M
S StevieGee skrev:
Nix. Nybilsgarantin är 2 år. Bilen är 3 år.
Jag tänkte på bilens försäkring, brukar ju finnas ett maskinskademoment där som gäller upp till x antal mil eller y år. Ofta minskar ersättningen ju närmare gränsen man är.
 
S StevieGee skrev:
Jag har Thule Wingbar Evo. Tycker dem är kanon.
Går att byta fötter om man har två bilar med olika fästen.
Vet du vad fötterna heter till dem som du använder?
 
M mnils skrev:
Jag tänkte på bilens försäkring, brukar ju finnas ett maskinskademoment där som gäller upp till x antal mil eller y år. Ofta minskar ersättningen ju närmare gränsen man är.
Ingen aning. Det är en förmånsbil, så jag är inte så insatt..
 
D Dykarn123 skrev:
Vet du vad fötterna heter till dem som du använder?
Den nedre är till den senaste modellen och den övre till rails, alltså modellen innan.
 
  • Två Thule-lådor med takräcken, olika modeller (757, 753), flerspråkig text, förmonterade skenor, bilutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Den nedre är till den senaste modellen och den övre till rails, alltså modellen innan.
Tack !
 
Walle85
S StevieGee skrev:
Sådär. Liten uppdatering på oljeläckaget.

Efter en vecka på verkstaden ringde VW mig nyss. De hade haft svårt att lokalisera oljeläckaget och till slut lyft ur både motor och växellåda. Olja visade sig slutligen komma från tätningen bakom svänghjulet.

Leasingbolaget ville inte ta kostnaden för denna reparation och beslutade att låta saken vara.. Så VW skulle plocka ihop bilen igen. De skulle vara klara tidigast på fredag eftermiddag.
Nyfiken som jag är så frågade jag såklart vad kostnadsförslaget hamnade på för reparationen. Det var tur att jag satt ner, annars hade jag nog ramlat baklänges.
51000 kr skulle det kosta!!! Bilen är alltså inte ens 3 år och har gått 12000 mil. Kul att åka på en reparation på 51000 spänn då.
Det sjukaste är att killen från VW som jag talade med säger att det tyvärr är ganska vanligt att de läcker där.. :thinking:
Tråkigt att höra, jag hade troligen samma problem på min bil förra året, skedde strax innan jag haft den i 3 år (dock bara gått hälften av vad din har gått). De sa att det skulle kosta över 40 000 kr att fixa läckaget. Så jag förhandlade lite med lokala VW verkstaden, lyckades göra en deal med verkstaden att de skulle byta och försöka ta så mycket av kostnaden med fabriken eftersom bilen var så pass ny och gått så få mil. Fick i slutändan betala 5 000 kr + kostnaden för nya torkarblad eftersom de gjorde detta jobb i samband med en annan garantiåtgärd på bilen. Antar att det då var enklare för dem att göra sitt case mot fabriken som ändå beordrat att ta in bilen för annat på garantin. Har för mig att garantiåtgärden var något med batteriet.
 
Är det någon som har gjort en räknesnurra/räknat på vid vilket förhållande mellan el- och bensinpris det är billigare att strunta i att ladda och köra på bensin? Kan tänka mig att bensin är billigast nu med 18,04/l jfr med 4,79/kWh spot (d.v.s. exkl. allt) i SE3 imorgon.
 
Bilen drar väl 0.6l/mil på långkörning, eller ca 2kWh/mil

10.8kr milen för bensin.
Med en spot på 4.79 så blir det ca 6.5kr, eller 13kr per mil.

Inatt laddar jag hybriden på ca 4.5kr/kWh inkl allt i SE4.
 
Jag har slutat att ladda. Nu när det varit så kallt (under noll) är det svårt att komma längre än 35 km.
Månadssnittet i december för SE3 är just nu 4,79 kr/kWh + energiskatt + överföringsavgift så det blir närmare 6 kr.

Full ladd = 10 kWh = 60 kr.
60 kr / 3,5 mil = 17,10 kr/mil.
60 kr / 5 mil = 12 kr/mil.

Bensin: 18 kr/ liter
0,6 x 18 = 10,8 kr/mil

Ingen bra kombination med dyrt elpris och kallt väder. Blir svårt att tjäna ekonomiskt på att ladda i dessa tider.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Walle85
Jag kommer endast ner i 0,6 l/mil om jag kör längre sträckor, alla kortare körningar till jobbet, affären, etc drar bra mycket mer nu med alla kallstarter vid rådande temperatur. Dock tror jag fortfarande att bensin är bättre rent ekonomiskt just nu än el.
 
  • Gilla
mtboy
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag kommer endast ner i 0,6 l/mil om jag kör längre sträckor, alla kortare körningar till jobbet, affären, etc drar bra mycket mer nu med alla kallstarter vid rådande temperatur. Dock tror jag fortfarande att bensin är bättre rent ekonomiskt just nu än el.
Samma här. Kör mycket långt i tjänsten så därför snuttar min 0,6. Skulle man bara köra kallstarter och kortare sträckor så vete tusan om man ens kommer 35km på elen heller..
 
-4 ute, +2 i garaget, bilen laddad inatt och förvärmd innan avfärd.
26km, ca 1/5 kvar av batteriet när jag kom hem, hälften landsväg hälften stadstrafik.
Ca 11.1kr/mil.

Motsvarande tripp på bensin drar nog iaf 0.8l per mil. Ca 14.4kr/mil.

Edit: Borde räkna in förvärmningen med, får återkomma
 
Walle85
S StevieGee skrev:
Samma här. Kör mycket långt i tjänsten så därför snuttar min 0,6. Skulle man bara köra kallstarter och kortare sträckor så vete tusan om man ens kommer 35km på elen heller..
Jag märker extrem skillnad i år när bilen står utomhus kontra förra året när den stod i ett uppvärmt garage (+15 grader).
Vid -5 eller kallare så kommer jag inte ens 20 km på full laddning med massa korta sträckor, har värmen påslagen i kupén när jag kör, men kör oftast igång värmaren i bilen 10 min innan jag kör iväg.
Förra året kom jag närmare 40 km, dock med värmen avstängd i kupén (värmde upp kupén riktigt varmt innan jag åkte iväg) och lugn körning fram och tillbaka till jobbet.
 
Vad räknar du för elpris då? Det är ju högst relevant.. Trelleborg är ju SE4, i så fall är det ju närmare om inte över 6kr/kWh denna månaden. Men du kanske har bundet?

Det är ju helt klart värt att räkna på det nu när det blir dyrare med elen. Innan har det alltid varit billigare.
 
Jag kommer runt 35km med korta turer i Stockholmskylan nu och med det fasta elpris som min laddstolpe har. 2,20/kWh inkl. allt, så blir det 6,30/mil. Bensin ligger nog runt på runt 14-15:-/mil. Så jag laddar lugnt vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.