25 020 läst · 149 svar
25k läst
149 svar
En till fråga om saltade materialkostnader
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
För att de vill hålla ett lågt timpris då folk tittar på timpriset, inte på helheten. Många väljer nog firman som tar 500 kr i timmen hellre än den som tra 609 kr i timmen. Att den senare håller bättre materialpris och dessutom gör jobbet 25% snabbare frågar nog inte Svensson om. Om Svensson frågar så får man antingen svar med timpris eller så är man jobbig så de går vidare till nästa kund.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 004 inlägg
Jag förstår egentligen inte vad som är otydligt för dig men du har rätt i att det inte spelar någon roll var elinstallationsföretagen får sina produkter ifrån. Om de säljer produkterna till liknande pris som andra elinstallationsföretag på orten lär priset bedömas vara skäligt i rätten. (Sen ska det visas också.)harry73 skrev:Men i senare delen av ovanstående citat börjar du plötsligt jämföra grossistpris med nätbutik och kommer du med ett otydligt resonemang att grossisten har bättre service för att elinstallationsföretaget handlar där istället för på nätet. Den rimliga slutsatsen skulle såklart vara att priserna elektrikern betalar hos grossisten ligger i samma härad som hos nätbutiken, för annars skulle elektrikern handla där. Och detta kan elektrikern enkelt redovisa för rätten genom att redovisa sina inköpspriser.
Och nu hamnar fokuset plötsligt igen på elektrikerns inköpspriser och det är precis vad konsumenten vill och elektrikern inte vill
Kan man som konsument med framgång använda skärmdumpar av nätbutikers priser för att hävda att priserna är oskäliga? Jag tror det inte kommer att fungera eftersom dessa företag sysslar med en annan verksamhet än elinstallationsföretagen. Näthandlarnas idé är att pumpa ut volym av billiga produkter med långsam leverans och - viktigast av allt - de gör inte elinstallationsarbete. Det är således inte jämförbara med elinstallationsföretagen i en skälighetsbedömning av priset.
Vad som kommer att spela roll i rätten är sättet hur de presenterar priset, dvs ett högt överpris som ingen betalar och en 'stor' rabatt. Redan det gör att företaget börjar i motvind.
Sedan handlar det inte om vilken prisnivå man som konsument kan få (även om den frågan är relevant här) men det handlar om vilket pris företaget kan få hos sin grossist och det brukar ligga i linje med vad elbutik.se räknar enligt en annan tråd. Har då elektrikern också handlat i av kunden betald tid, då blir 100% påslag på inköpspriset snabbt oskäligt.
Men nu är detta inte en vanlig diskussionstråd, men framförallt en tråd där ts ber om hjälp. Så jag föreslår att vi kommer med strategier som ts kan följa eller kanske kan alla som får handla hos grossisten jämföra materialpriser med sina egna etc.
Sedan handlar det inte om vilken prisnivå man som konsument kan få (även om den frågan är relevant här) men det handlar om vilket pris företaget kan få hos sin grossist och det brukar ligga i linje med vad elbutik.se räknar enligt en annan tråd. Har då elektrikern också handlat i av kunden betald tid, då blir 100% påslag på inköpspriset snabbt oskäligt.
Men nu är detta inte en vanlig diskussionstråd, men framförallt en tråd där ts ber om hjälp. Så jag föreslår att vi kommer med strategier som ts kan följa eller kanske kan alla som får handla hos grossisten jämföra materialpriser med sina egna etc.
Blir bara äcklad när det finns yrkesfolk i min bransch som gör dessa saker. Och sen skriva att kunden får rabatt, fyfan.S Setomidor skrev:Har varit väldigt nöjd med elektrikern som varit här, men räkningen känns något saltad när det kommer till materialet. Jämfört med onlinebutiker som elbutik.se är allting ungefär dubbelt så dyrt, men även jämfört med t.ex. Clas Ohlson är det ett påslag med ungefär 80%. Rabatten på 20% kan man kvitta rakt av mot momsen som sedan tillkommer på 25%.
Läst tidigare trådar på ämnet att vid billig timpenning får man räkna med påslag på materialet, men jag har betalat 545 + moms i timmen så känner inte att timpriset är en faktor. Bifogar faktura, tankar?
[bild]
Själva jobbet var delat på två, där de tidigare momenten innehållit rätt lite material men mer arbetstid (därav bara fem timmar för slutinstallation)
Snyggt med Hager dvärgbrytare i en Garo normcentral... din elektriker saknar känsla för estetik med tanke på att Solar/Ahlsell han handlat på borde ha rätt dvärgbrytare i lager
Personligen låter jag aldrig min elektriker inhandla material utan gör det själv i förhand då jag har tillgång till priserna från de klassiska vattenhålen elektriker handlar på och det är fina påslag, även med elektrikens 70% rabatt.
