Det låter ju som bra anledningar att inte göra dem genomgående.
Enda anledningen i så fall är väl det som nämndes tidigare med risken att de kilas fast av något som åker ner i hålet där haken sitter. Men det känns som att det kommer irritera oftare att de halkar ner än att de kilas fast.
Ett alternativ skulle iofs kunna vara att göra dem genomgående och sen montera något löstagbart i botten på hålet som fungerar som stopp för att hindra dem från att halka ner. Men det känns väl som en lite väl överarbetad lösning?
 
richardtenggren
Kan du inte borra igenom med en mindre borr så har du både stopp och ”automatisk” rensning av spån. Beroende på borrprofilen så kanske du kan göra en fas mellan hålen så det inte fastnar spån.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Blev genomgående i själva toppen, för jag kom på att jag inte borrar separat hål för holdfasts, o då måste hålen vara genomgående. Den lösa käften har jag inte borrat igenom än, men det är lätt gjort om det behövs.
 
Två långa kvällar till så blev Moxon-visen klar. Har kört lite dovetails på den idag, och är än så länge extremt nöjd. Men ska testa den mer innan jag ger ett riktigt omdöme.

Lite byggbilder:

V-spår frästes i den fasta delen. Ett litet och ett större som jag av för mig idag okänd anledning beslöt mig för att göra med flat botten. Vet inte riktigt hur jag tänkte, men jobbet gjorde jag i alla fall med grundkloss. Notera den stora basen i polykarbonat, en riktigt bra uppgradering av grundklossen, ett verktyg jag använder mycket. Jag borde nog satt framförallt det lilla V-spåret närmare någon av rattarna, det sitter nu ganska centralt och risken är att man inte kan fästa små rundstavar pga att käften böjer sig när man spänner. Tiden får väl utvisa hur det blir med det.

Arbetsbänk med en Moxon-skruvstycke och verktyg för trähantverk, inklusive en storskalig vinkelhake och klemmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en hantverksmässigt tillverkad trävis med synliga frästa V-spår, bredvid en metallvinkel och slipblock i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att undvika (det från början extrema) problemet med byrå-låde-effekten så borrades det högra hålet upp i bredd (men ej i höjd, ville ju inte att den lösa käften skulle dippa ner). Efter borrning glider den otroligt fint och man kan dra igen den bara genom att sätta spinn på hjulen. Forstnerborr går oftast bra att borra upp med även om spetsen inte har material att bita i. Försiktighet krävs dock så att borret inte viker av.

Trästycke fastklämt på bänk med skruvstäd och borrpress redo för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Forstnerborr i arbete med att borra upp ett trästycke på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Monterade käften och hyvlade plant. Notera det dekorativa hyvelspånet på bänken som jag har förstått är ett krav i detta sammanhang.

En nyslipad hyvel på ett arbetsbord i trä med hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Monterat med de uppborrade brickorna.

Tillverkningsprocess av en träarbetarbänk med frästa spår och monterad skruvstycke i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nästa lite svårare utmaning var att borra upp hålraderna med 3/4" hål för bench dogs och holdfasts. Hålen skulle såklart vara vinkelräta ner i toppen, men också sittande i snygga rader, vinkelrät etc. Helst skulle jag vilja borra i pelarborren, men det fanns inte på kartan att få plats med toppen där. Borra på frihand är jag kass på.
Med anhållet på pelarborren har jag lätt att få hålen i ena ledden (typ x) på exakt samma avstånd från en kant, men eftersom jag inte har några vettiga "flip-stops" och anhållet dessutom inte parallellförflyttas så innebär det ett riktigt stort jobb att samtidigt får hålen exakta i y-led. Jag kan såklart sikta med borrets spets mot ett streck, men det ger knappast bättre precisions än +/- 0,5mm eller så, vilket inte ser så kul ut.

Lösningen blev att ta en ledd i taget tillsammans med en mall för kopierringar (det viktigaste tillbehörettill en handöverfräs! :) ).Först borrade jag en hålrad i den lösa käften. Med hjälp av anhållet blev hålen exakt likalångt från kanten (i djupled). I bredd siktade jag med borrets spets och kom ganska nära.

