"Hej, vi gjorde fel. Hur kan vi hjälpa dig?" är det enda mejlet jag hade godtagit. Ett långt raljerande där det mesta skylls på kunden stärker knappast deras aktier.

Någon borde gå om kursen "Kundtjänst och Service 101".

Eftersom vi vet att de läser, kan jag ju ge några tips.

Kund- & klagomålshantering
http://www.utbildning.nu/professionell-kund-klagomal/

Kundservice
http://www.utbildning.nu/kurs-i-kundservice/

Kundservice som imponerar
http://www.utbildning.nu/kurs-kundservice/

Utbildning i Kundservice
http://www.utbildning.nu/kundservice2/
 
Svar på det här inlägget:

2009-06-02
”Jag har beställt ett växthus av er och vårt bygge har blivit väldigt försenat. Men nu minsann har vi kommit igång och kommer att behöva en leverans av växthus ungefär i september. Jag återkommer så snart jag har ett exakt datum.”

Ni önskade således leverans i september 2009. När september närmade sig, hade vi ånyo kontakt, Ni var fortfarande inte klara med Ert bygge.

Det går sedan 6 månader ytterligare från Er sida innan Ni sänder nedanstående mail.

Ni skriver även i Ert forum att Ni meddelade oss i februari att Ni önskade leverans i april/maj, vi citerar Ert mail nedan som kom i mars och inte i februari, putsen beräknades ske i slutat av april, Ni önskade inte leverans i april.
När jag skulle beställa växthuset 2008 och försökte dra mig ur pga att tillbyggnaden inte kom igång, kom snacket om sambeställningen och hur billigt och bra det skulle vara för mig att beställa växthuset så fort som möjligt. De försäkrade mig att det inte gjorde något att vi inte visste när vi behövde det. Jag skulle bara säga till ett par månader innan så skulle jag få leveransen.

Det stämmer bra som hon skriver att jag kontaktade Rosenberg Wase 2009 då jag trodde att vi behövde leveransen, men jag drog tillbaka det när jag insåg att det blev försenat igen. De hann inte påbörja någon ritning till växthuset, vilket de tydligen måste göra. Det var inte så att de hade satt igång och börjat leverera.

Märk väl också att det stora problemet hela den här affären är inte att vi inte fick leveransen i juli istället för maj, i sådant fall hade jag skrivit den här varningen redan då. Det stora problemet är att växthuset är av urusel kvalitet och att de inte byter ut dörren som jag uppmärksammade dem på var felaktig 20110417. Ett annat stort problem är att man inte kan lita på vad de säger, de har ljugit vid upprepade tillfällen. Ett tredje stort prolem är snacket om de stora beställningarna som ska gå iväg som man måste skynda sig att hänga med på för att få bättre pris och säkrare leverans.

Vi har beställt ett antal dörrar i Polen som vi inte är nöjda med, där Er dörr ingår.
Det var ju fantastisk otur att just vår dörr kom från Polen, men inte alla andra dörrar. Rosenberg Wase arbetar så att de skickar inte med en monteringsanvisning, utan åker ut själva till vart och ett av växthusen som ska monteras, med träbitarna på en släpkärra. Sedan står deras representant en hel dag med händerna i byxfickorna och tittar på när den av kunden kontrakterade snickaren bygger ihop växthuset. Jag har bett att få telefonnummer till deras snickare i Sverige vid upprepade tillfällen, men har inte fått något.

Leveransen kom alltså i delar, först på en släpkärra med dem, sedan kom glasrutorna separat med polsk lastbil och polsk chaufför och till sist dörren med polsk lastbil och polsk chaufför. Med Rosenberg Wases historia av att tjänja på sanningen håller jag det inte för osannolikt att även träbitarna på släpkärran hade sitt ursprung i Polen.
 
  • vh1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt svar från Rosenberg Wase:

En dialog är väldigt bra men Ni fortsätter hävda att våra växthus är tillverkade i Polen och att dörren kom med polsk lastbil och polsk chaufför.

De dörrar som vi tillverkat i Polen, kom leverantören själv med till oss till ett lager i Varekil, där hämtades de av oss, och levererades till Er av oss.

”Till sist dörren med polsk lastbil och polsk chaufför”. Hur kan Du skriva det Marléne ?
Du bör ju ha ett mottagningskvitto på dörren om det kom med polsk chaufför, de är de väldigt noga med att skriva.

Du har redigerat andra felaktigheter i texten som vi påpekat, Du skrev då tillbaka i ett mail att Du inte riktigt minns eftersom Du bytt dator.

