648 937 läst · 3 866 svar
649k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag hade som sagt svårt att mäta då jag mest gjorde kortare resor som började med fullt batteri - då är den snål på bensin (konstigt annars?!?). När man började med tomt batteri och körde "Normal" motorvägsfart med snitt på kanske 90 så tyckte inte jag den var speciellt snål... Jag har dock svårt att hålla 100 på motorväg, jag ligger nog ständigt på 120-130.E Edlunn skrev:
Samma med mina tidigare golfar... De var svåra att få ner förbrukningen annat än när min fru körde längre sträckor på 70-väg, då var de skitsnåla. Men jag kan misstänka att passaten belönar ett aggressivt körsätt bättre då den kan återvinna bromskraften...
Min passat GTE var inte speciellt snål om man inte började med fullt batteri...
Mina långresor med V70 och takbox är på 70-90 väg. Men jag körde sådana resor med GTEn åxå, förra vintern åkte vi på exakt samma skidresa med GTEn och har för mig den var rätt törstig, kan inte tro det var under 0,5... Men troligen kring 0,65... Brukade ligga där har jag för mig...
Dags för besiktning idag, vilket gick fint. Fick dock följande under bra att veta:
"OMBORDDIAGNOSSYSTEM(OBD), ANSLUTNING/UPPKOPPLING KAN INTE SKE, 0".
Någon annan som varit med om detta?
Googlar man på den textraden verkar de flesta träffarna vara en bra bit bakåt i tiden (~10år) och då verkar folk som råkat ut för detta inte haft problem med bilen, utan när det provats igen med annat instrument (på samma station/verkstaden/privat) har det funkat fint.
Har ställt frågan till Opus om vad de tänker att jag borde göra med informationen.
"OMBORDDIAGNOSSYSTEM(OBD), ANSLUTNING/UPPKOPPLING KAN INTE SKE, 0".
Någon annan som varit med om detta?
Googlar man på den textraden verkar de flesta träffarna vara en bra bit bakåt i tiden (~10år) och då verkar folk som råkat ut för detta inte haft problem med bilen, utan när det provats igen med annat instrument (på samma station/verkstaden/privat) har det funkat fint.
Har ställt frågan till Opus om vad de tänker att jag borde göra med informationen.
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
När räknas det att ett fordon tagits i bruk?
Jag fick leverans av vår GTE från VW 2020-05-25 så i år skall man visst besiktiga första gången. Men när då? Trafikverket verkar påstå att förra besiktningen (?) var 2020-03-20 eller däromkring och i så fall är det ju redan för sent med 3 år efteråt (36 månader)...
Jag vill ju hävda att det borde vara leveransdagen som räknas som ibrukstagande..
Jag fick leverans av vår GTE från VW 2020-05-25 så i år skall man visst besiktiga första gången. Men när då? Trafikverket verkar påstå att förra besiktningen (?) var 2020-03-20 eller däromkring och i så fall är det ju redan för sent med 3 år efteråt (36 månader)...
Jag vill ju hävda att det borde vara leveransdagen som räknas som ibrukstagande..
När fordonet ställdes på för första gången, troligen samma som registreringsdatum. Så har jag förstått iallafall.B Bo Berglund skrev:När räknas det att ett fordon tagits i bruk?
Jag fick leverans av vår GTE från VW 2020-05-25 så i år skall man visst besiktiga första gången. Men när då? Trafikverket verkar påstå att förra besiktningen (?) var 2020-03-20 eller däromkring och i så fall är det ju redan för sent med 3 år efteråt (36 månader)...
Jag vill ju hävda att det borde vara leveransdagen som räknas som ibrukstagande..
Jag kollar här när den är besiktigad senast och när nästa besiktning är,B Bo Berglund skrev:När räknas det att ett fordon tagits i bruk?
Jag fick leverans av vår GTE från VW 2020-05-25 så i år skall man visst besiktiga första gången. Men när då? Trafikverket verkar påstå att förra besiktningen (?) var 2020-03-20 eller däromkring och i så fall är det ju redan för sent med 3 år efteråt (36 månader)...