Trästycke i skruvstäd vid arbetsbänk med borrpress och frässtålsbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen sågade jag till en 19mm MDF med exakt parallella långsidor och ställde in anhållet så att jag borrade ungefär (inte så noga) i mitten. Sen ritade jag upp avstånden mellan hålen i djupled.

MDF-skiva med uppmätta linjer och placerad linjal i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Anhållet gjorde att alla mina hål kom exakt lika långt från MDF-bitens kant och jag siktade med borrspetsen för att komma rätt i bredd. Det första hålet gjorde jag 3/4" och resten 30mm (för att passa 30mm kopierring).

Verkstadsbild med MDF-skiva på arbetsbänk med borrade hål, pelarborr i bakgrunden och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Visen monterades ihop och sen använde jag en bench dog rakt igenom mallens 3/4" hål och ner i hålet i den lösa käften. Därefter en stor vinkelhake mot kanten på MDF-en. Sen hade jag en hålrad i 90 grader mot hålraden i käften. Fick experimentera lite för att kunna borra bra hål utan att det brände. En del frässtål har bra bottenskär men obefintlig förmåga att transportera spån, då hjälper inte skären så mycket vid borrning rakt ner.

Översikt av arbetsbänk med en monterad träskruvstäd och verktyg som en handöverfräs och tillbehör på MDF-mallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-panel med uppradade borrade hål bredvid en arbetsbänkskomponent med träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slutreceptet blev att jag först körde en lite markering med ett 16mm frässtål, ca 10K rpm. Sen borrade jag så rakt jag kunde (med borrskruvdragare alltså, handöverfräsarna borrar ju rakt av sig själv) rakt ner med 12mm forstnerborr (i efterhand inser jag att jag borde ha valt ett spiralborr istället för bättre spåntransport). Sen körde jag hela vägen ner med 16mm stålet och sen avslutade jag med 3/4" stålpå ca 15k rpm som klarade ca 50mm djupt. Rejäl resning av spån med dammsugare och tryckluft mellan varje moment. Därefter blev det borrskruvdragare och 3/4" borr för att borra igenom, men det var inte så svårt, då hade jag ju bra styrning. Väldigt smidigt att ha två fräsar för detta jobb. Kopierringarna är också otroligt bra att ha, det hade ej fungerat med frässtål med kullager (vilka iofs är bra i en massa andra sammanhang).

Arbetsbänk med skruvstäd och träspåne, Festool överfräs monterad ovanpå, klämmer och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrande av hål i träskiva med borrskruvdragare, del av byggprojekt för arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen var det dags för att borra för skruvarna som skulle ner i toppen på arbetsbänken. M10 rampamuffar. Blev vad jag hade hemma, så en skön blandning av FZB, FZV och rostfritt:) På bild syns också mitt hemmagjorda verktyg för att montera rampamuffarna, väldigt smidigt även om jag helst använder det i pelarborren.

Träarbetsbänk med hål och ett urval av bultar och brickor arrangerade på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av arbetsbänk med infälld rampamuff och synliga borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag använde återigen en pelarborrad MDF som mall för att få hålen på rätt ställe. Brickan var 29,8mm i ytterdiameter så jag planförsänkte med en 30mm fräs, vilket betydde att jag fick använda en 40mm kopierhylsa, men i övrigt var tillvägagångssättet likt ovan. Denna gång indexerades dock MDF-biten mot kanterna på toppen. I fronten gjorde jag 10mm hål genom skivan, i bakkant 12mm för att ge den lite utrymme. Kanske var det för snålt, vi får se.

Festool överhandsfräs används för träbearbetning på en arbetsbänk, med fokus på fräsens inställningskontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrskruvdragare som borrar ett hål i MDF-skiva med forstnerborr och dammsugarslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skivan med alla hål borrade.

Trävis med frästa V-spår och borrade hål för bench dogs och holdfasts i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sen spände jag skivan i arbetsbänken och markerade ner i bänken med 10 (i fronten) resp 12mm borr. Bara en lätt markering med spetsen, hålen jag skulle borra för rampamuffarna skulle vara 13mm så jag ville verkligen inte har några hål från 10/12mm borr först.

