D Daaaaaniel skrev:
Absolut. Säger inte emot dig i dessa påståenden.
Min poäng var dock att visa att något kan vara "dyrt". Försäljning kan ske till väldigt högt procentuellt påslag. Men det behöver inte nödvändigtvis vara oskäligt för det.
Jag undrar vad företaget har för argument för att det INTE är oskäligt. Uppenbarligen så behöver man inte köpa in det i bulk för att få ner priset, när gemene konsument kan köpa det själv för väldigt mycket lägre pris i elbutiken. Dessutom behöver man komma ihåg att elbutiken redan har ett pålägg, det är ju inte ens grosistpriser. Det man kan betala extra för är tjänsten att inte behöva gå och köpa materialet själv, utan att elektriker gör det istället, sen är frågan vad det bör kosta.

Redigerat:
Claes Sörmland
Daaaaaniel har en poäng.

Ett skäligt pris är vanligen ett pris som ligger i häradet vad tjänsten brukar kosta. Var jag företagaren skulle jag (1) hävda att detta är vad vi normalt fakturerar för dessa varor och (2) hävda att det är vad mina elektrikerkonkurrenter tar för samma material. Kan jag visa att så är fallet har jag nog en god chans i tingsrätten att få detta till att det är skäligt att TS betalar fakturans belopp.

Framlägger då TS prisuppgifter som är hälften så höga från diverse detaljhandlare så får tinget klia sig i huvudet. Är det ens samma branscher man jämför? Lägger TS fram offerter från andra elektriker i samma stad/del av landet där priserna är hälften så höga så lär det vara enklare för tinget att se fakturabeloppen som oskäligt höga.

Bra elektriker är det svårt att hitta så är du nöjd med arbetet och har mer som skall göras kan det vara värt att ta smällen nu och kolla materialpriser i framtiden.

Jag brukar få köpa kvalietsmaterial själv till priser de säger sig inte kunna matcha. Men jag är tydlig med att jag förväntar mig garanti på bra utfört arbete men inte materialfel.

Jag köper inte tv-handlarnas försäkring heller, eller extra telefonförsäkringen. Och vissa saker köper jag alltid på Ica när jag ändå är där och andra på Coop när jag ändå är där.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
De hantverkare jag varit i kontakt med (elektriker/vvs/plattsättare) har aldrig haft några invändningar på att jag haft eget material. Informerar man om det i samma veva som man tar in offert så är min upplevelse att det inte brukar vara några bekymmer.

Detta dock under förutsättning att man inte köper det billigaste man kan hitta så som strömbrytare på biltema osv. Men snålar man inte själv utan köper bättre kvalitetsgrejer så blir det svårt för tex elektrikern att argumentera emot varför de grejerna du har skulle vara sämre än de han har.

Har man inte köpt eluttag osv än så kan man i min värld dra en liten vals om man mår bättre av det. Man kan säga att man inte riktigt bestämt sig vilken serie man vill ha eller färg. I detta läget man kan även fråga elektrikern vad han gillar bäst, snabbkoppling eller skruvat och på så vis vara foglig.

Men påslagen är tyvärr inte allt för sällan rejäla.

A
Många som har bra tankar och funderingar. Men några grejer jag ser i denna tråd som är offtopic, det är inte alla ovanligt att mindre firmor har sämre priser än tex elkatalogen, finns till och med grossister med högre inköpspris etc. Många ”tokbilliga” drivs med förlust och vinsten plockas hem på annat/andra verksamheter.

Att köpa grejer själv och försöka vara ”sköna killen” är också svårt då många har policyn att inte jobba med kundköpta grejer, regeln är enkel och har att göra med att kund A köper bra och schysta grejer och sedan berättar för grannen som är snål och handlar på Biltema med pressade kontakter och sen är karusellen igång.

I detta fall är det lite i överkant absolut men ändå inte helt orimligt att firman har sämre rabattbrev.

