D
Så här tycker jag när jag läser den här tråden...

1. Det är dåligt av leverantören att inte ersätta dörren. Om bytet av dörr av någon anledning måste dröja, så bör leverantören hålla kunden bättre informerad om hur detta byte fortlöper och varför det dröjer.

2. Tycker det är ganska dåligt av kunden att ge sken av att leveransen dröjde på grund av leverantören (jag antar här att leverantörens version stämmer till stor del, eftersom den inte har motsagts i väsentlighet av kunden). Kunden säger nu själv att leverantören sagt typ "det gör inget om det är långt kvar tills du behöver huset, ring oss bara ett par månader innan du behöver det så fixar vi det" (och citationstecknen här visar bara att jag pratar "talspråk" och inte att det är ett ordagrannt citat). Kunden talar ju även om förstörda/missade odlingssäsonger, men som jag kan se det så var inte kunden redo för leverans förrän i maj och fick det "ca 1 månad senare" (enligt leverantören). Det tycker jag inte man kan se som någon allvarlig försening, speciellt inte med tanke på de tidsförskjutningar som det varit frågan om från kundens sida.

3. Polsk dörr. Kunden raljerar om att "Det var ju fantastisk otur att just vår dörr kom från Polen, men inte alla andra dörrar". Leverantören skrev faktiskt att de hade "beställt ett antal dörrar i Polen som vi inte är nöjda med, där Er dörr ingår". Leverantören har ingalunda hävdat att det enbart är kundens dörr som har dålig kvalitet.
 
DIY_freak, jag håller med om att den punkten kunnat formuleras mer utförligt. Man kan tro att jag menar att vårt växthus blev ett år försenat, medan vi faktiskt fick en delleverans "bara" två månader för sent. Jag syftade bland annat på birgis fall nedan, samt ett par till som hörde av sig till mig och hade problem med leveranserna.

birgi skrev:
Jag hör också till dem som hamnade i klorna på Rosenberg wase. Tyckte deras växthus var fina - om än dyra - och tänkte att prisbelönta arkitekter kan man lita på. Bah! Jag blev "inlurad" i en snabb affär på samma vis som ovan, det skulle ske en sambeställning till ett lägre pris. Jag fick betala 1/3 av priset vid beställningen i juli måndad, ytterligare 1/3 av priset ett par månader senare. Jag skulle för detta till en början få en ritning att godkänna men fick bara efter flera månader en felaktig ritning, jag tjatade och tjatade om att få en korrekt ritning att godkänna men månaderna gick och jag insåg i mars att jag aldrig skulle få mitt växthus till april/maj som utlovat. Då ville jag häva affären, vilket samma säljare som ovan försökte övertala mig ifrån. Jag stod på mig men jisses vilket sjå det sedan var att få tillbaka pengarna jag betalat för ingenting. Jag har sparat hela vår mejlkonversation. Jag fick tjata och bråka för att till slut i små potter få några tusenlappar här, några där. Hade det inte varit känt att jag är journalist vete sjutton om jag fått mina pengar än. Stor fet varning alltså för detta företag! Det var en mardröm att fastna i deras klor, det kan mina redaktörskollegor på jobbet, som drogs in i mardrömmen, vittna om!
 
DIY_freak skrev:
3. Polsk dörr. Kunden raljerar om att "Det var ju fantastisk otur att just vår dörr kom från Polen, men inte alla andra dörrar". Leverantören skrev faktiskt att de hade "beställt ett antal dörrar i Polen som vi inte är nöjda med, där Er dörr ingår". Leverantören har ingalunda hävdat att det enbart är kundens dörr som har dålig kvalitet.
Rosenberg Wase skriver att de här defekta dörrarna från 2010 byts ut. När då? Det är 2012 nu. Jag väntar nu på svar angående de här övriga dörrarna som "byts ut" samt en kopia på en betald faktura från en svensk snickare avseende 33 växthus 2010. När jag får det ändrar jag uppfattning. Som det ser ut idag pekar alla kontakter jag har haft med Rosenberg Wase på att läget är som jag har uppfattat det angående var växthuset produceras och hur reklamationer hanteras och att potentiella kunder behöver varnas.
 
D
Marlene Eskilsson skrev:
Rosenberg Wase skriver att de här defekta dörrarna från 2010 byts ut. När då?
Jomen, där håller jag ju helt och hållet med dig (i min punkt 1). Dörren borde ha bytts ut och om det av någon anledning inte kunde göras snabbt, så skulle leverantören ha haft en bra feedback till kund om förloppet/fortskridandet och anledningen till förseningen.
 
