....o sen smällde tappen rakt av...
 
  • Avbruten metalltapp hållen i hand mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aj :( trist
 
Det ordnade sig:)

Men kör på lite kronologiskt istället! Har haft tid två kvällar i rad att fixa med Moxon-visen.

Började med att hyvla toppen jämn med den pålimmade framkanten. Innan limningen hade jag planat undersidan av toppen, vilket betydde att jag kunde använda två riktade och planade reglar som stöd i planhyveln för att få topp+framkant plan och parallell med undersidan.
Planhyvel med anpassad arbetsstation och trästycken i förberedelse för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen blev det dags att borra för gängstängerna. Riktigt djupa hål rakt in i framsidan. Med borrförlängare fanns det inte en chans att kunna använda bordet, men som tur var så har min GL2512 bearbetad fot med T-spår så jag hyvlade till ett anhåll och fäste på foten samt svingade bordet ur vägen:
Verktyg och komponenter för byggprojekt med träplanka, gängstänger och skiftnyckel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Setup inför borrning. De fastklämda pappbitarna är där för att den rörliga käften skall ligga 2xpapptjockleken ovanför skivan, tanken är att jag med handhyvel fixar den helt rätt senare.
Verkstadsmiljö med en Moxon-skruvstäd i trä under bearbetning, uppspänd på arbetsbänk med flera klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En arbetsbänk med Moxon-tving gripande över träbitar och gängstänger, med borrspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hyvlade till 2 klossar och knackade in i urtagen så att det inte skulle flisa när borren gick igenom. Varför jag gjorde två och inte bara återanvände den ena har jag inget bra svar på;)
Trähantverksprojekt med klämmor fästa på en arbetsbänk för att borra gängstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Riggade utsug, det är som vanligt a och o, speciellt när det gäller djupa hål. Man tänker gärna att "mitt nyslipare toppenvassa borr/stabila maskin/rejäla uppspänning etc kan väl fixa lite mjuka små spånor"....men icke, kommer inte spånen bort blir hålen kass, om det ens blir några hål..Notera attden rörliga käften är ihopspänd med skivan för att få hålen exakt på samma ställe.
Arbetsbänk förberedd för borrning med borrmaskin, forstnerborr, förlängare och tvingar fastsatta på träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter mycket trixande och donande är till slut båda förlängarna och borret på plats för att borra det sista. 250+130mm förlängare, forstnerborr 150mm, rpm 500. Förlängarna var exakt 22,0mm, dvs samma som borret. Det blev varmt och jag fick smörja med carmalit på sprayflaska. När jag hade kommit ca 150mm ner så räckte det inte med dammsugaren utan jag fick assistera utsuget med tryckluft blåst ner i hålet.
Verkstad med borrpress som borrar djupt hål i träskiva stödd av gängstänger och anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hålet borrat, gängstån och mutter på plats (dock ej brickan som ännu inte var inköpt)
Gängstång och mutter monterade i utskuret fack i träplank, närbild med mätsticka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vinklar upp den yttre muttern innan det är dags att hugga ut för den i framkanten av skivan. Det blöta är carmalit från borrningen.
En hand håller en träkloss mot en metallstängerad, gängstång och mutter synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skär runt muttern med märkkniven
Träskiva med en inborrad gängstång och markerade linjer runt för att visa var en mutter ska passas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Setup inför att hugga ut. Som synes behöver jag egentligen ingen hyvelbänk, blev otroligt stabilt.
En verkstadsbild av en skruvstäd för snickeri med gängstänger och tillbehör monterade på trätoppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kör först stämjärn väldigt lätt, låter järnet själv "klicka" ner i spåret efter kniven, och sen en lätt knackning. Tvärs fibrerna först och längst till sist. Viktigt att inte gå för djupt här eftersom stämjärnet gärna vill gå snett ner då.
Närbild på ett trästycke med ett nyborrat och hexagonalt utmejslat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sen hugger jag snett ner inifrån med stämjärnet för att rensa och skapa en vägg.
Träskiva med nyligen uthugget sexkantigt hål för gängstång montering, röd stämjärn syns ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Testar muttern
En träskiva med en precist utskuren öppning där en sexkantig mutter är monterad, verktyg syns suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen går jag över till lockbettel för att banka neråt. Viktigt att hålla den exakt 90 grader. Använder stämjärn för att (ofta) rensa, vilket gör det lättare att gå rakt med lockbetteln. Träplatta med ett urborrat och utmejslat hål för en gängstångs montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Muttern nere
Trähantverksprojekt med infälld mutter i ett snickarbord och verktyg för träarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kom på att jag ville ha lite mer djup för att vid behov kunna flytta gängstängerna riktigt långt in.
Arbetsbänk med fäst skruvstycke och borrskruvdragare med förlängare, förberett för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förlängarna är stabila trots att det är två st skarvade på bilden.
En skruvstång och en borrförlängare på ett träarbetsbord, ett borrsteg i processen att bygga en Moxon-skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här är det tänkt att man lossar på den inre muttern för att kunna skruva in/ut gängstängerna.
Träarbetsbänk med Moxon-vis och verktyg för borrning och montering av gängstänger i verkstadslokalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träskiva i skruvstäd med borrade hål och gängstänger, borrförlängare och verktyg på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snuttekudden och 8 till
  • Laddar…
Ser ju hur bra ut som helst — kommer säkert att bli hur bra som helst!
Fin precision.

