119 311 läst · 141 svar
119k läst
141 svar
Erfarenhet Zibro SC 1332? (Jula)
Men vid -15 kan man inte förvänta sig mycket. Det är ju inget fel på den.
Den är bara på 3kw.
Har nu de 3 senaste dagarna haft -14 och då kommer det bara ljummen luft.
Den lyckas hålla ca 19-20 grader i köket som den sitter i.
När man behöver en Pump som mest levererar den minst värme och så är det på alla LL.
Den är bara på 3kw.
När man behöver en Pump som mest levererar den minst värme och så är det på alla LL.
Jaha det är så pass illa. Kommer inte ihåg vad Sanyo 123 var på men den tuffade på och höll behagligt i min stuga utan problem vid -22. Men det var säkert på 5kW eller så.Ripper500 skrev:Men vid -15 kan man inte förvänta sig mycket. Det är ju inget fel på den.
Den är bara på 3kw.
Det får väl vara som det är ska inte bo så länge till här.
Ändrar min rek till att köp om du har ett väldigt litet utrymme du vill ha värme i upp till det blir -15 ute.
Okey, vi köpte för ett par år sen en Mitsubishi-pump som skulle vara den tystaste på marknaden, den är skitbra!Suhagg skrev:Jag tycker den lever om för mycket men jag är känslig för ljud. Denna är som sagt en on/off pump och personligen tycker jag det är väldigt störande men jag har den bara tillfälligt så jag står ut. En bättre pump så går innerdelen hela tiden och du har en jämn ljudnivå. Denna går ju en stund och stannar sedan helt vilket gör att den inte cirkulerar luften i rummet. Sedan efter en stund hoppar den igång och spinner upp fläkten onödigt mycket för att sedan gå ner till ditt inställda varvtal. (Jag har den alltid på det lägsta för att inte störas av ljudet)
Men den gör sitt jobb för sina knappa 4500kr jag betalade för den.
Dock orkar den inte med hela huset så tanken var att skaffa en till, men har inte råd att slänga ut 25papp på en pump just nu..
Men kanske är värt att prova, annars får jag väl sätta deni i garaget
Nu är det bara -13 ute och den ger fortfarande bara pissljummen luft.Ripper500 skrev:Men vid -15 kan man inte förvänta sig mycket. Det är ju inget fel på den.
Den är bara på 3kw.
Snart blir det reklamation och en annan pump detta är inte hållbart. Den klarade detta utan problem förra vintern så någon försämring är det helt klart.
Har du mätt tempen vid utblåset? Kan vara bra för att jämföra.
Jag har en annan pump också som normalt skickar ut 50 grader vid -+ 0 ute. Nu vid -14 grader ger den 37 grader. En minskning på 13 grader vilket känns som en enorm skillnad. Även denna är på 3kw.
Men om det anses att din levererar för lite värme (ljummen luft) som min gör och det godtas som reklammation så vill jag byta min också
Kanske någon mer som kan berätta hur deras pump fungerar vid -15?
Jag har en annan pump också som normalt skickar ut 50 grader vid -+ 0 ute. Nu vid -14 grader ger den 37 grader. En minskning på 13 grader vilket känns som en enorm skillnad. Även denna är på 3kw.
Men om det anses att din levererar för lite värme (ljummen luft) som min gör och det godtas som reklammation så vill jag byta min också
Kanske någon mer som kan berätta hur deras pump fungerar vid -15?
Kör man på full fläkt känns luften svalare än öm man kör på låg fläkt,l men det kommer ut lika mycket värmeSuhagg skrev:Tror jag får ta tillbaka min nöjd kund rekommendation.
Köpte min dec förra året. Hade en Sanyo 123 med många år på nacken. Den tuffade och gick till -22 grader.
Min förra Zibro isade igen, fick en ny på garanti inga problem där. Visst Zibron slutar ge någon nämnvärd värme runt -18 eller så.
