F fusion skrev:
Är det hybrid med diesel så kanske det är nån spridare som läcker och späder på oljenivån ?
GTEn kommer med en bensinmotor, så det är lugnt ur den aspekten
 
S sinuslinus skrev:
Har du öppnat motorhuven någongång? Det sitter en konventionell bensinmotor där.
Jo, men bara för att fylla på spolarvätska...
Får försöka hitta stickan då.
 
Kan man köra vidare om man håller den laddad så man bara behöver elmotorn?
 
B Bo Berglund skrev:
Får försöka hitta stickan då.
Jag har gått ut nu och kollat:
Stickan fotograferad i avtorkat skick.
Svart plastspatel mot vit bakgrund, röda linjer indikerar mått eller defekt.
Efter att ha varit nedstucken finns det olja till där pilen pekar.
Är det för mycket?
Och i så fall hur sänker man nivån?
 
S
B Bo Berglund skrev:
Kan man köra vidare om man håller den laddad så man bara behöver elmotorn?
Om nivån är för hög. Kolla det. Har du servat på märkesverkstad eller annan större verkstad brukar det ingå i assistans i servicen. Ring assistans/ journumret för bärgning till verkstaden. Be om hyrbil.

Om det inte ingår kan du ringa jouren på din bilförsäkring och sen få ersättning av verkstaden men det är ett osäkrare kort.
 
Nu är det ju en gul varning i instrumentpanelen och det innebär enligt instruktionsboken att man "snarast" skall åtgärda det. Om man skulle göra det genast hade det varit en röd varning.
Dessutom:
Ifall nu oljenivån är för hög så handlar det ju bara om en liten skillnad på mätstickan iaf, där nivån är kanske 1-2 mm för hög.
Det är alltså inte för lite olja.
Så då borde det gå att använda bilen tills verkstaden öppnar på måndag igen och de får fixa det. Vi skall inte på nån långresa förrän nästa helg.

Och ja, jag har servat på VW märkesverkstad med VW serviceavtal som jag tog när jag köpte bilen.
 
S
Ring VW assistans då. Öppet dygnet runt.
 
S sinuslinus skrev:
Ring VW assistans då. Öppet dygnet runt.
Nja, mobilitetsgarantin gäller ju bara om bilen har stannat eller inte kan starta...
Min bil har "bara" problemet att den visar varningen om oljan som en gul varning.
Det går att starta och köra bilen i alla fall, så bärgningstjänsten är ju inte aktuell - tror jag.
 
Märklig bil detta.....
Idag behövde vi använda den och nu var den dessutom fulladdad så man kan köra enbart på el.Räckvidden är nu uppe i 58 km dessutom.
Jag kollade först oljan igen i fullt dagljus och såg att nivån är c:a 3 mm ovanför den högsta vikningen på stickan (se bilden ovan).
Så det borde betyda att det finns lite mer olja än som det behövs...

Men nu har bilen ångrat sig och klagar inte längre på detta! Igår vidhöll den felet när jag provkörde efter att ha laddat in 15 km el. Samma varning då alltså.
Men inte idag...
Har den sovit och vilat upp sig så att den inte bryr sig längre, eller?????
 
B Bo Berglund skrev:
Märklig bil detta.....
Idag behövde vi använda den och nu var den dessutom fulladdad så man kan köra enbart på el.Räckvidden är nu uppe i 58 km dessutom.
Jag kollade först oljan igen i fullt dagljus och såg att nivån är c:a 3 mm ovanför den högsta vikningen på stickan (se bilden ovan).
Så det borde betyda att det finns lite mer olja än som det behövs...

Men nu har bilen ångrat sig och klagar inte längre på detta! Igår vidhöll den felet när jag provkörde efter att ha laddat in 15 km el. Samma varning då alltså.
Men inte idag...
Har den sovit och vilat upp sig så att den inte bryr sig längre, eller?????
om nivån dansar kring maxnivån för sensorn så kan det bero på hur varm motorn är etc.
 
Temperaturen en sannolikt en faktor.

Min förra passat hade den otrevliga egenskapen att en skarp kurva kall när oljenivån var låg kunde få den att larma. När den var varm var samma kurva ingen problem. Avhjälptes givetvis genom att ha marginal på oljenivån men skrämde en ordentligt innan man förstod varför då felmeddelandet likt ditt i princip in fick en att ställa bilen och ringa bärgaren
 
Någon mer som använder Tibbler och har fått problem med laddningen? Jag har använt lågprisladdning via appen i snart ett år och det har funkat kanon. Men nu sedan en tid verkar Appen sätta laddningsschema i bilen och när jag då parkerar på icke hemmaadress och vill ladda så startar inte laddningen per automatik. Måste endera släcka laddschemat eller trycka på ladda knappen i fronten.

Känns detta igen och någon som har en lösning?
 
M myrstack skrev:
Temperaturen en sannolikt en faktor.

Min förra passat hade den otrevliga egenskapen att en skarp kurva kall när oljenivån var låg kunde få den att larma. När den var varm var samma kurva ingen problem. Avhjälptes givetvis genom att ha marginal på oljenivån men skrämde en ordentligt innan man förstod varför då felmeddelandet likt ditt i princip in fick en att ställa bilen och ringa bärgaren
Var just på verkstan och fick detta fixat.
Kundmottagaren hade råkat ut för samma själv....
De tömde ut lite olja så nivån sänktes och nu skall det funka.
Han sade också att det faktum att det dök upp först på motorvägen på återfärden kan bero på temperaturen då oljan "sväller" när den blir varm och jag körde hem på eftermiddan då det var som varmast...
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
S
B Bo Berglund skrev:
Var just på verkstan och fick detta fixat.
Kundmottagaren hade råkat ut för samma själv....
De tömde ut lite olja så nivån sänktes och nu skall det funka.
Han sade också att det faktum att det dök upp först på motorvägen på återfärden kan bero på temperaturen då oljan "sväller" när den blir varm och jag körde hem på eftermiddan då det var som varmast...
De kanske behöver kalibrera sin oljepåfyllare..
 
Helt annan fråga nu:
Idag var vi på utflykt och hade en sån här kylväska av textil med isolering etc där matsäcken förvarades. Vi ställde den i baksätet för bagaget var redan fullt med skräp till tippen som vi skulle passera.
När vi kom fram till utflyktsstället så upptäcktes det att en kaffetermos med sånt där drickhål som man kan stänga med en spak var öppen och termosen hade vält och läckt ut kaffet! :mad:
En del hade läckt igenom sömmarna i väskan och sugits upp i klädseln i baksätet så nu är där en rätt stor kaffefläck i den vita klädseln...
Kunde suga upp en del med hushållspapper som vi hade med oss men den syns i alla fall rätt mycket.
Finns det något bra sätt att få bort kaffefläckar från en vit klädsel i en Passat?
Vi valde vit klädsel till den vita standardfärgen på bilen när den köptes för att slippa svart, som var alternativet.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.