En Moxon-vis med frästa spår och monterade käftar, verktyg och ett borr på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handöverfräs monterad på träplatta med klämmor i snickarverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
p.lundgren och 5 till
  • Laddar…
Otroligt tjusigt bygge och tack för den fina genomgången av alla moment(y)

Ditt bygge inspirerade mig faktiskt att göra mig av med hyvelbänken, så nu ska jag lusläsa tråden och beställa material inför bygget.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Montage av rampamuff. Den övre skruven sitter fast med loctite 270 (stark), kunde också varit svetsad. Den undre muttern spänns kontramutter mot rampamuffen och sen sätter jag allt i skruvdragaren (eller hellre pelarborren). Hålen skall vara försänkta och sen är det bara att montera. Brukar dra det sista för hand på den undre skruven för att få det exakt rätt. Sen tar jag två nycklar och drar muttrarna mot varandra. Då lossnar den undre muttern automatiskt från rampamuffen och det är bara att backa skruvdragaren för att dra loss verktyget.

Skruvdragare installerar en rampamuff med övre skruv fastsatt med Loctite på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna metod blir mycket stabilare än om man bara använder en insexbits (som det finns fäste för). Är man tveksam kan man också använda någon mall för att styra, men det brukar inte vara något problem om hålet bara är borrat rakt.


Hål för skruv som ska i rampamuffen. Planförsänkt för brickan.

Trä med försänkt hål och mätmeter, bearbetning för montering av rampamuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med ett kopierstål där jag bytte till ett mindre kullager så förstorade jag hålen för bench dogs/holdfasts med ca 6mm, vilket gör att holdfastsen fungerar bättre, de kan annars vara lite kinkiga i en för tjock topp. Nu är 3/4" hålen bara 75mm djupa från ovansida sett och holdfastsen sitter perfekt.

Skruvdragare med fastsatt verktyg används på träbänk med flera försänkta hål, verktygsmontering i pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen fick hålkanter på ovan- och undersidan en 45-graders fasning, mest för att skydda dem och mina fingrar från att skära sig.
Trähyvelbänk med förborrade hål och fasade kanter, behandlad för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ytbehandling med kokt linolja (50%+50% balsamterpentin). Valde mellan det och Danish oil. Tror det blir bra. Innan dess kastade jag ca 6 månaders förbrukning av 2K-spackel på alla orhål och andra tråkigheter. Inte så snyggt men funkar bra.

En behandlad träplank som ligger på ett arbetsbord i en verkstad, med en synlig fläck av linolja på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När linoljan härdade var det dags att borra och gänga i gängstängerna. Hade hoppats att kunna kasta in dem i Solbergasvarven, men de fick tyvärr inte plats. Därför blev det en väldigt improviserad uppspänning i pelarborrmaskinen. Det fungerade högt över förväntan!


Verktyg i en pelarborr med spänndetaljer och rampamuff monterad, används för tillverkning av trähantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för montage av rampamuff med övre skruv, loctite och kontramutter i en pelarborrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pga gängorna på utsidan kunde centrikatorn inte användas för att hitta mittpunkten och istället blev det att rita och sikta. Duger utmärkt i detta sammanhang.

Verktyg och mätinstrument på en verkstadsmiljö med skruvdragare och delar för maskinmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängad metallstång med centrerat borrat kryss i toppen, placerad i en maskin för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dubbhålsborr, 5mm borr, försänkare, M6 dragande gängtapp. Gängtappen styrs som tidigare av en spets ovanifrån.

Gängad stång monterad i pelarborrmaskin för gängning med utrustning och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för gängning monterat i en pelarborr med gängstång och handtag, redo för arbete i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen rengöring av det gängade hålet och i med en M6 skruv med insexhuvud tillsammans med loctite 270. Återigen kunde detta ha svetsats istället, men svetsen är utlånad. Brukar sällan låna ut verktyg, men just i detta fallet fick det bli ett undantag, var till han som lärde mig svetsa:)

Gängad metallstång med invändig gängning i toppen, monterad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängad metallstång med insexhuvud och gängor, arbetsverktyg och verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



M6-skruvarna blir fäste för skruvdragaren. Med hjälp av denna kan jag på mycket kort tid ändra hur stort gap jag skall ha. En nackdel med Moxon är ju att stängerna står rakt ut i rummet och är i vägen. Men nu kan jag mycket snabbt justera hur långt ut de ska stå - och ändå har fördelen med en fast gängstång och en rörlig ratt.