Har kört med denna nu i ganska exakt ett år. Nu blev det runt -15 till -18.
Nu verkar den inte ge bra värme. Har den på 30grader och full fläkt och det ger bara en ljummen värme trots att det bara är -15 ute. Antar det är dags att få en ny på garantin. Då kommer jag troligtvis sälja den istället för att montera upp den igen.
Synd för den var prisvärd och gjorde ett okej jobb..........tills nu.
Sådärja. Nu funkar det. Fast jag skall leta fram manualen till innerdelen. Kör just nu på heat 17 grader... vilket den har svårt att nå i mitt garage på ca. 25 m2.Radioman skrev:
Den har gått ett par timmar och tempen har höjts från 7 till 10 grader. Utetemp just nu -5 grader.
Utedelen är tyst tycker jag. Hade förväntat mig mer vibrationer och oväsen.
Lite frostigt av och till på flänsarna, men ingen is.
Jag återkommer med vad jag tycker vart efter jag ser vad den åstadkommer.
Det är ju ett känt faktum att pumparna ger mindre ju kallare det är ute.Det är dock jä...igt många dagar under året som de fungerar enl önskemål. Varför inte vara nöjd med detta?Det borde vara en självklarhet att ha en backup med en värmekälla som fungerar utan el när det blir köldtoppar under - 10 oavsett vilka glädjekalkyler som nämns i broschyrbladet. Om det nu blir så att spotpriset rusar iväg pga att kolkondensverken behöver dra igång och till stor del beror på elbackupen från v-pumpar känns det tom osolidariskt att låta andra, som klarar sig utan elback ,vara med och betala denna vilket är ett troligt scenario oavsett om elen är bunden eller rörlig.
Trodde nog att de skulle kunna bli mer än 10 grader i garaget när det är -5 ute. Men vi får se.
Ställde nu in läget "FP" (frostfritt). Då skall det hålla sig över 8 grader. Helt OK för mig. Sedan har jag den gamla trotjänaren, ett billigt konvektorelement som står inställt som backup på 5 grader frostfritt.
Jag ser dock att när jag hade inställt på Heat och 17 grader så var det varmare i garaget än med konvektorelementet men till ca. 50% mindre elförbrukning. (-5 grader ute) Så en höst, vinter och vår .. och man har nog tjänat in värmepumpen.. För mitt garage har ingen bra isolering mot mark. Det är grus och asfalt, som utanför. Väggar och tak är dock välisolerade.
Tiden får utvisa om det blev några kronor att tjäna.
Jag har en gammal hederlig hygrometer som säger 25-30%RH just nu och det är skitbra. Jag är inte så intresserad av en massa värme i garaget, utan bara torr luft och frostfritt så inte maskindelar och verktyg rostar och att färgburkarna inte fryser.
Ställde nu in läget "FP" (frostfritt). Då skall det hålla sig över 8 grader. Helt OK för mig. Sedan har jag den gamla trotjänaren, ett billigt konvektorelement som står inställt som backup på 5 grader frostfritt.
Jag ser dock att när jag hade inställt på Heat och 17 grader så var det varmare i garaget än med konvektorelementet men till ca. 50% mindre elförbrukning. (-5 grader ute) Så en höst, vinter och vår .. och man har nog tjänat in värmepumpen.. För mitt garage har ingen bra isolering mot mark. Det är grus och asfalt, som utanför. Väggar och tak är dock välisolerade.
Tiden får utvisa om det blev några kronor att tjäna.
Jag har en gammal hederlig hygrometer som säger 25-30%RH just nu och det är skitbra. Jag är inte så intresserad av en massa värme i garaget, utan bara torr luft och frostfritt så inte maskindelar och verktyg rostar och att färgburkarna inte fryser.
