B
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Detta är väldigt bra input. Jag har funderat på varför de är så otroligt måna om att få in pengarna - som är småsummor för dem - samtidigt som de är helt ointresserade av att ta på sig någon form av ansvar, trots att det är de som köpt in fläkten och sålt den vidare till mig.

"Om den nu låter för mycket så är det Toshibas ansvar och inte vårat, vi har installerat en produkt och vill ha betalt för det"

Man kan ju misstänka att de inte är speciellt intresserade av att hjälpa mig med detta då de helt enkelt inte är säkra på att de kan lösa det. Att det är fel på fläkten jämfört med vad som är utlovat är helt solklart.
Rätta mig om jag har fel, men har du köpt pump plus installation av dem, så är det ju deras problem. Du har inget avtal med Toshiba får jag gissa. Du har väl inte köpt pumpen från ett håll och installationen från dem?

Pumpen har en ljudspec som du kan bevisa att det inte uppfyller. Således är den beställda produkten (inkl. Installation) inte erhållen.

Det torde vara skäligt att hålla inne del av betalning tills deras avtal är uppfyllt till fullo. Om ljudnivån är såpass hög att produkten i praktiken blir obrukbar, borde det vara skäligt att i princip hålla inne hela betalningen. Är det "bara" störande borde väl en större del betalas till dem. Men inte allt.

Jag tycker det är svårt att göra nån vettig bedömning av ljudet i klippet, så jag gör ingen bedömning av själva felet I sig.

Som sagt, kronofogden kommer inte göra något alls så länge som tvist förekommer och ni bestrider kraven. Företaget får då välja på om de ska dra dig till småmålsrätten, eller försöka komma överens med dig (lösa problemet...?).
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rätta mig om jag har fel, men har du köpt pump plus installation av dem, så är det ju deras problem. Du har inget avtal med Toshiba får jag gissa. Du har väl inte köpt pumpen från ett håll och installationen från dem?

Pumpen har en ljudspec som du kan bevisa att det inte uppfyller. Således är den beställda produkten (inkl. Installation) inte erhållen.

Det torde vara skäligt att hålla inne del av betalning tills deras avtal är uppfyllt till fullo. Om ljudnivån är såpass hög att produkten i praktiken blir obrukbar, borde det vara skäligt att i princip hålla inne hela betalningen. Är det "bara" störande borde väl en större del betalas till dem. Men inte allt.

Jag tycker det är svårt att göra nån vettig bedömning av ljudet i klippet, så jag gör ingen bedömning av själva felet I sig.

Som sagt, kronofogden kommer inte göra något alls så länge som tvist förekommer och ni bestrider kraven. Företaget får då välja på om de ska dra dig till småmålsrätten, eller försöka komma överens med dig (lösa problemet...?).
Jag har anlitat dem som totalentreprenör för att installera en luft/luft pump. De skickade en offert som jag accepterade, där de också inkluderade broschyren på Toshiba-pumpen som de ville installera. Där stod det klart och tydligt vilka ljudnivåer pumpen skulle hålla.

Pumpen i sig går att använda, men vi stänger av den på nätterna för den hörs rakt in i sovrummet och då går det inte att sova.

Först erbjöd jag dem att betala hela summan om de skriftligen bekräftade att det var ett ursprungligt fel som de tog på sig att åtgärda, men det var de inte intresserade av då "de inte vet hur Toshibas pumpar ska låta, så det är Toshibas ansvar".

Efter det erbjöd jag mig att betala deras kostnader för installation men att hålla inne summan som fläkten kostade, men de vill inte att jag håller inne mer än 10% så där är vi nu. Min bedömning är att jag har rätt att hålla inne så mycket som det skulle kosta mig att köpa en ny fläkt och sätta upp den. 10% är inte i närheten av det.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Företaget är chanslöst med våra konsumenttjänst- och konsumentköplagar. De kan inte hänvisa till Toshiba för att försöka undgå sitt ansvar för deras installation och produkt de sålt. Kommer falla direkt om det tas vidare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket alla för era svar, jag har också förstått det som att jag har ett väldigt bra skydd och att de rimligen inte kan ha något case. Men de är så aggresiva i sitt tonläge att man ju tvivlar ändå. Det har även varit hot med domstol och "om du förlorar där får du betala alla rättegångskostnader" etc.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Tack så mycket alla för era svar, jag har också förstått det som att jag har ett väldigt bra skydd och att de rimligen inte kan ha något case. Men de är så aggresiva i sitt tonläge att man ju tvivlar ändå. Det har även varit hot med domstol och "om du förlorar där får du betala alla rättegångskostnader" etc.
Det här är ju också ett rätt tomt hot. Läs lite här:.https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/

(Man måste trycka på plus för att se detaljerna). Det är I princip ditt eget ombud (vilket du förmodligen inte behöver, de är ute på tunn is) som du riskerar. Dessutom har du i regel skydd i din hemförsäkring.
 
