Lite fler omdömmen om en nyligen installerad Effecta Woddy Lambda (35kW).

Som GK100 sa, den fungerar ypperligt, men det är en hel del smådetaljer som man blir lite konfunderad över att de inte har bättre kvalitétskontroll på. Inget allvarligt att åtgärda själv, men för 40.000 borde det redan vara gjort.

* Ej bortputsade grader på skärbrännda ytor vid vedilägget. Bara en tidsfråga innan någon i familjen hade fått ordentliga skärsår på händer/armar om jag inte gått över alla kanter med fil (man vill ju inte bara hiva in vedträna genom luckan på 20cm avstånd så de dimper ner i keramiken i onödan...)

* Dåligt injusterad låsanordning på luckorna. Är man händig så tar man ju bara fram insexnykeln och ställer den rätt, samt filar till järnet det låser mot så vinkel lutar innåt istället för utåt (så vid "felstängning" så slinter den innåt och låser ändå, och inte utåt för att eventuellt öppnas när man inte är i närheten).

* 1 av turbulatorerna var något "felböjd" så den passade bara med uppsidan (den med hål i) neråt. Spelar ju ingen roll alls för funktionen, men känns lite väl budget att de inte orkade böja tillbaka den så den passade på "rätt" håll utan bara hivade ner den på andra hållet.

* En manual utan en massa felstavningar och felaktigheter (tex "ställ in pannan i våg genom att skruva på dess ben..." ...öhh... pannan har inga ben...)

Här var dock överhettningskyddet tydligen rätt inställt (slår ut vid 96C och stänger fläkten samtidigt, vilket känns lagom).

Som sagt, en väl fungerande panna för 40k, men betalar man 40k kan man lika gärna betala 41k och då få levererat en panna med samtliga ovanstående skitsaker utan anmärkning.

Sen vill jag poängtera att folk här som klagat på onödiga funktioner på ETAn som tex "% mer vedilägg för full tank"... de är nog inte riktigt i kontakt med verkligheten. "Räkna ut själv" funkar för mig och majoriteten som läser detta forum, men folk här är väl inte heller direkt medelsvenson vad gäller intresse för förbränningsteknik. Min mor tex skulle haft mycket nytta av en sådan "mellan tummen och pekfingret" funktion och säkerligen många andra, speciellt om de bara eldar just den pannan i undantagsfall. Att tom en förbipasserande på gatan kan elda pannan rätt ÄR en fördel och ett tekniskt framsteg, även om det måhända inte är värt 40.000 för mig eller 60.000 för en Vidarusägare. Men för folk som lägger 500.000 på en ny bil som tappar 150.000 i värde på 2 år så är summor som 40-60.000 på 25 år småpengar.

Lycka till med ETAerna AP. Kommer kanske förbi i Pite och tar mig en titt någon gång då jag har vägarna förbi. :)

_ap_
stedevil skrev:
Lycka till med ETAerna AP. Kommer kanske förbi i Pite och tar mig en titt någon gång då jag har vägarna förbi. :)
Du är välkommen! :)

Läcker panna! Hur många rökgastuber har ETA 40 kw och vilken diameter har de? Har du en bild när sotluckan är öppen så tuberna syns? Skulle även vara kul att se en närmare bild på hur det ser ut inne i förbränningskammaren.

Tror Fröling och ETA är på rätt väg för att kunna elda effektivt under låg medeleffekt. Stort vedmagasin med låg effektiv medeleffekt är framtiden inom vedeldning...

Mvh

Redigerat:
_ap_
Har ingen panna hemma just nu men på 2 veckor kommer en laddning då ska jag mäta, räkna och knäppa några kort.

Tänkte lägga upp ett kort på Sekluft kanalen men det verkar som att jag inte får det,
möjligen har det förekommit "reklam" från min sida och nu är jag spärrad.. ;)

_ap_
Åskar skrev:
Läcker panna! Hur många rökgastuber har ETA 40 kw och vilken diameter har de? Har du en bild när sotluckan är öppen så tuberna syns? Skulle även vara kul att se en närmare bild på hur det ser ut inne i förbränningskammaren.

Tror Fröling och ETA är på rätt väg för att kunna elda effektivt under låg medeleffekt. Stort vedmagasin med låg effektiv medeleffekt är framtiden inom vedeldning...

Mvh

Nu har pannan kommit, antalet tuber är 10st och dom har en dia på 50mm invändigt.

Ska återkomma med lite foton någon gång i helgen.

10 tuber? Det var inressant! Ja upp med foton..

Fant denne tråden i går.
Jeg skal ha meg ny vedkjele (vedpanna) på ca. 50kW. Hadde nesten bestemt meg for Effecta Lambda 60 med spaksotning. Tenker at med sotning før hver oppfyring så vil man holde effekten oppe på pannan hele tiden. Manuell soting blir ofte utsatt i det lengste, og da hjelper det ikke om effekten er over 90% når pannan er nysotet.
Men så kommer jeg jo i tvil da når jeg ser i denne tråden at Effecta kanskje ikke er så gjennomført bra bygd som en skulle ønske seg. Da er alternativet slik jeg ser det for meg Baxi solo innova 50. Holder denne bedre kvalitet enn effectaen? - noen som vet? Prisen er jo lik for disse to. Skulle selvsagt hatt fröling eller ETA - men disse ligger langt over budsjettet mitt i pris.

Kolla in även CTC panna, har själv en å den är kanon

Har vurdert V35, men den har dessverre ikke mer enn 105 liter vedkammer. Har tenkt å varme ca. 5 kubikkmeter akkumulatortank, så en 50 kW med bortimot 200 liter vedkammer hadde vært å foretrekke.
Bor midt i innlandet i Sør-Norge, og stabile vintertemperaturer på 15-20 kalde er ikke uvanlig over lengre perioder. I vinter var det flere dager på rad med 33 minus. 1000 liter akkumulator som jeg har nå varer kun i 4-5 timer ved 20 minus, derfor plan om 5000 liter. CTC burde hatt en større panna så hadde den vært aktuell.

Kommer en CTC panna i höst med 140l ved o lamda.

Fin panna! Är det någon som har en ETA vedpanna och vill berätta hur den funkar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.