119 319 läst · 141 svar
119k läst
141 svar
Erfarenhet Zibro SC 1332? (Jula)
Jag läste instruktionsboken men jag tyckte inte den var helt tydlig på avfuktningspunkten.
Oavsett, jag var förbi Jula igår och klämde på kartongerna men avskräcktes lite av den stora skylten som deklarerade att man krävde uppvisning av kvitto för installation från behörig kylfirma vid eventualla reklamationer. Jag tycker det var mycket märkligt och la därför detta lite på is...
Å andra sidan kan man ju köpa en på ÖoB istälelt för samma peng, men ändå... Hur bra är kvaliteten om man måste ha sådana skyltar på Jula?
/Martin
Oavsett, jag var förbi Jula igår och klämde på kartongerna men avskräcktes lite av den stora skylten som deklarerade att man krävde uppvisning av kvitto för installation från behörig kylfirma vid eventualla reklamationer. Jag tycker det var mycket märkligt och la därför detta lite på is...
Å andra sidan kan man ju köpa en på ÖoB istälelt för samma peng, men ändå... Hur bra är kvaliteten om man måste ha sådana skyltar på Jula?
/Martin
Det är nog för att när det gäller vatten & el så vet gemeneman att man bör/skall anlita fackman beroende på vad som skall göras. Men när det gäller denna typ av produkter så har det tidigare varit "okej för vem som helst" att släppa på gasen, tills för inte så längesedan, ett år eller två tillbaka.
Vad finns det för källa på det? Jag har sökt men inte funnit någon vidare tillförlitlig information om det. Alla installatörer hävdar att det är olagligt att göra det själv (men ingen hänvisar till någon specifik lag). Medans "gör det självarna" likställer en sådanhär pump med ett kylskåp eftersom det är en sluten krets (som visserligen är delad, men tät, vid leveransen).
Personligen tycker jag detta borde kunna jämnställas med AC i bilar där näringsidkare utkrävs på akreditering, medans det inte finns någon lagstiftning mig veterligen som hindrar dig att hålla på och grejja i din egen anläggning. Även om naturligtvis alla näringsidkare vill hävda det, för att skaffa sig mer jobb.
/Martin
Personligen tycker jag detta borde kunna jämnställas med AC i bilar där näringsidkare utkrävs på akreditering, medans det inte finns någon lagstiftning mig veterligen som hindrar dig att hålla på och grejja i din egen anläggning. Även om naturligtvis alla näringsidkare vill hävda det, för att skaffa sig mer jobb.
/Martin
Så här svarade jula på min reklamation !!
Hej!
Det finns vissa förutsättningar när värmepumpar har problem med att avfrosta. Detta inträffar när det är kallt ute - särskilt kring 0 gr, hög luftfuktighet, sänkt inomhustemperatur, hög belastning under lång period i kombination med att den inte har något värmestöd. Till exempel fritids- och sommarhus vid kusten som inte har något annan värmekälla än en värmepump får oftare problem med frostpåläggning.
Håller inomhustemperaturen dock jämn och normal temperatur och där finns värme att hämta när det är dags att avfrosta brukar det dock gå bra. En värmepump är att betrakta som ett komplement till en kraftigare värmekälla de kalla vinterdagarna. Det är helt normalt att det bildas en tunn film frost på konvektorn i utomhusdelen 0-3mm fram tills den avfrostar. Har värmepumpen gått en hel vintersäsong kan det ibland bli iskakor som hamnar som ett yttre skikt och inte lossnar vilka kan behövas försiktigt avlägsnas manuellt. I vissa fall rekommenderar man ta bort plastskyddsnätet om ett sådant finns på baksidan av konvektorn.
Hej!
Det finns vissa förutsättningar när värmepumpar har problem med att avfrosta. Detta inträffar när det är kallt ute - särskilt kring 0 gr, hög luftfuktighet, sänkt inomhustemperatur, hög belastning under lång period i kombination med att den inte har något värmestöd. Till exempel fritids- och sommarhus vid kusten som inte har något annan värmekälla än en värmepump får oftare problem med frostpåläggning.
Håller inomhustemperaturen dock jämn och normal temperatur och där finns värme att hämta när det är dags att avfrosta brukar det dock gå bra. En värmepump är att betrakta som ett komplement till en kraftigare värmekälla de kalla vinterdagarna. Det är helt normalt att det bildas en tunn film frost på konvektorn i utomhusdelen 0-3mm fram tills den avfrostar. Har värmepumpen gått en hel vintersäsong kan det ibland bli iskakor som hamnar som ett yttre skikt och inte lossnar vilka kan behövas försiktigt avlägsnas manuellt. I vissa fall rekommenderar man ta bort plastskyddsnätet om ett sådant finns på baksidan av konvektorn.
