R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har 3 meter till tak och installatörerna klarade sig bra med stegen. Kanske högt upp i ett trapphus då?
Eller om det är två våningar typ radhus..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
De hade ingen lift (även om det står lifthyra på bonusfakturan), men däremot en ställning som de hyrde in från någon extern firma. Förutsätter att det är den de menar.
Ring och fråga vad de menar. En ställning är en ställning och en lift är en lift. Man kan inte fakturera en lift, när man använt en ställning. Med tanke på att den dessutom skulle ingå i offerten, kan man tro att de fakturerat fel person.
Det tycker jag faktiskt att du ska säga om du ringer. "Hej! Såg att ni fakturerat en lift på mig. Det är någon annan som ska ha den fakturan, för här har den inte använts".
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
De hade ingen lift (även om det står lifthyra på bonusfakturan), men däremot en ställning som de hyrde in från någon extern firma. Förutsätter att det är den de menar.
Svara i så fall att fakturan kommit fel. Det har aldrig använts någon lift hos dig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja. Men varför? Vanligtvis sätter man uteenheten max 1,1 meter över marken oxh då förstår jag inte "ställningen".
Vi bor i villa med två våningar och monterade innemodulen på andra våningen, så montören behövde dra rör på ytterväggen till genomföringen på övervåningen
 
TRJBerg
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Vi bor i villa med två våningar och monterade innemodulen på andra våningen, så montören behövde dra rör på ytterväggen till genomföringen på övervåningen
Ok, det förklarar saken. Tack. (Tänkte inte på den möjligheten av någon dum anledning.)
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Så länged et inte var en ny förutsättning, mao de inte visste att de skulle montera den så högt, så skall allt ingå som inte är exkluderat i offerten. Bestrid ställning direkt.

Jag hade dessutom hållit inne hela fakturan tills åtgärden är gjord. Du har en icke godkänd leverans. Den är leveransen komemr du i förlängningen om entreprenören inte uppfylelr sina åtagnden ha rätt att häva.

Därav hade jag som påtryckning hållit inne hela kostanden. Du har rätt att hålla inne det belopp som krävs för att avra säker på att få felet avhjälpt. Några särkilda procentsatser för detta finns inte stipulerat. Så ponera att din entreprenör anser att de inte skall göra någonting. Då är din kostand för åtgärd att ringa dit en annan entreprenör, skruva ner skiten och montera en ny. Det är din amximala kostnad, och därmed beloppet du kan hålla inne.

Hålla inne 10% är ju vanligt förekommande i entreprenader, men här är det inte en entreprenad i den meningen.
 
  • Gilla
AlfaHannes och 3 till
  • Laddar…
Om de faktiskt hade hyrt en lift istället för att bygga ställning, så hade det troligen blivit billigare än 4 000kr.

Men det är som sagt firmans problem, inget de kan debitera dig, såvida det inte var skrivet något om det i offerten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Så länged et inte var en ny förutsättning, mao de inte visste att de skulle montera den så högt, så skall allt ingå som inte är exkluderat i offerten. Bestrid ställning direkt.

Jag hade dessutom hållit inne hela fakturan tills åtgärden är gjord. Du har en icke godkänd leverans. Den är leveransen komemr du i förlängningen om entreprenören inte uppfylelr sina åtagnden ha rätt att häva.

Därav hade jag som påtryckning hållit inne hela kostanden. Du har rätt att hålla inne det belopp som krävs för att avra säker på att få felet avhjälpt. Några särkilda procentsatser för detta finns inte stipulerat. Så ponera att din entreprenör anser att de inte skall göra någonting. Då är din kostand för åtgärd att ringa dit en annan entreprenör, skruva ner skiten och montera en ny. Det är din amximala kostnad, och därmed beloppet du kan hålla inne.

Hålla inne 10% är ju vanligt förekommande i entreprenader, men här är det inte en entreprenad i den meningen.
Suck. Nu har deras säljgubbe hört av sig och hävdar att

a) Jag måste betala hela fakturan för att de ska kunna starta ett reklamationsärende på fläkten map bullret. Detta trots att vem som helst, inkluderat entreprenören som var här och lyssnade, hör att fläkten är trasig och har varit det från start. Den låter som en diskmaskin. När de testkörde den för att visa att den fungerade sa det att ljudet skulle försvinna om några timmar. lol.

b) Min fru tydligen ska ha fått information om ställningskostnaden muntligt. Vilket hon inte minns alls. Det står inte heller något om ställningskostnad i offerten som skickades efter att de varit här och tittat samt pratat med min fru som var hemma då.

Alltså jag är så jävla trött på att ha å göra med hantverkare det blir fan fel hur man än gör.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
R
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Suck. Nu har deras säljgubbe hört av sig och hävdar att

a) Jag måste betala hela fakturan för att de ska kunna starta ett reklamationsärende på fläkten map bullret. Detta trots att vem som helst, inkluderat entreprenören som var här och lyssnade, hör att fläkten är trasig och har varit det från start. Den låter som en diskmaskin. När de testkörde den för att visa att den fungerade sa det att ljudet skulle försvinna om några timmar. lol.

b) Min fru tydligen ska ha fått information om ställningskostnaden muntligt. Vilket hon inte minns alls. Det står inte heller något om ställningskostnad i offerten som skickades efter att de varit här och tittat samt pratat med min fru som var hemma då.

Alltså jag är så jävla trött på att ha å göra med hantverkare det blir fan fel hur man än gör.
Ni behöver inte betala in för att dom ska kunna starta ett reklamations ärende utan håll inne det ni anser är skäligt för att få det åtgärdat…

Ett tips ta inte dessa samtal via telefon utan bättre o maila så att bevis finns..

