Vår är årsmodel 2020 och vi har alltid kommit minst 30 km oavsett väder (oftast ~40 km vintertid och ~50 km sommartid. Vid tomt batteri så tar den 10,7 kwh för att ladda fullt.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Walle85
S Sandwich11 skrev:
Hoppar in och ställer en fråga till forumets kompetenta GTE-ägare.

Jag köpte nyligen en GTE årsmodell 2017. Tycker att den är lite kass på ren eldrift (distansmässigt), verklig räckvidd hamnar någonstans ca 16km i halvkallt väder (ca 2+). Jag kör försiktigt på 70 väg.

Reagerade när jag såg i Tibber att bilen laddar, trots 0km räckvidd, knappt 7kwh..

Borde den inte ladda 9.9kwh vid full urladdning?

Vet att bilen är ett par år så batteriet har väl lite försämrad prestanda men så mycket?


Tacksam för svar
En faktor som spelar ganska så stor roll är om bilen står varmt, i tex ett garage, eller om den står ute i kylan. En annan sak som spelar roll är hur bra du tajmar att den precis laddat klart kontra när du kör iväg. Jag märkte extrem skillnad från när jag stod i varmgarage och ställde in bilen på att ladda fullt till ett visst klockslag, då jag åkte till jobbet, kontra att ha den ute i minusgrader och låta Tibber hantera laddningen.
I det ena fallet kom jag strax över 40 km och i det andra fallet knappt 15 km på vintern innan batteriet var tomt.
På sommaren när det var 20 grader eller mer spelade det mindre roll hur man förvarade och laddade bilen.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Vår är årsmodel 2020 och vi har alltid kommit minst 30 km oavsett väder (oftast ~40 km vintertid och ~50 km sommartid. Vid tomt batteri så tar den 10,7 kwh för att ladda fullt.
Årsmodell 2020 har ett 12-13kWh stort batteri =)
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
En faktor som spelar ganska så stor roll är om bilen står varmt, i tex ett garage, eller om den står ute i kylan. En annan sak som spelar roll är hur bra du tajmar att den precis laddat klart kontra när du kör iväg. Jag märkte extrem skillnad från när jag stod i varmgarage och ställde in bilen på att ladda fullt till ett visst klockslag, då jag åkte till jobbet, kontra att ha den ute i minusgrader och låta Tibber hantera laddningen.
I det ena fallet kom jag strax över 40 km och i det andra fallet knappt 15 km på vintern innan batteriet var tomt.
På sommaren när det var 20 grader eller mer spelade det mindre roll hur man förvarade och laddade bilen.
Kan tillägga en sak till, laddar man med 10A så orkar inte bilen avreseladda och värma bilen tills avfärdstiden om det är kallt ute.

Jag laddar min bil med 10A från kl00 tills batteriet är fullt, i ett garage som är frostfritt ca 5 grader, sedan värmer bilen kupén lagom till avfärd. Då har jag fulla staplar på "boost" och oftast fulladdat batteri.
Då tycker bilen att jag har 46-47km räckvidd om jag stänger av klimatanläggningen.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Walle85
Kan även tillägga att jag hade också varianten med 9,9 kWh batteri och körde min absolut längsta sträcka på enbart el när bilen var ca 3 år gammal och i snitt hade laddat från 0-100% 4 gånger i veckan under sin livstid då jag använde den nästan dagligen.
Jag kom ca 49 km på enbart el, körde en lång 70/80 sträcka med ganska perfekta förhållanden, ingen vind och ca 20 grader.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Walle85
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan tillägga en sak till, laddar man med 10A så orkar inte bilen avreseladda och värma bilen tills avfärdstiden om det är kallt ute.

Jag laddar min bil med 10A från kl00 tills batteriet är fullt, i ett garage som är frostfritt ca 5 grader, sedan värmer bilen kupén lagom till avfärd. Då har jag fulla staplar på "boost" och oftast fulladdat batteri.
Då tycker bilen att jag har 46-47km räckvidd om jag stänger av klimatanläggningen.
Jag laddade som regel med max som bilen klarade, 13A?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag laddade som regel med max som bilen klarade, 13A?
Bilen ska klara 16A såvitt jag vet, den medföljande "klumpen på sladden" ger 10A.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Kan även tillägga att jag hade också varianten med 9,9 kWh batteri och körde min absolut längsta sträcka på enbart el när bilen var ca 3 år gammal och i snitt hade laddat från 0-100% 4 gånger i veckan under sin livstid då jag använde den nästan dagligen.
Jag kom ca 49 km på enbart el, körde en lång 70/80 sträcka med ganska perfekta förhållanden, ingen vind och ca 20 grader.
Jag har liknande erfarenhet.
Andra saker som också påverkar är vinden och höjdskillnader.
 
