H hempularen skrev:
Betala inte förrän det är åtgärdat. Efter att du betalat så har de ingen anledning att göra något.
Så är det ju, men som jag tolkar konsumentköplagen så skulle ett skriftligt bekräftande från dem av vad de sagt muntligt, dvs att ”felet är ursprungligt samt att de åtar sig att åtgärda det snarast” ge mig väldigt mycket på fötterna om de inte löser problemet. I princip skulle jag kunna kräva pengarna tillbaka om de inte löser det.

Att de därför till synes försöker ducka mitt förslag om att betala direkt genom att istället bekräfta ”att de startat ett reklamationsärende” gör ju att jag blir väldigt fundersam på vad de har i kikaren. Jag hoppas ju såklart att det bara är ett missförstånd.

Jag kan tillägga att jag jobbar som teknisk specialist inom akustik så jag har väldigt mycket på fötterna när det kommer till buller och ljud. Jag har dessutom kontaktat kommunens konsumentvägledare för att få råd om vad exakt jag ska göra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
I princip skulle jag kunna kräva pengarna tillbaka om de inte löser det.
Betalar du inget slipper du detta ganska osäkra moment.
 
  • Gilla
Lajmen och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Betalar du inget slipper du detta ganska osäkra moment.
Jag behöver inte fundera på hur det blir med det, för nu sa de att de inte ville bekräfta att det var fel på pumpen för att de ”inte kan avgöra om ljudet ni upplever som högt är en reklamation eller ej. Det kan vara så att ljudet är normalt för det varvtalet”

Alla som varit här, entreprenören inkluderad, har sagt att det inte låter som det ska. Det närmaste jag kan beskriva det som är motorljudet när man startar innedelen och fläkten ställer in sin riktning. Det ljudet är det hela tiden, även på lägsta fläktinställningen. Kör man fläkten lite hårdare så försvinner det ljudet i blåsljudet, men på lägsta fläktnivån så är det det enda man hör.

Men det ljudet kan alltså återförsäljaren av fläkten inte säga om det ska finnas där i en väl fungerande fläkt eller inte… eller jo, de kan säga det muntligt när de är här och lyssnar men de vill inte skriva det i mail.
 
Redigerat:
  • Gilla
michael-s och 1 till
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jag behöver inte fundera på hur det blir med det
Jag förstår nog tyvärr inte detta inlägg.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog tyvärr inte detta inlägg.
Jag erbjöd mig att betala hela fakturan direkt om de bekräftade skriftligt det de sagt muntligt, dvs att det är fel på fläkten. Detta ville de inte göra med motiveringen att ”vi vet inte hur fläkten ska låta och därför kan vi inte säga att det är fel på den” vilket jag har svårt att köpa rakt av.

Nu får jag hålla inne betalningen, vilket du tyckte att jag skulle göra oavsett.

Jag tycker det här är helt sjukt för övrigt, de får nya delar till pumpen i nästa vecka och ska försöka laga den, men vägrar skjuta upp fakturan med samma tid och kräver att jag betalar allt nu. Det är ju småsummor det handlar om…
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu hörde företaget av sig igen, jag har meddelat dem att jag håller inne fakturan med hänvisning till konsumentköplagen och ursprungligt fel (som jag skriftligt informerade om direkt när de installerade pumpen).

De kräver att jag betalar hela fakturan nu, om jag inte gör det så skickar de ärendet till kronofogden. De säger även att de inte kommer kommentera detta ytterligare så jag antar att de kommer skicka ärendet till kronofogden om jag inte betalar. Men jag antar att så länge jag bestrider allt som kommer in, med avseende på ursprungligt fel så kommer jag slippa betalningsanmärningar? Jag har allt på mail.

Känns som en trist situation. Kan även tillägga att de har fått nya reservdelarna till fläkten sedan en vecka tillbaka men inte gjort några åtgärder för det.
 
  • Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bara att stå på dig. Kronofogden är ett vanligt hot som är helt tandlöst så länge man skriftligen bestrider fakturan och anger varför. Du kan inte få en anmärkning om du bestrider den.
 
  • Gilla
Freddedan och 5 till
  • Laddar…
Lite oberoende svar:
min bror lät installera 2st likadana LLVP samtidigt i sin bostad
den ena är tyst och fin, den andra låter som ett tröskverk.
ent. har "försökt" lösa det i snart 2 år om jag inte missminner mig.... (är rätt säker på att brorsan betalt fakturan) ....

