25 022 läst · 149 svar
25k läst
149 svar
En till fråga om saltade materialkostnader
Har dock tillgång till butiken dygnet runt.C cpalm skrev:
Endast nyttjat detta en gång nattetid men rätt skönt och ha möjlighet.
15% rakt av på allt material, måste ju täcka ofantligt mycket mer än några garantiärenden. Hur många garantiärenden åker du på om året? Hur lång garanti lämnar ni på produkterna ni säljer?M MAczea skrev:Förr eller senare går ett uttag sönder inom garantitid och då byter vi det utan att tjafsa.
Köper du ett själv och får en elektriker att byta är det dyrare än 15% på dom där 250kr.
Varför ska du betala skatt om du aldrig blir sjuk? Samma princip där. Dock kostar det mig iallafall 350-400 att skicka en installatör att byta det där vägguttaget du fick betala 30 spänn påslag på materialet för.
Sen täcker det även svinnet som blir i bilen, vissa saker blir tillslut repiga och går ändå inte att sälja.
Vad jobbar du med förresten?
Då har du ju mer att vinna på att låta dina kunder själva stå för materialinköpen, så slipper du åka på garantiärenden, eller finns det någon annan anledning att du vill köpa in materialet?
Jag jobbar som IT-konsult, vi har levt med 0-marginal på produktförsäljning i många år nu.
2 veckor är väl snabbt jobbat för att att få hem en elektrikerM MAczea skrev:
Skämt och sido, du verkar få det att låta som att elektriker normalt den 26dec för det första svarar när man ringer, för det andra glatt säger att ge mig 10min, jag ska bara svänga inom grossisten och hämta prylarna sen är jag hos dig.
Vilken verklighetsuppfattning.
Det finns många duktiga elektriker i vårt land, som är både serviceminded och noggranna. Men det är svårt att få tag på dom.
Min erfarenhet (tillsammans med det vi kan läsa här på forumet) är att det normalt går till såhär istället.
Något händer med elförsörjningen i hemmet, man ringer elektriker som eventuellt svarar (om inte återkommer han senare förhoppningsvis), han står upptagen och lovar återkomma. Dagarna går, man ringer elektrikern igen, "visst ja, dig hade jag glömt", men jag har tid att komma förbi om ett par dagar (som blir en vecka eller två). Du förstår vart jag vill komma, jag behöver inte skriva hela händelseförloppet med saltade räkningar osv.
13th Marine skrev:
Det är inte endast garantiärenden. Det är väldigt många uttag. Men som egen täcker det också upp för den tid jag sitter varje kväll när ungarna somnat som jag för skojs skull letar och beställer material till jobb. Denna tid är inget jag fakturerar för.13th Marine skrev:
Mindre jobb mindre tid mindre påslag och vise versa.
Det täcker garantiäreden. Det är inte många men ofta kan en kund ha pillat på astrour och inte få igång de. Då fakturerar ja inte en timme för att jag svänger förbi och hjälper hen.
Dom 15% blir inte många kronor för en kund ofta men har aldrig varit med om att någon haft något att anmärka på detta efter utfört jobb ELLER efter denne fått hjälp med något i efterhand jag inte fakturerar för.
Sen gör alla olika, men så gör jag.
Det är ganska vanligt (i Sverige) att man tycker det är obehagligt att framföra klagomål direkt till personen i fråga. Så du vet inte vad kunderna egentligen tycker om påslag osv, och det kan vara så att de inte bryr sig.M MAczea skrev:Det är inte endast garantiärenden. Det är väldigt många uttag. Men som egen täcker det också upp för den tid jag sitter varje kväll när ungarna somnat som jag för skojs skull letar och beställer material till jobb. Denna tid är inget jag fakturerar för.
Mindre jobb mindre tid mindre påslag och vise versa.
Det täcker garantiäreden. Det är inte många men ofta kan en kund ha pillat på astrour och inte få igång de. Då fakturerar ja inte en timme för att jag svänger förbi och hjälper hen.
Dom 15% blir inte många kronor för en kund ofta men har aldrig varit med om att någon haft något att anmärka på detta efter utfört jobb ELLER efter denne fått hjälp med något i efterhand jag inte fakturerar för.
Sen gör alla olika, men så gör jag.
Om du är nöjd med din tillvaro så är det ju bra för dig, men jag vet också att det är många som hellre hade sett ungefär samma priser när de jämför materialkostnaderna mot vad de själva kunde köpa det för.