S Sandwich11 skrev:
Hoppar in och ställer en fråga till forumets kompetenta GTE-ägare.

Jag köpte nyligen en GTE årsmodell 2017. Tycker att den är lite kass på ren eldrift (distansmässigt), verklig räckvidd hamnar någonstans ca 16km i halvkallt väder (ca 2+). Jag kör försiktigt på 70 väg.

Reagerade när jag såg i Tibber att bilen laddar, trots 0km räckvidd, knappt 7kwh..

Borde den inte ladda 9.9kwh vid full urladdning?

Vet att bilen är ett par år så batteriet har väl lite försämrad prestanda men så mycket?


Tacksam för svar
Ajdå, jag är också i köptankar.
Velar lite kring vilken årsmodell man bör köpa, men 2020 känns helt klart mer och mer lockande
 
Jag har avresetid inställt då jag normalt åker.
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?

Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).

Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..

Är detta ok tycker ni?


Tack för svar!
 
S Sandwich11 skrev:
Jag har avresetid inställt då jag normalt åker.
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?

Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).

Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..

Är detta ok tycker ni?


Tack för svar!
Jag tycker det låter lite kort, men är nog inte orimligt.
Bilen står ute och laddar under natten, inte omöjligt att den hinner svalna innan avfärd, jag har digital mätartavla, är batteriet varmt har jag fem "pluppar" över 100%markeringen.

Inte förvärmt drar också en hel del, skulle tippa på att vår tuggar i sig närmare 1kWh för att värma, och då står den lite varmare och vindstilla, detta måste din bil plocka ur batteriet.

Köra med värmen på drar också en del, speciellt när det är kallt. Inte ovanligt att det tuggar i sig 10-20km skulle jag säga.
Jag kör utan värme, lite kallt om näsan efter 3mil lite över nollan.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Walle85
S Sandwich11 skrev:
Jag har avresetid inställt då jag normalt åker.
Laddar med Zaptec box 13A.
Däremot så kör jag med tibber så den bestämmer när det laddas.
Kanske blir problematiskt för den förvärmer INTE bilen?

Utöver detta så är jag kanske lite taskig och låter den stå ute. Inte sällan är det skrapläge på rutan..
Kör också värme i bilen givetvis (20grader).

Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..

Är detta ok tycker ni?


Tack för svar!
Utifrån mina erfarenheter så är det helt normalt när den står ute och laddar på natten när Tibber bestämmer.
Skulle du någon dag testa att ha den i ett varmt garage, 15+ grader och tajma så att den har 100% batteri precis innan avresa och en varm kupé så kommer du garanterat komma minst dubbelt så långt, säkerligen längre (om du kör sansat).
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Gammalt inlägg, vet inte varför det dök upp här:
Min årsmodell 2020 har 13 kWh batteri sägs det i data men med tomt batteri har jag aldrig sett större laddningsvärde än 11,5 kWh när den laddat fullt.
Med detta kör jag c:a 55 km sommartid men bara kanske 42 vintertid. Har inte kollat när det är riktigt kallt under färden,
Här är det riktiga inlägget:
S Sandwich11 skrev:
Men som sagt verklig räckvidd är nog i klimatet runt nollan ca 16-18km för mig..

Är detta ok tycker ni?
Beror på vilken bilmodell du har (2020-framåt eller äldre).
Sen tror jag inte du skall blanda bilens egen timerfunktion med Tibber, kan bara bli fel. Om du kör Tibber så stäng av bilens avfärdstimer.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Enklast är väl att ladda fullt utan timers och annat som styr och ställer. Då vet du att det är fullt.. gissar på att du kommer komma längre än 19km då. Det låter väldigt kort.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Tack för all hjälp!

Jag ska testa mig fram lite


Ha en go kväll alla
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.