Frun hade bil lånet hos santander.
Fungerade klockren.
En gång missade hon betalningen, gidsa om jag blev förvånad när dom ringde upp henne om det.

Att klarna och santander får en del skit är nog inte så konstigt med tanke på hur stora dom är

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Hur är era erfarenheter?

Blev "tvångsupplagd" som kund, vid ett köp. Gick inte att betala på annat sätt.
I deras fakturor är innehållet fel, men beloppet stämmer. När man frågar deras kundservice säger de att det är bara att betala. De kan inte göra något.
Inte så kul att spara dem för framtiden när innehållet är fel.

Det känns som ett tveksamt på gränsen till bluff och båg företag, liksom Klarna är. Klarna skickade förr ut påminnelser utan att skicka fakturor innan och annat för att dra in pengar.
Oj... Jag skulle kunna skriva en bok som för utomstående antagligen skulle bli underhållande läsning. Personligen är gråt en mer sannolik reaktion. När jag förra året - efter 25 år som kund - avslutade den sista relationen med banken i fråga så tog det veckor och det utlovade enkla förfarandet on line för att stänga ett konto visade sig omöjligt. Utan personliga kontakter och vänlig personal (i Spanien) som var villiga att agera med personligt engagemang vet jag inte hur detta hade slutat. Men men... jag vet inte om Santander vare sig är bättre eller sämre än andra. Jag brukar säga att när problem uppstår så kommer företaget omdöme upp till bevis och där klarar sig i alla fall inte Santander behålla något bättre betyg.

SANTANDER bank är väl en av de mest förkommande lånegivarna i Skuldfällan på TV3. Därmed otänkbar att ha göra med.

P
Otänkbar att ha att göra med om man är slarvig med sin ekonomi, kanske.

Jag har bara begränsad erfarenhet av Santander, och ingen erfarenhet av att låna pengar annat än med kreditkort. Mest goda erfarenheter.

Santanders kreditkort fungerar som de flesta andra kredtikort. Om man betalar hela skulden i slutet av månaden påförs man ingen ränta.

Om Santander har fuffens för sig när man tar ett blancolån så är det förstås förkastligt. Finns det något som tyder på det? I TS fall tycks det snarare vara säljaren av grunkan han köpte som har gett Santander felaktiga uppgifter.

S Stefan1972 skrev:
Ja du skrev att "innehållet är fel" Vad du menar med innehåll kan ju ingen av oss veta ? Det intressanta är ju vad som är fel,. Är räntan fel? Blev du lovad nåt annat eller vad?
Jag eller rättare sagt sambon har haft billån hos santander. Aldrig nå problem.
G G.L. skrev:
SANTANDER bank är väl en av de mest förkommande lånegivarna i Skuldfällan på TV3. Därmed otänkbar att ha göra med.
Går över lik och skiter i människors utsatthet, för de vill ha pengalyx och yacht i Monaco. Ointressanta för mig

Fast ett sånt resonemang blir ju fel? Kan livligt föreställa mig att chefer och styrande personer i sunda och normala banker också lever gott om dagarna...........

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast ett sånt resonemang blir ju fel? Kan livligt föreställa mig att chefer och styrande personer i sunda och normala banker också lever gott om dagarna...........
Hamnar de i lyxfällan så. Undrar hur ofta SEB, Swedbank hamnar där? I jämförelse.

Group Santander , där Banco Santander (Europas näst största bank) utgör huvuddelen har 186000 anställda å 102 miljoner kunder.

OCH 3.3 Miljoner aktieägare…
Hur många av dessa som har lyxyachter i medelhavet framgår inte 🤣

Poängen e att man blir ALDRIG framgångsrik om man generellt skiter i sina kunder.

Att saker går fel emellanåt sker däremot i alla organisationer.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Men, jag förstår inte riktigt vad är problemet i den här tråden?

Tydligen någon uppgift på fakturan som inte stämmer, men summan som skall betalas stämmer, som jag förstod det.

Den felaktiga uppgiften, är den av betydelse? Är det en uppgift som banken skrivit in, eller kommer den från leverantören? Vad blir konsekvensen av att uppgiften inte stämmer?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Hamnar de i lyxfällan så. Undrar hur ofta SEB, Swedbank hamnar där? I jämförelse.
Det är nog ofta kunder som använder SEB och Swedbank hamnar i lyxfällan...

S sjoelund skrev:
Det är nog ofta kunder som använder SEB och Swedbank hamnar i lyxfällan...
Den där spaningen får du gärna utveckla...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den där spaningen får du gärna utveckla...
De är väldigt vanliga banker som svenskar har. Skulle tro att det är många som haft SEB eller Swedbank under programmen... Kanske inte att de tagit dyra lån via dem, men de lär ha använt bankerna.

S sjoelund skrev:
De är väldigt vanliga banker som svenskar har.
För all del. Lägger du till Nordea och Handelsbanken så kan man till och med påstå "Nästan alla som hamnar i Lyxfällan har någon/några av dessa fyra banker". Med stor säkerhet helt sant, men jag vet inte riktigt vad det egentligen säger... 🤔😂

P
L L Jan skrev:
Jag tror inte att jag har sett på teveprogrammet lyxfällan (eventuellt har jag sett någon reklamsnutt för det), så jag vet förstås inte vad som berättas i det.

Förekommer berättelser om låntagare som har lurats, eller tvingats av en bank, att ta lån, eller är det vanligare att låntagarna själva har försatt sig i en "lyxfälla"?

P pmd skrev:
det vanligare att låntagarna själva har försatt sig i en "lyxfälla"?
Helt klart det normala utifrån det relativa fåtal avsnitt jag sett (delar av).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.