Suhagg skrev:
Tackar. Jag har min nuvarande på ett fristående stativ då jag inte ser någon anledning att ha den skruvad i väggen.

Jag har hört gott om pumpen annars men visst det är en billig kinamaskin men det är 2års garanti. Det minst dubbla priset för att få en "märkes pump" känns som det inte går att räkna hem.

Hur är ljudnivån på innedelen? Har du haft några andra pumpar tidigare att jämföra med ?
Var köper man delar, extra delar, reservdelar?
Kan man köpa till en stump rör, om det som ingår inte räcker (4 meter i lådan?)?

Händig är jag väl, men hur lång tid kan det ta att få dit den?
Jag är mest intresserad av den större modellen, för 8000 kr. Någon som har köpt den?

Monterade en för 3v sedan.
Monteringen var superlätt och inga problem alls. Det jobbiga var att borra upp hål i fasaden då jag träffade på en regel.

Dessa 3v har den fungerat utan problem. Kört med värme hela tiden och den har värmt riktigt bra.
Men bara haft som minst -2 ute ännu.
Nätet tog jag bort på en gång.

Tror inte den värmer och avfuktar samtidigt. Men man kan köra auto, då väljer den efter behag. Värmer om det blir kallt och avfuktar om det behövs.

Använd värmeläget och inte autoläget.
Har man den på auto så kommer den börja kyla om det blir varmare än inställd temperatur via fjärren och det är ingen höjdare om det är kallt ute ;)

TS Comfort skrev:
Använd värmeläget och inte autoläget.
Har man den på auto så kommer den börja kyla om det blir varmare än inställd temperatur via fjärren och det är ingen höjdare om det är kallt ute ;)
Det har jag oxå kommit underfund på

Fick hem en SC3032 i torsdags och monterade den i söndags. Jag och farsan sprättade kartongen kl 0915 och den började leverera värme runt 1430. Det underlättade att vara två vid hanteringen av innedelen med tillhörande (fasta och ganska bängliga) slang. Inte vidare komplicerat att få på plats, dock strulade hålet i väggen, inte helt bra i manualen vad gäller positionen relativt väggfästet. Köper du väggfästet från Jula se till att ta med några rejälare vibrationsdämpare än de som följer med för de var totalt värdelösa. Tuggummi hade varit lika effektivt.

Värmer gör den, men har inte haft kallare än nån minus ute än. Gick ganska fort att komma upp i 20 grader i garaget (50 kvm) som höll 4 grader innan pumpen slogs på.

@Ripper, var det det svarta hönsnätsaktiga plastnätet du plockade bort?

Varför och hur gjorde du det?

eran skrev:
@Ripper, var det det svarta hönsnätsaktiga plastnätet du plockade bort?

Varför och hur gjorde du det?
Jag tog en avbitare och klippte där det satt fast. Vek det åt sidan bara så behöver jag lämna in min på garanti någon gång så sätter jag bara tillbaka det lite provisorisk så den ser original ut. Ta inte bara i och dra bort det utan ta det lite försiktigt. Det minskar risken för att den bygger på sig en massa is om du tar bort nätet.

Suhagg, öppnade du pumpen på någotvis för att komma åt och klippa eller tog du det utifrån så att säga?

Lite fundersam till funktionen hos det där nätet, det ligger ju direkt mot lamellerna i pumpen, och är tämligen grovmaskigt.

Nån som har koll på, eller rent av en bild på vilka filter som sitter i innedelen, har nämligen olika på vänster och höger.

Jag tog tag i nätet och drog lite. Lossnade hur lätt som helst och inget verkade ta skada.

Att lämna in den på garanti ansåg jag som uteslutet då de kräver kvitto på installation. Så jag planerar inte att kunna sätta tillbaka nätet.

Ok, tack för svar.

En fundering kring det där med garantin och kvitto från installatör, tror ni det håller om det skulle prövas?
Dvs, om pumpen felar och det inte kan härledas som en konsekvens av installationen är det ju helt galet.
Kanske nåt för hemelektronikbraschen att ta efter, "jaha ja, tvn har installerats av privatperson, ja då gäller inte garantin..."

Det var ju inte så mycket krångligare att få igång zibron än valfri dator eller nätverksprodukt. Den är ju konstruerad för att monteras av vem som helst.

Förstår vad du menar, men det är ett krav för att garantin ska gälla.
Om den installeras ska det göras av fackman och då får man kvitto. Gör man det själv är det först olagligt, samt att du i princip avsagt dig garantin.

Skall det inte bara göras fackmannamässigt?

Ripper500 skrev:
Förstår vad du menar, men det är ett krav för att garantin ska gälla.
Om den installeras ska det göras av fackman och då får man kvitto. Gör man det själv är det först olagligt, samt att du i princip avsagt dig garantin.
Vad är det som är olagligt ?

Jag har svårt att tro att man från julas håll kan friskriva sig från konsumentköplagen på detta enkla sätt. Jag vart på inget sätt, var sig skriftligen eller muntligen informerad om att vp:en var undantagen från garanti. Julas hemsida nämner inte heller något sådant utan säger bara att man tillämpar 1 års garanti. Jag ska ringa konsumentvägledaren under morgondagen och höra.
Hurvida det är olagligt eller ej att gds:a installationen kan rimligen inte inskränka julas garantiåtaganden vad gäller tillverkningsfel.

I garantivillkoren står det inget om att garanti uteblir om man själv installerar ,däremot om den är felaktigt eller
använts på ett felaktigt sätt o inte sköts enligt anvisningarna ungefär så tyder jag det
eran det skall bli intressant att höra vad Kv o KL säger (2 års garanti är det)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.