Daniel_N Daniel_N skrev:
Känns inte silikongummimatta lite väl riskabelt? Om det på något sätt "smittar" silikon blir man ju trött.

Byggmax har något de kallar "korkmatta Barlinek". Bara 1,8mm tjock, låter bra. [länk]
Haha, 4,7 kg, då har du så det räcker ett tag! :)
Det finns en teoretisk möjlighet att det läcker kiselmonomerer om det inte är genompolymeriserat men jag tror inte det gör det i praktiken. Tänk på tex grytunderlägg i silikongummi, de lämnar inga fläckar efter sig på underlaget.
 
Tack för alla tips! Tror inte jag är så orolig över hur jag får fast det mjuka materialet (packningspapper känns verkligen inte dumt, gillar att det är så tunt!). Tänker att jag antingen sätter det m dubbelhäftande tunn tejp (så har jag fäst slitskyddsmaterialet bakom anhållet på min kantputs - trodde aldrig det skulle hålla, men det har suttit där utan problem i åratal) eller så bara limmar jag det och när det är slut kör jag biten en sväng i planhyveln o limmar om. Bra att inte ha bussningar sittande i då....
 
Här är en video med en Moxon från verysupercool tools:
där använder han bronsbussningar. Han spänner dock inte fast så många olika delar sen, svårt att veta hur bra o smidigt det funkar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Förmodligen blir det som du skriver lätt en byrålåde-effekt med tighta bussningar. Samtidigt ger det en väldigt lätt rörelse. Lösningen bli nog avlånga bussningar tänker jag...undrar om de borde göras i stål eller något mjukare? Vill ju inte slita på gängorna.
Jag tror inte det blir nån lätt rörelse med tighta bussningar. Det är väldigt kort bussningsängd i förhållande till avståndet mellan bussningarna...och att guida en trapetsgänga genom tight metallbussning kommer mer att låta ratatatatata än swooooosh. Det här är en halvt kvalificerat gissning.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag tror inte det blir nån lätt rörelse med tighta bussningar. Det är väldigt kort bussningsängd i förhållande till avståndet mellan bussningarna...och att guida en trapetsgänga genom tight metallbussning kommer mer att låta ratatatatata än swooooosh. Det här är en halvt kvalificerat gissning.
Jag gillar swooooosh! Har du någon halvt kvalificerad gissning för det?

Angående bussningslängd så tror jag att jag lutar åt ca 75mm tjock lös käft, dvs 75mm bussningslängd. Öppningsbredden blir från 0 till kanske 200mm eller så, i normalfallet (dvs med gängstängerna långt inskruvade i den fasta delen) kanske från 0-90mm. Jag tycker inte att det låter som jättedåliga förhållande mellan bussningslängd och avstånd mellan fast käft och bussning (jag tänker mig bara en bussning i den rörliga käften till skillnad från videon jag länkade).
 
Öppningssträckan är struntsamma, det är avståndet mellan höger o vänster bussning i förhållande till bussninglängden som sätter villkoren för byrålådseffekten. Nu hade jag glömt att du dimensionerar för en stridsvagnsinvasion och 75mm är betydligt tjockare front än jag trott och då blir det bättre förutsättningar. Hur långt är det mellan bussningarna i bredd?

Edit: Är det swooosh som efterfrågas tror jag du ska guida på separata cylindriska stänger, utan gänga. Som en vanlig framtångsmekanism http://www.axminster.co.uk/veritas-front-vices-ax788046
 
Ola C Ola C skrev:
Öppningssträckan är struntsamma, det är avståndet mellan höger o vänster bussning i förhållande till bussninglängden som sätter villkoren för byrålådseffekten. Nu hade jag glömt att du dimensionerar för en stridsvagnsinvasion och 75mm är betydligt tjockare front än jag trott och då blir det bättre förutsättningar. Hur långt är det mellan bussningarna i bredd?

Edit: Är det swooosh som efterfrågas tror jag du ska guida på separata cylindriska stänger, utan gänga. Som en vanlig framtångsmekanism [länk]
Ja, självklart är det så, nu när du säger det så begriper jag med:) Jag har inte bestämt längden, men längre än normalt (därav också tjockare än normalt) just för att den ska dubbla upp lite för att hålla längre stycken som ska bearbetas...eftersom jag fortfarande inte har någon hyvelbänk.

Tanken är nog att det blir en moxon vise med en påbyggd "bänkdel" så att det blir som en liten "mini-hyvelbänk" som jag fäster ovanpå mina befintliga bänk.
 
Redigerat:
Om hela 'mini-bänken' dimensioneras lite extra så blir det snart en vanlig hyvelbänk :) Har fortfarande inte hittat mitt moxonvise..det ligger någonstans i högen med bra att ha saker..det låter dock allt annat än swosh..
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Intressant video! Gillade de v-formade spåren, enkla att fixa dessutom. Ytterändarna för att spänna tror jag att jag hoppar, måste ju balanseras m att något annat är spänt i andra änden.