Jag vill ju hävda att det borde vara leveransdagen som räknas som ibrukstagande..
https://www.car.info/
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
Hej. Efter att ha haft en GTE sedan som förmånsbil tidigare har jag kört lite andra, äldre och billiga, bilar under några år men sneglar på en begagnad GTE sedan. 2017-2018 med ca 7000 mil på mätaren. Är det en klok idé att köpa en begagnad gte nu? Jag hade inga problem alls med den jag körde innan och minns den med värme, men då var det förmånsbil och alla servicekostnader täcktes där av företaget jag jobbade på. Yay or nay vad säger ni som kört dessa bilar ett tag?
Leasar idag en Seat Leon PHEV och är kanonnöjd, ett år kvar på den. Tänker nu byta ut andrabilen (liten bensinare) mot en e-Golf som löser vardagspendlingen. Då har vi två bilar som kan gå på el till vardags och hybriden löser långresor gällande packning och räckvidd. Optimalt i min mening. Drag får man också då ”på köpet”.
Men dilemmat kommer där hybridens leasing löper ut. Ska man köpa en liknande bättre begagnad då? Leon, Octavia, Superb eller Passat. Eller är det idiotiskt givet servicekostnader? Vilka mil bör man sikta in sig på? Vågar man köpa en som gått upp mot 10k mil eller ska man hålla sig nedåt 3-4k?
Alternativet att köpa en elbil som täcker även längre sträckor och med räckvidd och packning känns för dyrt. Skulle vara en Model Y då och även om de kanske är prisvärda är det ändå för mycket pengar känner jag. Dessutom gillar jag inte tanken på att ha en Tesla rent image-mässigt.
Ni som äger en hybrid från VAG, dela gärna med er.
Laddar hemma och har solpaneler så bränsleekonomin blir snabbt till fördel för hybrid jämfört med att tex köra e-Golf + ren bränslevariant av Octavia etc. Båda bilar kommer gå skytteltrafik mellan jobb, förskola, affär osv och vi bor inom hybridens räckvidd för detta. Sedan har vi svärföräldrar 4 mil motorväg bort samt 25 mil motorväg bort som besöks hyfsat frekvent.
Men dilemmat kommer där hybridens leasing löper ut. Ska man köpa en liknande bättre begagnad då? Leon, Octavia, Superb eller Passat. Eller är det idiotiskt givet servicekostnader? Vilka mil bör man sikta in sig på? Vågar man köpa en som gått upp mot 10k mil eller ska man hålla sig nedåt 3-4k?
Alternativet att köpa en elbil som täcker även längre sträckor och med räckvidd och packning känns för dyrt. Skulle vara en Model Y då och även om de kanske är prisvärda är det ändå för mycket pengar känner jag. Dessutom gillar jag inte tanken på att ha en Tesla rent image-mässigt.
Ni som äger en hybrid från VAG, dela gärna med er.
Laddar hemma och har solpaneler så bränsleekonomin blir snabbt till fördel för hybrid jämfört med att tex köra e-Golf + ren bränslevariant av Octavia etc. Båda bilar kommer gå skytteltrafik mellan jobb, förskola, affär osv och vi bor inom hybridens räckvidd för detta. Sedan har vi svärföräldrar 4 mil motorväg bort samt 25 mil motorväg bort som besöks hyfsat frekvent.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
För egen del så hade jag kunnat överväga att köra vidare med vår Passat GTE några år till om det inte vore för att det snart inte går att försäkra mot maskinskada, samt att nya jobbet ännu inte fått tummen ur och skaffat laddstolpar.
En hybrid är rätt komplicerad, batteriet slits nog betydligt hårdare än i en riktig elbil. Drivlinemässigt är det komplicerat och i princip en elbil och en bensinbil om man summerar. Dvs dubbelt så mycket som kan gå sönder. Och dubbelt som ska servas och underhållas.
Jag ser hybriden som en parantes i historien. Det finns tillämpningar och fordon där hybrid eller räckviddsförlängare kan motiveras. Men som personbil för att främst kuska runt i närområdet tror jag inte på iden.
Eftersom det finns ett antal kända och inte jättebilliga typfel skulle jag personligen inte köpa en bil som inte täcks (eller mycket snart inte täcks) av maskinskada. Om jag köpte en där det var 3 år och 6.000 mil kvar på maskinskadan skulle jag tänka att jag kunde ha bilen i 2 år och sen sälja till nån som inte tänkt på maskinskadan, men troligen gör de flesta det. Att sälja en bil där maskinskadan precis ska löpa ut tror jag ger ett mycket lägre pris.
