S Setomidor skrev:
Inget uttalat runt materialkostnader tyvärr, jag erbjöd mig att göra inköpen men fick svaret att de bara ville köra egna grejor. Första gången jag tagit in elektriker, materialkostnadsdiskussion kommer definitivt hållas nästa gång. Ska absolut höra av mig dit, men de har stängt hela juli så kommer behöva betala fakturan innan de kommer tillbaka och går att få kontakt med.
Kunden borde få väl handla de elektrikern önskar? Men klart då faller hans vinst och jobbet blir ointressant..
 
X xLnT skrev:
Varför låter du inte kunden själv köpa in materialet enligt lista från dig?
Eller beställ produkterna själv från elbutik.se tex, och ta med dig om man nu vill göra det omständligt.
Det är inte speciellt svårt.
Antingen ska jag 1; gå igenom med kund och återkomma efter en vecka när antingen han köpt, kanske tillomed köpt fel
2; beställa själv för att spara ett par hundra år kund
(Grossisten får i slutändan lägga ner och alla "panikjobb" går inte att utföra om man inte handlar på Biltema för ingen stödjer grossist. Lagom kul när du sitter i juletider och inte får tag på grejer för alla butiker lagt ner. )
3; Åka till min grossist ha mitt påslag (dock inte ens i närheten av ts) men få jobbet gjort direkt. Ser till att butikerna finns kvar.

Ska jag kanske börja åka och kolla på alla jobb som ska göras en vecka framåt och sambeställa material så det inte kommer 10-30 olika paket i veckan?
Vem vill vänta en vecka längre för att spara 200kr på ett par uttag.

Handla gärna själva men räkna med kalla handen när saker strular om det inte är pga installatören.
 
M MAczea skrev:
Antingen ska jag 1; gå igenom med kund och återkomma efter en vecka när antingen han köpt, kanske tillomed köpt fel
2; beställa själv för att spara ett par hundra år kund
(Grossisten får i slutändan lägga ner och alla "panikjobb" går inte att utföra om man inte handlar på Biltema för ingen stödjer grossist. Lagom kul när du sitter i juletider och inte får tag på grejer för alla butiker lagt ner. )
3; Åka till min grossist ha mitt påslag (dock inte ens i närheten av ts) men få jobbet gjort direkt. Ser till att butikerna finns kvar.

Ska jag kanske börja åka och kolla på alla jobb som ska göras en vecka framåt och sambeställa material så det inte kommer 10-30 olika paket i veckan?
Vem vill vänta en vecka längre för att spara 200kr på ett par uttag.

Lägg ner med eran internet handel för fan.
Ja eller säger elektrikern nej, för att vinster sjunker! Men lite väl genomskinligt att dubbla priserna! Idag har många koll på priserna..
 
X xLnT skrev:
Varför låter du inte kunden själv köpa in materialet enligt lista från dig?
Eller beställ produkterna själv från elbutik.se tex, och ta med dig om man nu vill göra det omständligt.
Det är inte speciellt svårt.
Och efter grossisterna får lägga ner när din mätartavla brunnit i juletid, skulle det kännas bra när du får göra en räd på Ikea för att värma huset så vattenrören inte fryser?

När du ändå är igång, kolla tyska sidor så kanske du kommer ned en tia till. Finns ingen anledning att stödja lokala grossister ändå ju.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja eller säger elektrikern nej, för att vinster sjunker! Men lite väl genomskinligt att dubbla priserna! Idag har många koll på priserna..
Vi har 15%, är det för mycket påslag?
 
harry73 harry73 skrev:
Listan med material var inte jättelång. Jag skulle hitta motsvarande priser på elbutik.se och lägga på 10% påslag. Summan du får där är skälig och ligger till grund för den delen du vill betala, Därefter betalar du den ostridiga delen och bestrider resten.
Vanligtvis brukar man vilja ge så lite info som möjligt vid bestridande (för att behålla överraskningsmomentet i rätten) men här skulle jag specificera alla skäliga materialkostnader och att de gärna får visa faktura för deras inköpspriser om de inte håller med.

Tänk på att man ska bestrida fakturan innan den förfaller till betalning
Vad är det som säger att 10% är skäligt? Har du någon grund för det, eller detta är bara vad du själv tycker är ”skäligt” ?
 
M MAczea skrev:
Antingen ska jag 1; gå igenom med kund och återkomma efter en vecka när antingen han köpt, kanske tillomed köpt fel
2; beställa själv för att spara ett par hundra år kund
(Grossisten får i slutändan lägga ner och alla "panikjobb" går inte att utföra om man inte handlar på Biltema för ingen stödjer grossist. Lagom kul när du sitter i juletider och inte får tag på grejer för alla butiker lagt ner. )
3; Åka till min grossist ha mitt påslag (dock inte ens i närheten av ts) men få jobbet gjort direkt. Ser till att butikerna finns kvar.

Ska jag kanske börja åka och kolla på alla jobb som ska göras en vecka framåt och sambeställa material så det inte kommer 10-30 olika paket i veckan?
Vem vill vänta en vecka längre för att spara 200kr på ett par uttag.

