648 908 läst · 3 866 svar
649k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
När tillfälle ges så kan du testa det i praktiken, starta med full laddning en dag när det är ca 20 grader ute och kör lugnt och fint på bara el i 70-80 km/h, då kommer du att få ett bra värde på hur långt du kan ta dig på el under bra förutsättningar. Gjorde så med min GTE, från 2018, mellan Motala och Linköping. Kom ca 49 km innan det var tomt, bilen var då 3 år gammal och hade gått ca 5000 mil.B Bennca skrev:Köpt en begagnad GTE årsmodell 2018 som gått knappt 8000 mil. När bilen är fulladdad står det i displayen när jag ska åka att räckvidden är 23 km. Är det "normalt"? Eller misslyckas jag med att fulladda den? Eller är batteriet skadat/dåligt? Om någon med erfarenhet kan ge mig input vore jag mycket tacksam.
Tänk på vad du har för förbrukare på också. Värme, stolsvärme, AC, elvärmda speglar, sätesvärme är allt sådant som påverkar räckvidden. 23 km låter lågt. Men det kan finnas en enkel förklaring om det var kallt ute och du hade värmen på.B Bennca skrev:Köpt en begagnad GTE årsmodell 2018 som gått knappt 8000 mil. När bilen är fulladdad står det i displayen när jag ska åka att räckvidden är 23 km. Är det "normalt"? Eller misslyckas jag med att fulladda den? Eller är batteriet skadat/dåligt? Om någon med erfarenhet kan ge mig input vore jag mycket tacksam.
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
Idag dök det upp ett email från VW där de i princip kräver betalt för fortsatt funktion av bilen!
Skall man behöva betala extra för funktioner som redan finns i bilen?
Jag använder navigatorn i bilen för att beräkna återstående körtid och anpassa batteriutnyttjandet optimalt vid långkörningar. Kartuppdateringar har jag inte sett röken av de senaste 3 åren iaf, den visar fortfarande fel hastighetsinformation runt där jag bor. Tex på E18 mellan Barkarby och Kista är det väldigt ofta fel hastighet, samma på E4 från Akalla och norrut.
Vad gäller appen WeConnect så använder jag den för att fjärrstyra klimatanläggning och ibland för att låsa bilen. Dessutom tittar jag ibland på kördata och laddläget.
Och nu vill alltså VW ha 1590:- av mig för att det skall fortsätta fungera!
Notera att de skriver "under ett eller två år", vad är det för konstig angivelse?
Är det 1 eller 2 år????
Skall man bara betala och hoppas på det bästa?
Jag köpte bilen i september 2019 och fick leverans 20/5 2020.I och med köpet av ”We Connect Plus” förlängs We Connect Plus-licensen för din bil och du kan dra nytta av det kompletta utbudet av mobila onlinetjänster i We Connect Plus under ytterligare ett eller två år. Till detta hör bland annat navigationstjänster med realtidsinformation som trafikinformation, ruttberäkning och kartuppdatering online.
Skall man behöva betala extra för funktioner som redan finns i bilen?
Jag använder navigatorn i bilen för att beräkna återstående körtid och anpassa batteriutnyttjandet optimalt vid långkörningar. Kartuppdateringar har jag inte sett röken av de senaste 3 åren iaf, den visar fortfarande fel hastighetsinformation runt där jag bor. Tex på E18 mellan Barkarby och Kista är det väldigt ofta fel hastighet, samma på E4 från Akalla och norrut.
Vad gäller appen WeConnect så använder jag den för att fjärrstyra klimatanläggning och ibland för att låsa bilen. Dessutom tittar jag ibland på kördata och laddläget.
Och nu vill alltså VW ha 1590:- av mig för att det skall fortsätta fungera!
Notera att de skriver "under ett eller två år", vad är det för konstig angivelse?
Är det 1 eller 2 år????
Skall man bara betala och hoppas på det bästa?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Jag vet inte hur din bil funkar. men det som slutade funka när jag lät bli att betala var främst appen, samt att den inte automagiskt hämtar kartdata.
Jag gjorde bedömningen att appen inte var värd pengarna.
Jag gjorde bedömningen att appen inte var värd pengarna.
Vet du (eller någon annan) om anslutningen till APIt fungerar utan att betala?13th Marine skrev:
Dvs får jag någon data till exempelvis Home Assistant?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
Ja, jag har för mig att när vi letade efter ny bil för 3-4 år sedan så fanns det med en not om att man måste tillhandahålla SIM-kort för uppkopplingen. Men inte säker på om det var VW eller annan tillverkare och dessutom är det ju nu en senare modell av bil än som fanns då....13th Marine skrev:
Vi har aldrig betalat något bredbandsabonnemang till den här GTE MY20 som vi har i vart fall.
Hur får man reda på hur detta hänger ihop?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Abonnemanget gissar jag att VW betalar, så om du inte betalar så stänger de ner abonnemanget.
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
Idag under körning på motorvägen söderut från Norrtälje poppade detta upp i instrumentet (det såg lite annorlunda ut under körning då det var ett pop-up meddelande, men ungefär lika):
Om man läser texten så måste det betyda att jag har för mycket olja i bilen och måste minska den. Men då undrar jag hur detta kan hända under körning, vem kan fylla på olja då????? Det var först efter c:a 45 minuters körning som detta dök upp.
Till saken hör att bilen ( en MY20 GTE) just varit på årsservice c:a 260 km innan detta poppade upp. Var också på den första besiktningen i måndags u.a.
Vad betyder det och vad skall man göra nu?
Ingenting står i instruktionsboken om en varning att någon fyllt på olja under körning...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man läser texten så måste det betyda att jag har för mycket olja i bilen och måste minska den. Men då undrar jag hur detta kan hända under körning, vem kan fylla på olja då????? Det var först efter c:a 45 minuters körning som detta dök upp.
Till saken hör att bilen ( en MY20 GTE) just varit på årsservice c:a 260 km innan detta poppade upp. Var också på den första besiktningen i måndags u.a.
Ingenting står i instruktionsboken om en varning att någon fyllt på olja under körning...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kolla oljan, tror datorn räknar på temperatur höjning över tid. Kanske verkstaden fyllde för mycket.B Bo Berglund skrev:Idag under körning på motorvägen söderut från Norrtälje poppade detta upp i instrumentet (det såg lite annorlunda ut under körning då det var ett pop-up meddelande, men ungefär lika):
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 1 372 inlägg
Hur gör man för att kolla oljan?S sinuslinus skrev:
Jag har bara haft "vanliga" bensinbilar, företrädesvis SAAB, förut och då fanns det oljestickor etc.
Gäller det nu också?
Och nu är det långhelg så det går inte att reklamera nånting alls...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 193 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 193 inlägg
Har du öppnat motorhuven någongång? Det sitter en konventionell bensinmotor där.B Bo Berglund skrev:
Du borde se oljestickan när du öppnar motorhuven.