Någon som brukar köra med timer?
Stänger av min på kvällen och sätter sedan på timer, så den startar upp på morgonen. Men, då startar den bara upp. Den kör inte igång någon värme? Måste då när jag vaknar höja tempen och därefter sänka ner till vald temp för att den ska börja blåsa ut.

Någon som har en förklaring?

Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Vi har haft 2-6 grader utomhustemperatur en vecka, och nu är utomhusdelen helt igenfrostad.

Men egentligen tänkte jag bara skicka vidare en sammaställning av min konversation med Zibro efter att jag hade köpt första pumpen (SC1332) som inte fungerade. Den värmde inte alls.

Jula hänvisar bara till Zibro, utan Zibros godkännande tar de inte emot någon reklamation. Dock var de "justa" och tog emot den efter att jag skickat min konversation med Zibro till dem.

Måndag 8/10:
Jag ringde Zibro på måndagen och fick höra att jag skulle åka hem och prova att knäppa av och sätta på kylmediumslangen och kolla att den kom på ordentligt. Detta gjorde jag på måndag kväll men det hjälpte inte.

Tisdag 9/10:
Jag ringde Zibro och sa att det inte fungerade. Då blev jag ombedd att åka hem och ta fram serienummer på inomhus och utomhusenheterna. Detta gjorde jag i tisdags kväll.

Onsdag 10/10:
Jag ringer Zibro med serienummerna men nu är de inte intresserade av dem. (Ny person att prata med igen. Dessutom fungerade inte deras telefonkö och jag fick ringar 14 gånger under dagen innan jag kom fram.) Istället ber de mig att åka hem och ta en kopia på fakturan från installationen. Min bror jobbar med liknande och tog fram en faktura som jag skickar. (Hela idén med en pump för 5000 kr och som installeras superenkelt är ju just att du kan installera den själv. Men då gäller kanske inte garantin.)

Torsdag 11/10:
Jag ringer på torsdag eftermiddag för att kolla om mitt e-post kommit fram och om den nu har alla uppgifter. Mannen jag pratade med i onsdags är upptagen i telefon och de ska be honom ringa mig. Ingen ringer.

Fredag 12/10:
På eftermiddagen har fortfarande ingen ringt. Jag ringer dem men då har han gått för dagen och väntas åter på måndag. Jag ringer er men då har även de hos er som kan uttala sig hunnit gå hem. Damen jag talar med lovar dock att ni ska återkomma på måndag.

Måndag 15/10:
Ingen hör av sig, varken från Jula eller Zibro.

Tisdag 16/10:
Jag får tag på en ny person på Zibro. Jag måste skicka alla uppgifter (S/N etc.) igen eftersom ingen vet vem jag pratade med sist. (De pratar danska när de svarar så det är svårt att höra vad de heter.) Hon jag pratar med denna gången lovar att skicka papper som jag ska ha med mig till Jula på onsdag morgon.

Onsdag 17/10:
Inget meddelande från Zibro. Jag får kontakt med Jula, de skickar ett e-post till Zibro och ber er ta tag i det.

Torsdag 18/10:
Ingen kontakt med Zibro. Telefonväxlen fungerar inte, blev utslängd ur kön (efter 7 - 24 minuter) 12 gånger. (Har ett jobb där jag kan gå med öronsnäcka...)

Fredag 19/10:
Jag kontaktar Jula och skickar listan ovan. De beslutar direkt att ta tillbaka pumpen utan att vänta på Zibro.

Torsdag 25/10
Jag får ett e-post från Zibro. En tredje person skriver: "Hej Andreas, Jeg er i dag blevet sat ind i sagen. Det jer skal bruge nogle oplysninger. Du vil sikkert få en anden varme pumpe når jeg har dine oplysninger." Han frågar efter S/N och alla de uppgifter som jag redan lämnat 2 ggr. Jag ber honom vänligt men bestämmt att han kan gå ut på lagret, ta den största pump han hittar och...
Men vänta lite nu, hela grejen med att handla en 5000:- grej på Jula var ju just att du kan göra allt själv....

Jula och Tibro tänker sig nog det där med betoning på allt :surprised:

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Noseone skrev:
Skall det inte bara göras fackmannamässigt?
Jula går ju ut med att man kan göra installationen själv.
Fackman i detta fall torde avse att den som gör det ska ha kunskapen.
Köldmediet är ju snabbkopplingar, så det behövs inte utbildning till kyltekniker e dyl. Köldmediet kan påverka klimatet...
anslutning sker med vanlig stickpropp jordad, enkelt för allmänheten.

Att fackman ger kvitto är inte självklart men lämpligt. Det viktiga är inte kvittot på betalning utan ett intyg att han har kunskapen. Men gör han fel så är det han som står för garantin på installationen.
Om det är fel på apparaten är det tillverkarens garanti som kopplas in.

