64 001 läst · 377 svar
64k läst
377 svar
En väldigt långdragen tråd om ett hyvelbänksbygge...
Får väl erkänna att tanken m egna trapetsgängstänger var delvis pga utmaningen att gänga invändiga gängan i ratten. Särskilt ekonomiskt är det säkert inte.Ola C skrev:
Någon som testat york?
Min framtång är en quick release variant från York, axminster sålde dessa tidigare. Något i quick releasen är av sunkig kvalitet, beskrivs även här https://paulsellers.com/2015/12/27339/ Jag har bytt min mutter en gång redan.Daniel_N skrev:
Nu är ju Moxonprylarna inte så komplicerade som en quick release mekanism så jag hade trots detta inte varit orolig för att köra på York.
....men å andra sidan är inte Benchcrafted så mycket dyrare än kopian och jag har dåligt track-record med att lura på dig undermåliga verktyg
Grejor från Wiberger beställda. Passade på att gå upp från 3/4" till 22mm i dimension på trapetsgängan och från 127 till 160mm på ratten. Dessutom hade de svarvade och polerade utsidor på rattarna från Wiberger till skillnad från de gjutna från Benchcrafted. Lämpliga brickor hittade jag inte, får tillverkas.
Fick fakturan från Wiberger precis. 766 kr ink moms för 2 st gjutjärnsrattar, 1m stång (räcker till 2 st moxon vises), samt 4 muttrar. Till det kommer frakt på 150kr ink moms. Och så måste jag skaffa lite brickor. Grejorna från Wiberger brukar vara jättefina så det känns som goda möjligheter till att det var ett prisvärt köp.
Sitter och funderar lite konstruktionen. Jag kommer att ha någon form av bussningar mellan trapetsgängan och träet i den rörliga käften. Lätt att fixa helt runda bussningar. Men helst hade jag ju velat ha minst ett av hålen aningen avlånga för att kunna spänna kilformade stycken - då blir det plötsligt mer avancerat att fixa bussningar. Men så tänker jag - hur ofta spänner jag egentligen fast kilformade bitar? Väldigt väldigt sällan...
Tankar kring det?
Tankar kring det?
På insidan av käftarna funderar jag på korkmatta för att skona det jag spänner fast. Jag vill ha själva skruvstycket i hårt trä, men ändå ha mjuk yta mot det jag spänner fast. Men kork kanske slits onödigt fort?
Redigerat:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 534 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 534 inlägg
Prova, går ju lätt att byta. Jag har satt kork på några tvingar, bordsunderlägg från ikea enligt ett tipps här. För något mer slitstarkt tror jag på en tunnare silikongummimatta fäst med pl400 eller något liknande
Ja läder vet jag är bra (har det på bland annat en filklämma, se sida 15 i denna tråd). Men nu är mitt lager av gamla läderbitar slut, och trots att jag tidigare använt sådant (har ett förkläde tex) har jag bestämt mig för att inte köpa något nytt. Så något annat än läder får det bli. Kanske fuskläder vore något ? Jag vet inte ens vad man tillverkar det av?M MathiasFr skrev:
Känns inte silikongummimatta lite väl riskabelt? Om det på något sätt "smittar" silikon blir man ju trött.nanowire skrev:
Byggmax har något de kallar "korkmatta Barlinek". Bara 1,8mm tjock, låter bra. https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/korkmatta-barlinek-p65931
Tydligen brukar man göra hålen för bägge gängstängerna en aning ovala för att slippa vara noggrann med att det man spänner fast hamnar absolut mitt i skruvstycket. Dessutom kan man använda ytterändarna, utanför gängstängerna, för att spänna fast ämnen.Daniel_N skrev:Sitter och funderar lite konstruktionen. Jag kommer att ha någon form av bussningar mellan trapetsgängan och träet i den rörliga käften. Lätt att fixa helt runda bussningar. Men helst hade jag ju velat ha minst ett av hålen aningen avlånga för att kunna spänna kilformade stycken - då blir det plötsligt mer avancerat att fixa bussningar. Men så tänker jag - hur ofta spänner jag egentligen fast kilformade bitar? Väldigt väldigt sällan...
Tankar kring det?
Vet inte hur kritiskt detta är men så brukar det låta. Half-Inch-Shy visar ett intressant Moxxonbygge på youtube.
//Ronnie
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
En grej som jag skulle värdesätta är möjligheten att enkelt kunna byta materialet när det slits ned.
Om tången lackas med högglanslack på insidan skulle man kunna använda dubbelhäftande Valkro (kardborre). Den som används inom industrin greppar något otroligt bra och är stryktålig.
Om kardborrehanen fästs i tången kan sedan valfritt slitskikt fästas i kardborrehonan. Velourtyg fäster direkt som det är mot en kardborrehane. Kan vara bra om tex ett lackat arbetsstycke behöver spännas fast.
Om tången lackas med högglanslack på insidan skulle man kunna använda dubbelhäftande Valkro (kardborre). Den som används inom industrin greppar något otroligt bra och är stryktålig.
Om kardborrehanen fästs i tången kan sedan valfritt slitskikt fästas i kardborrehonan. Velourtyg fäster direkt som det är mot en kardborrehane. Kan vara bra om tex ett lackat arbetsstycke behöver spännas fast.
Intressant video! Gillade de v-formade spåren, enkla att fixa dessutom. Ytterändarna för att spänna tror jag att jag hoppar, måste ju balanseras m att något annat är spänt i andra änden.P Pysslarn skrev:Tydligen brukar man göra hålen för bägge gängstängerna en aning ovala för att slippa vara noggrann med att det man spänner fast hamnar absolut mitt i skruvstycket. Dessutom kan man använda ytterändarna, utanför gängstängerna, för att spänna fast ämnen.
Vet inte hur kritiskt detta är men så brukar det låta. Half-Inch-Shy visar ett intressant Moxxonbygge på youtube.
//Ronnie
Förmodligen blir det som du skriver lätt en byrålåde-effekt med tighta bussningar. Samtidigt ger det en väldigt lätt rörelse. Lösningen bli nog avlånga bussningar tänker jag...undrar om de borde göras i stål eller något mjukare? Vill ju inte slita på gängorna.
Men att man måste spänna fast i mitten pga bussningar a fattar jag inte? Att båda sidor måste vara lika långt iskruvade är jag med på, men biten kan rimligtvis sitta både t höger/vänster (inom skruvarna) utan problem?
Jag har till mitt skruvstycke (Heuer) ett antal olika backar, som man lätt kan byta ut beroende på vad som ska spännas fast. De här backarna fästs med magneter, vilket faktiskt skulle kunna fungera i ett stycke av trä också. Det går ju alltid att fälla in järnpinnar och magneter.
Lite inspirationslänkar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Packningspapper-2000017979/
4 Magnefix jaw protectors: type N, F, G, P
Lite inspirationslänkar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Packningspapper-2000017979/
4 Magnefix jaw protectors: type N, F, G, P