Att kvaliten är hög på martriel och montage räknar man väl med när panna är så dyr men hur brinner den?
Hur funkar den som vardags panna . Något mer än en väl sammansatt panna hoppas jag att det är.
Annars kan man lika gärna köpa en Atmos.Eller

Jag tycker att det är en fräck och intresant produkt,så AP ta på dig säljar mössan och ge oss lita info om fördelar och nackdelar.
Finns det några planer att visa den på mässor i höst och i såfall vart? Du brukar ju kunna vara objektiv annars.;)

Kommer den att finnas på nolia ??

_ap_
Inte i år men nästa när det är i Piteå.
Då kommer vi visa både flis och ved i drift.

Håll ut!

Hur kommer det sig att ni inte visar upp pannorna på Nolia i år?

Hur ofta behöver man manuelt sota Ved/Flispannorna?

Hur dant går det för dig ap? Får vi se nån försäljar hatt nån gång?;) En sak ska du ha klart för dig! Lyckas du sälja nån panna till mig?Så kommer du få ha med mig eller mina grabbar att göra livet ut...:D:D:D

_ap_
Jag har börjat skriva flera gånger men jag har svårt att förklara något som är självklart för mig själv.

Den första pannan vi sålde sa jag åt kunden att om han inte ler när han öppnar dörren får han inte köpa den.. han skrattade, nu bytte han iofs från en gamal CombiHeat som han var riktigt less.

Jag kommer med ett "skryt" inlägg så fort jag får lite inspiration. ;)

Enligt säker källa så ska all elektronik i ETA pannan vara massproducerad i Kina.Kan det påverka livslängden på pannan negativt?Nån som kan bringa klarhet i detta?:)

_ap_
Vilken elektronik är inte det? ;)

Vet inte vars alla komponenter görs men det är samma märke på dom som i dom närmaste konkurrenternas pannor.

Ska kika vad komponenterna heter så får någon el insatt komma med info om tillverknings land.

Inget fel på Kina men det beror ju på om den som beställer vet vad den sysslar med. Har man (egen) kvalitetskontroll så är det sällan problem och som sagt allt görs nästan där ändå.

Var och kikade lite snabbt på vedpannan igår hos AP, skoja bygg kvala på dessa grejor". Kassa skåps" känsla. Min Atmos är ljus år efter.. Gillade starkt hur de gjort keramiken i dessa pannor.

Har varit och tittat på ETA pannan live=) (40kW)

Till er som skriver att den är dyr så kan jag bara säga att den är värd varenda krona. Pannan är riktigt fin och rejäl

Man både ser och känner hur sjukt bra kvalla det är. gigantiskt vedutrymme, på displayen på fronten av pannan ser man tempen i acktanken (botten mitten toppen) när du ska slänga in ved så står det hur många procent av vedutrymmet du ska fylla för att tanken ska bli max varm.. hur sjukt häftigt är inte det=)
Jag är iaf ruskigt imponerad

_ap_ du satsar helt rätt, vilken panna!!!!!!

Grytis skrev:
Har varit och tittat på ETA pannan live=) (40kW)

Till er som skriver att den är dyr så kan jag bara säga att den är värd varenda krona. Pannan är riktigt fin och rejäl

Man både ser och känner hur sjukt bra kvalla det är. gigantiskt vedutrymme, på displayen på fronten av pannan ser man tempen i acktanken (botten mitten toppen) när du ska slänga in ved så står det hur många procent av vedutrymmet du ska fylla för att tanken ska bli max varm.. hur sjukt häftigt är inte det=)
Jag är iaf ruskigt imponerad

_ap_ du satsar helt rätt, vilken panna!!!!!!
Det måste vara en helt fantastisk panna iom att den måste ju levereras med en ack tank men en given volym sedan så måste den väl ha en väldigt sofistikerad shunt automatik med inbyggd meterologi utrustning som vet hur mycket just ditt hus förbrukar de närmsta timmarna sedan så har den tydligen vägt och mätt fukthalt i alla ved trän du kan tänkas stoppa in plus att den vet vilket vedslag man stoppar in.

Eller är det bara i vanlig ordning en onödig funktion dom lagt till för att FÖRSÄLJARNA skall ha något att tala sig varma om.

Men klarar pannan av allt detta så är det ju helt fantastiskt.

