna är inte mer än 50-75% dyrare.
Jag tycker inte det borde vara negativt att även en så elementär och enkel produkt som vedpannor kan utvecklas lite i olika riktningar. Allt behöver inte bli bättre av sån in/utveckling men att stå kvar i grottorna är inte heller så lockande.
enligt mig är det pannor som Viadrus som kommer göra ett så förträfligt bränsle som ved ointressant för många människor.
I min värld är 20000:- extra för en produkt som ska värma ens hus problemfritt inte av någon större betydelse.
Men då är min "livsfilosofi" inte att göra allt så billigt som möjligt utan att tjäna såpass med pengar att jag kan göra det bra på en gång.
Ska försöka komma med en riktig förklaring varför jag gillar ETA framför många andra, men nu ska jag göra ingenting.
Återkommer på några dagar i ämnet.
I min värld är 20000:- extra för en produkt som ska värma ens hus problemfritt inte av någon större betydelse.
Men då är min "livsfilosofi" inte att göra allt så billigt som möjligt utan att tjäna såpass med pengar att jag kan göra det bra på en gång.
Ska försöka komma med en riktig förklaring varför jag gillar ETA framför många andra, men nu ska jag göra ingenting.
Återkommer på några dagar i ämnet.
Sota, in med ved tänd på glöm. Är det det som får folk att inte vilja ha en solid panna?
Displayer, fläktar och keramik i all ära men varför om det bevisligen inte behövs? Känns lite som att dra på släpvagnen hela tiden med bilen.
Kan sambo utan problem elda i en panna så _är_ det en bra panna tycker jag.
Det är just det jag är ju lurad men ingen kan berätta varför
Tvivlar absolut inte på att ETA verkligen är en superpanna det är den troligen och måste dessutom vara för de pengarna, jag kan ju köpa 4 st av "min" för samma pris.
Den som inte tycker 20 papp är mycket pengar får gärna överföra dem till mitt konto I köpt ved är det nästan 60 kubik häruppe
Displayer, fläktar och keramik i all ära men varför om det bevisligen inte behövs? Känns lite som att dra på släpvagnen hela tiden med bilen.
Kan sambo utan problem elda i en panna så _är_ det en bra panna tycker jag.
Det är just det jag är ju lurad men ingen kan berätta varför
Tvivlar absolut inte på att ETA verkligen är en superpanna det är den troligen och måste dessutom vara för de pengarna, jag kan ju köpa 4 st av "min" för samma pris.
Den som inte tycker 20 papp är mycket pengar får gärna överföra dem till mitt konto I köpt ved är det nästan 60 kubik häruppe
Vi pratar hela tiden bara om pannan, i alla värmesystem ingår det väl ytterligare
produkter?
Det är här ETA:s stora fördel är.
Dom flesta värmesystem måste ha någon typ av shuntstyrning?
Det är inbyggt i ETA:n, allt som behövs är en esbe shuntmotor.
då den vet värmen i tanken kan man ställa vad den ska prioritera när det börjar ta
slut, bra exempelvis om man värmer garage och hus, då sänks tempen i garaget
för att prioritera huset.
Laddpaketet är en variabel pump ihop med en shunt och motor, vill
man ladda 72 i uppstarten ställer man in det vill man sen ändra till 90 i laddtemp ställer man in det.
Inget patron byte behövs.
Tanktempen visas på pannans display, 3st givare och dykrör ingår.
Den återvinner värmen som blir kvar i panna efter brasan, då den vet tempen i tankbotten för den över restvärmen så fort det finns plats i tanken för det.
Nödkylslinga är standard.
Keramiken är ruskigt simpel i sin uppbyggnad vilket borgar för lång livslängd.
När elden brunnit ut stänger den luft spjällen precis lagomt för att det ska finnas
kol kvar att tända på näst gång, man fyller ved, öppnar den separata tändluckan, trycker in en sida från dagstidningen och tänder.
Kolet börjar glöda direkt och man behöver inte hacka en massa små pinnar för att tända, funkar fint med normala bitar direkt.
Sen kan man även styra sol, extra tankar i andra byggnader, vvx till poler mm.
Det kostar dock extra men fördelen är att allt styrs och regleras från samma ställe.
Sen har dom bra storlekar, 150L ved och 225L täcker dom flesta behov.
Och det bästa av allt, den funkar.
kommer att fylla på om det är något jag glömt.
produkter?
Det är här ETA:s stora fördel är.
Dom flesta värmesystem måste ha någon typ av shuntstyrning?
Det är inbyggt i ETA:n, allt som behövs är en esbe shuntmotor.
då den vet värmen i tanken kan man ställa vad den ska prioritera när det börjar ta
slut, bra exempelvis om man värmer garage och hus, då sänks tempen i garaget
för att prioritera huset.
Laddpaketet är en variabel pump ihop med en shunt och motor, vill
man ladda 72 i uppstarten ställer man in det vill man sen ändra till 90 i laddtemp ställer man in det.
Inget patron byte behövs.
Tanktempen visas på pannans display, 3st givare och dykrör ingår.
Den återvinner värmen som blir kvar i panna efter brasan, då den vet tempen i tankbotten för den över restvärmen så fort det finns plats i tanken för det.
Nödkylslinga är standard.
Keramiken är ruskigt simpel i sin uppbyggnad vilket borgar för lång livslängd.
När elden brunnit ut stänger den luft spjällen precis lagomt för att det ska finnas
kol kvar att tända på näst gång, man fyller ved, öppnar den separata tändluckan, trycker in en sida från dagstidningen och tänder.
Kolet börjar glöda direkt och man behöver inte hacka en massa små pinnar för att tända, funkar fint med normala bitar direkt.
Sen kan man även styra sol, extra tankar i andra byggnader, vvx till poler mm.
Det kostar dock extra men fördelen är att allt styrs och regleras från samma ställe.
Sen har dom bra storlekar, 150L ved och 225L täcker dom flesta behov.
Och det bästa av allt, den funkar.
kommer att fylla på om det är något jag glömt.