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Dags att borra upp centrum på rattarna inför gängning. Mina paralleller är inte hemma så en bit furu med ett strategiskt borrat hål fick duga.
Verktyg för gängning och borrat hål i träbit som tillfällig parallell bredvid metallratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handhjul monterat på pelarborr med en tillfällig träparallell för att borra i hjulets centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som vanligt när det gäller pelarborrande så är det viktigt att ha koll på att man har rätt höjd inställd från början. Till skillnad från en fräs (och vissa riktigt lyxiga pelarborrmaskiner) så kan man inte flytta vare sig bordet eller huvudet upp/ner utan att flytta det i sidled. Därför är jag väldigt noga med att jag har rätt höjd från början, irritationen blir stor om man missar här. Här har jag lagt ut verktygen jag skall använda och jämför höjderna och tar hänsyn till godstjockleken (32mm) för att ställa huvudet rätt i höjd.
Borr, försänkare och gängtapp bredvid en tumstock på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Egentligen skall TR22x5 borras med 17,25mm borr, men det har jag inte så jag tog 17,5mm. I detta fallet gör det ingenting om passformen känns lite "lös".

Använder centrikatorn för att centrera hålet. Jag lägger alltid mycket krut på detta, är det inte ordentligt icentrum binder man rejält med ris för egen rygg....
Verkstadsscenario med pelarborrmaskin, centrikator och metallstycke fastspänt över träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen dags att borra. 17,5mm borr, ursprungliga hålet var 14 tror jag. Började med 500 rpm men sänkte ganska snart till ca 300. Ingen smörjning. Gick enkelt och helt odramatiskt.
Pelarborrning av ett rattcentrum stött med furubitar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade en liten bit och kontrollmätte innan jag körde vidare.
Nyligen borrad och centrerad ratt av metall med ett synligt hål, placerad på en bit furu med mätskala i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Försänkte inför gängningen. Enskärig försänkare med cylindriskt fäste för chuck som jag brukar använda när jag gängar. Normalt sett är försänkarna med kona ganska korta och det kan blir problem att nå ner om man har en lång tapp (dvs handlar om problematiken med höjdinställningen som jag skrev om tidigare). 200 rpm.
En metallratt monterad i skruvstäd med pelarborr positionerad ovanför för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Sen gängning. Använder en fast dubb från svarven och trycker ner med ena handen samtidigt som jag vrider tappen med skiftnyckel med andra handen. Gillar normalt inte skiftnycklar, men här är de bra. Svängjärn som är tillräckligt stora för tappen tar i pelaren på maskinen, med skiftnyckeln är det bara att skifta grepp. Fasta nycklar (1/2" i detta fallet) är generellt för korta för att överföra tillräcklig kraft. En fjädrande tappföljare vore trevligt så att man slipper trycka själv. Detta är en väldigtbra metod för att få bra gängade hål. Använder rejält med skärolja.
Tyvärr kan jag inte köra denna tapp hela vägen i maskinen pga dess längd. Ca 1/3 gick att gänga innan jag fick flytta till skruvstycke. Det gör iofs inte så mycket, för då är allting rakt och fint redan och jag kan byta från skiftnyckeln till ett riktigt svängjärn.
Pelarborr med handtag i skruvstäd, furukloss och Bahco skiftnyckel redo för borrande och gängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den funkar bra!
Ett verktyg med handtag och gängad spindel genom ett borrat hål i en träbit på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nr två blev dock mindre bra...När jag närmade mig slutet så small den rakt av.
Verktyg som använder skiftnyckel för att gänga ett hål i en metallratt, med metallspon och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte riktigt listat ut vad jag gjorde för fel, kanske var jag för dålig med att bryta spånorna. I vilket fall så visade det sig att tappen var vansinnigt hård men också spröd, så genom att bara knacka lite på den med en dorn så sprack den mer och trillade ur hålet. Jag hade en rätt rejäl bit av tappen kvar så jag tänkte att friskt vågat är hälften vunnet och körde ner den igen:) Jag kom kanske 1/2 varv längre innan den small av igen (inte så konstigt denna gång dock). Tyvärr blev jag väldigt fokuserad och glömde att fota. Men jag fick i alla fall ut bitarna igen och hade nu bara en väldigt lite stump tapp kvar. Godstjockleken är totalt ca 32mm och jag hade kommit ca 23 av dem, vilket jag bedömde som fullt tillräckligt. Jag borrade därför ett frigångshål från baksidan och rensade gängorna med det som var kvar av tappen. Det fungerade utmärkt och ratten funkar precis som den ska, snurrar lätt, även om man märker att den vobblar något - inget som spelar någon roll för funktionen dock.