Handla gärna själva men räkna med kalla handen när saker strular om det inte är pga installatören.
Om man nu jobbar mot privatpersoner, då ser man väl till att själv ha ett lager med de vanligaste materialen.
Hade jag varit elektriker hade jag haft RQ/FQ i olika färger och storlekar, 10/16A 1- och 3-fas dvärgbrytare och diazed, brytare, vägguttag, vp-rör/slang mm i lager, men även med mig ute i bilen.

Detta hade jag handlat där jag fick bäst pris, hade jag inte fått bättre pris hos en grossist än vad konsumentsiterna ger hade jag gett grossisten fingret och beställt från nätet.

Vill man inte lagerföra enligt ovan förstår jag det, ge då kunden alternativen 1) En inköpslista på exakt material du vill ha för att göra jobbet, påpeka att det är viktigt att det blir exakt detta. 2) Erbjud dig att köpa in materialen åt kunden till självkostnadspris.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Vi har 15%, är det för mycket påslag?
Varför ska ni ha påslag öht?
 
  • Haha
cullberg
  • Laddar…
Fairlane
E elmont skrev:
Och hur lång tid måste "firman arbeta" för att täcka upp den kostnaden/förlusten inkl förlorad vinst? Om man tittar på statistik från om vinst från typ Alla bolag så ligger elinstallationsföretag oftast på en vinst av 5-10% av årsomsättningen.
Jag skulle hävda att reklamationer och garantijobb är det sista ett företag vill ha.
Absolut är reklamationer och garantijobb dåligt för firman, men har man tagit betalt för att täcka upp det så måste det vara ok.
Vill man även täcka upp för att man istället kunde tjäna pengar på att göra ett annat jobb så kan man väl bara dubbla mina siffror. Det borde inte innebära att man kan skylla på garantijobb när man lägger på 100% på materialet.
Jag skriver borde för jag har ingen aning om hur ofta det blir reklamationer på grund av materialfel.
Du som är rutinerad har nog betydligt bättre koll än jag.

Om jag inte helt missuppfattat vad du skrivit i de trådar jag läst så är du kanske inte billigast i landet, men du verkar vara både duktig och hederlig och skulle nog inte lura kunderna, så jag skulle med glädje anlita dig, bortsett från att reskostnaden skulle bli rätt hög skulle jag tro. :D

Dvs man behöver inte vara billigast för att få nöjda kunder. Man måste vara tydlig, hederlig och duktig.
 
Fairlane
M MAczea skrev:
Vi har 15%, är det för mycket påslag?
Jag tycker det är helt ok, om det inte är 15% påslag på Ahsells bruttoprislista. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Och efter grossisterna får lägga ner när din mätartavla brunnit i juletid, skulle det kännas bra när du får göra en räd på Ikea för att värma huset så vattenrören inte fryser?

När du ändå är igång, kolla tyska sidor så kanske du kommer ned en tia till. Finns ingen anledning att stödja lokala grossister ändå ju.
Hur naiv är du om du tror att grossisterna lägger ner? De kanske slutar ge bort gratis fika till er och skär ner på andra onödiga overheadkostnader, men lägga ner kommer dom inte göra.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Om man nu jobbar mot privatpersoner, då ser man väl till att själv ha ett lager med de vanligaste materialen.
Hade jag varit elektriker hade jag haft RQ/FQ i olika färger och storlekar, 10/16A 1- och 3-fas dvärgbrytare och diazed, brytare, vägguttag, vp-rör/slang mm i lager, men även med mig ute i bilen.

Detta hade jag handlat där jag fick bäst pris, hade jag inte fått bättre pris hos en grossist än vad konsumentsiterna ger hade jag gett grossisten fingret och beställt från nätet.

Vill man inte lagerföra enligt ovan förstår jag det, ge då kunden alternativen 1) En inköpslista på exakt material du vill ha för att göra jobbet, påpeka att det är viktigt att det blir exakt detta. 2) Erbjud dig att köpa in materialen åt kunden till självkostnadspris.
Jo men det är fortfarande inte viktigt att få tag på vp20 26e dec när släkten är på besök om en säkrings sockel el dyl brunnit. Eller?
Sen när du ringer och jag bara svarar att ja inte kan laga ditt problem med rq och det är ca 2v leverans juletid. Vad säger du då?
 
X xLnT skrev:
Varför ska ni ha påslag öht?

Förr eller senare går ett uttag sönder inom garantitid och då byter vi det utan att tjafsa.
Köper du ett själv och får en elektriker att byta är det dyrare än 15% på dom där 250kr.

Varför ska du betala skatt om du aldrig blir sjuk? Samma princip där. Dock kostar det mig iallafall 350-400 att skicka en installatör att byta det där vägguttaget du fick betala 30 spänn påslag på materialet för.

Sen täcker det även svinnet som blir i bilen, vissa saker blir tillslut repiga och går ändå inte att sälja.

Vad jobbar du med förresten?
 
C
M MAczea skrev:
Jo men det är fortfarande inte viktigt att få tag på vp20 26e dec när släkten är på besök om en säkrings sockel el dyl brunnit. Eller?
Vet inte vart du bor någonstans, men här är grossen stängd den 26 december. Liksom lördagar, söndagar, helgdagar och kvälls-/nattetid. Kör man jourjobb får man ha ett eget lager.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
@MAczea Hur många uttag sätter ni upp på ett år, och hur många uttag fixar ni på garantin som har med materialfel att göra och inte installationen?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.