L
Har bekanta som köpt växthus från Rosenberg Wase som är helnöjda, hur kan ni skriva om företag på detta sätt och hänga ut dem ? Har precis registrerat mig som medlem på byggahus.se och det känns som det är en spalt för att skriva ned företag/ besviken på er sajt.
 
Jobbar du där eller?

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
 
Det är i alla fall öppen planlösning, det är det viktigaste.
 
L
vid en av Sveriges största möbelfirmor, får man erlägga 50% av ordersumman i förskott, är det inte vanligt förekommande idag då företag inte kan satsa på hela produktionen själva ? vad händer om jag hoppar av en beställning ? ska företaget stå för hela kostnaden själv då i tillverkning ?
 
Ja det ska ett företag klara av.
 
Som företagare förstår jag inte varför det blir så här. Om jag förstått saken rätt är de "dyra" (har vett att ta betalt), det verkar finnas ett kundunderlag och det rör sig inte om en ren bluff.

Varför lyckas man inte slå mynt av sin affärsidé och leverera det som kunder vill ha?
 
lisa779 skrev:
Har bekanta som köpt växthus från Rosenberg Wase som är helnöjda, hur kan ni skriva om företag på detta sätt och hänga ut dem ? Har precis registrerat mig som medlem på byggahus.se och det känns som det är en spalt för att skriva ned företag/ besviken på er sajt.
Lisa, du har givit en referens, vi kan inte acceptera en referens positiv eller negativ, från en medlem som inte fyllt i en korrekt profil (den är bara synlig för oss som modererar).

Fyll i din profil korrekt, och följ forumets övriga regler, annars måste vi radera ditt inlägg.

Hempularen
Moderator
 
L
har uppdaterat enligt postnumret, sänd mig ett mail om det är något som är fel.
I övrigt hoppas jag att man kan skriva positiva inlägg.
 
lisa779 skrev:
Har bekanta som köpt växthus från Rosenberg Wase som är helnöjda, hur kan ni skriva om företag på detta sätt och hänga ut dem ? Har precis registrerat mig som medlem på byggahus.se och det känns som det är en spalt för att skriva ned företag/ besviken på er sajt.
Låter som du jobbar eller äger Rosenberg Wase, hur är din relation till bolaget? Att man skriver om företag som missbrukar sin position är väl inte konstigt, oberoende av om det är mot en eller alla kunder?
 
Lisa hade falska personuppgifter i profilen och är därför avstängd.
 
Locke skrev:
Som företagare förstår jag inte varför det blir så här. Om jag förstått saken rätt är de "dyra" (har vett att ta betalt), det verkar finnas ett kundunderlag och det rör sig inte om en ren bluff.

Varför lyckas man inte slå mynt av sin affärsidé och leverera det som kunder vill ha?
Det låter som nån sorts dumsnål mentalitet. Dom tror dom kan tjäna mer pengar på att blåsa kunderna på pengarna i förskott och sedan leverera undermåliga produkter. Lova guld och gröna skogar för att sedan leverera ett smäckigt bygge av andrahandsvirke. Kort sagt, dom siktar på kortsiktiga vinster och skiter i rykte och renommé. När kronofogden knackar på dörren har företaget gått i konkurs och dom tjänar pengar någonannanstans. Det är en parasiterande verksamhet.
 
Redigerat av moderator:
Jag vet inte, bara för att man är bra på en sak, formgivning, behöver det inte betyda att man är bra på att hitta leverantörer eller sälja. Då blir det kanske lite vita lögner för att verka som att man vet vad man håller på med när det inte riktigt blir som man vill. Man trasslar in sig i leveranser. Det hade varit intressant att höra hennes version av saken. En dålig dörr man inte förklara bort, men varför man känner sig pressad att lägga lögn på lögn istället för att erkänna att man gjort bort sig och ta det därifrån.

Jag tycker mig ha sett det här förut, visionärer som är vana att leverera ideer, som man kan få fram i sista minuten och snacka sig ur, ska helt plötsligt leverera något fysiskt där det märks om det är halvdant. rätt vanligt inom bygg att folk från ekonomisidan "ska få ordning på byggbranschen och sälja bra hus till bra priser" och fastnar i ett pyramidspel.
 
Jag har erbjudit dem möjligheten att publicera ett svar i tråden. De registrerade en användare för att låtsas vara nöjd kund, men ingen i sitt eget namn.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag har erbjudit dem möjligheten att publicera ett svar i tråden. De registrerade en användare för att låtsas vara nöjd kund, men ingen i sitt eget namn.
De blev nog lite rädda nu när denna tråden ligger på tredje plats på Google när man söker på deras företagsnamn.

"Varning för Rosenberg Wase" sticker nog ganska mycket i ögonen på dem. Men det är inte mer än rätt om man behandlar kunder som skit. (y)
Alla kan göra misstag, det är hur man rättar dem som visar vilken typ av företag man är och dessa har uppenbarligen gjort ett urdåligt jobb.
 