Diskussionen kan bli hur lång som helst men grossister som inte sysslar med övrig försäljning dvs kläder, skor och andra brancher har oftast högre priser än nätbutiker. Hantverkare går till grossist för att där finns allt att hämta för att underlätta dagen och det finns inte möjlighet att köpa allt och lagerhålla så ekonomin inte tål att ligga ut med den stora summan.

Det skulle vara väldigt intressant om någon faktiskt drog ett sådant här fall till tinget, så att det blir prövat. Men tyvärr blir det ju alltid hemliga uppgörelser innan det prövas.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Herman19 skrev:
Många som har bra tankar och funderingar. Men några grejer jag ser i denna tråd som är offtopic, det är inte alla ovanligt att mindre firmor har sämre priser än tex elkatalogen, finns till och med grossister med högre inköpspris etc. Många ”tokbilliga” drivs med förlust och vinsten plockas hem på annat/andra verksamheter.

Att köpa grejer själv och försöka vara ”sköna killen” är också svårt då många har policyn att inte jobba med kundköpta grejer, regeln är enkel och har att göra med att kund A köper bra och schysta grejer och sedan berättar för grannen som är snål och handlar på Biltema med pressade kontakter och sen är karusellen igång.

I detta fall är det lite i överkant absolut men ändå inte helt orimligt att firman har sämre rabattbrev.

Diskussionen kan bli hur lång som helst men grossister som inte sysslar med övrig försäljning dvs kläder, skor och andra brancher har oftast högre priser än nätbutiker. Hantverkare går till grossist för att där finns allt att hämta för att underlätta dagen och det finns inte möjlighet att köpa allt och lagerhålla så ekonomin inte tål att ligga ut med den stora summan.
Personligen har jag inget problem med att firman tjänar pengar på material, och jag räknar inte med att få priser på grossistnivåer heller. Dock tycker jag liknelsen mot andra branscher haltar då det handlar om förväntningar — en HDMI kabel kostar ungefär 100-150 kr i butiker i Sverige oavsett var man vänder sig.

En bättre liknelse runt just min upplevelse är att man köper en varmrätt för 150 kr och 49 kr per öl på restaurang och svarar ”ja” på frågan runt kaffe efter maten utan att fråga om priset. När man sen får notan kostar kaffet 99 kr per kopp istället för de 30 kr kanske upp till 50 kr som man kan vänta sig. Hade man däremot frågat hade de haft ”en rabatt just för dig” och man hade betalat de lägre priserna.

Lärdomen i stort är ändå relativt billig i mitt fall; kanske hade kunnat komma undan 1500 kr billigare på material och läxan att upphandla detaljer noggrant ligger kvar. Dock sörjer jag att tillit/godtrohet (beroende på perspektiv) blir bestraffat.

• Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
E Emos skrev:
En tanke till... Om nåt av detta materialet går sönder eller på annat sätt blir obrukbart. Då ringer man samma elektriker som kommer och byter det gratis på garantin. Det tänker inte privatkunder på tyvärr.
Iom att ts betalat tre gånger så mycket för vägguttagen som om han köpt dem på elbutik.se så ska de gå sönder mycket grejer innan det lönar sig. Det är just den här attityden som lett till att jag och många andra skaffat egna konton hos grossisterna (med betydligt bättre rabatt än det som anges på fakturan i tråden) och lärt oss utföra arbetet själva.

• Gilla
JanneSjo och 3 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Iom att ts betalat tre gånger så mycket för vägguttagen som om han köpt dem på elbutik.se så ska de gå sönder mycket grejer innan det lönar sig. Det är just den här attityden som lett till att jag och många andra skaffat egna konton hos grossisterna (med betydligt bättre rabatt än det som anges på fakturan i tråden) och lärt oss utföra arbetet själva.
Hade det inte varit för att förra husägaren dragit el som Stevie Wonder hade jag också funderat på självhjälp. Bjuder på en bild från ett annat rum för att lätta upp stämningen.