På min blev det jättestor skillnad när jag tog bort nätet, innan isade den igen rätt snabbt men sedan jag tog bort det så har det knappt blivit någon is alls.
Dom tillfällena då den har isat igen en del så har det varit runt 0gr och då har jag passat på att slå av pumpen om det blivit några + grader mitt på dagen så att det tinar bort.
Dom tillfällena då den har isat igen en del så har det varit runt 0gr och då har jag passat på att slå av pumpen om det blivit några + grader mitt på dagen så att det tinar bort.
Ok då provar jag detskalman1 skrev:På min blev det jättestor skillnad när jag tog bort nätet, innan isade den igen rätt snabbt men sedan jag tog bort det så har det knappt blivit någon is alls.
Dom tillfällena då den har isat igen en del så har det varit runt 0gr och då har jag passat på att slå av pumpen om det blivit några + grader mitt på dagen så att det tinar bort.
Hej!
Vi har haft 2-6 grader utomhustemperatur en vecka, och nu är utomhusdelen helt igenfrostad.
Men egentligen tänkte jag bara skicka vidare en sammaställning av min konversation med Zibro efter att jag hade köpt första pumpen (SC1332) som inte fungerade. Den värmde inte alls.
Jula hänvisar bara till Zibro, utan Zibros godkännande tar de inte emot någon reklamation. Dock var de "justa" och tog emot den efter att jag skickat min konversation med Zibro till dem.
Måndag 8/10:
Jag ringde Zibro på måndagen och fick höra att jag skulle åka hem och prova att knäppa av och sätta på kylmediumslangen och kolla att den kom på ordentligt. Detta gjorde jag på måndag kväll men det hjälpte inte.
Tisdag 9/10:
Jag ringde Zibro och sa att det inte fungerade. Då blev jag ombedd att åka hem och ta fram serienummer på inomhus och utomhusenheterna. Detta gjorde jag i tisdags kväll.
Onsdag 10/10:
Jag ringer Zibro med serienummerna men nu är de inte intresserade av dem. (Ny person att prata med igen. Dessutom fungerade inte deras telefonkö och jag fick ringar 14 gånger under dagen innan jag kom fram.) Istället ber de mig att åka hem och ta en kopia på fakturan från installationen. Min bror jobbar med liknande och tog fram en faktura som jag skickar. (Hela idén med en pump för 5000 kr och som installeras superenkelt är ju just att du kan installera den själv. Men då gäller kanske inte garantin.)
Torsdag 11/10:
Jag ringer på torsdag eftermiddag för att kolla om mitt e-post kommit fram och om den nu har alla uppgifter. Mannen jag pratade med i onsdags är upptagen i telefon och de ska be honom ringa mig. Ingen ringer.
Fredag 12/10:
På eftermiddagen har fortfarande ingen ringt. Jag ringer dem men då har han gått för dagen och väntas åter på måndag. Jag ringer er men då har även de hos er som kan uttala sig hunnit gå hem. Damen jag talar med lovar dock att ni ska återkomma på måndag.
Måndag 15/10:
Ingen hör av sig, varken från Jula eller Zibro.
Tisdag 16/10:
Jag får tag på en ny person på Zibro. Jag måste skicka alla uppgifter (S/N etc.) igen eftersom ingen vet vem jag pratade med sist. (De pratar danska när de svarar så det är svårt att höra vad de heter.) Hon jag pratar med denna gången lovar att skicka papper som jag ska ha med mig till Jula på onsdag morgon.
Onsdag 17/10:
Inget meddelande från Zibro. Jag får kontakt med Jula, de skickar ett e-post till Zibro och ber er ta tag i det.
Torsdag 18/10:
Ingen kontakt med Zibro. Telefonväxlen fungerar inte, blev utslängd ur kön (efter 7 - 24 minuter) 12 gånger. (Har ett jobb där jag kan gå med öronsnäcka...)
Fredag 19/10:
Jag kontaktar Jula och skickar listan ovan. De beslutar direkt att ta tillbaka pumpen utan att vänta på Zibro.
Torsdag 25/10
Jag får ett e-post från Zibro. En tredje person skriver: "Hej Andreas, Jeg er i dag blevet sat ind i sagen. Det jer skal bruge nogle oplysninger. Du vil sikkert få en anden varme pumpe når jeg har dine oplysninger." Han frågar efter S/N och alla de uppgifter som jag redan lämnat 2 ggr. Jag ber honom vänligt men bestämmt att han kan gå ut på lagret, ta den största pump han hittar och...