Förmodligen blir det som du skriver lätt en byrålåde-effekt med tighta bussningar. Samtidigt ger det en väldigt lätt rörelse. Lösningen bli nog avlånga bussningar tänker jag...undrar om de borde göras i stål eller något mjukare? Vill ju inte slita på gängorna.

Men att man måste spänna fast i mitten pga bussningar a fattar jag inte? Att båda sidor måste vara lika långt iskruvade är jag med på, men biten kan rimligtvis sitta både t höger/vänster (inom skruvarna) utan problem?
Om man ska spänna något i ytterändarna behövs (inom rimliga gränser) inget som motsvarar ämnet i andra änden. Man tajtar till lite i den sas tomma änden och sedan spänner man i den änden där ämnet sitter. Blir lite som en liggande filklov pga de av ovala hålen.

Om du ska spänna fast ett platt ämne (bredare än tjockt) kan du sätta det vars om helst mellan gängstängerna, tydligen. Men om det är någorlunda smalt — säg ett stolsben — blir tydligen placeringen mellan stängerna mer kritisk som jag har förstått det. Men jag har aldrig använt ett Moxxon vise; än mindre byggt något. Än... ;)

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Om man ska spänna något i ytterändarna behövs (inom rimliga gränser) inget som motsvarar ämnet i andra änden. Man tajtar till lite i den sas tomma änden och sedan spänner man i den änden där ämnet sitter. Blir lite som en liggande filklov pga de av ovala hålen.

Om du ska spänna fast ett platt ämne (bredare än tjockt) kan du sätta det vars om helst mellan gängstängerna, tydligen. Men om det är någorlunda smalt — säg ett stolsben — blir tydligen placeringen mellan stängerna mer kritisk som jag har förstått det. Men jag har aldrig använt ett Moxxon vise; än mindre byggt något. Än... ;)

//Ronnie
Intressant. Jag tror tvärtom i båda fallen. Angående att spänna utanför så måste käftarna bli vinklade emot varandra och ämnet kommer bara att hållas fast ordentligt i ena sidan.

Angående ett smalt ämne så förstår jag inte varför det är så viktigt att ha det i mitten. Däremot är det otroligt viktigt att ha käftarna parallella, principen blir ju väldigt lik hur man spänner fast ett stämjärn i Tormeks eller Vertias slipjigg - där är det inte viktigt att stämjärnet är i mitten (inte av den anledningen i alla fall) men det är viktigt att käftarna är parallella.

Men jag har inte heller byggt något Moxon vise....:)
 
Du har ju såklart helt rätt när det gäller att man bara spänner åt om ämnet på ena sidan/kanten när man använder ytterändarna av skruvstycket, och så är det ju även med en filklov egentligen.
Funkar men är såklart inte optimalt.

När det gäller smal ämnen har du också rätt — det är otroligt viktigt att käftarna är parallella. Är de inte det kanske ovala hål för gängstängerna kompenserar något, vad vet jag? Kom ihåg att jag är mekanisk dyslektiker. :)

//Ronnie
 
Haha mekanisk dyslektiker kunde du köra med innan hyvelrenoveringen, det tror vi andra inte på längre!

Nu är det lite OT med TS verkar ok med det: jag tror inte analogin med en filklove är så bra. På en filklove klämmer man enbart längst ut, och käftarna är dessutom antingen väldigt smala eller så är de vinklade mot varandra, så att man har frigång närmast skruven, vilket är till för att motverka just det vi pratar om.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
De filklovar jag växte upp med hade iallafall parallella käftar, så det så!!!
Skämt åsido, jag har inte sett en filklov sedan nian (40 år sedan) så jag går på min minnesbild som tydlugen är ANINGENS suddig.
Självklart har du rätt!
Men någonstans på min hårddisk har jag en joker som gör tidigare omöjliga saker väldigt möjliga. Ska bara hitta den. Ber att få återkomma. :)
//Ronnie
 
Skulle man inte kunna slöjda till en (eller båda) ytterände så att den påminner om en klädnypa? Då kringgår man parallellitetsproblemet. En enkel skiss...

3D-skiss av två parallella skenor med klädnypsliknande ändar och cylindriska låspinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som en bonus kan man spänna fast runda saker i spåret.
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Skulle man inte kunna slöjda till en (eller båda) ytterände så att den påminner om en klädnypa? Då kringgår man parallellitetsproblemet. En enkel skiss...

[bild]

Som en bonus kan man spänna fast runda saker i spåret.
Det skulle defintivt hjälpa! Men jag är lite orolig för hur det skulle hålla, blir en del svaga punkter med ett spår in så nära kanten. Såg en video (länkad tidigare) där ett enkelt V-spår i den fasta käften användes för att hålla runda saker - smidigt.

Tror lösningen för mig blir att spänna saker mellan stängerna helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.