A
Tyvärr många oseriösa företag där ute och du vill nu gärna förmedla att du anser att Rosenberg Wase är ett utav dessa


Men jag måste ändå säga att du förvånar mig mycket.

Du måste ju läsa otaliga inlägg per år om vad man skall tänka på och hur man skall agera och ändå så går du själv i alla de fällor som existerar så som att betala i förskott och "tro att man har rabatt" om man beställer fort osv...

För mig låter det lite som du raljerar över polen och polska varor och att de aldrig sett "sina snickare" vilket inte känns så snyggt för någon som har ett byggforum som väl är tänkt att vara opartiskt?

Kan inte låta bli att känna att hela anledningen till att du skrev inlägget var mer som hämnd på ett företag som uppenbarligen saknar service känsla och som du inte kommit överens med än att varna andra men det är som sagt bara min egen känsla.

Den känslan skulle i alla fall få mig att tänka efter på en och två gånger innan jag sålde några varor eller tjänster till dig.


Om nu Rosenberg Wase är ett oseriöst företag så måste jag säga att de har lyckats bra med att få sin hemsida att se seriös ut
http://www.rosenbergwase.se/restaurering.htm

Visst skall man som leverantör byta ut dåliga och felaktiga produkter men att som du gör hänga ut dem för en trasig dörr känns väl magstarkt.
 
Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
Tyvärr många oseriösa företag där ute och du vill nu gärna förmedla att du anser att Rosenberg Wase är ett utav dessa


Men jag måste ändå säga att du förvånar mig mycket.

Du måste ju läsa otaliga inlägg per år om vad man skall tänka på och hur man skall agera och ändå så går du själv i alla de fällor som existerar så som att betala i förskott och "tro att man har rabatt" om man beställer fort osv...

För mig låter det lite som du raljerar över polen och polska varor och att de aldrig sett "sina snickare" vilket inte känns så snyggt för någon som har ett byggforum som väl är tänkt att vara opartiskt?

Kan inte låta bli att känna att hela anledningen till att du skrev inlägget var mer som hämnd på ett företag som uppenbarligen saknar service känsla och som du inte kommit överens med än att varna andra men det är som sagt bara min egen känsla.

Den känslan skulle i alla fall få mig att tänka efter på en och två gånger innan jag sålde några varor eller tjänster till dig.

Om nu Rosenberg Wase är ett oseriöst företag så måste jag säga att de har lyckats bra med att få sin hemsida att se seriös ut
[länk]

Visst skall man som leverantör byta ut dåliga och felaktiga produkter men att som du gör hänga ut den för en trasig dörr känns väl magstarkt.
Varför ska Marlene vara "opartisk"? Hon är varken journalist eller politiker. Hon driver en hemsida om att bygga hus där alla ges möjlighet att uttrycka sig. Du också, även om det borde vara tveksamt med tanke på ditt synnerligen korkade inlägg.

Anledningen till att hon nämner Polen och snickare är för att RW vill påskina att växthusen tillverkas av deras egna snickare (underförstått i Sverige), medans de med största sannolikhet tillverkas i Polen. Vilket i mina ögon är falsk marknadsföring.

Om du tror att det är någon form av hämnd borde du nog läsa hennes blogginlägg där hon skriver att hon dragit på det in i det längsta med att skriva foruminlägget men att nu har de gjort så många fel att hon var tvungen att göra det.

Vad har hemsidan att göra med seriösiteten av ett företag? Vem som helst kan fixa en snygg hemsida och dikta upp referenser.

Att Marlene blivit lurad, trots att hon driver denna hemsida, visar ju bara på hur lätt det faktiskt är att falla i gropen och att vi alla måste ha extra uppsikt.
 
Alfred Jonsson skrev:
Visst skall man som leverantör byta ut dåliga och felaktiga produkter men att som du gör hänga ut dem för en trasig dörr känns väl magstarkt.
För det första så är väl det ändå en lite kraftig förenkling, Ok de var "bara" 1 månad försenade vid leveransen (eller var det 2?), de levererar en produkt av smäckig kvalitet, de har flera andra kunder som aldrig får leverans, de är tröga på att betala tillbaka förskottsbetalningarna, de ignorerar reklammationer, förhalar, ljuger osv.