så mitt råd är att du inte betalar ngt förrän felfri vara levererats och så är det med det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det finns ljudnivåskrav för att sätta denna produktkategori på marknaden (ecodesigndirektivet).
Har du tur hittar du information om detta i tillverkarens manualer.
Nu är det inte helt lätt att mäta ljudnivåer såvitt jag vet men arbetsmiljöverket har en app som mäter någonting...
Om du mäter och får för högt ljudtryck måste din motpart bevisa att du har mätt fel.
Då är det nog lättare för leverantören att åtgärda problemet...
Fakta från en dålig mätning är bättre än att tycka att någonting inte låter så mycket...
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
R Ring skrev:
Det finns ljudnivåskrav för att sätta denna produktkategori på marknaden (ecodesigndirektivet).
Har du tur hittar du information om detta i tillverkarens manualer.
Nu är det inte helt lätt att mäta ljudnivåer såvitt jag vet men arbetsmiljöverket har en app som mäter någonting...
Om du mäter och får för högt ljudtryck måste din motpart bevisa att du har mätt fel.
Då är det nog lättare för leverantören att åtgärda problemet...
Fakta från en dålig mätning är bättre än att tycka att någonting inte låter så mycket...
Som tur är så har jag en masterexamen i teknisk akustik och har jobbat i över 10 år med ljud och buller. Jag har tillgång till både rätt ljudnivåmätare och relevanta standarder för att visa att ljudnivån inte klarar de siffror som utlovades. Jag är 100% trygg i att jag har rätt här och gör jag en mätning så kommer de inte kunna motbevisa den, den låter för mycket för att snacka bort helt enkelt.

Jag hade dock gärna undvikt detta om möjligt, men det är klart att det är skönt att ha det i bakfickan.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Lite oberoende svar:
min bror lät installera 2st likadana LLVP samtidigt i sin bostad
den ena är tyst och fin, den andra låter som ett tröskverk.
ent. har "försökt" lösa det i snart 2 år om jag inte missminner mig.... (är rätt säker på att brorsan betalt fakturan) ....

så mitt råd är att du inte betalar ngt förrän felfri vara levererats och så är det med det.
Detta är väldigt bra input. Jag har funderat på varför de är så otroligt måna om att få in pengarna - som är småsummor för dem - samtidigt som de är helt ointresserade av att ta på sig någon form av ansvar, trots att det är de som köpt in fläkten och sålt den vidare till mig.

"Om den nu låter för mycket så är det Toshibas ansvar och inte vårat, vi har installerat en produkt och vill ha betalt för det"

Man kan ju misstänka att de inte är speciellt intresserade av att hjälpa mig med detta då de helt enkelt inte är säkra på att de kan lösa det. Att det är fel på fläkten jämfört med vad som är utlovat är helt solklart.
 
Hej
Om nu pumpen "fungerar" kan du njuta av värmen i vetskap om att "de" kommer reparera pumpen "framöver".....
Iom att delar är beställda och ligger på hyllan så kan du bara boka tid med dem för att reparera, och var igen supertydlig med att så fort innerdelen är tyst och varm så betalas fakturan i sin helhet.
Förmodligen är det bra om du är supertrevlig till reparatören och talar om vad tyst det blev, mät gärna ljudet före och efter reparationen och skicka dokumentet till firman och tacka dem för väl utfört arbete, (till slut ;-).
Det gör dem extra villiga att det inte händer andra kunder, och att de blir medvetna om att det kan bli jobbigt om det händer igen.
Nu har vi inte sett slutet, men jag önskar lycka till och en God Jul.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Kan någon förklara för mig vad de menar när de skriver så här? Jag vill gärna förstå varför de tror att de har rätt men jag fattar faktiskt inte. Menar de att de måste få betalt av mig nu direkt för att fläkten de sålt till mig har ett fel som inte beror på dem utan på Toshiba och att reklamationsärendet då är mellan mig och Toshiba? Har de någon grund i detta?

Reklamationsärendet kommer hanteras som ett sådant, där Toshiba står för kostnaden om de kommer fram till att det uppfyller kraven för ursprungligt fel.

Detta är inget som vi i XXX (entreprenören) kan stå för, därför måste vi skilja på vårt levererade material och utförda arbete och reklamationsärendet.
...
Vi kommer inte kommentera detta vidare, uteblir betalning kommer vi följa våra rutiner avseende obetalda fakturor och skicka ärendet till Kronofogden.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Kan någon förklara för mig vad de menar när de skriver så här? Jag vill gärna förstå varför de tror att de har rätt men jag fattar faktiskt inte. Menar de att de måste få betalt av mig nu direkt för att fläkten de sålt till mig har ett fel som inte beror på dem utan på Toshiba och att reklamationsärendet då är mellan mig och Toshiba? Har de någon grund i detta?

Reklamationsärendet kommer hanteras som ett sådant, där Toshiba står för kostnaden om de kommer fram till att det uppfyller kraven för ursprungligt fel.

Detta är inget som vi i XXX (entreprenören) kan stå för, därför måste vi skilja på vårt levererade material och utförda arbete och reklamationsärendet.
...
Vi kommer inte kommentera detta vidare, uteblir betalning kommer vi följa våra rutiner avseende obetalda fakturor och skicka ärendet till Kronofogden.
Du har inget affärsavtal med Toshiba så installatören är din motpart.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
R
Samt vad säger att inte montören har orsakat detta fel vid transporten eller vid sitt montage..
Håll inne betalningen tills problemet är löst..
Sedan stämmer det som ovanstående sa att du har ingett avtal med tillverkaren..
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.