Det här svaret vill Rosenberg Wase att jag publicerar här i tråden. De skickade det igår, men jag tolkade det som ett mail till oss och inte något som skulle publiceras här. Här kommer svaret:

Hej Marléne och Per,

Vi har tagit del av den skrift Ni lagt ut om oss som företag på Byggahus.se.

Där skriver Ni att man kan få vänta år på sin leverans.

Det som gjort att det tagit tid i Ert fall är Er egen fördröjning, inget av detta har Ni tagit upp i byggahus.se, vilket är oerhört allvarligt.

Nedanstående mail med datum har vi erhållit av Er, som ligger till grund för fördröjningen:

2009-06-02
”Jag har beställt ett växthus av er och vårt bygge har blivit väldigt försenat. Men nu minsann har vi kommit igång och kommer att behöva en leverans av växthus ungefär i september. Jag återkommer så snart jag har ett exakt datum.”

Ni önskade således leverans i september 2009. När september närmade sig, hade vi ånyo kontakt, Ni var fortfarande inte klara med Ert bygge.

Det går sedan 6 månader ytterligare från Er sida innan Ni sänder nedanstående mail.

Ni skriver även i Ert forum att Ni meddelade oss i februari att Ni önskade leverans i april/maj, vi citerar Ert mail nedan som kom i mars och inte i februari, putsen beräknades ske i slutat av april, Ni önskade inte leverans i april.


2010-03-07
”Nu är vår tillbyggnad så gott som redo för leverans av växthuset. Vi väntar på att väggen som växthuset ska monteras emot ska putsas bara. Det beräknas ske i slutet av april. Jag tror att det är lämpligt att ni levererar växthuset i början av maj. Är det möjligt?”

Ni önskade då leverans i maj och ca 1 månad senare var vi på plats med växthuset, vilket monterades upp i mitten av juli 2010.

Ingenting av detta har Ni skrivit i Er inlaga utan har hävdat att vi står för förseningen, vi ser oerhört allvarligt på en osanning av detta slag och att vi kommer med växthuset efter hot.
Leveransen sköts upp 2 ggr av Er själva och inte av oss.

I hela redogörelsen har Ni endast skrivit att Ni väntat på leverans, men det är inte med sanningen överensstämmande, dessutom skriver Ni att vi kommer med växthuset efter att Ni hotat oss, vad består det hotet av ? och när hotade Ni oss ?

Alla våra levererade växthus är tillverkade i Sverige, Ni skriver att våra växthus är tillverkade i Polen och att vi inte har träffat vår snickare, hur kan Ni skriva att vi tillverkar våra växthus i Polen ? och hur kan Ni skriva att vi inte träffat våra snickare ?

Vi har beställt ett antal dörrar i Polen som vi inte är nöjda med, där Er dörr ingår.

Ni skriver även att vi blivit anmälda till ARN och det stämmer, det kunden önskade var bl a ersättning för uppsättning av växthuset, och montering ingår inte, samt ersättning för tillkommande kostnader på en specialritad dörr (svensktillverkad), det meddelades i god tid till kund, skriftligen per mail och anmälan godkändes aldrig av ARN. Ni skriver som om det vore fakta på Er hemsida, en hemsida av detta slag borde visa fakta och vara rätt och inte missvisande.
Varför skrev Ni inte det om Ni läste anmälan till ARN , att anmälan ej godkändes av ARN ?

Ni har skrivit osanningar om oss som företag om vår tillverkning, vad förseningen berodde på, samt att Ni hotat oss, vilket Ni inte gjort för att få vår leverans.

Att ni själva skjutit upp leveransen är oerhört viktigt i sammanhanget och det står ingenstans, Ni var inte klara med Er fasad förrän april/maj 2010, varför är inte det medtaget i redogörelsen ?
Tillverkning i Polen har Ni skrivit som ett konstaterande av våra växthus, vilket inte stämmer, alla växthus är tillverkade i Sverige, förutom dörrar som vi låtit tillverka i Polen och som ej tillverkas där fortlöpande.

Våra dåvarande leverantör i Polen, har vi besökt 2 ggr i Polen och de har dessutom varit här 2 ggr.
Samtliga dörrar från denna leverantör ersätts.

I en senare det av forumet skriver Ni: ”Största anledningen till att dörren farit så illa tror jag är att de har missat att behandla just dörren ordentligt. Övrigt trä i växthuset är intakt.”

Vi ser mycket allvarligt på ett forum av detta slag där Ni inte belyser Er egen del i förseningen, varför togs det inte med ? Att Ni sköt upp leveransen 2 ggr ? Ni får det att se ut som det beror på oss med försening hos Er, samt att Ni skriver att vi emottagit hot för att leverera.

Vi ser fram emot att Er artikel omgående tas bort från Er hemsida då den innehåller betydande felaktigheter.

Vänligen
Rosenberg Wase
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.