dof dof skrev:
I artikeln som byggahus lagt ut nu står det ju att du får inte producera mer än du förbrukar??
En sak till som jag funderar på , de tillfällen då det är negativt elpris, får du då betala för det solcellerna producerar in på nätet?
Enligt skatteverket får man sälja mer kWh än man förbrukar och ändå räknas som mikroproducent. Men man får bara skattereduktion för den delen som matchar köpt el.
https://www.skatteverket.se/privat/...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Enligt skatteverket får man sälja mer kWh än man förbrukar och ändå räknas som mikroproducent. Men man får bara skattereduktion för den delen som matchar köpt el.
[länk]
Det är faktiskt korrekt, jag ber om ursäkt att jag var otydlig, Skatteverket har sina regler, och elbolaget har sina regler.
Dock så har jag inte koll på om någon erbjuder ett sådan avtal?
De avtal som jag har, och känner till, är skrivna så att du inte får producera mer än du konsumerar.
Men det kan ju finnas dom leverantörer som erbjuder det?

Edit:
Avtalet jag hänvisar till är på årsbasis, så under ett kalenderår får jag inte producera mer än jag konsumerar.
Men, som sagt var, det kanske finns andra som erbjuder "förmånligare" villkor, dock så hamnar nog dom flesta på en ganska stor anläggning i så fall.
 
Då är det ju alltså meningslöst för oss som har liten årsförbrukning. Någon som vet svaret på andra frågan då? Måste du betala vid negativt elpris?
 
dof dof skrev:
Då är det ju alltså meningslöst för oss som har liten årsförbrukning. Någon som vet svaret på andra frågan då? Måste du betala vid negativt elpris?
Ja, du måste betala om du har ett spotprisavtal.
Du kan också teckna ett bundet avtal med vissa leverantörer.

Men kolla gärna upp om det är någon som erbjuder mikroproduktionsavtal som tillåter att du producerar mer än du konsumerar, i annat fall så är det ingen mening om du har låg konsumtion.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Gunnar Tjernbergs solcellsanläggning har under sex år levererat mer el än vad hans hushåll behöver. Ändå har han valt att nyinvestera i ytterligare solpaneler, växelriktare och batterilager till sitt hus. ”Jag har fått mersmak för tekniken”, förklarar han.

Du kan läsa artikeln här: Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring
hur kan han ha producerat 1000 kWh i december. jag har en anläggning på 10,8 kW alltså ungefär hälften så stor. Oavsett läge och riktning på panelerna så har jag producerat i snitt 60 kWh i december. I juni som är bästa månaden producerar jag i snitt 1600 kWh. Jag har haft min anläggning i 5 år. Från och med september halveras produktionen per månad till 800, 400, 200 och 100 i december. Plus minus c:a 50 kWh. April - augusti är hyfsat likvärdiga och beror naturligtvis på mängden sol. Januari - april dubblas produktionen varje månad. Min årsproduktion ligger ganska konstant på 10200 kWh. I förhållande till installerad effekt får man anse att det är mycket bra. Det motsvarar också ganska precis hur mycket el jag köper per år (ca 9200 kWh). Av produktionen kan jag utnyttja ungefär 2900 kWh per år till min egen förbrukning och sälja resten ungefär 7200 kWh.
Mitt hus är 95 kvm + uppvärmt attefallshus c:a 20 kvm. Sedan augusti i år också en elbil som tar ungefär 250 kWh per månad. Avsevärt mindre på sommaren.

För övrigt anser jag att elpriset är en katastrof som bara lika katastrofala politiker lyckats ställa till med.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
hur kan han ha producerat 1000 kWh i december. jag har en anläggning på 10,8 kW alltså ungefär hälften så stor. Oavsett läge och riktning på panelerna så har jag producerat i snitt 60 kWh i december. I juni som är bästa månaden producerar jag i snitt 1600 kWh. Jag har haft min anläggning i 5 år. Från och med september halveras produktionen per månad till 800, 400, 200 och 100 i december. Plus minus c:a 50 kWh. April - augusti är hyfsat likvärdiga och beror naturligtvis på mängden sol. Januari - april dubblas produktionen varje månad. Min årsproduktion ligger ganska konstant på 10200 kWh. I förhållande till installerad effekt får man anse att det är mycket bra. Det motsvarar också ganska precis hur mycket el jag köper per år (ca 9200 kWh). Av produktionen kan jag utnyttja ungefär 2900 kWh per år till min egen förbrukning och sälja resten ungefär 7200 kWh.
Mitt hus är 95 kvm + uppvärmt attefallshus c:a 20 kvm. Sedan augusti i år också en elbil som tar ungefär 250 kWh per månad. Avsevärt mindre på sommaren.

För övrigt anser jag att elpriset är en katastrof som bara lika katastrofala politiker lyckats ställa till med.
Jag tycker att dina värden är verkar helt rimliga.
Och på årsbasis verkar det vara lika i norra och södra Sverige.
7,4kW anläggning, och producerar drygt 6000kWh/år.
Men 34kWh i november och 0kWh i december.
 