Om bilen är så billig att man kan ha den i ett drygt år med maskinskada för att avgöra om det var ett måndagsex och sen behålla den med de risker det medför, då är ju läget annat. Det går ju att serva bilen själv och köra på utan maskinskada. Men att riva ned växellådan tror jag få gör själva?
Hur är det med de äldre GTE, har problemen fortsatt eller har de efter reparationer av packnignar, mekatronik, generella "hybridfel", trasiga infotainment mm nått en stabilitet där de lyckats byta till bättre prylar? Är det fråga om måndagsex där bara ett fåtal bilar strulat och det rullar exemplar som aldrig kastat ut "hybridfel"?
Jag hade den ju som förmånsbil, så jag sket i att det dök upp "hybridfel" i kombit ett par gånger i månaden, hade jag ägt bilen och inte haft nån maskinskada kvar så hade jag mått konstant dåligt. Även om min bil faktiskt inte rasade mekaniskt. Men jag körde ju knappt då jag hade den under Covid.
Kör- och komfortmässigt hade jag inget emot bilen. Det är ekonomi och kvalitet som jag skulle oroas för.
Jag ser hybriden som en parantes i historien. Det finns tillämpningar och fordon där hybrid eller räckviddsförlängare kan motiveras. Men som personbil för att främst kuska runt i närområdet tror jag inte på iden.
Eftersom det finns ett antal kända och inte jättebilliga typfel skulle jag personligen inte köpa en bil som inte täcks (eller mycket snart inte täcks) av maskinskada. Om jag köpte en där det var 3 år och 6.000 mil kvar på maskinskadan skulle jag tänka att jag kunde ha bilen i 2 år och sen sälja till nån som inte tänkt på maskinskadan, men troligen gör de flesta det. Att sälja en bil där maskinskadan precis ska löpa ut tror jag ger ett mycket lägre pris.
Om bilen är så billig att man kan ha den i ett drygt år med maskinskada för att avgöra om det var ett måndagsex och sen behålla den med de risker det medför, då är ju läget annat. Det går ju att serva bilen själv och köra på utan maskinskada. Men att riva ned växellådan tror jag få gör själva?
Hur är det med de äldre GTE, har problemen fortsatt eller har de efter reparationer av packnignar, mekatronik, generella "hybridfel", trasiga infotainment mm nått en stabilitet där de lyckats byta till bättre prylar? Är det fråga om måndagsex där bara ett fåtal bilar strulat och det rullar exemplar som aldrig kastat ut "hybridfel"?
Jag hade den ju som förmånsbil, så jag sket i att det dök upp "hybridfel" i kombit ett par gånger i månaden, hade jag ägt bilen och inte haft nån maskinskada kvar så hade jag mått konstant dåligt. Även om min bil faktiskt inte rasade mekaniskt. Men jag körde ju knappt då jag hade den under Covid.
Kör- och komfortmässigt hade jag inget emot bilen. Det är ekonomi och kvalitet som jag skulle oroas för.
Köpt en begagnad GTE årsmodell 2018 som gått knappt 8000 mil. När bilen är fulladdad står det i displayen när jag ska åka att räckvidden är 23 km. Är det "normalt"? Eller misslyckas jag med att fulladda den? Eller är batteriet skadat/dåligt? Om någon med erfarenhet kan ge mig input vore jag mycket tacksam.
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
Din modell har ett batteri med mindre kapacitet (kommer inte ihåg men sisådär 8 kWh tror jag det var).B Bennca skrev:
Min GTE MY20 har ett 13 kWh batteri men allt är inte tillgängligt. När jag kört slut på det och tar mig hem på bensin så går det alltid åt 11,4 kWh för att få upp det till 100%.
Det som står om räckvidden i displayen är ett gissat värde på hur långt du kommer baserat på den senaste tidens körning, så om du har gjort en långresa med uttag av hela batteriet på en körning så kommer den att visa betydligt längre räckvidd efter laddningen än ifall du kört omkring i närområdet med många individuella körningar på korta distanser.
