633 319 läst · 3 851 svar
633k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Skrev i ett tidigare inlägg att jag laddade bilen på natten, timpris, ca 450öre inkl skatter, avgifter osv.S StevieGee skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
13.7kr milen för eldrift om man räknar in 2000W 30min förvärming vid ca 750öre/kWh.13th Marine skrev:
Ska iväg på semester 4 veckor över jul och tar tåget till flygplatsen alltså bilen står kvar hemma. Ska man lämna bilen med fullt batteri? Ska man låta laddan sitta i? Tänker bara om det påverkar batteriet något...
Bäst att låta den vara laddad till nånstans kring 30%
Så är det iaf med storage på LiPo och LiIon batterier så borde vara samma med dessa.
kollade Volvos manual och de säger kring 25%
Så är det iaf med storage på LiPo och LiIon batterier så borde vara samma med dessa.
kollade Volvos manual och de säger kring 25%
Tack för all input angående el kontra bensin med dagens priser. Efter att räknat på mina förutsättningar och i handskfacket hittat en rabattcheck på Preem 40 öre/l är nu tanken full och batteriet får vara tomt.
22,6kr milen på el mot 12,3kr på bensin. Världen är sannerligen upp och ned.
22,6kr milen på el mot 12,3kr på bensin. Världen är sannerligen upp och ned.
Hittat i min inbox:E sthlm01 skrev:
Den 15 december så firar vi på Circle K lilla julafton och bjuder alla medlemmar på 1 kr rabatt/liter.
Nu måste jag ut och köra för jag har full tank
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Undrar vad som gör störst skillnad på bränsleförbrukningen, ta bort batteriet, eller möjligheten att bromskraftregenera.
Oavsett är bilen rätt trött med bara bensinmotorn.
Oavsett är bilen rätt trött med bara bensinmotorn.
Det är intressant fråga och ja, det är som bekant som en helt annan bil på bensin.13th Marine skrev:
Får se det som att hybrid är som en hedge; en kan välja det energislag som för tillfället är mest fördelaktigt.
Jag har inte kvar min GTE, men har en elbil. Drar priset iväg lite till på natten, når man 6 kr så drar bilen på vintern 2kwh/mil, då kostar det 12kr milen att köra. Den gamla fossilbilen drar 0.75 och bensinen kostar 18 kr så närmar de sig varandra i kostnad... Turligt nog ligger elpriset en bra bit därifrån... på natten...
Fick ett erbjudande från min lokala VW handlare om någon sorts serviceavtal på min 2018 GTE som gått 10k mil.
425kr månaden, 36 månader och max 4500 mil.
Kan det vara något tro?
En vanlig service per år är ju billigare än så men det är väl ett byte av växellådsolja runt 12k som borde vara lite dyrare.
425kr månaden, 36 månader och max 4500 mil.
Kan det vara något tro?
En vanlig service per år är ju billigare än så men det är väl ett byte av växellådsolja runt 12k som borde vara lite dyrare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Antar att det blir 3 servicetillfällen, varav en med växellådsolja. Borde landa på ca 20k.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Någon som har lite tips på hur man får tidsstyrd laddning att fungera på Passat GTE MY18? Jag har trott att jag gjort rätt men nu är jag osäker på om jag gjort fel hela tiden…
De två knapparna vid laddluckan ska ju användas till att starta omedelbar laddning (den övre) eller tidsstyrd laddning (den undre). Trots att jag aktiverat avresetid & nattström så börjar den ladda bilen direkt?! Jag såg det tydligt eftersom jag precis installerat en Tibber Pulse.
Jag har ingen laddbox utan laddar via ”uppgraderad” Schucko och 10A.
De två knapparna vid laddluckan ska ju användas till att starta omedelbar laddning (den övre) eller tidsstyrd laddning (den undre). Trots att jag aktiverat avresetid & nattström så börjar den ladda bilen direkt?! Jag såg det tydligt eftersom jag precis installerat en Tibber Pulse.
Jag har ingen laddbox utan laddar via ”uppgraderad” Schucko och 10A.