MEN, även om deras ENDA fel vore att de levererat en dålig dörr, som de lovat att fixa under snart ett års tid, och där det bara inte händer något. Det är väl helt fullgott skäl att varna folk för detta företag.

En dåligt skött reklamation är ett utmärkt kännetecken på ett oseriöst företag.
 
A
Lekoaf skrev:
Varför ska Marlene vara "opartisk"? Hon är varken journalist eller politiker. Hon driver en hemsida om att bygga hus där alla ges möjlighet att uttrycka sig. Du också, även om det borde vara tveksamt med tanke på ditt synnerligen korkade inlägg..
Så du anser att mina inlägg är korkade och du anser att Rosenberg Wase inte borde få finnas men du är 100% säker på att Marlene talar sanning i allt hon skriver? (Jag påstår inte Marlene ljuger på något sätt men vi som sitter vid ringside i denna fråga kan ju lika gärna lita på företaget som ett en ena missnöjd kund)

Lekoaf skrev:
Anledningen till att hon nämner Polen och snickare är för att RW vill påskina att växthusen tillverkas av deras egna snickare (underförstått i Sverige), medans de med största sannolikhet tillverkas i Polen. Vilket i mina ögon är falsk marknadsföring..
Kan inte finna någonstans på deras hemsida där de varje påstår att deras växthus är tillverkade i Sverige eller i polen.

Men att som forumägare rajlera över arbetare från ett visst land känns för mig lågt.

Lekoaf skrev:
Om du tror att det är någon form av hämnd borde du nog läsa hennes blogginlägg där hon skriver att hon dragit på det in i det längsta med att skriva foruminlägget men att nu har de gjort så många fel att hon var tvungen att göra det..
Så jag måste läsa någon blogg för att förstå vad en person menar??

Lekoaf skrev:
Vad har hemsidan att göra med seriösiteten av ett företag? Vem som helst kan fixa en snygg hemsida och dikta upp referenser.
Visst kan man ljuga om referenser men har du något belägg för att Rosenberg Wase gjort det?

Men då kan ju jag hård dra det och påstå att Marlene stänger av alla som skriver positivt om Rosenberg Wase (vilket givetvis inte heller är sant)

Källkritik måste fungera åt båda hållen.

Lekoaf skrev:
Att Marlene blivit lurad, trots att hon driver denna hemsida, visar ju bara på hur lätt det faktiskt är att falla i gropen och att vi alla måste ha extra uppsikt.
Ja eller att hon missade att måla sitt växthus. På bilderna ser det ut om det bara är grundmålat. Att sedan trät är av usel kvalité är ju något som vi nästan för räkna med i Sverige numera då allt bra virke skickas på export.

hempularen skrev:
För det första så är väl det ändå en lite kraftig förenkling, Ok de var "bara" 1 månad försenade vid leveransen (eller var det 2?), de levererar en produkt av smäckig kvalitet, de har flera andra kunder som aldrig får leverans, de är tröga på att betala tillbaka förskottsbetalningarna, de ignorerar reklammationer, förhalar, ljuger osv. .
Jag vet inget om kvaliten. Som sagt så ser det ut som att virket bara är grundmålat men jag kan ha fel. Står det sedan och skvätter vatten från taket ner på stenen framför växthuset och sedna skvätter det upp på dörren så kommer sprickorna fort när det fryser på och frostsprängningarna verkar.

hempularen skrev:
MEN, även om deras ENDA fel vore att de levererat en dålig dörr, som de lovat att fixa under snart ett års tid, och där det bara inte händer något. Det är väl helt fullgott skäl att varna folk för detta företag..
Absolut, de borde om det är som Marlene säger bytt ut dörren men därifrån till att skriva det Marlene skrev i sitt inlägg känns steget långt.


hempularen skrev:
En dåligt skött reklamation är ett utmärkt kännetecken på ett oseriöst företag.
I 9 fall av 10 är det så. Sedan finns det underligt nog kunder som själva orsakat skador och som ändå vill ha ersättning.
 
D
Marlene Eskilsson skrev:
Nu står ord mot ord, men det är irrelevant hur dörren levererades. Om Rosenberg Wase valde att skicka den tre varv runt jordklotet innan den kom till oss, eller om den kom med en polsk chaufför som vi träffade, det är ointressant.
Jag håller med om att det är irrelevant hur och varifrån dörren kom till er. Det är överhuvudtaget inte speciellt relevant varifrån någon del kommer, men det är ju trots allt så att det är du som drar upp det här ämnet om att delarna kommer från Polen. Det är ju lite konstigt stt först dra upp det och sedsn när man får mothugg säga att det är irrelevant.