Personligen föredrar jag att man betalar för det som görs, om du hade behövt åka ut till mig för att jag pillat på ett astrour, då hade jag inte opponerat mig om du tog betalt för det.
Vi hade till och med kunnat komma överens om att du kom förbi när du ändå hade andra ärenden i närheten. Beroende på vår relation.
Som egen ligger det högt att hjälpa till så ofta och snabbt jag kan. Är barnen borta och jag inte står mitt i något så åker jag.X xLnT skrev:2 veckor är väl snabbt jobbat för att att få hem en elektriker
Skämt och sido, du verkar få det att låta som att elektriker normalt den 26dec för det första svarar när man ringer, för det andra glatt säger att ge mig 10min, jag ska bara svänga inom grossisten och hämta prylarna sen är jag hos dig.
Vilken verklighetsuppfattning.
Det finns många duktiga elektriker i vårt land, som är både serviceminded och noggranna. Men det är svårt att få tag på dom.
Min erfarenhet (tillsammans med det vi kan läsa här på forumet) är att det normalt går till såhär istället.
Något händer med elförsörjningen i hemmet, man ringer elektriker som eventuellt svarar (om inte återkommer han senare förhoppningsvis), han står upptagen och lovar återkomma. Dagarna går, man ringer elektrikern igen, "visst ja, dig hade jag glömt", men jag har tid att komma förbi om ett par dagar (som blir en vecka eller två). Du förstår vart jag vill komma, jag behöver inte skriva hela händelseförloppet med saltade räkningar osv.
Normalt har jag ca 2 månader framförhållning med jobb men kan såklart klämma in småsaker emellan. Inte ofta man "bara" jobbar 8 timmars dagar.
Tar inget extra för dessa tillfällen då jag inte driver jour och får således inte in så många sånna samtal. Men ringer det och jag har möjlighet så hjälper jag till.
Konstigt va? Att man gillar sitt jobb. Och behöver försvara det.
Du verkar inte förstå problemet, det är inte ditt jobb du behöver försvara. Det är materialpåslagen, det behöver inte läggas på något, jag lovar dig.M MAczea skrev:Som egen ligger det högt att hjälpa till så ofta och snabbt jag kan. Är barnen borta och jag inte står mitt i något så åker jag.
Normalt har jag ca 2 månader framförhållning med jobb men kan såklart klämma in småsaker emellan. Inte ofta man "bara" jobbar 8 timmars dagar.
Tar inget extra för dessa tillfällen då jag inte driver jour och får således inte in så många sånna samtal. Men ringer det och jag har möjlighet så hjälper jag till.
Konstigt va? Att man gillar sitt jobb. Och behöver försvara det.
Jag tror ALLA förstår att du inte ska jobba gratis, varför gör du det, det finns ingen anledning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
De hantverkare som inte redan nu fattat att skäligt pris måste anpassas till vad slutkunden själv kan få tag på grejerna för förtjänar enligt min uppfattning en näsbränna. Försvaret att det är svårt att avgöra skäligt pris och att man därför kan få vad som helst att vara skäligt håller inte. Det finns alltid specialfall, men här har vi ju svart på vitt en faktura där det framställs som om TS får en stor rabatt samtidigt som priset i praktiken är dubbelt vad TS hade kunnat köpa det själv för. Och för att vara övertydlig: när jag skriver anpassas till menar jag just det, inte att det måste vara samma pris eller baseras på det, det måste bara på ett rimligt vis förhålla sig till det.
Därför tycker jag att det är rätt att göra som andra föreslagit: jämföra med elbutik.se och lägga på 10 % på de priserna. Betala detta och skriva att överskjutande belopp bestrids.
Förmodligen är något mer än +10 % skäligt, men med det priset har man inte betalat orimligt lite (på fakturan står ju trots allt att TS fått rejäl rabatt på materialet, så inget skäl att betala maximalt skäligt pris). Med det här tillvägagångssättet lägger man också över bevisbördan på hantverkaren.
Värt att tänka på är att det i alla sådana här situationer är lämpligt att det belopp man tvistar om är under ett halvt prisbasbelopp, alltså ungefär 23.000 kr. Håller man sig därunder klassas det som småmål i domstol och kan inte bli väldigt dyrt pga. advokatkostnader. Inte för att jag tror att TS fall skulle komma ens till tingsrätt innan man gjorde upp, men ändå
Därför tycker jag att det är rätt att göra som andra föreslagit: jämföra med elbutik.se och lägga på 10 % på de priserna. Betala detta och skriva att överskjutande belopp bestrids.
