Ok, då förstår jag! Har mest använt furu och om stålen är vassa har det inte hänt att det "rivit" men om jag tänker efter så har det blivit så nån gång med al som jag snickrat med.

Man tackar, en insikt idag med!
 
Träbitar som klemmas fast i en verkstad under limning med många skruvstycken och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom lite annat emellan men nu är rörliga käften o lite andra småbitar i limning.



Brickor kanske jag hinner svarva imorgon. Sen blir gängningen i rattarna ett mer utmanande problem...
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Träplankor upplagda bredvid varandra på ett bord, markerade för tillskärning eller borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbaka t moxon! Hyvlat o lagt ut det som ska bli skivan. 4mm övermått på höjden. Limmas i tre sektioner, för att jag ska kunna borra igenom. Inga dominis etc. Titebond extend med roller.

Finns en massa tankar kribg hur jag lägger ut virket, men svårt att ta i text:(
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
I press. Blev lite väl mkt lim, nog pga lördagkväll;)

Träbitar fixerade i en tryckpress med många tvingar och skyddande MDF-skivor på ändarna i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar många tvingar:) furubitarna+mdf längst ut i var ände är bara till för att fördela trycket till den första fogen + skydda ytorna.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Mycket intressant och lärorikt tråd att följa som en glad nybörjare som jag. Tummenupp!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Träkonstruktion som utgör grunden till en rörlig käke, med utskurna öppningar som liknar örhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Embryo till den rörliga käften.



Observera de dekorativa orhålen;)
 
Trixat lite vidare idag, dags att limma vidare. Börjar samtidigt fundera på fortsättningen, bland annat att borra djupa hål. Beställde förlängare från fine-tools, men inser nu att den inte var lång nog.

Undrar därför om någon i närheten möjligtvis har en förlängare för 13mm skaft som är längre än 100mm?
 
Omgång 2 med limning av toppen. Först dragit ut linjerna men ej kapat, det vill jag spara så länge som möjligt. Men med linjerna som stöd kan mittbiten positioneras. Den hålls på plats under limningen av en domino, m tight läge på båda sidor. Drog en rad m dominos när jag var igång, så fick jag linjering i höjd också. Inget lim i dominohålen, de påverkar ej styrkan i fogen nämnvärt ändå.
Träbitar limmas ihop till bordsskiva med flera skruvtvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotade också gering av mittbiten. Geras så att det ska vara enklare att komma åt och lossa muttern. På faner eller känsliga material brukar jag tejpa mot splitter m masktejp (tesa precision om jag får välja). På mindre känsliga material, som i detta fallet föredrar jag wurths byggtejp som är stark och stretchig.

Träbit positionerad nära cirkelsåg på arbetsbord med måttmarkeringar, skyddstape och domino fixtur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Gängtapp för trapetsgänga beställd. Började ta reda på hur man egentligen gör på svarven. Insåg att jag inte kommer att vara på den nivån förrän långt senare, vill bli klar med mitt Moxon tidigare än så.
 
Ett sätt att komna runt att skära gängorna i ratten är att pressa dit trapetsgängade hylsor i rattarna med hjälp av värme och en press om du har har tillgång till en sådan.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ett sätt att komna runt att skära gängorna i ratten är att pressa dit trapetsgängade hylsor i rattarna med hjälp av värme och en press om du har har tillgång till en sådan.
Att löda dit sådana var min första tanke. Tyvärr är centrumen, även de förstärkt som jag beställda, för små för detta. Både York och Benchcrafted har gängat direkt i det gjutna centrumet så det borde funka.
 
Vad var haken med svarvgängning?
 
Ola C Ola C skrev:
Vad var haken med svarvgängning?
Känsligt för vibrationer pga ett så stort formverktyg (i en relativt lite svarv). Svårt att slipa till exakta vinklar, normalt sett är det ju inte så väldigt viktigt men eftersom det är ett formverktyg så kräver det ju mycket mer - både vinkel och spetsen bredd måste vara exakt rätt. Jag har höga krav på att det ska snurra fint, dålig kombo med att vara nybörjarsvarvare. Men ser det iofs som en kul utmaning att gänga i pelarborren med.
 
Nu har jag beställt 250mm borrförlängare från Fine tools, borde räcka. Tur att man aldrig råkar plocka med sig fler prylar när man hamnar där....;)
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Borrförlängare har kommit. Idag kom trapetsgängtappen från Kina, såg ganska ok ut. Brickor är ej svarvade men tänker att jag skulle kunna köpa M22 brickor och börja med det. Men tveksam var man hittar det enkelt. Swedol som brukar vara bra hade bara m20 samt m24. Kanske har hornbach?

Det börjar dra ihop sig för slutmontage alltså. Tyvärr inte riktigt tiden inom det närmaste:(
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.