118 925 läst · 141 svar
119k läst
141 svar
Erfarenhet Zibro SC 1332? (Jula)
Självbyggare
· Blekinge
· 31 inlägg
Montera hårtorken till att blåsa varmluft på utedelen hela tiden så måste det ju bli bättre värme inneValterP skrev:Bra pris, och min likadan. Kört 10 dagar bara, men klart lönsam, om den får hålla på 1,5-2 år.
Min verkar avfrosta på tid, var 60 minut, ca 3-4 minuter (550 watt). I drift tar den 1100-1200 watt VA.
Utblåset ger nu ca 34 grader C, +2 ute.
Den sänker utblåset ute ca 4 grader, ej noggrann termometer, men den kyler ner, och det är ju själva poängen...
Jag körde kyla en gång, ca 8 minuter, för att ta bort mycket is.
Vågar man köra en hårtork månntro?
Konsol i trävägg, det hörs inomhus, men det är en förstuga, farstu. Kanske tjockare gummin hjälper. Stör inte inne. Ute är vi inte...
ValterP skrev:
allvarligt talat... det verkar som att åtskilliga tillverkare löser avfrostningsproblemet genom att lägga in värmekablar och allt möjligt för att smälta bort isen där ute. Och COP blir bättre än att det isar igen flera dagar. I slutänden visar det sig att den manuella metoden funkar hyfsat, men den kräver just - manuell insats. Jag läste att någon här avisade med varmt vatten. Kanske salt vore bra... vägsalt. Men det pallar väl inte metallen (koppar??). Glykol... Jag tog en isskrapa utanpå plastgallret.
När man läser igenom hela tråden kan man reflektera.
Man får vad man betalar för.
Ovanstående problem med reklamationer, effekter, avfrostningar,
kommer man sakna när man köper en "märkes pump"
det är väl klart att man vill att pumpen skall värme när det är kallt ute?
och frosta av sig själv?
att frosta av med varmvatten , köra på kyla, hårfön etc. bidrar inte till någon högre verkningsgrad (COP)
när det gäller ingrepp i köldmedelskretsen är det reglerat i F-gas förordningen (EU-förordning)
där det kortfattat står att endast personer med giltig certifikat får hantera köldmedelskretsen.
hade ZIBRO pumpen kommit med rören kopplade i båda ändar likt ett kylskåp hade det helt klart varit ett gds jobb.
jmf med elförordningen där det står nödvändig kunskap dvs inte behörighet. i de "enklare fallen" byta glödlämpa eller uttag.
Man får vad man betalar för.
Ovanstående problem med reklamationer, effekter, avfrostningar,
kommer man sakna när man köper en "märkes pump"
det är väl klart att man vill att pumpen skall värme när det är kallt ute?
och frosta av sig själv?
att frosta av med varmvatten , köra på kyla, hårfön etc. bidrar inte till någon högre verkningsgrad (COP)
när det gäller ingrepp i köldmedelskretsen är det reglerat i F-gas förordningen (EU-förordning)
där det kortfattat står att endast personer med giltig certifikat får hantera köldmedelskretsen.
hade ZIBRO pumpen kommit med rören kopplade i båda ändar likt ett kylskåp hade det helt klart varit ett gds jobb.
jmf med elförordningen där det står nödvändig kunskap dvs inte behörighet. i de "enklare fallen" byta glödlämpa eller uttag.
Efter samtal med jula idag fick jag veta att pumpen inte har kapacitet att höja temperaturen i nedkylda utrymmen. Bag har 60kvm garage. Detta är normalt, pumpen kommer att stå på lägsta fläkthastigheten och inte klara att höja tempen. Men om rummet är uppvärmt ska pumpen kunna "ta 1över" och sköxuen.
Om detta står inget i manualen tyvärr.
Allt enligt Jula.
Lät som de var mycket bekant med frågeställningen.
Om detta står inget i manualen tyvärr.
Allt enligt Jula.
Lät som de var mycket bekant med frågeställningen.
på sätt och vis är det rätt
om rummet är stort eller dåligt isolerat eller både och är det ju svårt för vilken värmekälla som helst att höjja tempen.
men pumpen ger väl lite beroende på utetemp 3,5 kw?
kan ett element eller byggfläkt värma bör ju pumpen också eller?
man brukar beroendepå- få en lufttemp på utblåset ca 20C mer än rumstempen.
för att inte lufdraget skall upplevas kalt vid låga temperature gårt fläkten på lägsta
men sedan är väl dessa pumpar utan expansionsventil och har i stället kapilärrör vilket
gör att den går optimalt i ett smalt temperatur spektrum. är de dessutom då gjorda för medelhavstemp...
om rummet är stort eller dåligt isolerat eller både och är det ju svårt för vilken värmekälla som helst att höjja tempen.
men pumpen ger väl lite beroende på utetemp 3,5 kw?
kan ett element eller byggfläkt värma bör ju pumpen också eller?
man brukar beroendepå- få en lufttemp på utblåset ca 20C mer än rumstempen.
för att inte lufdraget skall upplevas kalt vid låga temperature gårt fläkten på lägsta
men sedan är väl dessa pumpar utan expansionsventil och har i stället kapilärrör vilket
gör att den går optimalt i ett smalt temperatur spektrum. är de dessutom då gjorda för medelhavstemp...
Nu har jag testat och det stämmer, när temperaturen började närma sig 16-17 grader (med extra hjälp av ett 2000W element) började pumpen köra med högre fläkthastighet och kunde själv sköta temperaturen i garaget (60kvm). Ganska ok med tanke på att den bara drar 800-900W under uppvärmningen enligt elmätaren jag har inkopplad mellan LVP'n och uttaget. Iofs bara någon minusgrad utomhus.
För att återkoppla lite till mitt inlägg om alla problem jag hade men min pump http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/184998-erfarenhet-zibro-sc-1332-jula-4.html#post1623960
Till slut sa Jula att det var OK att lämna in den utan Zibros godkännande. Jag skcikade konversationen till dem precis så som jag skrivit ut den i mitt inlägg. Den pumpen jag då fick av Jula fungerade utan problem, förutom att den inte verkar frosta av när det är plusgrader utomhus. (Vilken så klart behövs. Är det några få plus ute är det några få minus i pumpen eftersom värme från luften överförs till huset...) Under -2-3 grader eller över 5-7 grader ute så fungerar den bra. Där emellan så behöver den lite handpåläggning och frostas av manuellt var/varannan dag genom att köra den på A/C (kylning) 10-15 minuter.
Till slut sa Jula att det var OK att lämna in den utan Zibros godkännande. Jag skcikade konversationen till dem precis så som jag skrivit ut den i mitt inlägg. Den pumpen jag då fick av Jula fungerade utan problem, förutom att den inte verkar frosta av när det är plusgrader utomhus. (Vilken så klart behövs. Är det några få plus ute är det några få minus i pumpen eftersom värme från luften överförs till huset...) Under -2-3 grader eller över 5-7 grader ute så fungerar den bra. Där emellan så behöver den lite handpåläggning och frostas av manuellt var/varannan dag genom att köra den på A/C (kylning) 10-15 minuter.