5 847 läst · 50 svar
6k läst
50 svar
Erfarenheter Santander bank?
Och den som är missnöjd med en bank kan bli kund i en annan bank (undantagen beror troligen på klantiga kunder).Z Zodde skrev:
Det finns f.ö. ingen allmän regel att man inte kan vara kund hos flera banker. Man anlitar lämpligen den eller de banker som ger bäst villkor för de specifika affärer man vill göra.
Man bör även se över villkoren med jämna mellanrum och eventuellt flytta en del affärer till en bättre bank (det här är många ganska dåliga på, inklusive jag själv).
De vanliga riktiga bankerna SEB, Swedbank osv. Antar att de inte har SMS lån och liknande. De där nischbankerna med sina jäkla chattar och digitala till förbannelse. De bankerna profiterar gärna på folks fåfänga och slarv. Är oetiskt, men lagligt. Det är deras idé, som i reklamen: låna för den där hundvalpen som du alltid längtat efter. Betala ingenting (Bara 24% ränta efter en gratismånad)P pmd skrev:Jag tror inte att jag har sett på teveprogrammet lyxfällan (eventuellt har jag sett någon reklamsnutt för det), så jag vet förstås inte vad som berättas i det.
Förekommer berättelser om låntagare som har lurats, eller tvingats av en bank, att ta lån, eller är det vanligare att låntagarna själva har försatt sig i en "lyxfälla"?
De riktiga bankerna gör förmodligen inte så i sin verksamhet.
Man bör vara medveten om att det är skillnad mellan banker och betalningsförmedlare. Skillnaden är främst den huvudsakliga verksamheten och vilka tjänster som erbjuds.
Ofta finns "gränsöverskridande" tjänster, t ex Klarna är ju främst betalningsförmedlare, dvs erbjuder betalningsfrontend för onlinebutiker men erbjuder även sparkonto med ränta.
Och banker är ju också funktionellt betalningsförmedlare i o m du oftast betalar dina "vanliga" räkningar via autogiro eller efaktura.
Om du blir "tvångsansluten" i en bank beror det på att du använder en betalningsfrontend i en onlinebutik som då kräver detta (antar jag). Utgår ifrån att det går att avsluta den anslutningen efteråt.
Tilläggas kan är att betalningsförmedlare är underkastad specifik lagstiftning för det och även tillsyn av Finansinspektionen (i den del som berör dem). Har betalningsförmedlarna även rena banktjänster som sparkonton eller utlåning så är de underkastade samma lagstiftning och regleringar som vanliga banker.
Ofta finns "gränsöverskridande" tjänster, t ex Klarna är ju främst betalningsförmedlare, dvs erbjuder betalningsfrontend för onlinebutiker men erbjuder även sparkonto med ränta.
Och banker är ju också funktionellt betalningsförmedlare i o m du oftast betalar dina "vanliga" räkningar via autogiro eller efaktura.
Om du blir "tvångsansluten" i en bank beror det på att du använder en betalningsfrontend i en onlinebutik som då kräver detta (antar jag). Utgår ifrån att det går att avsluta den anslutningen efteråt.
Tilläggas kan är att betalningsförmedlare är underkastad specifik lagstiftning för det och även tillsyn av Finansinspektionen (i den del som berör dem). Har betalningsförmedlarna även rena banktjänster som sparkonton eller utlåning så är de underkastade samma lagstiftning och regleringar som vanliga banker.
All reklam spinner på folks fåfänga.L L Jan skrev:De vanliga riktiga bankerna SEB, Swedbank osv. Antar att de inte har SMS lån och liknande. De där nischbankerna med sina jäkla chattar och digitala till förbannelse. De bankerna profiterar gärna på folks fåfänga och slarv. Är oetiskt, men lagligt. Det är deras idé, som i reklamen: låna för den där hundvalpen som du alltid längtat efter. Betala ingenting (Bara 24% ränta efter en gratismånad)
De riktiga bankerna gör förmodligen inte så i sin verksamhet.
Därför tittar jag inte på reklam i den mån det går.
Den som är slarvig har ingen annan än sig själv att skylla. Man ska väl för sjutton inte ta ett lån som man inte klarar av att betala av?
Nu framgår ju inte vad felet på fakturan är, men om jag fick en faktura med fel betalningsreferens, fel ordernummer, fel artikel eller liknande skulle jag inte betala den även om beloppet var rätt. Risken är ju att man får betala dubbelt när den ”riktiga” fakturan kommer och man inte har något bevis på att man redan betalt.
Måste bara försvara Klarna lite. För ett antal år sedan var det som nån skrev, de tog in massor av pengar på förseningsavgifter eftersom det var väldigt otydligt när nåt skulle betalas, eller att man överhuvudtaget hade nåt att betala. Jag slutade använda Klarna helt och hållet pga det.
Men nu fungerar Klarna jättebra, det är enkelt att se vad som ska betalas, lätt att schemalägga betalningen och även förlänga betalningen. Skulle man glömma att betala får man ett meddelande innan det blir förseningsavgift.
När man köper nåt på nätet kan man välja att inte betala förrän man fått varan, jag beställde nåt som visade sig vara slutsålt men jag ville vänta tills det kom in igen. Det tog ett halvår och hela tiden låg det som väntande hos Klarna.
Vid returer sköter Klarna återbetalning.
De har verkligen skärpt till sig!
Det jag hör att de får kritik för numera är sitt samröre med oseriösa dropshippingföretag, men såna undviker jag att handla hos, så där har jag ingen egen erfarenhet.
Men nu fungerar Klarna jättebra, det är enkelt att se vad som ska betalas, lätt att schemalägga betalningen och även förlänga betalningen. Skulle man glömma att betala får man ett meddelande innan det blir förseningsavgift.
När man köper nåt på nätet kan man välja att inte betala förrän man fått varan, jag beställde nåt som visade sig vara slutsålt men jag ville vänta tills det kom in igen. Det tog ett halvår och hela tiden låg det som väntande hos Klarna.
Vid returer sköter Klarna återbetalning.
De har verkligen skärpt till sig!
Det jag hör att de får kritik för numera är sitt samröre med oseriösa dropshippingföretag, men såna undviker jag att handla hos, så där har jag ingen egen erfarenhet.
Liknande trådar
-
Kalkstensbänkskiva i kök - erfarenheter?
Kök -
Köksbänkskiva i ask: 1. Erfarenheter? Kan man betsa den? Även om den är oljad vid leverans?
Kök -
Ikeas bänkskivor i fanér - erfarenheter?
Kök -
Erfarenheter / tålighet bänkskiva i betong?
Kök -
Snickaren menar häll i bänkskiva av ek kan slå sig m.m. Era erfarenheter?
Kök