  • Gilla
AlfaHannes och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Tack så mycket alla för era svar, jag har också förstått det som att jag har ett väldigt bra skydd och att de rimligen inte kan ha något case. Men de är så aggresiva i sitt tonläge att man ju tvivlar ändå. Det har även varit hot med domstol och "om du förlorar där får du betala alla rättegångskostnader" etc.
Det är en medveten taktik, då de vet att den "vanliga" svensken är konflikträdd och ofta backar. Tyvärr vanligt bland oseriösa företag.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Visst är det roligt att anlita hantverkare? Maken till vidrig yrkesgrupp...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Arg
Maxwells demon och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Visst är det roligt att anlita hantverkare? Maken till vidrig yrkesgrupp...
Vilken otroligt otrevlig kommentar! Rent av vidrig! Det finns naturligtvis alla sorters hantverkare precis som det finns alla sorter inom alla yrkeskategorier!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Visst är det roligt att anlita hantverkare? Maken till vidrig yrkesgrupp...
Just i detta fall upplevde jag just hantverkarna och teknikern som sålde in detta till oss som duktiga och tillmötesgående. Teknikern var ju även här och lyssnade på fläkten och sa att ”oj nä så här ska det inte låta, det reklamerar vi direkt”.

Vårat problem är försäljningschefen som tog över ärendet efter det, det har varit uppenbart från första mailet att hans mål är att få in pengarna nu och samtidigt snacka bort allt ansvar från dem så att vi tillslut bara ska ge upp.
 
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken otroligt otrevlig kommentar! Rent av vidrig! Det finns naturligtvis alla sorters hantverkare precis som det finns alla sorter inom alla yrkeskategorier!
Vissa yrken drar åt sig mer av vissa typer av människor
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Kan någon förklara för mig vad de menar när de skriver så här? Jag vill gärna förstå varför de tror att de har rätt men jag fattar faktiskt inte. Menar de att de måste få betalt av mig nu direkt för att fläkten de sålt till mig har ett fel som inte beror på dem utan på Toshiba och att reklamationsärendet då är mellan mig och Toshiba? Har de någon grund i detta?

Reklamationsärendet kommer hanteras som ett sådant, där Toshiba står för kostnaden om de kommer fram till att det uppfyller kraven för ursprungligt fel.

Detta är inget som vi i XXX (entreprenören) kan stå för, därför måste vi skilja på vårt levererade material och utförda arbete och reklamationsärendet.
...
Vi kommer inte kommentera detta vidare, uteblir betalning kommer vi följa våra rutiner avseende obetalda fakturor och skicka ärendet till Kronofogden.
Ur deras perspektiv tror jag att de gör såhär för att det brukar funka, och de får in lite pengar då. Om de faktiskt har något på fötterna är inte säkert att de vet.

Som kund kan du välja att reklamera till säljaren eller producenten. När du som nu reklamerat till säljaren regressar denne mot producenten, så är det ett produktfel får säljaren igen det denne betalar till dig. Det får nog många säljare att tro eller låtsas som om de är utan ansvar mot dig, vilket det inte är.

En rimligare position från säljaren hade varit att öppet säga att det i så fall bara är fel på innerdelen (om det är så) och att byte av den inklusive arbete bara är X % av fakturan. Att då hålla inne med hela skulle bli svårförsvarat (och säkert inget du heller gjort om de varit så medgörliga).

***

Om du ska ha vidare kontakt med säljchefen (han har ju bett att slippa det, så en alternativ väg är ju att bara vänta på kravbreven) så förklarar du rimligen att du inte är intresserad av deras relation med eventuella leverantörer och att din reklamation är mot dem, inte Toshiba i det här läget.

Det generella rådet är att fatta sig tämligen kort om relationen gått i baklås. På samma sätt som de inte vill villa in sig i förklaringar bör inte heller du gissa eller ge några ogenomtänkta löften.

***

Vad du skulle kunna göra är att reda ut vilken lag som gäller. Det är antingen konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen. Den större delen av avtalsvärdet räknas, och för tjänstedelen då inklusive rot.

