Ahh det ser jag nu, Jag läste inte igenom hela texten på jula innan :p

Är det värt att lägga på 3000 spänn för 4,35 kW modellen?
Ska bara ha den som AC på sommaren.

Såg nu att den billigare inte finns att få tag i längre, Slut i alla varuhus.
Men då kan man likabra köpa en Panasonic RE9PKE för 7400kr.

Redigerat:
electroluxaren skrev:
Julas zibro har fortfarande snabbkopplingar
Nu har jag kört min SC3032 som kyla i flera dagar, utmärkt.
Den håller 24 inne på 80 m2 (villa 1911), skönt. Drar då 300-450 watt. Ute 29-32 grader.
Inne skulle det ha varit 30 grader.

I vintras funkade den bra. Jag har tjänat in de 7000 kronorna på ca 1,5 år.
Satte upp den själv.

Kondensvattnet från kylningen får gå ner i en hink. Slangen går inte tillräckligt rakt-brant nedåt, ut.
Men det är inte ofta den går som kyla.
Hinken fylls väl på ca tre dygn, dvs jag hinner tömma den.

• Gilla
pperssons
  • Laddar…
Allvarligt, enda anledningen till att Jula mfl sk lågprisföretag kan sälja dessa lågkvalitetspumpar är det sjuka kostnadsläget för hantverkstjänster i Sverige, ROT till trots.

Köpte en mitsubishi FH35 för 10.900 kr + installation 2.600 kr efter ROT. Den värmer 180 kvadrat i stockholmsområdet helt själv. Sparade in 14.000 kw/h första året (från 28.000 kw/h). Inga som helst problem, ingen is, ingenting!

Varför ens ödsla en blick på dessa skitpumpar när ni är på ÖB, Jula eller liknande ställen.

Poängen med lågpriserna är ju just att de pressar ned de andras priser. Om ingen köper lågpris åker högpriserna upp igen. Det funkar så. För övrigt är mina erfarenheter av lågprisaren goda. Grannen köpte högpris, har problem.

Jag köpte "skitpumpen" för att värma upp garaget vintertid. Till huset finns annan uppvärmning.

Insåg idag efter 2-3 års användning att det finns ett luftfilter i den som borde ha rengjorts. :p Oj vad den värmer igen.

(Jag skulle ju bara ha den temporärt tills vi ordnat något bättre, men tak, fönster och två badrum gick om värmesystemet i kön.)

Zibron tre år snart. Har sparat säkert 10-12.000 kr. Kostade kring 7000 kr. Inga problem. Ganska tyst faktiskt. Nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.