Sen markering och borrning av bänkskivan så att holdfastsen kan slås ner. Borrade nu med träskäring självdragande träborr vilket vara otroligt skönt efter alla, i sammanhanget, sega forstnerborr.

Arbetsbänk i trä med förstorade hål och skruvar, verktyg och skruvdragare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Visen monterad och på plats. Användes som sagt direkt idag, funkade bra och kändes mycket stabilt. Kanske är det en stor Moxon ....eller en liten liten hyvelbänk? :)

Arbetsbänk med en stor träskruv och flera borrade hål, ytbehandlad med linolja och monterad ovanpå svart verktygsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Återkommer med recension när den har fått bekänna färg!
 
  • Gilla
-RB- och 13 till
  • Laddar…
Mycket snyggt!

Tycker mig dock ana att det tredje hålet från vänster sitter sådär 0.004mm förskjutet..kanske lika bra att jag kommer ner och hämtar den där klossen så du slipper slänga den innan du börjar på en ny? ;)

Grymt snygg!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Idag blev det en liten uppgradering. Lossade skruvarna som jag använder för snabbförflyttningen och satte en bricka innanför, på så sätt hindrar man att rattarna kan skruva av sig från gängstången om man vevar häftigt. Varför jag tror att det behövs?! ingen aning....;)

Metallratt med en monterad bricka på gängstång för att förhindra lossning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt är jag hittills nöjd. Framförallt holdfastsen är uppskattade. Kanske borde klä dem med något så att jag slipper ha skyddsbitar mellan hela tiden. Fast känner jag mig själv rätt så kommer jag att klä dem med något mjukt och sen ha skyddsbitar ändå....
 
  • Gilla
magnlar och 5 till
  • Laddar…
Ville väl mest skriva att Moxon-bänken används varje dag och funkar riktigt bra. Är väldigt nöjd med allting än så länge.
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Härligt att höra.
Den är så otroligt välbyggd och genomtänkt så jag kunde inte föreställa mig annat.
Denna tråd har inspirerat mig att göra en liknande, fast inte fullt lika stor som den du byggt. Det får bli ett vinterprojekt.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tack! Men med tanke på tidsplanen kan det ta tid....först några år att bygga den, sen några år att använda den innan jag vågar säga vad jag tycker. Avskyr att lämna omdöme om något innan jag har använt det länge.
Några år blev ganska så exakt ett år...jag är rejält avundsjuk på din effektivitet! :)
 
Haha nädå...den riktiga hyvelbänken är ännu inte påbörjad...
 
Nu har jag beställt gjutjärnsrattar och trapetsgängad stång från Dictum. Ska bli intressant att se hur kvaliteten är på material och gängor.

Två gjutjärnsrattar kopplade till en trapetsgängad stång mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
@Daniel_N

Ska börja med mitt lilla Moxonprojekt.
Hur gjorde du till slut med skruvplaceringen i höjdled, blev de centrerade? Vad är tanken med ursparningarna på sidorna av den fasta delen? För snabbare av- och på montage, vad tror du om genomgående bult och vingmutter på undersidan MFT-bordet?


Tackar på förhand / Björn
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
@Daniel_N

Ska börja med mitt lilla Moxonprojekt.
Hur gjorde du till slut med skruvplaceringen i höjdled, blev de centrerade? Vad är tanken med ursparningarna på sidorna av den fasta delen? För snabbare av- och på montage, vad tror du om genomgående bult och vingmutter på undersidan MFT-bordet?


Tackar på förhand / Björn
Skruvarna är placerade så att toppen på ratten är ca 5mm under toppens yta. Ursparningarna är till för att komma åt muttern som låser gängstången. Genom att lossa muttern kan jag skruva gängstången in/ut (och skapa mindre/större gap) med hjälp av en skruvdragare där jag använder ett insexbits i skallen på skruven som är gängad i änden på gängstången.

Genomgåebde bult o vingmutter går säkert bra.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.