Vi har haft 2-6 grader utomhustemperatur en vecka, och nu är utomhusdelen helt igenfrostad.
Men egentligen tänkte jag bara skicka vidare en sammaställning av min konversation med Zibro efter att jag hade köpt första pumpen (SC1332) som inte fungerade. Den värmde inte alls.
Jula hänvisar bara till Zibro, utan Zibros godkännande tar de inte emot någon reklamation. Dock var de "justa" och tog emot den efter att jag skickat min konversation med Zibro till dem.
Måndag 8/10:
Jag ringde Zibro på måndagen och fick höra att jag skulle åka hem och prova att knäppa av och sätta på kylmediumslangen och kolla att den kom på ordentligt. Detta gjorde jag på måndag kväll men det hjälpte inte.
Tisdag 9/10:
Jag ringde Zibro och sa att det inte fungerade. Då blev jag ombedd att åka hem och ta fram serienummer på inomhus och utomhusenheterna. Detta gjorde jag i tisdags kväll.
Onsdag 10/10:
Jag ringer Zibro med serienummerna men nu är de inte intresserade av dem. (Ny person att prata med igen. Dessutom fungerade inte deras telefonkö och jag fick ringar 14 gånger under dagen innan jag kom fram.) Istället ber de mig att åka hem och ta en kopia på fakturan från installationen. Min bror jobbar med liknande och tog fram en faktura som jag skickar. (Hela idén med en pump för 5000 kr och som installeras superenkelt är ju just att du kan installera den själv. Men då gäller kanske inte garantin.)
Torsdag 11/10:
Jag ringer på torsdag eftermiddag för att kolla om mitt e-post kommit fram och om den nu har alla uppgifter. Mannen jag pratade med i onsdags är upptagen i telefon och de ska be honom ringa mig. Ingen ringer.
Fredag 12/10:
På eftermiddagen har fortfarande ingen ringt. Jag ringer dem men då har han gått för dagen och väntas åter på måndag. Jag ringer er men då har även de hos er som kan uttala sig hunnit gå hem. Damen jag talar med lovar dock att ni ska återkomma på måndag.
Måndag 15/10:
Ingen hör av sig, varken från Jula eller Zibro.
Tisdag 16/10:
Jag får tag på en ny person på Zibro. Jag måste skicka alla uppgifter (S/N etc.) igen eftersom ingen vet vem jag pratade med sist. (De pratar danska när de svarar så det är svårt att höra vad de heter.) Hon jag pratar med denna gången lovar att skicka papper som jag ska ha med mig till Jula på onsdag morgon.
Onsdag 17/10:
Inget meddelande från Zibro. Jag får kontakt med Jula, de skickar ett e-post till Zibro och ber er ta tag i det.
Torsdag 18/10:
Ingen kontakt med Zibro. Telefonväxlen fungerar inte, blev utslängd ur kön (efter 7 - 24 minuter) 12 gånger. (Har ett jobb där jag kan gå med öronsnäcka...)
Fredag 19/10:
Jag kontaktar Jula och skickar listan ovan. De beslutar direkt att ta tillbaka pumpen utan att vänta på Zibro.
Torsdag 25/10
Jag får ett e-post från Zibro. En tredje person skriver: "Hej Andreas, Jeg er i dag blevet sat ind i sagen. Det jer skal bruge nogle oplysninger. Du vil sikkert få en anden varme pumpe når jeg har dine oplysninger." Han frågar efter S/N och alla de uppgifter som jag redan lämnat 2 ggr. Jag ber honom vänligt men bestämmt att han kan gå ut på lagret, ta den största pump han hittar och...
Vilket elände denna handläggningen både från Zibro o Jula är under all kritik
jag försökte reklamera min men dom svarade det är nog inget fel,och upplyste bla att den skall ha en viss innertemperatur för att kunna avfrosta,får se hur det går nu när det blivit säsong igen
Sen är det ju så att man skall reklamera till företaget man köpt av i detta fallet Jula,men dom försöker göra det enkelt för sig o hänvisar till Zibro
Skall bli intressant att få veta hur det löser sig för din del
jag försökte reklamera min men dom svarade det är nog inget fel,och upplyste bla att den skall ha en viss innertemperatur för att kunna avfrosta,får se hur det går nu när det blivit säsong igen
Sen är det ju så att man skall reklamera till företaget man köpt av i detta fallet Jula,men dom försöker göra det enkelt för sig o hänvisar till Zibro
Skall bli intressant att få veta hur det löser sig för din del