Kvitto... nej det handlar om att den som utför arbetet ska ha F-skatt och det ska stå på kvittot/offerten. Då slipper kunden betala arbetsgivaravgiften åt hantverkaren...

Rent allmänt ska man nog inte räkna så mycket med garantin på denna produkt. Det viktiga är lågt inköpspris, sedan tar man smällen själv.

pperssons skrev:
Hej på er,
Tack för all information som ni har lämnat. Zibro SC1332 är inköpt och installerad.
Lite tråcklande med slang och kanal. Vill bara meddela att det var lätt att öppna innedelens paket underifrån och därifrån få tag i slangpaket och installationspapper.
Hur är det egentligen, ska nätet bort eller inte?
[bild]
[bild]
När jag köpte föregångaren till Zibro SC 1332 år 2009 stod det i Jula's anvisningar ej väggkonsol på trävägg pga vibrationer.
Kan tillägga att den värmaren, som nu är inne på fjärde vintern, fungerat alldeles utmärkt. Kör på 17 grader och får ett bra klimat i mitt dubbelgarage.

• Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
Hur är ljudnivån på inomhusdelen på dessa maskiner?

Tycker den är tyst. Enligt mitt tycke.

Tyst har den i garaget,men skulle mycket väl ha den inne i huset

Jag köpte en monteringssats med väggfäste till min på Jula när den monterades och mitt hus är ett trähus.
Var tyst och fint i början men nu efter lite över ett år har alla 4 gummikuddarna gått sönder så den låter som attans.

Kommer att skaffa gummikuddar någon annanstans nu så slipper man byta en gång om året. :)

piko skrev:
Hur är ljudnivån på inomhusdelen på dessa maskiner?
Jag tycker den lever om för mycket men jag är känslig för ljud. Denna är som sagt en on/off pump och personligen tycker jag det är väldigt störande men jag har den bara tillfälligt så jag står ut. En bättre pump så går innerdelen hela tiden och du har en jämn ljudnivå. Denna går ju en stund och stannar sedan helt vilket gör att den inte cirkulerar luften i rummet. Sedan efter en stund hoppar den igång och spinner upp fläkten onödigt mycket för att sedan gå ner till ditt inställda varvtal. (Jag har den alltid på det lägsta för att inte störas av ljudet)

Men den gör sitt jobb för sina knappa 4500kr jag betalade för den. (y)

Jag har kommit så långt att jag skall trycka på anslutningen för mediat. Men den vill inte gå på. Är det bara att trycka på, med våld? Det är ju en metallflärp på gångjärn som tydligen skall fällas ner när kopplingen är på plats. Jag får dock under inga villkor tryckt kopplingen på plats. Står knappt något i manualen om den kopplingen, däremot om det elektriska kontakterna och jordsladden.

Radioman skrev:
Jag har kommit så långt att jag skall trycka på anslutningen för mediat. Men den vill inte gå på. Är det bara att trycka på, med våld? Det är ju en metallflärp på gångjärn som tydligen skall fällas ner när kopplingen är på plats. Jag får dock under inga villkor tryckt kopplingen på plats. Står knappt något i manualen om den kopplingen, däremot om det elektriska kontakterna och jordsladden.
Google på det jag vet att jag hittade en bra video som visade på en annan modell hur snabbkopplingen fungerar. Absolut inget våld. Det ska gå lätt att få ihop. Du ska ju dra tillbaka den något klick innan den ska på plats.

Hittade Några bilder på snabbinstallationsbladet. Tryck på tills "Klick" ....
Hmmm. :-/

Det är jätte lätt att sätta dit den. Kolla på youtube. Finns filmer där de visar hur man gör :)

Fäll upp bygeln, dra sedan tillbaka kragen som sitter nere mot änden på handsken. Tryck allt på plats tills det klickar, tryck ner kragen och fäll ner bygeln.

Funkade för mig.

Tror jag får ta tillbaka min nöjd kund rekommendation. :(

Köpte min dec förra året. Hade en Sanyo 123 med många år på nacken. Den tuffade och gick till -22 grader.
Min förra Zibro isade igen, fick en ny på garanti inga problem där. Visst Zibron slutar ge någon nämnvärd värme runt -18 eller så.
Har kört med denna nu i ganska exakt ett år. Nu blev det runt -15 till -18.
Nu verkar den inte ge bra värme. Har den på 30grader och full fläkt och det ger bara en ljummen värme trots att det bara är -15 ute. Antar det är dags att få en ny på garantin. Då kommer jag troligtvis sälja den istället för att montera upp den igen.

Synd för den var prisvärd och gjorde ett okej jobb..........tills nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.