En viktig sak för mig när det gällde att skaffa en hyvelbänk var möjligheten att använda hold fasts. Tanken är nu att implementera sådana i min moxon. Vilket fick mig att surfa n på fine tools och titta på gramercy hold fasts. O när man ändå beställer är det ju bra att del frakten på fler prylar. Och sen var det inte billigt längre....
 
Bänkspännare (holdfast) kan du använda i alla bänkar bara du borrar ett hål :) är bänken för tunn så limma dit en extrakloss undertill. (Borra hål, limma, borra vidare. Inte limma först och sen borra brevid..) Trodde inte jag skulle använda mina så mycket som jag gör.
Kanske beroende på att jag gillar att banka fast saker..och att de bara kan användas där det finns hål så de är aldrig upptagna eller borttappade.
 
Njae, mina bänkar har i dagsläget mdf-toppar, det hade inte hållit särskilt länge. (Mattiasp o phl varsågoda till diverse skämt om folk som bankar för hårt på saker;) ). Men jag är helt med dig på att det är smidigt!
 
Idag dök det upp lite prylar från Wiberger, de är verkligen snabba! Dock var en av rattarna slut, men tror den kommer imorgon. Ratten var väldigt fint och som synes valde jag varianten med extra kraftigt cetrum för att få mer material runt gängan.
 
  • Metallratt med kraftigt centrum, gängstång och kopplingar på ett bord, delar från Wiberger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Förlåt min okunnighet, men det där med två rattar, ska de opereras var och en för sig, eller sitter de ihopkopplade med kedja?
 
Var och en för sig. Om man inte frångår traditionen...
 
Och så håller man i arbetsstycket med sin tredje hand? Jag har ofta behövt en sån.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det skulle defintivt hjälpa! Men jag är lite orolig för hur det skulle hålla, blir en del svaga punkter med ett spår in så nära kanten. Såg en video (länkad tidigare) där ett enkelt V-spår i den fasta käften användes för att hålla runda saker - smidigt.
Radien på de rundade greppytorna behöver på långa vägar inte vara så liten som jag ritade i skissen - de behöver bara vara svagt konvexa (hur mycket beror på breda käftarna är). Borde kanske förtydligat att skissen bara visar principen. I praktiken blir alltså försvagningen som uppstår till följd av spåret hyfsat försumbar. Sen är det förstås frågan om det är värt mödan, det går ju som du skriver att hålla sig mellan stängerna... eller sätta en passbit om man tvunget behöver spänna fast något på änden.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Och så håller man i arbetsstycket med sin tredje hand? Jag har ofta behövt en sån.
I med arbetsstycket nära ena ratten, snurra in samma ratt. Flytta arbetsstycket och snurra in den andra ratten. Det kan göras med två händer ;)
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
I med arbetsstycket nära ena ratten, snurra in samma ratt. Flytta arbetsstycket och snurra in den andra ratten. Det kan göras med två händer ;)
Precis. Det ser åtminstone väldigt smidigt ut på youtube:) Att spänna fast kilformade delar ser jag som en extra bonus, men jag är mycket tveksam till hur ofta det blir av......
 
Ok, nu börjar det blir allvar och jag är på väg ut i massivträförrådet och ska leta virke.

Fundering: Är det viktigt att stängerna hamnar i centrum i höjdled sett? När man spänner en stående bit (tex för att såga dovetails) och den är lång nog att gå längre ner än höjden som stängerna är på (o så lång lär bitarna typ alltid vara) så spelar det rimligtvis ingen roll?

Men om jag är listig (dum? välj själv) nog att förse min rörliga käft med hål för bänkhakar och gör likadant på "skivan" innanför och tänker använda den för att spänna fast material liggande på platten, dvs som med en baktång - då blir det rimligtvis lätt en tilt utåt o ovankant av den rörliga käften om mina stänger är långt ner? Tänker jag i alla fall....

Som ritningen ser ut nu så blir höjden på käften 180mm (för att vara "högre" än ratten som är 160mm) och med stängerna placerade på mitten, dvs vid 90mm.
 
Yttre käftens vinkelfel vid fastspänning av platta bitar beror (som du är inne på) hur långt ner stängerna är och hur mycket glapp det är i mekanismen och hur mycket tryck du kan skruva upp. Stängerna bör sitta så högt som möjligt.

Jag hade nog börjat med helt parallella käftar, speciellt om du tänkt tajta bussningar och "mjukmaterial" som sprider ut trycket aningen. Bänkhakarna görs vanligtvis aningen lutande så de tar ut vinkelfelet, lutning av yttre käften för att kunna hålla smala ämnen (ex en 20*20 bit som ska hyvlas i längsled). Jag tror min yttre käft har en diff på 0.5-1mm, men det är en framtång med bra tryck i och längre avstånd topp till stänger. Snedhyvlingen gjordes efter testfastsättningar. Så, den låser helt parallellt med det tryck jag brukar låsa med.
 
Dags för lite räknande. Tar gärna lite hjälp:

Benchcrafteds version har en rörlig käft med 610mm insida-insida på gängstängerna. Käften är 45mm tjock och 143mm hög.

Min variant har en rörlig käft med x mm mellan gängstängerna, tjocklek 80mm, höjd 175mm. Förutsatt att vi har samma virke och spänner lika hårt och jag inte vill att min käft böjer sig mer än benchcrafted-versionen - hur långt kan jag då ha mellan stängerna som max?

Jag föreställer mig att ökningen i höjd bara hjälper i direkt proportion till ökningen, dvs ca 175/143=22% starkare. Däremot har jag något i bakhuvudet om att motståndet mot böjning ökar Mede kubiken av ökningen i tjocklek? Låter inte helt orimligt. Men detta var länge sen, mkt gissningar nu.
 
Ola C Ola C skrev:
Yttre käftens vinkelfel vid fastspänning av platta bitar beror (som du är inne på) hur långt ner stängerna är och hur mycket glapp det är i mekanismen och hur mycket tryck du kan skruva upp. Stängerna bör sitta så högt som möjligt.

Jag hade nog börjat med helt parallella käftar, speciellt om du tänkt tajta bussningar och "mjukmaterial" som sprider ut trycket aningen. Bänkhakarna görs vanligtvis aningen lutande så de tar ut vinkelfelet, lutning av yttre käften för att kunna hålla smala ämnen (ex en 20*20 bit som ska hyvlas i längsled). Jag tror min yttre käft har en diff på 0.5-1mm, men det är en framtång med bra tryck i och längre avstånd topp till stänger. Snedhyvlingen gjordes efter testfastsättningar. Så, den låser helt parallellt med det tryck jag brukar låsa med.
Hur långt har du mellan toppen av käften och ner till gängstången?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.