648 864 läst · 3 866 svar
649k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 193 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 193 inlägg
Ja som Stefan skriver. Kostar nog ungefär samma lämna in den till bilvårdsfirma som att hyra en maskin.
Spraya inte på några medel för att testa för då blir det svårare att få bort det sen.
Spraya inte på några medel för att testa för då blir det svårare att få bort det sen.
Funkar fint att få bort med en vanlig våtdammsugare och APCB Bo Berglund skrev:Helt annan fråga nu:
Idag var vi på utflykt och hade en sån här kylväska av textil med isolering etc där matsäcken förvarades. Vi ställde den i baksätet för bagaget var redan fullt med skräp till tippen som vi skulle passera.
När vi kom fram till utflyktsstället så upptäcktes det att en kaffetermos med sånt där drickhål som man kan stänga med en spak var öppen och termosen hade vält och läckt ut kaffet!
En del hade läckt igenom sömmarna i väskan och sugits upp i klädseln i baksätet så nu är där en rätt stor kaffefläck i den vita klädseln...
Kunde suga upp en del med hushållspapper som vi hade med oss men den syns i alla fall rätt mycket.
Finns det något bra sätt att få bort kaffefläckar från en vit klädsel i en Passat?
Vi valde vit klädsel till den vita standardfärgen på bilen när den köptes för att slippa svart, som var alternativet.
Medlem
· Stockholm
· 1 371 inlägg
Ok, blev väl lite förvillande då Allrengöring är det svenska ordet för det.B Bo Berglund skrev:
här är ett exempel:
https://www.autodude.se/sv/produkt/interiorrengoring_king_carthur_apc_odor_killer/HS10871-10329
Ja. Jag hade Tibber, ease, integration och min bil gick inte ladda på jobbet ens om jag slog av alla laddscheman då de kom tillbaka likt zombies. Jag tror felet ligger i vws servrar. Likaså förbrukade min bil upp all kommunikation så den sade jämnt att "för att spara på fordonets batteri kan inga kommandon skickas" eller nåt liknande. Jag försökte slå av allt vad sheman , smartladdning etc sista månaderna jag hade bilen för att överhuvudtaget kunna ladda. Det strulade trots det.C cap skrev:Någon mer som använder Tibbler och har fått problem med laddningen? Jag har använt lågprisladdning via appen i snart ett år och det har funkat kanon. Men nu sedan en tid verkar Appen sätta laddningsschema i bilen och när jag då parkerar på icke hemmaadress och vill ladda så startar inte laddningen per automatik. Måste endera släcka laddschemat eller trycka på ladda knappen i fronten.
Känns detta igen och någon som har en lösning?
Medlem
· Stockholm
· 1 371 inlägg
Nu har jag provat följande efter att kaffet torkat i bilen och fläcken fortfarande är rätt framträdande:B Bo Berglund skrev:
- Ljummet vatten
- Microfiberduk
- Doppade duken i vattnet och gnodde så gott jag kunde på fäcken (hela stolsbredden)
- När det var gjort så använde jag dammsugaren (vanliga hemma-Eluxen) och sög upp så mycket det gick
- Upprepade två gånger
- Lät det hela torka över dagen
Hoppas på det bästa...
Sug inte vatten med en vanlig dammsugare, jag har gjort det av misstag en gång och det slutade med eld, lågor och rök!B Bo Berglund skrev:Nu har jag provat följande efter att kaffet torkat i bilen och fläcken fortfarande är rätt framträdande:
Nu är fläcken bra mycket mindre påfallande men syns fortfarande, så jag tänkte försöka upprepa men med lite diskmedel i vattnet.
- Ljummet vatten
- Microfiberduk
- Doppade duken i vattnet och gnodde så gott jag kunde på fäcken (hela stolsbredden)
- När det var gjort så använde jag dammsugaren (vanliga hemma-Eluxen) och sög upp så mycket det gick
- Upprepade två gånger
- Lät det hela torka över dagen
Hoppas på det bästa...
Om du inte tar en bra riktig våtdammsugare tror jag fläcken kommer komma tillbaka efter ett tag då det sitter kvar kaffe inne i skumgummit.
Har förresten en gång ställt en picknick korg på instrumentpanelen och ett smörpaket låg på sida. Det blev mysigt efter nån timme i solen. men lyckades sanera rätt bra.
Medlem
· Stockholm
· 1 371 inlägg
Jag har en garagesugare också. Tar den nästa gång i stället. Den kan suga "allt" och det kommer inte in i motorn, om det är det du varnar för.
Men mängden vatten är det som finns i en mikrofibertrasa som är urvriden och som jag använder gör att gno bort fläcken. Dvs ganska lite...