Vi har inte för avsikt att bortförklara den dåliga kvalité på dörren som Du sänt bild på och vi har begärt att vår underleverantör själv får bevittna dörren på plats.
Du skriver även att övrigt trä i växthuset är intakt, det är vi tacksamma för.

Tack till Lekoaf med Ditt inlägg, det känns konstruktivt.

Vi ser fram emot en konstruktiv dialog i ett kvalitativt forum.
 
"Till sist dörren med polsk lastbil och polsk chaufför”. Hur kan Du skriva det Marléne ?
Du bör ju ha ett mottagningskvitto på dörren om det kom med polsk chaufför, de är de väldigt noga med att skriva."

Helt rätt, Polackerna är noga med att få allt både påskrivet och stämplat men hur vet dom det om de inte köper grejorna från Polen? ;)

"Tack till Lekoaf med Ditt inlägg, det känns konstruktivt."

Varsågod. Ni borde kanske ta åt er istället för att fortsätta käfta om hur det är kundens fel? Driver själv företag med kundservice, så jag är inte helt rudis på detta område. Jag hade sett till att lösa problemen illa kvickt istället för att fortsätta ha en konversation på ett forum som är förödande för ert företag. Se till så att Marlene har något positivt att skriva. Som sagt, "Kundservice 101".
 
Redigerat:
Nu står ord mot ord, men det är irrelevant hur dörren levererades, om den gick från Polen till deras lager och sedan till oss, eller om den gick direkt från Polen till oss. Om Rosenberg Wase valde att skicka den tre varv runt jordklotet innan den kom till oss, eller om den kom med en polsk chaufför som vi träffade, det är ointressant. Det som är intressant är att den var av dålig kvalitet och att Rosenberg Wase inte byter ut den trots reklamation och ständiga påminnelser sedan 20110417. Det är också ganska intressant att de säger att den tillverkas i Sverige när den inte gör det, även om god och dålig kvalitet kan komma från vilket land som helst.

Rosenberg Wase har varit här och tittat på dörren i slutet av förra året, dök upp oanmälda och stod utanför i mörkret och väntade på oss när vi kom hem (det kändes hotfullt och mycket obehagligt) efter att jag hade mailat och sagt att jag nu beställer dörren själv. De besiktigade dörren, konstaterade att den var sprucken och inte gick att öppna, men skickade ändå ingen ny dörr.

Jag har nu meddelat Rosenberg Wase att jag inte längre är intresserad av att de åtgärdar vår dörr, vi har beställt en ny dörr från svensk snickerifirma. Dyker någon representant från Rosenberg Wase upp hos oss igen kommer vi att avhysa dem med hjälp av polis.

Jag skrev den här varningen för att berätta om hur det är att beställa växthus från dem, kvaliteten på produkten och hur de hanterar reklamationer.
 
Redigerat:
Lekoaf skrev:
Helt rätt, Polackerna är noga med att få allt både påskrivet och stämplat men hur vet dom det om de inte köper grejorna från Polen? ;)
Självmål :)
 
Känns som ni pratar för i varandra här.

Om vi struntar i detaljerna och bara fokuserar på hur kunden har uppfattat situationen i kort:
-------------------
Kort sammanfattning för de som inte orkar läsa hela min utläggning:

1 Rosenberg Wase lurar dig att betala helt eller delvis i förskott mot att du ska få billigare pris och följa med i någon sambeställning. Dessa sambeställningar existerar inte. Det är ett trick för att de ska få in pengar snabbt.
2 Leveransen är mycket osäker, det kan dröja år innan du får leverans.
3 Deras växthus är tillverkade i Polen, snacket om ”vår snickare” stämmer inte. De har sannolikt aldrig sett sin snickare.
4 Träet är av usel kvalitet.
5 De åtgärdar inte fel som uppstår i efterhand. Garanti existerar inte.
6 Över huvud taget en mycket obehaglig upplevelse att ha med dem att göra, det är så mycket lögner och man vet inte vad som är sant till slut.

-----------------

1. Visst verkar det vara bonnfångeri

2. Som jag uppfattar det så verkar båda parterna vara orsaken till att det tar år att få leverans.

3. Var grejorna är tillverkade kan väl inte spela någon roll, förstår inte debatten.

4. Det finns dubbla budskap i texterna beträffande kvalitén.

5. Pinsamt bedrövligt från företaget, om detta stämmer beträffande reklamationstiden så är det helt klart en anledning till att undvika att köpa något från Rosenberg Wase.

6. Att det kan finnas anledning att misstänka att företaget har betydande kompetensluckor när det gäller kundvård och kommunikation kan knappast ha undgått någon så här långt. I stället för att erkänna att fel har begåtts och rätta till dessa snarast så går man i publik strid med kunden. Detta är en dödssynd för ett företag i hur man beter sig på marknaden. Pinsamt är bara förnamnet.
 
En liten detalj som kan vara intressant i sammanhanget var vilken avsändar adress det stod på frakthandligarna?
Det är enligt min erfarenhet ganska ovanligt att mindre företag använder utländska bolag för så kallade cabotage transporter (frakt inom sverige).

Edit: Insåg att jag läst lite för snabbt och det bara var glasen och dörren som kom med polsk bil, jag tolkar det som att stommarna kom från leverantören och glasrutorna och dörren levererats från polen?
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
3. Var grejorna är tillverkade kan väl inte spela någon roll, förstår inte debatten.
Det handlar väl om legitimitet. Om man insinuerar att de är svensktillverkade och det sedan visar sig vara tillverkat någon annan stans, är inte det då till att ljuga för kunden?
 
Lekoaf skrev:
Det handlar väl om legitimitet. Om man insinuerar att de är svensktillverkade och det sedan visar sig vara tillverkat någon annan stans, är inte det då till att ljuga för kunden?
Visst kan det vara så men delfrågeställningen är i sig inte avgörande och jag ser inte varför företaget skulle blåneka runt detta.
 
De blånekar förmodligen för att det inte anses så fint att leverera Polentillverkade produkter. De är väldigt måna om att framstå som "fina" och tar rejält betalt för det. Det pratas väldigt mycket och kärleksfullt om deras snickare och besvikelsen är stor när det dyker upp en produkt som inte är resultatet omsorgsfullt finsnickeri som de har låtit påskina.

Jag hade köpt deras växthus även om de hade berättat att det var tillverkat i Polen, det var utformningen jag tyckte var så vacker när jag hade sett växthuset vid hus i Brantevik. Möjligen hade jag försökt pruta på priset, för det kan inte kosta många tusenlappar att få det tillverkat om man gör det i Polen. Men man vill ju ha saker av bra kvalitet när man betalar ett pris som att det vore en kvalitetsprodukt och man vill också få respons när man reklamerar, istället för att mötas av löjliga väldigt genomskinliga lögner.
 
Hade företaget betett sig som ett normalt företag och en kund frågar om ursprung så tar man fram bevis och presenterar för kunden. Jag har svårt att tänka mig att dom är så fruktansvärt korkade att dom i offentlig text skulle ljuga om ursprung av varorna.
 
Nimajneb skrev:
Hade företaget betett sig som ett normalt företag och en kund frågar om ursprung så tar man fram bevis och presenterar för kunden. Jag har svårt att tänka mig att dom är så fruktansvärt korkade att dom i offentlig text skulle ljuga om ursprung av varorna.
Den mänskliga dumheten är oändlig, så var inte så säker på det.
 
Jag reagerar starkt över hur de raljerar om kunden som tog dem till ARN. Det är ju ytterligare en kund som uppenbarligen blivit besviken över produkten och servicen. Och detta tar företaget upp som en FRAMGÅNG! Att överhuvudtaget få sitt företag anmält till ARN är en katastrof, det visar att man misslyckats. För ett företag så är det en ännu större katastrof om man dessutom vinner ärendet i ARN, då blir det ännu svårare att göra sin kund nöjd.

Men att ett företag sedan står och slår sig för bröstet och ser denna katastrof som en framgång fullbordar haveriet.

Det finns ju inte en vettig människa som orkar sitta och knåpa ihop en anmälan till ARN om man faktiskt inte känner sig väldigt illa behandlad (rätt/fel), om deras kund anmäler att de inte monterat växthuset så måste ju kunden på något sätt fått för sig att montering ingick. När vi nu ser ganska sammstämmiga uppgifter från flera av deras kunder här så ligger det ju väldigt nära till hands att tro att det inte bara handlar om ett enkelt missförstånd, utan ett "säljtrick, beställ nu så bjuder vi på montering", det är en ren spekulation från min sida, men det skulle stämma rätt bra med den image företaget presenterar här.
 
Nimajneb skrev:
Hade företaget betett sig som ett normalt företag och en kund frågar om ursprung så tar man fram bevis och presenterar för kunden. Jag har svårt att tänka mig att dom är så fruktansvärt korkade att dom i offentlig text skulle ljuga om ursprung av varorna.
Ja, det enda som kan övertyga mig är att jag får se en betald faktura från den svenska snickaren, avseende 33 växthus under 2010. Jag har meddelat Rosenberg Wase att jag inte publicerar fler blånekanden från dem här i tråden utan att jag har sett bevis.

Och jag blir uppriktigt glad om jag blir motbevisad. Det skulle ju innebära att mitt växthus är lite bättre än vad jag fruktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.