  • Gilla
xxxyyyzzz
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag tycker att dina värden är verkar helt rimliga.
Och på årsbasis verkar det vara lika i norra och södra Sverige.
7,4kW anläggning, och producerar drygt 6000kWh/år.
Men 34kWh i november och 0kWh i december.
Noll i december med i stort sett noll soltimmar. Vänta på solen 24 timmar per dygn. Jag bor i Halland.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Krokben
Jag har aldrig riktigt förstått hur hela proceduren med solceller ser ut. Jag förstår ju att elen som produceras först och främst går till hushållet, och resten säljs via elnätet. Men hur går det till med elen man säljer? Får man pengar/avdrag varje månad på elräkningen eller hur går det till? Sen med skattereduktionen på 60 öre/kWh, den är väl för köpt el om jag inte missförstår det helt? Får man tillbaka på deklarationen eller hur ser det ut?

Vore oerhört tacksam om någon kunde beskriva hur allt går till, för jag kan inte släppa det:crysmile:
 
Krokben Krokben skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått hur hela proceduren med solceller ser ut. Jag förstår ju att elen som produceras först och främst går till hushållet, och resten säljs via elnätet. Men hur går det till med elen man säljer? Får man pengar/avdrag varje månad på elräkningen eller hur går det till? Sen med skattereduktionen på 60 öre/kWh, den är väl för köpt el om jag inte missförstår det helt? Får man tillbaka på deklarationen eller hur ser det ut?

Vore oerhört tacksam om någon kunde beskriva hur allt går till, för jag kan inte släppa det:crysmile:
Som jag har så säljer jag det dom inte jag själv använder.
Pengarna sparas på mitt konto hos handlaren som jag har där räknas dom av efter hand som jag förbrukar.
Min december räkning blev 0 kr då där var pengar kvar sen i somras.
Dom 60 öre kommer tillbaka på deklaration automatiskt precis som pengarna på elräkningen går automatiskt;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krokben
A Argastesnickaren skrev:
Som jag har så säljer jag det dom inte jag själv använder.
Pengarna sparas på mitt konto hos handlaren som jag har där räknas dom av efter hand som jag förbrukar.
Min december räkning blev 0 kr då där var pengar kvar sen i somras.
Dom 60 öre kommer tillbaka på deklaration automatiskt precis som pengarna på elräkningen går automatiskt;)
Aha så den sålda elen ligger på ett "pengakonto" hos leverantören som dras/fylls på? Det låter ju väldigt smidigt, tack för svaret:D
 
Krokben Krokben skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått hur hela proceduren med solceller ser ut. Jag förstår ju att elen som produceras först och främst går till hushållet, och resten säljs via elnätet. Men hur går det till med elen man säljer? Får man pengar/avdrag varje månad på elräkningen eller hur går det till? Sen med skattereduktionen på 60 öre/kWh, den är väl för köpt el om jag inte missförstår det helt? Får man tillbaka på deklarationen eller hur ser det ut?

Vore oerhört tacksam om någon kunde beskriva hur allt går till, för jag kan inte släppa det:crysmile:
Det varierar med elhandeksbolaget. Vanligtvis får du tillbaka ditt överskott som köpts av elhandelsbolaget. Priset är ofta spotpris snitt över månaden + 10 öre ibland mer ibland mindre. Den sålda elen får du skatteavdrag (på deklarationen). Den är nu 60 öre/kWh. Reglerna för det finns på skatteverkets hemsida. Väl beskrivet. Du får bara betalt för den del av ditt överskott som understiger Den mängd el du köpt.
Exempel junimånad:
Installerat 10 kW solpaneler kost ca 100 - 150 tusen.
Producerad el av dina solceller: 1500 kWh
Köpt el: 250 kWh
Utnyttjat själv i ditt hus: 300 kWh
Såld el: 950 kWh
Skattereduktionen räknas ut årsvis och redovisas av elnätsbolaget till skatteverket. Kommer automatiskt på din deklaration.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Aha så den sålda elen ligger på ett "pengakonto" hos leverantören som dras/fylls på? Det låter ju väldigt smidigt, tack för svaret:D
Det är olika för olika elgandelsbolag. Det bästa vore att man räknad av kWh I en pott. Men man gör det nog som pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Leverera på sommaren när det inte finns något behov och inte leverera på vintern när det finns behov. Verkar jättesmart.
Hm, alla datorer, skärmar, AC, poolvärmare mm skulle inte dra någon el?
Hos mig gör dom det i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eriksgatan
K katho75 skrev:
Leverera på sommaren när det inte finns något behov och inte leverera på vintern när det finns behov. Verkar jättesmart.
Med facit i hand nu @katho75 så sålde många med normala anläggningar på 15-18 kWp el för över 10 000 kr enbart under månaden augusti 2022. Så jättesmart hörrudu!. :cool:
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.