Men mängden vatten är det som finns i en mikrofibertrasa som är urvriden och som jag använder gör att gno bort fläcken. Dvs ganska lite...
Håll inte på och gno. Du måste skölja ur fläcken. Hyr en klädseltvätt eller lämna in på tvätt.B Bo Berglund skrev:
Gnor du så kommer du bara att nöta in det i fibrerna samt nöta på klädseln.
Tyvärr så har VW en skjut dålig mjukvara för att inte tala om appen. Med detta i tanke kommer jag göra allt för att nästa bil kommer från en mer "modern" leverantörJ JohanLun skrev:Ja. Jag hade Tibber, ease, integration och min bil gick inte ladda på jobbet ens om jag slog av alla laddscheman då de kom tillbaka likt zombies. Jag tror felet ligger i vws servrar. Likaså förbrukade min bil upp all kommunikation så den sade jämnt att "för att spara på fordonets batteri kan inga kommandon skickas" eller nåt liknande. Jag försökte slå av allt vad sheman , smartladdning etc sista månaderna jag hade bilen för att överhuvudtaget kunna ladda. Det strulade trots det.
Medlem
· Stockholm
· 1 371 inlägg
Här en fråga om GTE MY20:
Är det någonstans möjligt att ställa in vilket driftläge bilen skall köras i när den startas?
Som det nu är så går den ALLTID igång i E-mode, dvs kör bara batteri tills det tar slut.
Först då går den över i Hybrid-mode, vilket ju då innebär 100% bensin eftersom elen är slut.
När jag kör längre resor, tex till Karlstad från Stockholm så ställer jag alltid manuellt in hybrid så att det skall finnas ström tillgängligt när det behövs. Detta är alla gånger man behöver accelerera t.ex. vid omkörning.
Om man gör så så visar sig batteriet ta slut först när man är framme vid målet (navigatorn körs för att vi lättare skall se kvarvarande distans och ev trafikproblem). Dvs en perfekt mix tycker vi.
Men om jag gör en paus för fika eller lunch på halva vägen och sedan glömmer att slå på Hybrid när vi åker vidare så ser jag rätt vad det är att jag har 3-4 km kvar i batteriet eller ännu lägre. Det beror på att den inte kommer ihåg hybridinställningen ifall man stänger av den minsta lilla tid!
Och på motorväg är det så att säga virvel i batteriet när laddningen töms ur.
Jag skulle vilja ha möjlighet att själv bestämma vilket driftfall, som skall användas vid start, men vet inte om man kan göra detta eller var det görs i så fall...
Då kan jag ju ställa in Hybrid vid avfärd på en långresa och det blir kvar hela resan tills jag ändrar det själv. Mycket bättre funktion, tycker jag.
Är det någonstans möjligt att ställa in vilket driftläge bilen skall köras i när den startas?
Som det nu är så går den ALLTID igång i E-mode, dvs kör bara batteri tills det tar slut.
Först då går den över i Hybrid-mode, vilket ju då innebär 100% bensin eftersom elen är slut.
När jag kör längre resor, tex till Karlstad från Stockholm så ställer jag alltid manuellt in hybrid så att det skall finnas ström tillgängligt när det behövs. Detta är alla gånger man behöver accelerera t.ex. vid omkörning.
Om man gör så så visar sig batteriet ta slut först när man är framme vid målet (navigatorn körs för att vi lättare skall se kvarvarande distans och ev trafikproblem). Dvs en perfekt mix tycker vi.
Men om jag gör en paus för fika eller lunch på halva vägen och sedan glömmer att slå på Hybrid när vi åker vidare så ser jag rätt vad det är att jag har 3-4 km kvar i batteriet eller ännu lägre. Det beror på att den inte kommer ihåg hybridinställningen ifall man stänger av den minsta lilla tid!
Och på motorväg är det så att säga virvel i batteriet när laddningen töms ur.
Jag skulle vilja ha möjlighet att själv bestämma vilket driftfall, som skall användas vid start, men vet inte om man kan göra detta eller var det görs i så fall...
Då kan jag ju ställa in Hybrid vid avfärd på en långresa och det blir kvar hela resan tills jag ändrar det själv. Mycket bättre funktion, tycker jag.
Det går inte vad jag vet men på min MY21 så ligger hybridläget kvar även efter paus på långresor, antagligen till målet är nått. Jag ser det inte som något större problem att ställa in hybridläget i och med att det finns en särskild fysisk knapp för valet.
Medlem
· Stockholm
· 1 371 inlägg
Just det....
Varje gång man gör ett stopp och sen åker vidare måste man mecka med detta och glömmer man det så är man av med batteriet några mil senare...
Varje gång man gör ett stopp och sen åker vidare måste man mecka med detta och glömmer man det så är man av med batteriet några mil senare...