Samfrakt är en mycket bra ide för just transporten är snordyr. Såvida du inte beställer enstaka fönster bör du lossa med traktor. Glöm bakgavellyft :-/

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
blakkdukk skrev:
Samfrakt är en mycket bra ide för just transporten är snordyr. Såvida du inte beställer enstaka fönster bör du lossa med traktor. Glöm bakgavellyft :-/

Sent from my HTC Desire using Byggahus
Vad är bakgavellyft för något?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Vad är bakgavellyft för något?

Sent from my LT18i using Byggahus
Det är den stora hydrauliska "flärpen" som sitter längst bak på lastbilar. ;)
 
Japp! De skickar med trailer som är avsedda att gå mellan terminaler och så vida du inte bor på DHL så behöver du en traktor för att få ner pallarna på backen :)
 
aha.. Sambon jobbar iofs på terminal. Frågan är om man kan beställa transporten dit och sen hämta själv med hästtransporten.. hmmm
 
Lätta problem, lätta lösningar :)
 
Har inte läst igenom tråden men det kanske redan har tagits upp. Jag köpte pvc fönster från byggmax till min stuga. Dom hette Aluplast och kommer från polen om jag har förstått det rätt. I alla fall så är det riktigt bra priser på byggmax sida, sen kändes fönsterna väldigt rejäla och bra. En fördel är ju att man endast har kontakt med svenskar. Kan iaf rekommendera dessa fönster. Jag gav 8000 ink frakt för 9 fönster (3 glas).
 
Någon som har koll på det här med fönsterventilation baserad på tryck?

Och hur många ska man ha i ett rum?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Vi har beställt en ventil per rum när vi nu byter fönster. I vardagsrummet har vi dock två ventiler eftersom vi har 6 fönster där. Man ska dock inte ha fönsterventiler i kök och badrum har jag fått förklarat för mig.

När vi beställde fönsterventiler så rekommenderade man vanliga enkla som man kan ställa och stänga själv. Tror inte de är baserade på tryck.
 
Hmm då ska jag nog be om manuella (var billigare också). Vi kommer ha väldigt mycket fönster och glaspartier så frågan är hur många ventiler man ska räkna med. Hmm

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Hej!

Är påväg att beställa från szachmat. Är ute efter en slimmad modell. Ska jag välja perfectline eller alphaline?
Hur gjorde ni med måtten? Jag tog 1cm mindre än mina gamla karmar för att vara på säkra sidan.

Monterade ni själv?

Finns det något annat man bör tänka på?
 
Alphaline är inte "slimmad".
Räcker med 1cm över per sida för drev.
Gå inte efter de gamla karmarna utan efter öppningen de sitter i och dra av för drev/skum.
Jag har monterat själv.
 
Utgå från öppningen och säkerställ att allt är i våg. Jag gjorde misstaget att beställa för stora fönster vilket resulterade i en massa onödigt jobb i form av att jag fick hugga ut runt alla fönster. Tid jag gärna lagt på annat (samtidigt som jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte bodde i ett stenhus! :)

Fönstret skall rymmas och vara i våg. Skumpickan eller motsvarande skall få plats. Om du därtill tänker fästa fönsterblecket under fönstret i spåren behöver du 1-1.5 cm under fönstret + ev extra för att få tillräcklig lutning.
 
blakkdukk skrev:
Utgå från öppningen och säkerställ att allt är i våg. Jag gjorde misstaget att beställa för stora fönster vilket resulterade i en massa onödigt jobb i form av att jag fick hugga ut runt alla fönster. Tid jag gärna lagt på annat (samtidigt som jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte bodde i ett stenhus! :)

Fönstret skall rymmas och vara i våg. Skumpickan eller motsvarande skall få plats. Om du därtill tänker fästa fönsterblecket under fönstret i spåren behöver du 1-1.5 cm under fönstret + ev extra för att få tillräcklig lutning.
Jag tror att fönsteröppningen är 1300x1100. Lite svårt att mäta. Befintliga fönsterkarmar är 1280x1180. Jag tänker att om jag tar de nya 1270x1170 så har jag lite mer marginal (0,5cm per sida). Bör alltså inte vara helt fel ?
 
Fönstren från szachmat kom idag! Endast 2 veckors leveranstid! ImageUploadedByByggahus.se1367439300.875224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1367439318.477016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1367439344.661915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.