I det läget blir det kanske 60% av det den visar i det förra fallet.
Dessutom tillkommer att batteriet räcker längre när det är varmt, dvs under vinterhalvåret får man generellt kortare räckvidd också. Just nu är våren försenad så man får kortare indikerad räckvidd pga detta också.
Slutsats:
den visade räckvidden är en gissningslek!
Titta i stället på om batteriet är fullt eller inte, dvs % laddning ifall du kan se det i din modell.
I min är det en "termometer" inne i batterisymbolen, som visar ladd-status med 10 streck...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 195 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 195 inlägg
När man läser folk som jämfört V60 laddhybrid med Passat GTE på långresa så har Volvon cirka en deciliter högre förbrukning.J JohanLun skrev:Jag hade som sagt svårt att mäta då jag mest gjorde kortare resor som började med fullt batteri - då är den snål på bensin (konstigt annars?!?). När man började med tomt batteri och körde "Normal" motorvägsfart med snitt på kanske 90 så tyckte inte jag den var speciellt snål... Jag har dock svårt att hålla 100 på motorväg, jag ligger nog ständigt på 120-130.
Samma med mina tidigare golfar... De var svåra att få ner förbrukningen annat än när min fru körde längre sträckor på 70-väg, då var de skitsnåla. Men jag kan misstänka att passaten belönar ett aggressivt körsätt bättre då den kan återvinna bromskraften...
Min passat GTE var inte speciellt snål om man inte började med fullt batteri...
Mina långresor med V70 och takbox är på 70-90 väg. Men jag körde sådana resor med GTEn åxå, förra vintern åkte vi på exakt samma skidresa med GTEn och har för mig den var rätt törstig, kan inte tro det var under 0,5... Men troligen kring 0,65... Brukade ligga där har jag för mig...
Är inte volvon lite kralligare? 2l turbo mot passaten som väl har en liten uppskrämd 1.4? Jag tror samma motor (fast utan hybrid) satt i de golfar jag hade innan passaten... Små maskiner som går att köra jättesnålt men som blir törstigare än Chrille Pettersson efter kommit ut ur häktet om man trycker på lite... Men visst, hybrid kan man ju gå ned i motorstorlek, sålänge man har lite kvar i batteriet går det att göra en omkörning och att ha mycket effekt över lång tid är inte nödvändigt i sverige...S sinuslinus skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
@BenncaB Bo Berglund skrev:Din modell har ett batteri med mindre kapacitet (kommer inte ihåg men sisådär 8 kWh tror jag det var).
Min GTE MY20 har ett 13 kWh batteri men allt är inte tillgängligt. När jag kört slut på det och tar mig hem på bensin så går det alltid åt 11,4 kWh för att få upp det till 100%.
Det som står om räckvidden i displayen är ett gissat värde på hur långt du kommer baserat på den senaste tidens körning, så om du har gjort en långresa med uttag av hela batteriet på en körning så kommer den att visa betydligt längre räckvidd efter laddningen än ifall du kört omkring i närområdet med många individuella körningar på korta distanser.
I det läget blir det kanske 60% av det den visar i det förra fallet.
Dessutom tillkommer att batteriet räcker längre när det är varmt, dvs under vinterhalvåret får man generellt kortare räckvidd också. Just nu är våren försenad så man får kortare indikerad räckvidd pga detta också.
Slutsats:
den visade räckvidden är en gissningslek!
Titta i stället på om batteriet är fullt eller inte, dvs % laddning ifall du kan se det i din modell.
I min är det en "termometer" inne i batterisymbolen, som visar ladd-status med 10 streck...
Som ägare av en GTE av 2017års modell håller jag inte alls med.
Den har 10kWh stort batteri, där man får ta ut 8.
Gissningsräknaren går såvitt jag märkt endast på nu rådande förhållanden. Hur kallt är det ute, hur varmt är batteriet, och vad du har igång i själva bilen.
Vår har 9400mil på mätaren och har ca 48km på mätaren när man startar en förvärmd och fulladdad bil som laddat från kl 00 i ett 10gradigt garage och med värmen av.
Har du laddat ute runt nollan med värme och avfrostning igång så låter 26km rimligt.