Sen fräste jag ett V-spår i framkant av skivan så att man skulle kunna ha stående rundstavar etc fastspända (fick tipset från någon video tidigare i tråden). Efter det borrade jag upp brickorna (M20) som jag köpte tidigare idag. Nästa steg blir att fälla in två av brickorna i den rörliga käften men det får bli en annan dag.
 
  • Gilla
corre och 9 till
  • Laddar…
Wow, det blir ju hur bra som helst det där(y)(y)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Snyggt! Tack för att du tar dig tid och beskriver så detaljerat.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Väldigt billig kinesisk noname gängtapp eller hur var det?

Bra jobbat på kvällspasset, det börjar likna nåt(y)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Väldigt billig kinesisk noname gängtapp eller hur var det?
Ja precis...
 
Dags att börja borra hålen för bench dogs. Den rörliga käften är 175mm hög, dvs mycket högre än bench dogsen är långa. Är det dumt att inte borra rakt igenom denna? Känns väl som läge att man tappar ner en massa saker man behöver haha. Å andra sidan är det lätt att borra igenom i ett senare läge. Synpunkter?
 
Ska du köra med runda dogs? Har fyrkantiga hål i min bänk och det är titt som tätt som en dog fastnar nere (lite sågspån och någon hyvelspån funkar otroligt bra som kil). Fördelen med genomgående hål är att man alltid kan få upp dogsen..
 
Jag har också fyrkantiga hål, mina har nog aldrig fastnat men det är rätt nice att kunna trycka ner bänkhakarna under toppytan i "parkeringsläge". Slipper man dra upp dom o lägga på nåt bra att ha ställe. Fast 175 är rätt tjockt, kanske inte helt lättåtkomliga från undersidan om de är helt nertryckta (minns inte hur långa dogsen var).
 
Det blir runda dogs från veritas. Har börjat fräsa hålen (skivan var tyvärr för stor för att få plats i pelarborren:( ). Får se imorgon hur jag gör ang genomgående hål eller ej.
 
Jag tror också att det är en vinst att kunna komma åt dem från undersidan. Vad skulle vinsten vara med att inte göra hålen genomgående, annat än att det blir mindre att borra?
 
När det gäller den rörliga käften så kommer jag åt från undersidan. Men tanken var att slippa att bänkhakarna åker ner för långt och måste tryckas upp (med hjälp av pinne/skruvmejsel etc, alltså inte enbart m handen).

När det gäller skivan så kommer den att vara placerad ovanpå en arbetsbänk och jag kommer därför inte att, utan att demontera den, komma åt att trycka upp bänkhakarna underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.