S StevieGee skrev:
Enklast är väl att ladda fullt utan timers och annat som styr och ställer. Då vet du att det är fullt.. gissar på att du kommer komma längre än 19km då. Det låter väldigt kort.
Jo, men om bilen står ute har du ett kallt batteri med kortare räckvidd. Timern i bilen styr efter avresetid så att batteriet och kupen är varma vid avfärd. Det klarar inte Tibber vad jag vet.
 
Jag har haft två olika GTE i över 7 år. Kört över 25000 mil. Kan dock inte påstå att jag sett någon jätteskillnad mellan nyladdat varmt batteri och svalt batteri. Däremot stor skillnad mellan vinter och senvår, tidig höst (17-20'C). Vad jag menade var att om han tycker att han kommer kort så kan det ju bero på att batteriet inte är fulladdat.
Batteri-indikatorn är ju inte direkt världsbäst.
Menade inte att klanka ner på Tibber-laddning. Det har jag aldrig provat, säkert jättebra för dem med timavtal. För min del vill jag ladda direkt när jag kommer hem så att jag kan använda bilen med el på kvällen när jag kör och hämtar ungarna på sina träningar..

16-18 km på 8kWh låter förskräckligt dåligt.
Det är ju 4,4 kW/mil. Borde inte dra mer än max 2,5 denna årstiden.
 
Redigerat:
Vad har ni för bensinförbrukning på motorväg? Iakttagelser i alla förhållanden tas emot.
 
Walle85
När vi åker mellan Stockholm och Göteborg brukar snittet landa på ca 0,55-0,65 beroende på hastighet och trafik, håller som regel ca 120 km/h med farthållare. Brukar då även starta med full laddning på batteriet, så genom stan kör vi på batteri.
 
Brukar köra med battery hold på långkörningar vilket oftast betyder motorväg härifrån med lite momsad hastighet. Skulle säga att 0.65 är hyfsat nära verkligheten i de fallen.
 
Walle85 Walle85 skrev:
När vi åker mellan Stockholm och Göteborg brukar snittet landa på ca 0,55-0,65 beroende på hastighet och trafik, håller som regel ca 120 km/h med farthållare. Brukar då även starta med full laddning på batteriet, så genom stan kör vi på batteri.
Tack! Häromveckan hade jag 0,61 Sthlm-Norrköping med fullt batteri, 0,81 på returvägen med tomt. Synd att appen inte kan visa bensinförbrukning isolerat.
 
Walle85
E sthlm01 skrev:
Tack! Häromveckan hade jag 0,61 Sthlm-Norrköping med fullt batteri, 0,81 på returvägen med tomt. Synd att appen inte kan visa bensinförbrukning isolerat.
Yes, finns lite att önska kring data för förbrukning, men går att räkna på hyfsat om man håller lite koll. Minns inte vad den drog när batteriet var helt tomt, kört så sällan på det sättet. Men 0,8 låter inte helt orimligt iaf.
 
Håller med Walle, 0,55-0,65 med tomt batteri på motorväg. MY21.
 
E sthlm01 skrev:
Tack! Häromveckan hade jag 0,61 Sthlm-Norrköping med fullt batteri, 0,81 på returvägen med tomt. Synd att appen inte kan visa bensinförbrukning isolerat.
Jag var besviken på förbrukningen på min passat (gte 2020) ... Nu kör jag ibland en 18 år gammal v70. Med takbox så har den senaste 2 långresorna hamnat på 0.79.

Det är ofattbart att det inte förbättrats mer. Hade några olika golf 7 med ungefär samma motor, sista hade om jag minns rätt cylindesravstängning. Men kör man inte som en gravid nunna så hamnar de ändå som de 90-talskonstruktioner jag kört förut...
 
engs
Någonstans slår man väl i ett tak det inte går att ta sig förbi. Dvs hur mycket energi det finns att plocka ut ur dinosariejuicen med en förbränningsmotor kontra hur mycket energi som krävs att förflytta något ton bil med last.

Dieslarna har väl länge haft problem med att de inte producerar tillräcklig överskottsvärme. Dvs så det räcker att värma kupén etc. För att de är så effektiva.
 
engs engs skrev:
Någonstans slår man väl i ett tak det inte går att ta sig förbi. Dvs hur mycket energi det finns att plocka ut ur dinosariejuicen med en förbränningsmotor kontra hur mycket energi som krävs att förflytta något ton bil med last.

