D09
Sebastian Strandberg skrev:
Jag håller på att beställa 9 fönster från Szach-Mat i polen. Veka Perfectline 4/16/4 blir det.
Totalt 2262 EUR (med 492 EUR frakt) men de vill ha 50% i förskott för att börja tillverka fönstren, sedan resterande 50% 7 dagar innan leverans.

Har ni betalat i förskott på samma sätt? Mycket pengar att föra över innan man fått några fönster.
Har för mig att jag betalade en viss % i förskott, och det gick bra. Men det är aldrig någon garanti.
Jag beställde via byggrossisten men dom finns inte kvar

• Gilla
Sebastian Strandberg
  • Laddar…
Sebastian Strandberg skrev:
Jag håller på att beställa 9 fönster från Szach-Mat i polen. Veka Perfectline 4/16/4 blir det.
Totalt 2262 EUR (med 492 EUR frakt) men de vill ha 50% i förskott för att börja tillverka fönstren, sedan resterande 50% 7 dagar innan leverans.

Har ni betalat i förskott på samma sätt? Mycket pengar att föra över innan man fått några fönster.
Jag förde över 50% på samma premisser. Det är lugnt!

• Gilla
Sebastian Strandberg
  • Laddar…
Jag gjorde detsamma. Det är förvisso ingen garanti för att det funkar igen.

• Gilla
Sebastian Strandberg
  • Laddar…
Är det en någorlunda stor och väletablerad fönsterfabrik är det nog ganska riskfritt att förskottsbetala.

Generellt verkar de polska tillverkarna ha hög kvalitet och vara seriösa i sina affärer.

Klart att de inte vill tillverka och leverera skräddarsytt till en massa småkunder i främmande land utan att kunna försäkra sig om att få betalt för jobbet.

När jag, eller rättare sagt min byggmästare, byggde mitt hus 2010 betalade vi 40% vid order och resterande 60% före leverans.
Det funkade klockrent.

Det fanns, vad jag förstod, inga möjligheter att göra kreditkontroller etc på det polska bolaget härifrån Sverige.

• Gilla
Sebastian Strandberg
  • Laddar…
Vi beställde från dem och betalade 50% i förskott. Det var inga problem och fönstren var superfina :)
Vi kommer beställa resten av våra fönster därifrån också så de kan starkt rekommenderas

• Gilla
Sebastian Strandberg
  • Laddar…
Någon som kan lägga upp eller skicka PM med bilder på monterade fönster från SzachMat, vi behöver se hur det ser ut både från in- och utsidan.

Vi ska köpa deras nya Softline-profil men den är till utseende identisk med Alphaline så någon av dessa varianter vore bra.

Mycket tacksam för er hjälp med detta.

Jag har också köpt från szach-mat. Veka perfectline 3-glas. Utlandsbetalning via handelsbanken, 50% vid beställning, 50% innan leverans. Värt att notera är att pga/tack vare de låga värdet blir det kondens på utsidan på fönsterglaset.

Jag har haft lite otur med några repor i profilerna, sen leverans och glömda monteringsdetaljer.

Jag är i diskussion med szach-mat om detta för tillfället, och återkommer med info när det har löst sig.

Jag köpte 2 st utåtgående altandörrar med laminerat säkerhetsglas på insidan (207x100 + 207x114), broms i handtag och synliga gångjärn. Veka perfectline profil med låg tröskel. Glas: 33.1-10-4-12-4

9 st fönster, varav 5 st fasta (6 st 128x115, 1 st 79x75, 1 st 128x129). Fönster är inåtgående med dolda gångjärn och dreh-kip. Activ pilot select beslag. Glas: 4-12-4-12-4

Samtliga mått är cm.

Mvh, Calle Sjöberg

• WP_20130825_12_18_20_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20130802_006.jpg
    Skapa konto
  • WP_20130820_06_38_59_Pro.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Sebastian Strandberg
  • Laddar…
Nu fick jag fönsterna från Szach-Mat! Betalade 50% vid beställning, 50% innan leverans. Använde utlandsbetalning via Länsförsäkringar. Tog ungefär 5 veckor efter att de såg de första pengarna på sitt konto tills jag fick fönstren på en pall hemkörd. Rejält paketerade var de också.

Kan bara säga att jag är mycket nöjd, bra service, trevligt bemötande, de informerade i god tid när trailern med fönstren skulle komma.

Har alla ni som handlat från Szach-Mat haft kontakt med Julia? Jag har haft kontakt med någon som heter Anna och hon är otroligt seg att svara på mail, ger snart upp att handla från dem.

Hej,

Jag hade kontakt med en Tomasz från början, som slutade. Sedan fick jag hjälp av en Katarzyna. Hon var mycket bra att ha att göra med.

Hej,

Jag kanske bara haft otur att få tag i fel person då. Du råkar inte ha Katarzyna's mailadress? PM:a mig gärna den isf.
Förde ni konversationen på svenska eller engelska? Tänkte att det kanske också påverkar hur fort man får svar...

Hej,

Jag mailade till fonsterfabrik-adressen. All kommunikation skedde på svenska, via mail. Längsta svarstid var nog upp emot en vecka. Standard låg någonstans 2 timmar - ett par dagar. Tror jag fick i runda slängar ett 50-70 tal revideringar och olika förslag och varianter på dörrar, profiler, glas, handtag, osv osv.

Julia har slutat. Fick mail från henne efter att mina fönster levererats.

Jag har försökt efterbeställa profiler för fönstersmyg utan att de svarat. Antagligen för att det är en skitorder de inte vill ha, men de hade gärna fått svara att de inte var intresserade.

Jag har precis betalat förskottet och fått iväg min order.

Jag frågade efter PVC-fönster vilket de kan bra, men även på inner-och ytterdörrar där de h ar mängder med varianter som de kan köpa in som jag förstår det, men åtminstone Anna som jag pratat med visste egentligen ingenting själv utan att tillfråga "dörrfabriken". Därmed blev det väldigt segt och långdraget när man fick ett förslag men inte all info man ville, ställde följdfråga, hon skulle fråga fabriken, sen kom svaret, och så vidare.

För min del så gjorde detta att vecka efter vecka förflöt utan att vi riktigt kom till skott, irriterande. Till slut så pratade jag med nån supervisor och då blev det bättre fart på dem, Katarzyna tog över och nu är ordern i alla fall iväg.

Med facit i hand kanske jag bara borde beställt fönstren och inget mer, då hade jag kunnat montera dem nu och sluppit vänta 4-5 ytterligare. Men sånt är svårt att veta i förväg. Får återkomma när jag fått grejerna.

Ett problem är att de säger att man troligen behöver ha truck för att lasta av när transporten kommer. Lite surt då vi inte har en truck normalt sett på arbetsplatsen, och det är dyrt att hyra.

martinradbo skrev:
Ett problem är att de säger att man troligen behöver ha truck för att lasta av när transporten kommer. Lite surt då vi inte har en truck normalt sett på arbetsplatsen, och det är dyrt att hyra.
Brukar gå att lösa med ett par butterkakor till någon lastmaskinsförare i grannskapet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.