Var hittade ni handtag och andra tillval som går att välja?
Eller detta finns bara på förfrågan hos Szach-mat?

// Fredrik
 
tajger skrev:
Hej,

Jag mailade till fonsterfabrik-adressen. All kommunikation skedde på svenska, via mail. Längsta svarstid var nog upp emot en vecka. Standard låg någonstans 2 timmar - ett par dagar. Tror jag fick i runda slängar ett 50-70 tal revideringar och olika förslag och varianter på dörrar, profiler, glas, handtag, osv osv.
martinradbo skrev:
Jag har precis betalat förskottet och fått iväg min order.

Jag frågade efter PVC-fönster vilket de kan bra, men även på inner-och ytterdörrar där de h ar mängder med varianter som de kan köpa in som jag förstår det, men åtminstone Anna som jag pratat med visste egentligen ingenting själv utan att tillfråga "dörrfabriken". Därmed blev det väldigt segt och långdraget när man fick ett förslag men inte all info man ville, ställde följdfråga, hon skulle fråga fabriken, sen kom svaret, och så vidare.

För min del så gjorde detta att vecka efter vecka förflöt utan att vi riktigt kom till skott, irriterande. Till slut så pratade jag med nån supervisor och då blev det bättre fart på dem, Katarzyna tog över och nu är ordern i alla fall iväg.

Med facit i hand kanske jag bara borde beställt fönstren och inget mer, då hade jag kunnat montera dem nu och sluppit vänta 4-5 ytterligare. Men sånt är svårt att veta i förväg. Får återkomma när jag fått grejerna.

Ett problem är att de säger att man troligen behöver ha truck för att lasta av när transporten kommer. Lite surt då vi inte har en truck normalt sett på arbetsplatsen, och det är dyrt att hyra.
Okej, det låter ju som det är lite mer fart på Katarzyna då iaf! Ska försöka få henne att ta över mitt ärende.

blakkdukk skrev:
Julia har slutat. Fick mail från henne efter att mina fönster levererats.

Jag har försökt efterbeställa profiler för fönstersmyg utan att de svarat. Antagligen för att det är en skitorder de inte vill ha, men de hade gärna fått svara att de inte var intresserade.
Det låter ju inte så bra att de inte är intresserade av att hjälpa en tidigare kund, det får ju en att fundera på hur de hanterar reklamationer. Eller också har du också haft otur och fastnat i Annas mailbox. Är du fortfarande nöjd i övrigt med fönsterna?

Är det någon som har valt till fönsterventiler och/eller integrerade rullgardiner av typ Vertex Suita eller Triola 2? Skulle gärna vilja se bilder och kommentarer om kvalitet och utseende på dessa tillbehör.
 
Nu har jag äntligen fått iväg min order, Anna skärpte till sig rejält på slutet och började svara senast dagen efter jag mailat en fråga. Nu är det bara att hålla tummarna! :)

Det blev 1 utåtgående altandörr med låg tröskel och 48mm tjock bröstning, samt 11 fönster varav 9 öppningsbara. Alphaline profil med 3-glas (4-16-4-16-4), 26mm mellanglasspröjs, Activpilot select beslag (dolda gångjärn, men ej mikroventilationsläge), ventair II trdn ventil på 5 fönster, hoppe luxemburg handtag och Wojar Prestige integrerade rullgardiner på 8 fönster.

Har alla använt sig av monteringsblecken för att montera? Såg att man även kunde få förborrade hål för att skruva genom karmen.
 
AndreasM skrev:
Har alla använt sig av monteringsblecken för att montera? Såg att man även kunde få förborrade hål för att skruva genom karmen.
Jag föredrar vanliga karmskruv (eller rättare sagt, karmhylsor). Allt sånt där annat tjafs, bleck som sticker fram eller bak för att det ska bli lättare att skruva, eller att man väljer sånt för att man "missat" att placera en regel på rätt ställe, tycker jag blir vingligare och sämre.

Jag bad dem således att leverera förborrat för karmskruv. Vi får se hur det ser ut när fönstren kommer.
 
Har själv endast monterat små kompositfönster, 8 st 6x12 i ett stall.
Men använt monteringsblecken vilket var suveränt enkelt.

1) Montera fönsterfodren, på utsidan alltså
2) Sätt två grova skruv i regeln under, väg av så det blir vågrätt
3) Upp med fönstret, skruva fast blecken i sidoreglarna
4) Skumma
Klart :)
 
Smart tips det där med skruvar i regeln under för att väga av, tack! :)

Det fungerar bra att ha utvändiga foder på plats när man monterar alltså? Jag funderar nämligen på att försöka behålla befintlig utvändig smyg och foder när jag byter fönster, men allt jag läst hittills om fönsterbyte så har förutsättningen varit en "ren glugg". Det är inga problem med att skummet deformerar bågen när det inte kan expandera åt båda håll?
 