Angående Polen-byggt eller inte, så tycker jag nog att det viktigaste ur kvalitetssynvinkel är vilket företaget är som säljer och utvecklar produkterna och inte exakt var de är tillverkade. Sitter just nu och skriver det här inlägget på en iPad "made in China". Det kommer hur mycket skräpprodukter som herlst från Kina, men det betyder inte att allt som kommer därifrån är skräp. Det hela handlar om att den som ansvarar för produkten (Apple i det här fallet) har en bra kontroll över produktutvecklingen och tillverkninge och väljer tillverkare med omsorg.

På samma sätt så är jag övrtygad om att det finns väldigt fina byggprodukter som kommer från Polen, men säkerligen också en massa skräp. Det tillverkas ju och säljs en hel del inhemskt skräp i Sverige också för den delen. Det hela handlar om att företaget som ansvarar för produkten har en bra kvalitetskontroll, bra tillverkarkontakter och styrning och slutligen en bra kundservice. Sedan spelar det ur kvalitetssynpunkt mindre roll var sakerna är tillverkade. Nu verkar det ju som om leverantören har missat i dessa punkter när det gäller dörren.

Då är frågan om dörren är ett undantag eller inte. Kalitetsmässigt så verkar det ju som om övriga delar av växthuset egentligen är acceptabla, om jag uppfattat kunden rätt? Så det låter ju som om faktiskt dörrren rent kvalitetsmässigt är ett undantag/misstag. Värre är det med själva reklamationshanteringen. Där skulle företaget ha skött sig mycket bättre (i synnerhet om nu dörren var ett välkännt undantag från deras normala kvalitet) och jag gisssar de haft en någotsånär nöjd kund i alla fall om de skött det på ett bra sätt.

En detalj (som inte har med ovanstående att göra) är det här talet om säljsnacket, förskottsbetalningar och återbetalningar. Naturligtvis är det inte OK att ljuga för kunden, men det här talet om en stor samordnad beställning och bättre rabatter om man lägger beställningen nu, det får man väl ta som rent säljsnack och jag kan inte riktigt se att detta på något allvarligt sätt försätter kunden i ett sämre läge. Kunden är ju inte tvingad att ta erbjudandet att lägga beställningen direkt och få ettt lägre pris, det är något som kunden själv bestämmer helt fritt. Det känns som om att handla på mellandagsrean och sedan ångra sina inköp.

Sedan förstår jag inte det här pratet från flera kunder om återbetalningar. Har man lagt en beställning, så har man ju och man har inte automatiskt någon rätt att ångra sig (förutom under vissa förutsättningar i distansavtalslagen osv, men jag har inte hört att det hänvisats till något sådant fall här). Så att företaget inte låter kunden backa ur efter en beställning är ju väldigt vanligt i branschen och helt ok (med ovan nämnda undantag). Om företaget låter kunden ångra sig och återbetalar ett förskott, så får ju det ses som en ren bonus och borde sättas på företagets plus-konto, fast då med lite minus i kanten för att återbetalningen gick långsamt. Men om jag förstått det rätt, så har kunderna fått pengarna tillbaka?

Slurtligen måste jag ge Marlene plus i kanten för att hon på ett så ärligt sätt presenterat säljarens genmälen i forumet. Det är ju inget som hon varit tvungen till om hon varit ute efter en ren smutskastningskampanj.
 
Redigerat av moderator:
NU har vi ju inte så mycket detaljer om de som haft problem att få tillbaka sina pengar. Men såvitt jag förstår så har det handlat om utebliven leverans. Och då har man självklart rätt att häva köpet och få tillbaka pengar. Fast självklart skulle man behöva veta om det gäller en dags försening eller ett halvår.
 
