5 964 läst · 50 svar
6k läst
50 svar
Erfarenheter Santander bank?
Jag är vuxen och har koll samt försökte få faktura, men då blir det via Santander.Rkarlsson skrev:
Ingen bil, något helt annat, större belopp.
Stort känt företag/butik. ingen Swish har de.
Hade läst att de flesta ger S urdåliga omdömen. Så jag var orolig. Det bekräftades också.
Om Bilia några år sedan så tog de ej kort eller postväxel. De ville skicka faktura. Lite jobbigt att betala bilen på faktura innan man hämtade den, men Bilia är välrenommerat som tur är.
Jag har Santander för sparande, då de ger bra ränta, och deras kort då kortet har bra reseförsäkring.
Har aldrig varit några problem.
Har iofs även nyttjat Klarna många gånger men även där har det fungerat utan några problem.
Santander har avtal med flertalet bilagenturer i Sverige och därmed stora på billån.
Däremot är de ju inte en fullservicebank som ex. SEB etc.
Börsnoterade i Spanien har jag för mig.
Har iofs även nyttjat Klarna många gånger men även där har det fungerat utan några problem.
Santander har avtal med flertalet bilagenturer i Sverige och därmed stora på billån.
Men det är ju märkligt att bara vissa personer blir drabbade som med klarna.L L Jan skrev:Jag är vuxen och har koll samt försökte få faktura, men då blir det via Santander.
Ingen bil, något helt annat, större belopp.
Stort känt företag/butik. ingen Swish har de.
Hade läst att de flesta ger S urdåliga omdömen. Så jag var orolig. Det bekräftades också.
Om Bilia några år sedan så tog de ej kort eller postväxel. De ville skicka faktura. Lite jobbigt att betala bilen på faktura innan man hämtade den, men Bilia är välrenommerat som tur är.
Just Klarna handlade ju om människor som inte hade koll på sina köp och blev ledsna för att de inte betalade i tid och fick påminnelse direkt. Vilket sker ett par dagar efter förfallodag.
Du får ju höra av dig till din säljare och fråga varför han/hon har gjort fel. För om du fick fakturan via santander så är det ju inga konstigheter om du betalade den direkt. Förutom att det var slarvfel av den du handlat av.
Olika på olika banker men på SEB är max per dag att Swish 150000. Det får man inte så mycket bil för idag. Men upplägget är ju att man bara ska betala kontantinsatsen och låna resten.Rkarlsson skrev:
Man får väldigt många begagnade vettiga bilar för 150 000 kr. Och om det är till kontantinsats för att sen ta resten på lån så är vi ju uppe på bilar i 750 000 krs klassen.P Pin skrev:
Men nu var det ingen bil utan annat. Och hans säljare hade väl fyllt i någon uppgift fel så att han gnäller på santander =)
Scout skrev:
Jag har Santander för sparande, då de ger bra ränta, och deras kort då kortet har bra reseförsäkring.
Nej, det är kroniskt hos Santander. Tyvärr.Rkarlsson skrev:
Inte lätt med santander att höja beloppsgräns. Ville göra det när vi skulle köpa en semesterresa som låg 10k över min kreditgräns. Har deras kort pga bra reseförsäkring. Deras förslag var att ansöka om nytt kort med högre gröns och döda det gamla. Jag gjorde tillslut en överbetalning på månadsfakturan. Få blev kreditbeloppet plus det extra jag ”betalt in för mycket” tillgängligt.Jonatan79 skrev:
Renoverare
· Falun
· 116 inlägg
Jag har också haft privatlån från Santander. Funktionaliteten i deras app var väl sådär, men inga konstigheter i övrigt. Jag har för övrigt betalat bil för några hundra tusen med kortbetalning, och husvagnen för några hundra tusen mindre än bilen betalades med postväxel utan att blanda in något annat än ordinarie bank. Så lösningar finns, eller så handlar man någon annanstans, så unik kan prylen inte ha varit.
TS hade ju inte sitt kort på Santander så det är nog en vanlig svensk storbank.M mojjen skrev:Inte lätt med santander att höja beloppsgräns. Ville göra det när vi skulle köpa en semesterresa som låg 10k över min kreditgräns. Har deras kort pga bra reseförsäkring. Deras förslag var att ansöka om nytt kort med högre gröns och döda det gamla. Jag gjorde tillslut en överbetalning på månadsfakturan. Få blev kreditbeloppet plus det extra jag ”betalt in för mycket” tillgängligt.
Skrev i första inlägget vad felet är.Rkarlsson skrev:
Önskade ingen hjälp här, utan frågade om andras erfarenheter av S och det har jag fått.
S, Klarna, Svea m.fl. som har många dåliga omdömen fungerar säkert bra om det bara rullar på och inte blir någon fnurr på tråden. Blir det fnurr så blir de handfallna och ohjälpsamma. Så blir det när man styr upp kundservicen med järnhand. Det som inte finns med på personalens agenda ignoreras.
Inget företag kan tänka på allt och nya problem dyker upp, en del av utvecklingen. Det bör man också vara beredd på att hantera.
Medlem
· Västernorrland
· 11 049 inlägg
Ja du skrev att "innehållet är fel" Vad du menar med innehåll kan ju ingen av oss veta ? Det intressanta är ju vad som är fel,. Är räntan fel? Blev du lovad nåt annat eller vad?
Jag eller rättare sagt sambon har haft billån hos santander. Aldrig nå problem.
Jag eller rättare sagt sambon har haft billån hos santander. Aldrig nå problem.
Jag har bara goda erfarenheter av Santander - jag har dels ett sparkonto hos dem och dels deras kreditkort. Kortet är kostnadsfritt om man betalar hela skulden varje månad. Årsavgift noll, suberbra växlingskurs för betalningar utomlands, inga växlingsagifter. Santander är stora bl.a. för att de har många kunder i Sydamerika. I Spanien hyr du bil utan CDW - självriskelimineringen ingår i kortets försäkring. Uthyrarna blir sura men billigt blir det.
Det som händer vid det kommande årsskiftet är att de säljer sin kortverksamhet i Sverige till Avida Finans AB. De säger att det tills vidare inte blir några förändringar ...
Är det någon som har erfarenhet av Avida Finans AB?
Det som händer vid det kommande årsskiftet är att de säljer sin kortverksamhet i Sverige till Avida Finans AB. De säger att det tills vidare inte blir några förändringar ...
Är det någon som har erfarenhet av Avida Finans AB?
Jag brukar betala de flesta av mina köp på internet med mitt Santanderkreditkort. 😉Jonatan79 skrev:
Det är virtuellt och har en ny CVV-kod varje gång jag använder det.
Santander har dock sålt sin kreditkortverksamhet till Avida. Det ska bli intressant att se om det blir sämre. Jag är alltså nöjdmed Santander som kreditkortutgivare. Kortet har ingen avgift och har någon slags kickback-funktion (som jag aldrig har använt).
Mina erfarenheter av Santander är alltså till största delen goda. Lite strul blev det dock när Santander slutade med pappersfakturor och meddelade att jag skulle hämta en PDF-faktura varje månad från deras webbplats. Det glömde jag förstås en gång och fick betala lite ränta, men det visade sig att de kunde ordna e-faktura vilket förstås är betydligt bättre.