Slarvigt draget elarbeten på en vägg intill garageport, med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
possum77
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Elektronikkedjor köper en hdmikablar för 15 kr och säljer de sedan för 199. Tro mig. Har själv jobbat för en elektronikkedja med många små men välsorterade butiker.
Är priset på 199kr oskäligt då bara för att det är 13 gånger priset.
Hantverkaren i detta fall har kanske 3 gånger priset.
Är hantverkaren då billig i jämförelse med elektronikkedjan? Är elektronikkedjan då JÄTTEOSKÄLIG!?

Att man har ett påslag. Att man har en marginal, många gånger stor. Är inte osäkligt.

Däremot, att påstå att man har fått en "rabatt", gränsar till bedrägeri då det syftar till att medvetet vilseleda och grundar sig på ett falskt förhållande då det påstådda ordinarie priset inte finns.
Självklart. Men jag menade att frågan är om elfirma verkligen betalt det dyra pris som står på fakturan. Om det är ett sant pris, då får man betala och vara glad ändå. Men om de i verkligheten betalat mindre, det är då det är intressant.

• Gilla
Grra
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Nästa gång du behöver anlita en elektriker, så kommer du troligtvis försöka att göra en uppskattning själv om vad du behöver, 3 uttag, 1 brytare etc. Sedan köper du in det från lämplig prisvärd butik. När elektrikern kommer hem till dig så finns redan strömbrytarna där. Obrutna.
Elektrikern kommer få svårt att påstå att hans obrutna strömbrytare från Schneidler är bättre din obrutna strömbrytare från Schneidler. Lite bittert så skruvar elektrikern upp den. Under tiden hämtar du en kaffe eller något. Det blir de flesta glada av. När det väl är klart så säger man något i stil med "Tack för hjälpen, du, nu hade jag materialet redan, så kasta på en extra halvtimmes debitering då istället."

Alla glada och nöjda.
Visst, du får betala några kronor extra, men får ändå bättre kostnadskontroll. Och elektrikern kommer troligtvis tycka att du verkar va en rätt skön person. Med iaf lite koll dessutom. Så den kommer troligtvis vara mindre benägen att stjärta upp dig.

Jonzzon ni ska veta elektriker tycker de lite mer en alla andra hantverkare de där för de är så dyra

Det är ju världens äldsta yrke, för när Gud sade varde ljus var alla ledningar redan dragna. Så visst fog finns det nog för att dom är lite förmer än andra ;)

• Gilla
  • Haha
OramaC och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Självklart. Men jag menade att frågan är om elfirma verkligen betalt det dyra pris som står på fakturan. Om det är ett sant pris, då får man betala och vara glad ändå. Men om de i verkligheten betalat mindre, det är då det är intressant.
Elfirman kommer ju självklart inte ha betalt det priset som står på fakturan, där du sedan har fått en rabatt. Då går de ju minus på affären? :)

Bara för att ingen ska tro att det är hur självklart som helst med prislistorna tog jag och kollade vad jag betalar för uttaget 1820296 hos två av mina grossister. Hos Ahlsell betalar jag ca 75:- och hos Elektroskandia 164:46.
Samma variationer mellan dom olika grossisterna är det på dom flesta varor och ena gången är den ena billigast och den andra gången den andra.
Detta är INTE nått försvar för höga påslag utan bara ett försök att få folk att inse att allt INTE är svart eller vitt. Och tar man just det uttaget så blir påslaget om mycket högt om uttaget är köpt hos Ahlsell men betydligt "humanare" om det är köpt hos Elekroskandia.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
harry73
Listan med material var inte jättelång. Jag skulle hitta motsvarande priser på elbutik.se och lägga på 10% påslag. Summan du får där är skälig och ligger till grund för den delen du vill betala, Därefter betalar du den ostridiga delen och bestrider resten.
Vanligtvis brukar man vilja ge så lite info som möjligt vid bestridande (för att behålla överraskningsmomentet i rätten) men här skulle jag specificera alla skäliga materialkostnader och att de gärna får visa faktura för deras inköpspriser om de inte håller med.

Tänk på att man ska bestrida fakturan innan den förfaller till betalning

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.