650 298 läst · 3 871 svar
650k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
En faktor som spelar ganska så stor roll är om bilen står varmt, i tex ett garage, eller om den står ute i kylan. En annan sak som spelar roll är hur bra du tajmar att den precis laddat klart kontra när du kör iväg. Jag märkte extrem skillnad från när jag stod i varmgarage och ställde in bilen på att ladda fullt till ett visst klockslag, då jag åkte till jobbet, kontra att ha den ute i minusgrader och låta Tibber hantera laddningen.S Sandwich11 skrev:Hoppar in och ställer en fråga till forumets kompetenta GTE-ägare.
Jag köpte nyligen en GTE årsmodell 2017. Tycker att den är lite kass på ren eldrift (distansmässigt), verklig räckvidd hamnar någonstans ca 16km i halvkallt väder (ca 2+). Jag kör försiktigt på 70 väg.
Reagerade när jag såg i Tibber att bilen laddar, trots 0km räckvidd, knappt 7kwh..
Borde den inte ladda 9.9kwh vid full urladdning?
Vet att bilen är ett par år så batteriet har väl lite försämrad prestanda men så mycket?
Tacksam för svar
I det ena fallet kom jag strax över 40 km och i det andra fallet knappt 15 km på vintern innan batteriet var tomt.
På sommaren när det var 20 grader eller mer spelade det mindre roll hur man förvarade och laddade bilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 035 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 035 inlägg
Kan tillägga en sak till, laddar man med 10A så orkar inte bilen avreseladda och värma bilen tills avfärdstiden om det är kallt ute.Walle85 skrev:En faktor som spelar ganska så stor roll är om bilen står varmt, i tex ett garage, eller om den står ute i kylan. En annan sak som spelar roll är hur bra du tajmar att den precis laddat klart kontra när du kör iväg. Jag märkte extrem skillnad från när jag stod i varmgarage och ställde in bilen på att ladda fullt till ett visst klockslag, då jag åkte till jobbet, kontra att ha den ute i minusgrader och låta Tibber hantera laddningen.
I det ena fallet kom jag strax över 40 km och i det andra fallet knappt 15 km på vintern innan batteriet var tomt.
På sommaren när det var 20 grader eller mer spelade det mindre roll hur man förvarade och laddade bilen.
Jag laddar min bil med 10A från kl00 tills batteriet är fullt, i ett garage som är frostfritt ca 5 grader, sedan värmer bilen kupén lagom till avfärd. Då har jag fulla staplar på "boost" och oftast fulladdat batteri.
Då tycker bilen att jag har 46-47km räckvidd om jag stänger av klimatanläggningen.
Kan även tillägga att jag hade också varianten med 9,9 kWh batteri och körde min absolut längsta sträcka på enbart el när bilen var ca 3 år gammal och i snitt hade laddat från 0-100% 4 gånger i veckan under sin livstid då jag använde den nästan dagligen.
Jag kom ca 49 km på enbart el, körde en lång 70/80 sträcka med ganska perfekta förhållanden, ingen vind och ca 20 grader.
Jag kom ca 49 km på enbart el, körde en lång 70/80 sträcka med ganska perfekta förhållanden, ingen vind och ca 20 grader.
Jag laddade som regel med max som bilen klarade, 13A?13th Marine skrev:Kan tillägga en sak till, laddar man med 10A så orkar inte bilen avreseladda och värma bilen tills avfärdstiden om det är kallt ute.
Jag laddar min bil med 10A från kl00 tills batteriet är fullt, i ett garage som är frostfritt ca 5 grader, sedan värmer bilen kupén lagom till avfärd. Då har jag fulla staplar på "boost" och oftast fulladdat batteri.
Då tycker bilen att jag har 46-47km räckvidd om jag stänger av klimatanläggningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 035 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 035 inlägg
Jag har liknande erfarenhet.Walle85 skrev:Kan även tillägga att jag hade också varianten med 9,9 kWh batteri och körde min absolut längsta sträcka på enbart el när bilen var ca 3 år gammal och i snitt hade laddat från 0-100% 4 gånger i veckan under sin livstid då jag använde den nästan dagligen.
Jag kom ca 49 km på enbart el, körde en lång 70/80 sträcka med ganska perfekta förhållanden, ingen vind och ca 20 grader.
Andra saker som också påverkar är vinden och höjdskillnader.
Ajdå, jag är också i köptankar.S Sandwich11 skrev:Hoppar in och ställer en fråga till forumets kompetenta GTE-ägare.
Jag köpte nyligen en GTE årsmodell 2017. Tycker att den är lite kass på ren eldrift (distansmässigt), verklig räckvidd hamnar någonstans ca 16km i halvkallt väder (ca 2+). Jag kör försiktigt på 70 väg.
Reagerade när jag såg i Tibber att bilen laddar, trots 0km räckvidd, knappt 7kwh..
Borde den inte ladda 9.9kwh vid full urladdning?
Vet att bilen är ett par år så batteriet har väl lite försämrad prestanda men så mycket?
Tacksam för svar
Velar lite kring vilken årsmodell man bör köpa, men 2020 känns helt klart mer och mer lockande
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Jag har avresetid inställt då jag normalt åker.
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?
Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).
Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..
Är detta ok tycker ni?
Tack för svar!
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?
Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).
Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..
Är detta ok tycker ni?
Tack för svar!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 035 inlägg
Jag tycker det låter lite kort, men är nog inte orimligt.S Sandwich11 skrev:Jag har avresetid inställt då jag normalt åker.
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?
Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).
Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..
Är detta ok tycker ni?
Tack för svar!
Bilen står ute och laddar under natten, inte omöjligt att den hinner svalna innan avfärd, jag har digital mätartavla, är batteriet varmt har jag fem "pluppar" över 100%markeringen.
Inte förvärmt drar också en hel del, skulle tippa på att vår tuggar i sig närmare 1kWh för att värma, och då står den lite varmare och vindstilla, detta måste din bil plocka ur batteriet.
Köra med värmen på drar också en del, speciellt när det är kallt. Inte ovanligt att det tuggar i sig 10-20km skulle jag säga.
Jag kör utan värme, lite kallt om näsan efter 3mil lite över nollan.
Utifrån mina erfarenheter så är det helt normalt när den står ute och laddar på natten när Tibber bestämmer.S Sandwich11 skrev:Jag har avresetid inställt då jag normalt åker.
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?
Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).
Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..
Är detta ok tycker ni?
Tack för svar!
Skulle du någon dag testa att ha den i ett varmt garage, 15+ grader och tajma så att den har 100% batteri precis innan avresa och en varm kupé så kommer du garanterat komma minst dubbelt så långt, säkerligen längre (om du kör sansat).
Medlem
· Stockholm
· 1 379 inlägg
Gammalt inlägg, vet inte varför det dök upp här:
Sen tror jag inte du skall blanda bilens egen timerfunktion med Tibber, kan bara bli fel. Om du kör Tibber så stäng av bilens avfärdstimer.
Här är det riktiga inlägget:
Beror på vilken bilmodell du har (2020-framåt eller äldre).S Sandwich11 skrev:
Sen tror jag inte du skall blanda bilens egen timerfunktion med Tibber, kan bara bli fel. Om du kör Tibber så stäng av bilens avfärdstimer.
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Tack för all hjälp!
Jag ska testa mig fram lite
Ha en go kväll alla
Jag ska testa mig fram lite
Ha en go kväll alla