Personligen låter jag aldrig min elektriker inhandla material utan gör det själv i förhand då jag har tillgång till priserna från de klassiska vattenhålen elektriker handlar på och det är fina påslag, även med elektrikens 70% rabatt.
Det är inte så smalt som elinstallationsföretag på orten. Det kommer även att vara andra orter och branscher som kan ses som normerande. Andra hantverkarkategorier tex. Diskussioner här medför ju att man får uppfattning om hur det ser ut i hela landet. Så jag skulle påstå att hela landet och alla hantverkarbranscher är basen för vad som är normalt.Claes Sörmland skrev:Jag förstår egentligen inte vad som är otydligt för dig men du har rätt i att det inte spelar någon roll var elinstallationsföretagen får sina produkter ifrån. Om de säljer produkterna till liknande pris som andra elinstallationsföretag på orten lär priset bedömas vara skäligt i rätten. (Sen ska det visas också.)
Kan man som konsument med framgång använda skärmdumpar av nätbutikers priser för att hävda att priserna är oskäliga? Jag tror det inte kommer att fungera eftersom dessa företag sysslar med en annan verksamhet än elinstallationsföretagen. Näthandlarnas idé är att pumpa ut volym av billiga produkter med långsam leverans och - viktigast av allt - de gör inte elinstallationsarbete. Det är således inte jämförbara med elinstallationsföretagen i en skälighetsbedömning av priset.
X xLnT skrev:
Våran firma betalar ca 90kr ex moms för ett Schneider 2v uttag, liten firma. Men sälj grejerna och gå back, blir en utmärkt affärsidé
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 004 inlägg
Vet du att rätten bedömer prisets skälighet på det sättet eller är det så att du tycker att de borde göra det? (Är det din åsikt eller har du exempel på domar? Jag menar inte att mästra, jag är bara genuint intresserad av frågan och vill inte påstå att jag vet hur det går till.)D Daniel 109 skrev:Det är inte så smalt som elinstallationsföretag på orten. Det kommer även att vara andra orter och branscher som kan ses som normerande. Andra hantverkarkategorier tex. Diskussioner här medför ju att man får uppfattning om hur det ser ut i hela landet. Så jag skulle påstå att hela landet och alla hantverkarbranscher är basen för vad som är normalt.
Jag tror att andra hantverkarbranscher än elinstallationsföretagen inte har mycket att göra med just denna skälighetsbedömning. De säljer ju inte elinstallationsmaterial så då finns inga priser att jämföra med.
Men jag håller med om att man inte kan ringa in de enstaka elinstallationsföretagen i t ex Borås och bara jämföra med deras priser lokalt. Å andra sidan lär priset generellt ligga högre i Storstockholm än i t ex Jämtland så i det fallet lär lokalmarknaden spela roll för bedömningen.
Och jag betalar 99-127:- beroende på grossist.E elmont skrev:Bara för att ingen ska tro att det är hur självklart som helst med prislistorna tog jag och kollade vad jag betalar för uttaget 1820296 hos två av mina grossister. Hos Ahlsell betalar jag ca 75:- och hos Elektroskandia 164:46.
Samma variationer mellan dom olika grossisterna är det på dom flesta varor och ena gången är den ena billigast och den andra gången den andra.
Detta är INTE nått försvar för höga påslag utan bara ett försök att få folk att inse att allt INTE är svart eller vitt. Och tar man just det uttaget så blir påslaget om mycket högt om uttaget är köpt hos Ahlsell men betydligt "humanare" om det är köpt hos Elekroskandia.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Verkar väldigt dumt att i så fall krampaktigt hålla fast vid en grossist som ger er dåliga priser. Planera jobbet lite och köp på de billigare konsumentsajterna?M MAczea skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 004 inlägg
Nu fick du mig att läsa propositionen. Och det är lokal/regionalmarknaden som gäller för gängse pris. Skäligheten gällande företagets pris ska bedömas utifrån just gängse pris, d v s lokal/regionalmarknaden.D Daniel 109 skrev:Det är inte så smalt som elinstallationsföretag på orten. Det kommer även att vara andra orter och branscher som kan ses som normerande. Andra hantverkarkategorier tex. Diskussioner här medför ju att man får uppfattning om hur det ser ut i hela landet. Så jag skulle påstå att hela landet och alla hantverkarbranscher är basen för vad som är normalt.
Här är propositionstexten (Ingvar Karlsson denna gång):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-konsumenttjanstlag_G803110
Nu var det bara tjänster den gäller, inte varor. Att priset på tjänster varierar mellan orter är mer normalt.