KKL är lite lättare att referera till (både då den är nyare och passar köpdelen bättre) än KTjL, men samma principer genomsyrar båda lagarna. Fel på varan enligt 4 kap. KKL är bra att ha koll på, liksom exempelvis rätten att hålla inne betalning enligt 5:3. Att du inte kan vara i dröjsmål (i alla fall inte för hela beloppet) följer av 7:4.
 
  • Gilla
AlfaHannes och 2 till
  • Laddar…
R
RoTe RoTe skrev:
Vissa yrken drar åt sig mer av vissa typer av människor
Försäljare tex. Som i TS fall…
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ur deras perspektiv tror jag att de gör såhär för att det brukar funka, och de får in lite pengar då. Om de faktiskt har något på fötterna är inte säkert att de vet.

Som kund kan du välja att reklamera till säljaren eller producenten. När du som nu reklamerat till säljaren regressar denne mot producenten, så är det ett produktfel får säljaren igen det denne betalar till dig. Det får nog många säljare att tro eller låtsas som om de är utan ansvar mot dig, vilket det inte är.

En rimligare position från säljaren hade varit att öppet säga att det i så fall bara är fel på innerdelen (om det är så) och att byte av den inklusive arbete bara är X % av fakturan. Att då hålla inne med hela skulle bli svårförsvarat (och säkert inget du heller gjort om de varit så medgörliga).

***

Om du ska ha vidare kontakt med säljchefen (han har ju bett att slippa det, så en alternativ väg är ju att bara vänta på kravbreven) så förklarar du rimligen att du inte är intresserad av deras relation med eventuella leverantörer och att din reklamation är mot dem, inte Toshiba i det här läget.

Det generella rådet är att fatta sig tämligen kort om relationen gått i baklås. På samma sätt som de inte vill villa in sig i förklaringar bör inte heller du gissa eller ge några ogenomtänkta löften.

***

Vad du skulle kunna göra är att reda ut vilken lag som gäller. Det är antingen konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen. Den större delen av avtalsvärdet räknas, och för tjänstedelen då inklusive rot.

KKL är lite lättare att referera till (både då den är nyare och passar köpdelen bättre) än KTjL, men samma principer genomsyrar båda lagarna. Fel på varan enligt 4 kap. KKL är bra att ha koll på, liksom exempelvis rätten att hålla inne betalning enligt 5:3. Att du inte kan vara i dröjsmål (i alla fall inte för hela beloppet) följer av 7:4.
Jag får tacka för detta genomarbetade svar, jag tror att jag förstår deras perspektiv och det hjälper faktiskt.

De ser det som att antingen säger Toshiba att det är fel på fläkten och då får jag en ny eller så säger de att det inte är fel och då blir det ingen ny. Oavsett vad så har de gjort sitt jobb och ska ha betalt i fullo.

Min synvinkel är ju att det inte är mitt ansvar att ligga ute med pengar för att deras underleverantörer levererat en undermålig produkt till dem, som de sedan installerat hos mig.

Oavsett vilket har du helt rätt i att nu hålla sig kort och och inte argumentera mer med dem, de har ju avböjt ytterligare diskussion så det får väl vara bra så.

Sen är det också precis som du säger overkill att hålla inne hela summan. Jag har dock initialt erbjudit mig att betala hela summan om de skriftligt bekräftade att det är fel på produkten, vilket de avböjde.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte så mycket om deadlines för rotavdrag, men jag skulle kolla upp det om jag vore du. Att inte betala tjänstedelen kan bli kostsamt om det visar sig att du inte får avdrag för arbete i år om det söks för långt in på nästa år.

Borde väl iofs. finnas någon specialreglering om det är en tvist, men värt att kolla, så du inte vinner reklamationstvisten men ändå förlorar pengar på en formalitet.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Detta är väldigt bra input. Jag har funderat på varför de är så otroligt måna om att få in pengarna - som är småsummor för dem - samtidigt som de är helt ointresserade av att ta på sig någon form av ansvar, trots att det är de som köpt in fläkten och sålt den vidare till mig.

"Om den nu låter för mycket så är det Toshibas ansvar och inte vårat, vi har installerat en produkt och vill ha betalt för det"

Man kan ju misstänka att de inte är speciellt intresserade av att hjälpa mig med detta då de helt enkelt inte är säkra på att de kan lösa det. Att det är fel på fläkten jämfört med vad som är utlovat är helt solklart.
Så mycket för materialpåslag som ska täcka "garantiansvaret" 😂
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.