Hej,
Har en ny SC1332 som beter sig underligt. Utetemperaturen har legat runt nollan senaste dagarna. Jag kör i heat-läget. Den gör så här efter varje defrostning:
1. Defrostningslampan släcks.
2. Fläkten varvar upp och jalusin öppnas. Varmluft börjar flöda.
3. Några sekunder (mindre än 10) senare varvar fläkten ner igen och jalusin stängs nästan helt.
4. Så står den på lägsta fläkthastighet och småpyser jummen luft till nästa defrostning. Det går inte att justera fläkthastigheten trots att det står att det ska gå i manualen. Och om jag justerar jalusin så återgår den till halvstängd efter nästa defrostning...
På detta sätt håller pumpen ca 9 grader i mitt 60kvm garage.
Någon som har någon idé?
Har en ny SC1332 som beter sig underligt. Utetemperaturen har legat runt nollan senaste dagarna. Jag kör i heat-läget. Den gör så här efter varje defrostning:
1. Defrostningslampan släcks.
2. Fläkten varvar upp och jalusin öppnas. Varmluft börjar flöda.
3. Några sekunder (mindre än 10) senare varvar fläkten ner igen och jalusin stängs nästan helt.
4. Så står den på lägsta fläkthastighet och småpyser jummen luft till nästa defrostning. Det går inte att justera fläkthastigheten trots att det står att det ska gå i manualen. Och om jag justerar jalusin så återgår den till halvstängd efter nästa defrostning...
På detta sätt håller pumpen ca 9 grader i mitt 60kvm garage.
Någon som har någon idé?
Haft min SC3032 två veckor bara. -10, -15 klart mycket is, inte jättemycket värme.
Men nu ger den bra, 0 ute. 20 inne, 100 m2, gammalt hus.
Jag "frostade av" själv genom att köra kyla 5-10 minuter. Det rann bra då där ute.
Jula, 7000 kr plus konsol 400 kr. Egen install. I vår bygger jag in lite mer, rödfärgat hus, träkanaler inne.
Men nu ger den bra, 0 ute. 20 inne, 100 m2, gammalt hus.
Jag "frostade av" själv genom att köra kyla 5-10 minuter. Det rann bra då där ute.
Jula, 7000 kr plus konsol 400 kr. Egen install. I vår bygger jag in lite mer, rödfärgat hus, träkanaler inne.
Har en 3032 som snurrat i knappt 3 mån nu på "FP". Har haft temperaturer på nedåt 28 minus och aldrig varit kallare än +8 grader i garaget. Detta helt utan stöd till pumpen. "Normalt" ligger garaget på ca 10 grader men som nämnts dippar det lite när det är -20 eller mer.
En avfrostning medelst varmvatten fick jag ta till när det var grymt hög rf och 0 grader.
Mao ganska nöjd för 7000:- och "gratis" installation.
En avfrostning medelst varmvatten fick jag ta till när det var grymt hög rf och 0 grader.
eran skrev:Har en 3032 som snurrat i knappt 3 mån nu på "FP". Har haft temperaturer på nedåt 28 minus och aldrig varit kallare än +8 grader i garaget. Detta helt utan stöd till pumpen. "Normalt" ligger garaget på ca 10 grader men som nämnts dippar det lite när det är -20 eller mer.
Bra pris, och min likadan. Kört 10 dagar bara, men klart lönsam, om den får hålla på 1,5-2 år.
Min verkar avfrosta på tid, var 60 minut, ca 3-4 minuter (550 watt). I drift tar den 1100-1200 watt VA.
Utblåset ger nu ca 34 grader C, +2 ute.
Den sänker utblåset ute ca 4 grader, ej noggrann termometer, men den kyler ner, och det är ju själva poängen...
Jag körde kyla en gång, ca 8 minuter, för att ta bort mycket is.
Vågar man köra en hårtork månntro?
Konsol i trävägg, det hörs inomhus, men det är en förstuga, farstu. Kanske tjockare gummin hjälper. Stör inte inne. Ute är vi inte...