Jag väljer tro på Marlene att hon är missnöjd.
Jag väljer tro att det finns fler missnöjda kunder.
Jag väjer att tro att det finns risk att jag skulle bli missnöjd om jag blev kund.
Tack för den öppna debatten och Tack för varningen(y)
 
D
hempularen skrev:
NU har vi ju inte så mycket detaljer om de som haft problem att få tillbaka sina pengar. Men såvitt jag förstår så har det handlat om utebliven leverans. Och då har man självklart rätt att häva köpet och få tillbaka pengar. Fast självklart skulle man behöva veta om det gäller en dags försening eller ett halvår.
De två fall jag sett är dels TS som ville ångra sig långt före leverans (eftersom hennes övriga byggplaner blev försenade) och dels fallet nedan.

birgi skrev:
...jag insåg i mars att jag aldrig skulle få mitt växthus till april/maj som utlovat. Då ville jag häva affären, vilket samma säljare som ovan försökte övertala mig ifrån. Jag stod på mig men jisses vilket sjå det sedan var att få tillbaka pengarna jag betalat för ingenting.
I TS fall blev det ju ingen avbeställning, men i det senare fallet så ser du ju att avbeställningen gjordes en/två månader FÖRE leverans och trots allt så fick de tillbaka pengarna. Tycker trots allt att det inte var något stort minuspoäng för säljarens hantering?

Men självklart om leveransen dröjer/uteblir så kan det bli tal om hävning och återbetalning av ev. förkott.
 
Redigerat av moderator:
Utan mer fakta i målet så kommer tråden ingenstans. Jag och många med mig har redan konstaterat att grundfrågan handlar om reklamationshanteringen av dörren.

När det gäller övriga inspel från andra kunder vet vi som sagt för lite.

Sedan har TS valt att av principiella skäl driva ursprunget till sin spets.

Att företaget är usla på att sköta sin kundkommunikation har ju redan konstaterats och är väl något dom får jobba på, det fanns ju tips om lite kurser tidigare inträden.
 
D
hempularen skrev:
Jag reagerar starkt över hur de raljerar om kunden som tog dem till ARN. Det är ju ytterligare en kund som uppenbarligen blivit besviken över produkten och servicen. Och detta tar företaget upp som en FRAMGÅNG! Att överhuvudtaget få sitt företag anmält till ARN är en katastrof, det visar att man misslyckats. För ett företag så är det en ännu större katastrof om man dessutom vinner ärendet i ARN, då blir det ännu svårare att göra sin kund nöjd.
Jag ser inte företagets genmäle i denna del på det sätt om du beskriver. Det var TS som tog upp att det fanns en ARN anmälan mot företaget och företaget beskrev ärendet och det faktum att företaget fick rätt i ARN i sitt genmäle här. Tycker det är högst naturligt att företaget redogör för de faktiska omständigheterna när nu TS skrev om anmälan. Däremot tycker jag att det är något svagt av TS att inte redogöra för det faktum att ARN-anmälan avslogs, när hon nu redogjorde för fallet (antar då att hon visste dessa omständigheter).

När det gäller ARN-anmälningar i största allmänhet, så kan man allt se att de håller en väldigt skiftande kvalitet när man läser igenom en del av referaten. Visst, de som gör ARN-anmälningar är ju de-facto missnöjda, men jag håller INTE med om principen att ett företag alltid skall ge kunden rätt bara för att kunden är missnöjd och en nöjd kund är bättre än en missnöjd kund. Jag är mer av den åsikten att rätt skall få rätt och om man har en allt för missriktad generositet i sina bedömningar så är det ju i slutändan så att det är andra kunder som får betala i form av ett högre pris för varan/tjänsten och det blir då de kunder som är mindre benägna att uttrycka sitt missnöje som får betala för dem som uttrycker sitt missnöje. Tänk till exempel på försäkringsbolag, där detta synliggörs på ett ännu tydligare sätt genom högre premier ut till kunderna beroende på skadeutfallet.
 
Redigerat av moderator:
DIY_freak skrev:
Jag håller med om att det är irrelevant hur och varifrån dörren kom till er. Det är överhuvudtaget inte speciellt relevant varifrån någon del kommer, men det är ju trots allt så att det är du som drar upp det här ämnet om att delarna kommer från Polen. Det är ju lite konstigt stt först dra upp det och sedsn när man får mothugg säga att det är irrelevant.
Marlene skriver: "Nu står ord mot ord, men det är irrelevant hur dörren levererades. Om Rosenberg Wase valde att skicka den tre varv runt jordklotet innan den kom till oss, eller om den kom med en polsk chaufför som vi träffade, det är ointressant."

Det är inte samma sak som att hon tycker att det är irrelevant VARIFRÅN den kom, som du skriver. Du gör en egen dragning här tror jag.
Och självklart är det relevant varifrån en vara kommer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.