24 986 läst · 149 svar
25k läst
149 svar
En till fråga om saltade materialkostnader
Jag vet inte om du missförstod vad jag menade men jag avsåg alltså grossisterna. Det är orimligt att anta att grossisterna inbördes har så stora och över tid varierande prisskillnader på standardprodukter som strömbrytare och vägguttag. Istället undrar jag om inte detta är en mekanism för att överdebitera de ouppmärksamma.E elmont skrev:Småföretag har inte tid/råd att ha en gubbe som jagar priser, ska man få riktigt bra priser så gäller det att förhandla med en säljare. Men ska jag bara ha 5 uttag så är det inte lönt att förhandla om just dom uttagen. Och eftersom det handlar om rätt många artiklar som man kan kalla "dom mest vanliga" kan inte mindre företag köpa på sig lite större lager. Bara uttag och brytare blir ca 10 olika apparater och 4 olika fabrikat som ger 40 OLIKA. Ska man sedan ha 50 i lager är det en par tusen st bara för uttag och strömbrytare. Till det kommer alla andra apparater, kablar,dosor, slang/rör klammer mm mm mm.
En annan stor orsak till att man vill handla hos "sin" grossist är den service dom ställer upp med i tex dom fall där det är lite mer avancerat än i en villa. Dom allra flesta sysslar ju även med datanät, antenn, larm,ljudanläggningar, säkerhetssystem och annan svagström, belysning och kraftförsörjning i mindre industrier, jordbruk, butiker mm mm. Och då kan det vara tryggt att ha grossisternas specialister till hjälp.
På nivån enskild elfirma är det lätt att förstå att man inte kan ha allt i lager hela tiden och att man inte har tid att jaga lägsta pris, det är inte det jag är ute efter.
Det där med servicen är en annan intressant fråga. Om elektrikern tar hjälp av sin grossist för allt utom de jobben man i princip kan göra själv som konsument, exakt vilken kunskap är det jag betalar för?*
*Detta lite sagt med glimten i ögat men ändå en underton av allvar. Det är nämligen att dölja en konsultkostnad i materielkostnaden att göra på det sättet.
Det är väl så att man inte får säga hävda att man gett rabatt på ett pris som ingen betalar? Dvs oavsett vad vi tycker om priset så är det felaktigt att säga att du fått rabatt om ingen betalar dom där priserna.S Setomidor skrev:Har varit väldigt nöjd med elektrikern som varit här, men räkningen känns något saltad när det kommer till materialet. Jämfört med onlinebutiker som elbutik.se är allting ungefär dubbelt så dyrt, men även jämfört med t.ex. Clas Ohlson är det ett påslag med ungefär 80%. Rabatten på 20% kan man kvitta rakt av mot momsen som sedan tillkommer på 25%.
Läst tidigare trådar på ämnet att vid billig timpenning får man räkna med påslag på materialet, men jag har betalat 545 + moms i timmen så känner inte att timpriset är en faktor. Bifogar faktura, tankar?
[bild]
Själva jobbet var delat på två, där de tidigare momenten innehållit rätt lite material men mer arbetstid (därav bara fem timmar för slutinstallation)
Det är inga problem, be om ett fast pris eller ett takpris och skriv ner vad som ska göras. Då vet alla vad det kommer att kosta och det kommer inga överraskningar. Det finns färdiga "avtal" som man bara fyller i. https://www.konsumentverket.se/glob...hantverkarformularet-2014-konsumentverket.pdf
Är man bara medveten om att det här förekommer så är det ju inte svårt att genomskåda offerten. Står det listpris eller liknande så betyder det i allmänhet dubbla marknadspriset.
En anledning till att BH/elforumet är väldigt bra är att man som beställare kan öka sin kompetens att göra en bra beställning. Genom att läsa på här, även dessa trådar om materielkostnader, kan man förebygga mycket sådana här besvär. Även om många elektriker säkert hoppar över den besvärliga kunden som har en lång lista av önskemål finns det säkert också många elektriker som uppskattar en detaljerad beskrivning av det önskade arbetet.
När alla detaljer är avtalade i förväg blir det inga tråkiga överraskningar. Enda nackdelen med fast pris är att det tenderar att bli dyrare än löpande men det är kanske en smäll man får ta med en okänd hantverkare.
När alla detaljer är avtalade i förväg blir det inga tråkiga överraskningar. Enda nackdelen med fast pris är att det tenderar att bli dyrare än löpande men det är kanske en smäll man får ta med en okänd hantverkare.
Det mesta är redan sagt, men jag kan inte låta bli att förvånas de gånger jag har anlitat hantverkare och de verkar inte ha någonting alls i lager, inte ens sådant de använder i princip varje dag. Det har alltid varit ett antal resor för att "hämta material" och är bort minst en timme trots att det är 1 km till Ahlsells.
/S
/S
Och behovet uppstår kl 9?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Du ska höra hur det låter ibland i fikarummet på kvartsrasten när såklart rör killen (som exempel) var tvungen att åka och handla ännu en gång och "aldrig" blir klar. Det verkar vara en kulturell grejj inom vissa företag som förstör inte bara för privatpersoner.S steve5432 skrev:Det mesta är redan sagt, men jag kan inte låta bli att förvånas de gånger jag har anlitat hantverkare och de verkar inte ha någonting alls i lager, inte ens sådant de använder i princip varje dag. Det har alltid varit ett antal resor för att "hämta material" och är bort minst en timme trots att det är 1 km till Ahlsells.
/S
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 340 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 340 inlägg
Har bara anlitat vvsare en gång, de hade firmabilen parkerad hos grossen och började dagen med att plocka ut material för dagen och va på plats hos mig 15km bort vid halv åtta. Det tyckte jag var smart! Sen fick jag mellan 50-100% påslag jämfört med näthandeln men o andra sidan va timpenningen billig..
vad krävs för att få konto ho grossisten? (vilka grossister?possum77 skrev:Iom att ts betalat tre gånger så mycket för vägguttagen som om han köpt dem på elbutik.se så ska de gå sönder mycket grejer innan det lönar sig. Det är just den här attityden som lett till att jag och många andra skaffat egna konton hos grossisterna (med betydligt bättre rabatt än det som anges på fakturan i tråden) och lärt oss utföra arbetet själva.
företag?
LRF-medlemmar kan få konto hos Ahlsell, tex. Man ska ha någon form av företag, och kunden ska vara företaget.
Liknande trådar
-
Nibe F110 till och från slag kompressor fråga.
Värmepumpar -
Fråga till sanerare gällande katturin som inte luktar
Övrigt husrelaterat -
Fråga om rötter till träd hjälp
Häckar, Buskar & Träd -
Inkoppling kulventil till köksblandare - Fråga om dimension
Vatten & Avlopp -
En fråga om badrum vid tillbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad