verktygsgurun skrev:
Karmskruv/karmhylsor kan du bara använda i träfönster. 14mm är det spm gäller om man skall borra för en karmskruv.
Precis som tidigare skrivits så använder man betongskruv. Lite missvisande men de funkar att skruva med i trä också.
Det innebär alltså att man missar den fina justermöjligheten som karmskruv/hylsor ger när man monterar PVC-fönster. Eller rättare sagt, man får göra samma justeringar fast med kilar och sånt istället.
 
martinradbo skrev:
Det innebär alltså att man missar den fina justermöjligheten som karmskruv/hylsor ger när man monterar PVC-fönster. Eller rättare sagt, man får göra samma justeringar fast med kilar och sånt istället.
Ja.
 
Det går att justera utan att använda kilar, men det blir en annan teknik.
Ungefär som att skruva ihop två brädor med helgängad skruv;
Om du vill ha det tajtare så skruvar du ut skruven ur bräda nummer två och in igen, samtidigt som du pressar på.
Åt andra hållet kan en liten kofot vara till hjälp..
 
sblixten skrev:
Det går att justera utan att använda kilar, men det blir en annan teknik.
Ungefär som att skruva ihop två brädor med helgängad skruv;
Om du vill ha det tajtare så skruvar du ut skruven ur bräda nummer två och in igen, samtidigt som du pressar på.
Åt andra hållet kan en liten kofot vara till hjälp..
Har nu monterat 15 fönster av olika storlek. De förborrade hålen var för stora för våra skruv på så sätt att det blev glapp mellan skruv och karm. Inte bra. Inget stort problem, borrade nya hål i alla fönster. Provade som sagt också att borra stora hål (13 mm) för karmskruv men med så lite gods att fästa i (mesta av karmen är luft) så gav vi snabbt upp detta.
Vägde av med franska träskruv under fönstren, två på de små och en extra i mitten för stora fönster. Satte utöver det plastkilar vid varje skruv. Känns tillräckligt bra.
 
Jag har nu fått mina fönster och allt gick bra förutom att dom råkat vända en glaskassett upp och ner och en liten miss med ett par fönsterbänkar (som dock gjorde att jag fick dem för halva priset, så det kan jag leva med :) ).

Är nu i färd med att börja montera men funderar lite på hur jag ska göra med fönsterblecken. Har läst de flesta trådarna i ämnet, men blir ändå inte riktigt klok. Jag vill definitivt montera blecken i skåran som finns undertill eftersom det känns säkrare (och snyggare), men sen återstår frågan hur jag ska fästa dem. Ett förslag jag sett är att bara sticka upp blecket i skåran, lyfta på blecket och dra en sträng fogskum under som trycker upp blecket och håller det på plats, men håller det verkligen i längden? Tycker ändå skruvar känns säkrare på något sätt...

Istället är jag inne på att behålla transportlisten och skruva i den på följande vis:
20131130_165212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker isf kapa bort "flensarna" under det röda strecket för att få ner höjden lite (har ca 35mm att spela med totalt) och sen låta fönstret vila direkt på regeln (med en silikonsträng under). Någon skrev att det blir dålig isolering med den här lösningen eftersom listen agerar köldbrygga, men på mina 90mm djupa fönster blir det iaf plats för ca 30mm skum på insidan + att transportlisten är indelad i kammare precis som fönsterprofilerna och borde väl därmed ha en viss isolerande effekt?

Någon som har synpunkter på denna lösning?
 
AndreasM skrev:
Jag har nu fått mina fönster och allt gick bra förutom att dom råkat vända en glaskassett upp och ner och en liten miss med ett par fönsterbänkar (som dock gjorde att jag fick dem för halva priset, så det kan jag leva med :) ).

Är nu i färd med att börja montera men funderar lite på hur jag ska göra med fönsterblecken. Har läst de flesta trådarna i ämnet, men blir ändå inte riktigt klok. Jag vill definitivt montera blecken i skåran som finns undertill eftersom det känns säkrare (och snyggare), men sen återstår frågan hur jag ska fästa dem. Ett förslag jag sett är att bara sticka upp blecket i skåran, lyfta på blecket och dra en sträng fogskum under som trycker upp blecket och håller det på plats, men håller det verkligen i längden? Tycker ändå skruvar känns säkrare på något sätt...

Istället är jag inne på att behålla transportlisten och skruva i den på följande vis:
[bild]

Jag tänker isf kapa bort "flensarna" under det röda strecket för att få ner höjden lite (har ca 35mm att spela med totalt) och sen låta fönstret vila direkt på regeln (med en silikonsträng under). Någon skrev att det blir dålig isolering med den här lösningen eftersom listen agerar köldbrygga, men på mina 90mm djupa fönster blir det iaf plats för ca 30mm skum på insidan + att transportlisten är indelad i kammare precis som fönsterprofilerna och borde väl därmed ha en viss isolerande effekt?

Någon som har synpunkter på denna lösning?
Hur menar du att de vänt en glaskassett uppochner? Finns inget uppochner på en glaskassett....du menar inte ut o in ?
 
Jo, om man har spröjs så kan det finnas upp och ner, som i mitt fall... :)
 
AndreasM skrev:
...
Är nu i färd med att börja montera men funderar lite på hur jag ska göra med fönsterblecken. Har läst de flesta trådarna i ämnet, men blir ändå inte riktigt klok. Jag vill definitivt montera blecken i skåran som finns undertill eftersom det känns säkrare (och snyggare), men sen återstår frågan hur jag ska fästa dem. Ett förslag jag sett är att bara sticka upp blecket i skåran, lyfta på blecket och dra en sträng fogskum under som trycker upp blecket och håller det på plats, men håller det verkligen i längden? Tycker ändå skruvar känns säkrare på något sätt...
Jag hade nöjt mig med skummet.
Fönsterblecket är ju inte utsatt för några krafter, och vill väl inte ta vägen någonstans.

AndreasM skrev:
...
...Jag tänker isf kapa bort "flensarna" under det röda strecket för att få ner höjden lite (har ca 35mm att spela med totalt) och sen låta fönstret vila direkt på regeln (med en silikonsträng under). Någon skrev att det blir dålig isolering med den här lösningen eftersom listen agerar köldbrygga, men på mina 90mm djupa fönster blir det iaf plats för ca 30mm skum på insidan + att transportlisten är indelad i kammare precis som fönsterprofilerna och borde väl därmed ha en viss isolerande effekt?...
Jag hade hellre tagit bort transportskyddet helt, ställt fönstret i våg på ett par skruv, och skummat hela djupet.
Bättre isolerat och stabilare inbillar jag mig.
 
  • Gilla
AndreasM
  • Laddar…
Är nu helt klar med monteringen. Jag köpte bleck från plåtslagare och tryckte upp dom i skåran "under fönstret"

ImageUploadedByByggahus.se1388232169.282357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388232209.411423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388232219.507940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388232234.005396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388232268.074808.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388232281.322304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388232303.045886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1388232179.173190.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1388232255.655439.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Hur har du kunnat göra täta uppvik (hörnet i innerhörnan) på blecket när blecket sitter tight mot undersida fönster samt mellan smygarna??
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Snyggt! Hur har du kunnat göra täta uppvik (hörnet i innerhörnan) på blecket när blecket sitter tight mot undersida fönster samt mellan smygarna??
Massa pill/tid och lite silikon
 
Snailman
Är det någon som vet om szach-mat har några altandörrar 10x21 helglasade? skulle duga med fönster också med drehkipp inåtgående, men en svensk leverantör som verkar beställa från szach-mat har en gräns på höjden på 20 dm...
 
kainu skrev:
Massa pill/tid och lite silikon
Tänkte oxå att det där går inte utan något klet. Tänk på att silikon inte är det lämpligaste valet utomhus. Bättre med en riktig byggfog, man vill inte ha in vatten i väggen liksom.. :)
 
verktygsgurun skrev:
Tänkte oxå att det där går inte utan något klet. Tänk på att silikon inte är det lämpligaste valet utomhus. Bättre med en riktig byggfog, man vill inte ha in vatten i väggen liksom.. :)
Essve utefog har jag använt. Kallar allt silikon :)
 
Snailman skrev:
Är det någon som vet om szach-mat har några altandörrar 10x21 helglasade? skulle duga med fönster också med drehkipp inåtgående, men en svensk leverantör som verkar beställa från szach-mat har en gräns på höjden på 20 dm...
Jag har 2st 9x21 helglasade köpta direkt från szachmat
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.