Ställningen ska ni bara bestrida det är offerten som gäller..
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Det där låter ju som ett ganska fräckt sätt att få dig att betala, utan att de kommer att åtgärda något.

Meddela firman skriftligen att de måste åtgärda felet inom ex. 3 veckor (eller vad som kan tänkas vara skälig leveranstid för en ny innerdel), annars kommer du att anlita en annan firma för att slutföra installationen. Och dra av åtgärdskostnaden från deras faktura.

På det mesta låter det som att du har fått tag på en rätt oseriös firma. Skriv gärna här vilken firma det är. Fast det kan vara bra att vänta tills affären är avslutad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där låter ju som ett ganska fräckt sätt att få dig att betala, utan att de kommer att åtgärda något.

Meddela firman skriftligen att de måste åtgärda felet inom ex. 3 veckor (eller vad som kan tänkas vara skälig leveranstid för en ny innerdel), annars kommer du att anlita en annan firma för att slutföra installationen. Och dra av åtgärdskostnaden från deras faktura.

På det mesta låter det som att du har fått tag på en rätt oseriös firma. Skriv gärna här vilken firma det är. Fast det kan vara bra att vänta tills affären är avslutad.
De började även hävda att ”alla fläktar låter” etc trots att de redan varit här och konstaterat att det är fel på den.

Håller med om att det känns oseriöst och tröttsamt att de inte bara tuggar i sig att det blivit fel (det behöver ju inte ens vara deras fel och jag tycker inte det är konstigt att det blir fel ibland) och svarar ”självklart kan du vänta att betala tills vi satt in nya innedelen” vilket är precis vad konsumenttjänst/köplagen säger.

Sen när det kommer till ställningen är det ju trist för dem att de missat det, men att hävda att påstådd muntlig information till min fru (som hon inte har något minne av) skulle trumfa en faktisk offert till mig (som är personen de ingått avtal med) känns långsökt. Speciellt då de skickade offerten efter att de pratat med hustrun. Hade de varit lite tillmötesgående hade jag kanske varit bjussig och tagit hälften men nu vetefan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Bestrif fakturan och hänvisa att den blir reglerad efter godkänd leverans. Nu är det inte en godkänd leverans. Meddela att du med stöd av komsumenttjänstlagen kräver åtgärd, annars häver du köpet med stöd
Av samma lag. Då får dom inget och får hämta hem sina saker.

Bestrid kostnad för ställning, med hänvisning till att överenskommelse om ökad kostnad saknas. Offert gäller. Dom har bevisbördan.

De kommer säkert hota med inkasso och kronofogden. Dom lägger ner direkt om man meddelar att det finns en tvist. Om entreprenören hotar med tingsrätt då bör dom ha väldigt torrt på fötterna. Vilket dom sannolikt inte har. Det enda som skulle tala för dom är om fin förväntan på ljudnivå är bättre än det som står i produktspecen. Men är det så dåligt som du nämner så borde et gå att påvida. Kan du spela in en sekvens fär man hör den både på låg och högt varvtal?
 
Ställningsfakturan är ”motvilligt” krediterad, vilket väl är hantverkarvarianten av att lägga sig platt och erkänna att man gjort fel antar jag.

Eftersom att jag är trött på att käfta så har jag erbjudit dem att betala hela fakturan på fläkten och arbetet direkt om de skriftligen bekräftar vad de muntligen sagt till oss när de varit på plats och lyssnat på den - dvs att det är ett ursprungligt fel och att de ansvarar för att åtgärda det.

Fick svaret nu att "absolut, vi bekräftar att vi har startat ett reklamationsärende med vår grossist".. suck.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Suck. Nu har deras säljgubbe hört av sig och hävdar att

a) Jag måste betala hela fakturan för att de ska kunna starta ett reklamationsärende på fläkten map bullret. Detta trots att vem som helst, inkluderat entreprenören som var här och lyssnade, hör att fläkten är trasig och har varit det från start. Den låter som en diskmaskin. När de testkörde den för att visa att den fungerade sa det att ljudet skulle försvinna om några timmar. lol.

b) Min fru tydligen ska ha fått information om ställningskostnaden muntligt. Vilket hon inte minns alls. Det står inte heller något om ställningskostnad i offerten som skickades efter att de varit här och tittat samt pratat med min fru som var hemma då.

Alltså jag är så jävla trött på att ha å göra med hantverkare det blir fan fel hur man än gör.
Hej
Jobbar med uthyrning av ställning, liftar mm.
Hyra en rullställning aluminium 5m hög dvs 7m arbetshöjd kostar i runda slängar 300:- i hyra för en arbetsdag.( ex moms).
Helgdagar är hyresfria. Den sätts upp på max en timme.
Verkar i mina ögon otroligt att dom jobbat över 10 dagar med montering av en värmepump..
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Ställningsfakturan är ”motvilligt” krediterad, vilket väl är hantverkarvarianten av att lägga sig platt och erkänna att man gjort fel antar jag.

Eftersom att jag är trött på att käfta så har jag erbjudit dem att betala hela fakturan på fläkten och arbetet direkt om de skriftligen bekräftar vad de muntligen sagt till oss när de varit på plats och lyssnat på den - dvs att det är ett ursprungligt fel och att de ansvarar för att åtgärda det.

Fick svaret nu att "absolut, vi bekräftar att vi har startat ett reklamationsärende med vår grossist".. suck.
Betala inte förrän det är åtgärdat. Efter att du betalat så har de ingen anledning att göra något.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.