Humm hur funkar det om man kastar in två grova björk vedträn när tanken är nästan full får man då olika val?
Typ skynda dig och ta ut det ena björk vedträet det till vänster med 23% fukthalt som innehåller 8.2kWh och ersätt med den lilla bjökved klabben överst till höger brevid den grova gran stocken i vedtraven annars kan du ersätta med den lite större gran klabben som du bar in i går och lämnade vid tankarna för att den inte fickplats då?

Jaja imponerande panna om den klarar av allt detta...

kricken_ skrev:
Humm hur funkar det om man kastar in två grova björk vedträn när tanken är nästan full får man då olika val?
Typ skynda dig och ta ut det ena björk vedträet det till vänster med 23% fukthalt som innehåller 8.2kWh och ersätt med den lilla bjökved klabben överst till höger brevid den grova gran stocken i vedtraven annars kan du ersätta med den lite större gran klabben som du bar in i går och lämnade vid tankarna för att den inte fickplats då?

Jaja imponerande panna om den klarar av allt detta...

Acktanks volym ställs in så pannan har nåt att räkna mot... (Valfri volym på acktank kan alltså väljas) Väldigt smart shuntstyrning har du rätt i att det är!! du kan själv välja vilken temp pannan ska ladda tanken med.. det ditt hus förbrukar undertiden pannan brinner får du räkna ut själv.
Pannan känner självklart inte om du har 15 eller 25% fukthalt, utan på förinställt värde vad en liter ved ger för energi vid en viss mängd fukthalt.... skulle du nu lägga i för mycke ved så går pannan ner i effekt när den känner att tanken börjar bli mättad med energi, brinner längre med mindre effekt, skulle det inte hjälpa stryper den syretillförseln och elden slockna. klockrent tänkt!!!!

Sotningspak på sidan som gör att du bara behöver sota den en gång per år.
Pannan styr även shuntstyrningen mot värmesystemet, inomhustemperaturen väljs i displayen på fronten, Men jag tyckte killen som hade pannan sa att det var tillval..

Andreas_Hansson
Verkar vara en riktigt HOT panna. Man får väl hoppas att min plåt panna rostar bort snart så man får skaffa en :)

Grytis skrev:
Acktanks volym ställs in så pannan har nåt att räkna mot... (Valfri volym på acktank kan alltså väljas) Väldigt smart shuntstyrning har du rätt i att det är!! du kan själv välja vilken temp pannan ska ladda tanken med.. det ditt hus förbrukar undertiden pannan brinner får du räkna ut själv.
Pannan känner självklart inte om du har 15 eller 25% fukthalt, utan på förinställt värde vad en liter ved ger för energi vid en viss mängd fukthalt.... skulle du nu lägga i för mycke ved så går pannan ner i effekt när den känner att tanken börjar bli mättad med energi, brinner längre med mindre effekt, skulle det inte hjälpa stryper den syretillförseln och elden slockna. klockrent tänkt!!!!

Sotningspak på sidan som gör att du bara behöver sota den en gång per år.
Pannan styr även shuntstyrningen mot värmesystemet, inomhustemperaturen väljs i displayen på fronten, Men jag tyckte killen som hade pannan sa att det var tillval..
Lustigt om man tar en panna med effekt reglering som kostar 20-25000kr (läs orlan)då är det farligt för miljön att köra på den lägre effekten men är bara pannan nog dyr då är det klockrent tänkt!!!!.
Vad händer med utsläppen från denna panna vid effekt reglering när keramiken tappar i temp kan inte vara bra den skall ju vara "smäll het" för att slutförbränna allt.

Alla pannor på marknaden har väl ändå fläktstopp vid överhettning alltså dom stryper syretillförseln.

Så denna funktion att räkna ut hur mycket ved som behövs för att fylla tanken är ju tydligen helt onödig iom att du ändå måste räkna ut en massa själv typ hur många liter ved har jag just stoppat in hur mycket kommer nu mitt hus att förbruka under resterande eldning vilken ved sort är pannan inställd efter det skiljer ju som bekant en heldel i energi räknat per liter mellan olika ved slag fukthalten gör även den stor skillnad.

Sen välja vilken temp man vill ladda tanken med är ju inte så svårt med vilket laddkoppel du än väljer finns ju olika patroner även till dom.

Varför har dom brytt sig i att satt en sotnings spak på sidan av pannan om man bara behöver använda den 1ggr per år.
Eller menar du att man skall dra i denna spak inför varje eldning typ som det är tänkt på en panna för 20-25000kr (läs orlan) väldigt nytänkade isf.

Man kan ju nästan tro att ap har bytt nick som du försöker att sälja pannan och alla dess onödiga funktioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.