Dieslarna har väl länge haft problem med att de inte producerar tillräcklig överskottsvärme. Dvs så det räcker att värma kupén etc. För att de är så effektiva.
Så är det, hade en golf7 med 2-liters diesel och jag tror den hade 12v-elvärmare för att få upp tempen. Den drog dock lite under belastning. Så har man tung högerfot eller kör mycket med släp/husvagn så är en av VWs små bensinare helt kass, de är klena och drar som en uråldrig motor vid last - då gäller diesel (som dock inte går att få ned så mycket om man kör lungt enl min erfarenhet - sen är jag inte världsbäst på att köra lungt). Om man kör med ett påskägg under gaspedalsfoten så går det att få ned VWs små motorer på väldigt bra siffror, men det medför också att man håller sig under 70 och har samma accelerationstider som ett ryskt godståg. Jag hade en förhoppning att GTEn skulle vara snål, men jag blev aldrig klok på förbrukningssiffrorna då jag upplevde de "blandade ihop" siffrorna så att man fick jättebra bensinförbrukning på kortkörningar med fullt batteri. Jag hade en gas-golf och det var samma sak på den. De som gjort färddatorn visade obegripliga siffror. Ungefär som om man frågar om flygbiljetten till göteborg vad dyr och sen inte får priset på flygbiljetten utan räknar med taxiresan också.
 
J JohanLun skrev:
Så är det, hade en golf7 med 2-liters diesel och jag tror den hade 12v-elvärmare för att få upp tempen. Den drog dock lite under belastning. Så har man tung högerfot eller kör mycket med släp/husvagn så är en av VWs små bensinare helt kass, de är klena och drar som en uråldrig motor vid last - då gäller diesel (som dock inte går att få ned så mycket om man kör lungt enl min erfarenhet - sen är jag inte världsbäst på att köra lungt). Om man kör med ett påskägg under gaspedalsfoten så går det att få ned VWs små motorer på väldigt bra siffror, men det medför också att man håller sig under 70 och har samma accelerationstider som ett ryskt godståg. Jag hade en förhoppning att GTEn skulle vara snål, men jag blev aldrig klok på förbrukningssiffrorna då jag upplevde de "blandade ihop" siffrorna så att man fick jättebra bensinförbrukning på kortkörningar med fullt batteri. Jag hade en gas-golf och det var samma sak på den. De som gjort färddatorn visade obegripliga siffror. Ungefär som om man frågar om flygbiljetten till göteborg vad dyr och sen inte får priset på flygbiljetten utan räknar med taxiresan också.

En intressant jämförelse är GTE med tomt batteri mot en bensin-Passat, d.v.s. hur mycket högre förbrukning orsakar elmotor, batteri och allt övrigt extra som hör till laddhybridsystemet. Här tänker jag återigen att det är motorväg som är mest intressant; i stad kör GTE:n på el och på landsväg är straffet av laddhybridsystemet lägre.

Någon som haft/har en bensin-Passatare?
 
E sthlm01 skrev:
En intressant jämförelse är GTE med tomt batteri mot en bensin-Passat, d.v.s. hur mycket högre förbrukning orsakar elmotor, batteri och allt övrigt extra som hör till laddhybridsystemet. Här tänker jag återigen att det är motorväg som är mest intressant; i stad kör GTE:n på el och på landsväg är straffet av laddhybridsystemet lägre.

Någon som haft/har en bensin-Passatare?
Min uppfattning är att det på det flesta laddhybrider går åt andra hållet. Alltså att den vid körning på bensin drar aningen mindre än motsvarande rena bensinbil. Detta av flera orsaker. Inte bara tomgång utan även tillfällen med låg last innebär att motorn kan stängas av. Till exempel när man kör i en nedförsbacke. Genom att ta bort driftpunkterna med den allra lägsta lasten kan man öka medelverkningsgraden en aning. Sedan kan man ha en mindre motor som normalt går med en högre last och därigenom bättre verkningsgrad. Men man har hjälp av elmotorn när man vill ha mer effekt kortare stunder. Undantag är rena seriehybrider. Det finns exempelvis en Ford Transit laddhybrid som lär vara både törstig och klen.

Det enda exempel jag kan bidra med för egen del är en golf laddhybrid som jag hade. Den drog omkring 0,55 l/mil vid körning på bara bensin. Det är mindre än någon bensinbil jag haft men aningen mer än den snålaste dieselbil jag haft.
 
Sannolikt är gte som sämst på en rak plan väg med hastighet mellan 70-90. Den gamle Volvon har cruisen på hela tiden och man bromsar kanske 5 ggr på 40 mil...

Så fort man kör i stan kommer gte vinna på energiåtervinningen.
 
J JohanLun skrev:
Sannolikt är gte som sämst på en rak plan väg med hastighet mellan 70-90. Den gamle Volvon har cruisen på hela tiden och man bromsar kanske 5 ggr på 40 mil...

Så fort man kör i stan kommer gte vinna på energiåtervinningen.
Håller inte alls med. Mellan 70-90 på plan väg och farthållare ligger GTEn på under 0,5 med tomt batteri. Det är förvånansvärt hur mycket som den rullar med avstängd motor. Över 120 är en helt annan historia...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.