AndreasM skrev:
Smart tips det där med skruvar i regeln under för att väga av, tack! :)

Det fungerar bra att ha utvändiga foder på plats när man monterar alltså? Jag funderar nämligen på att försöka behålla befintlig utvändig smyg och foder när jag byter fönster, men allt jag läst hittills om fönsterbyte så har förutsättningen varit en "ren glugg". Det är inga problem med att skummet deformerar bågen när det inte kan expandera åt båda håll?
Inga problem för mig i alla fall.
Men det var ju, som jag skrev, ganska små fönster.

Fast kompositkarmarna med sina stålprofiler verkar väldigt formstabila.
Vid större fönster kanske man skulle ta särskilt lågexpanderande skum.
Jag använde vanligt billigt från Jula eller Byggmax.
 
Håll fönstret stängt när du skummar, så minskar du ev. risk. I övrigt är det relativt lätt att dra en skruv 'för hårt' så att bågen deformeras.
 
AndreasM skrev:
...
Det fungerar bra att ha utvändiga foder på plats när man monterar alltså? Jag funderar nämligen på att försöka behålla befintlig utvändig smyg och foder när jag byter fönster, men allt jag läst hittills om fönsterbyte så har förutsättningen varit en "ren glugg"...
Ett litet tillägg till mitt tänkande:

Om man skummar med fönstret och fodren på plats minimerar man rimligtvis också risken för att det läcker in vatten.
Skarven mellan foder och fönster är ju tätad.

När jag ser att det glipar mellan fönster och foder misstänker jag annars att det också kan läcka in vatten där vid regn.
Nu vet jag att det är tätt tack vare skummet.
Om jag i stället drevar med Rockwool/Gullfiber stoppar jag ju in något som kan hålla en massa vatten på fel plats.
 
Jag monterade mina fönster i 'rent' hål. Drev på insidan, skum på ut sidan. Satte foder när skummet torkat och sedan har jag tätat med akrylfog mellan fönster och foder.
 
Tack för tipsen! Hur mycket bör smygen överlappa mot fönstret? De nya fönstren är ju något mindre så det blir bara någon cm överlapp runt om, räcker det?

Passade föresten på att beställa fönsterbänkar i svart granit nu också, runt halva priset mot Sverige och ingen extra fraktkostnad. :)
 
AndreasM skrev:
Tack för tipsen! Hur mycket bör smygen överlappa mot fönstret? De nya fönstren är ju något mindre så det blir bara någon cm överlapp runt om, räcker det?

Passade föresten på att beställa fönsterbänkar i svart granit nu också, runt halva priset mot Sverige och ingen extra fraktkostnad. :)
20-25 mm har det blivit hos mig. det går ju lite på känn...
 
Polen frågade om jag ville att de skulle förborra för karmskruv (gratis) vilket jag bad om.

Inser nu att vi menade olika saker, de har borrat små hål för skruv genom karmen, jag tänkte riktiga karmhylsor.
Provade att borra ett 13 mm hål för karmhylsan. Men karmen är mest luft, pvc-plast ytterst och innerst, samt plåt på insidan av plasten. Denna plåt gör det smått omöjligt att få dit en karmskruv/hylsa på ett bra sätt.

Antar att enda sättet för mig som vill skruva och dreva på vanligt sätt, är att sätta kilar noggrant vid varje skruv och köpa långa kraftiga skruv istället med någorlunda platt skalle.

Eller missar jag någon metod som är bättre? Fogskum är inte aktuellt att använda.
 
Jag har använt långa helgängade skruv (de kallas nog "betongskruv"). Bara att dra rätt igenom karmen. Sen finns det små plastlock som passar på Torx-skallen.
 
martinradbo skrev:
Polen frågade om jag ville att de skulle förborra för karmskruv (gratis) vilket jag bad om.

Inser nu att vi menade olika saker, de har borrat små hål för skruv genom karmen, jag tänkte riktiga karmhylsor.
Provade att borra ett 13 mm hål för karmhylsan. Men karmen är mest luft, pvc-plast ytterst och innerst, samt plåt på insidan av plasten. Denna plåt gör det smått omöjligt att få dit en karmskruv/hylsa på ett bra sätt.

Antar att enda sättet för mig som vill skruva och dreva på vanligt sätt, är att sätta kilar noggrant vid varje skruv och köpa långa kraftiga skruv istället med någorlunda platt skalle.

Eller missar jag någon metod som är bättre? Fogskum är inte aktuellt att använda.
Karmskruv/karmhylsor kan du bara använda i träfönster. 14mm är det spm gäller om man skall borra för en karmskruv.
Precis som tidigare skrivits så använder man betongskruv. Lite missvisande men de funkar att skruva med i trä också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.