Förmodligen är något mer än +10 % skäligt, men med det priset har man inte betalat orimligt lite (på fakturan står ju trots allt att TS fått rejäl rabatt på materialet, så inget skäl att betala maximalt skäligt pris). Med det här tillvägagångssättet lägger man också över bevisbördan på hantverkaren.
Värt att tänka på är att det i alla sådana här situationer är lämpligt att det belopp man tvistar om är under ett halvt prisbasbelopp, alltså ungefär 23.000 kr. Håller man sig därunder klassas det som småmål i domstol och kan inte bli väldigt dyrt pga. advokatkostnader. Inte för att jag tror att TS fall skulle komma ens till tingsrätt innan man gjorde upp, men ändå
Såklart är det så, man kan inte göra alla nöjda. Men hoppas majoriteten är då det mesta är återkommande kunder. Gör ingen reklam och många gånger det ringer så är det med referens till ett utfört jobb.X xLnT skrev:Det är ganska vanligt (i Sverige) att man tycker det är obehagligt att framföra klagomål direkt till personen i fråga. Så du vet inte vad kunderna egentligen tycker om påslag osv, och det kan vara så att de inte bryr sig.
Om du är nöjd med din tillvaro så är det ju bra för dig, men jag vet också att det är många som hellre hade sett ungefär samma priser när de jämför materialkostnaderna mot vad de själva kunde köpa det för.
Personligen föredrar jag att man betalar för det som görs, om du hade behövt åka ut till mig för att jag pillat på ett astrour, då hade jag inte opponerat mig om du tog betalt för det.
Vi hade till och med kunnat komma överens om att du kom förbi när du ändå hade andra ärenden i närheten. Beroende på vår relation.
Mest småjobb dock, och dessa kunder tenderar att återkomma. Sen vet jag ju inte hur många som väljer andra firmor efter mig såklart.
Beställer jag material för kanske 600 till ett jobb och detta tar mig 5 minuter, ska ja fakturera för 30 minuter eller nöja mig med påslaget som borträknat garantiärenden blir 90kr? Vad blir billigast för kund?X xLnT skrev:
Opponerar mig mot påslag i ts starkt. Men försvarar mitt egna. Det är i min värld skälig ersättning för den lilla tiden jag lägger.
Den dagen du betalar för mina tjänster och vill diskutera hur jag prissätter och fakturerar kan vi ta då.
Säkert med ROT ska man inte gömma timkostnader i materialpåslag. Det är bara dumt för alla.S Stev87 skrev:
Påslaget är till för att materialinköp inte drar ner vinsten, därför ligger ett rimligt påslag i linje med en rimlig vinstmarginal.
Jag säljer konsulttjänster, t ex till trafikverket. Ofta ger vi ett pris i anbudet för undersökningar som ingår och som vi köper in av underkonsult. Då sätter vi priserna taktiskt (hög om vi tror på merförsäljning och lågt om vi tror på lägre försäljning. Såklart behöver vi då inte redovisa våra inköpspriser.
Utför vi undersökningar som inte fanns med i anbudet, är det självkostnadsprincipen. Det betyder vårt verifierat inköpspris (med faktura) + 10% påslag och alla timmarna för beställning och hantering enligt avtalad timpeng
Jag har själv fått flertalet fakturor förr i från elektriker och VVSare där det stått rabatt 20% och man har varit helnöjd för man tänkt att "han köper ju billigt själv och jag får till och med RABATT på hans billiga pris!", men efter att ha hängt här ett bra tag så har man ju insett att man blivit fetlurad.
Den dagen jag får en faktura med en kolumn för påslag 10, 15, till och med 20 procent, ja den hantverkaren håller jag fast vid... men nu gör jag allt själv i stället
Den dagen jag får en faktura med en kolumn för påslag 10, 15, till och med 20 procent, ja den hantverkaren håller jag fast vid... men nu gör jag allt själv i stället
Med nettopris med påslag blir ungefär samma problem, ta som exempel det uttag som jag hos den ena grossisten kan köpa för 75 kronor men hos en annan betalar nästan 150 kronor. då kopierar jag (naturligtvis ?) fakturan med det högsta priset och köper in hos den med det lägre priset. För att göra det ännu "besvärligare" så skiljer det från vara till vara och tillfälle till tillfälle vilken grossist som är billigast. Så man får lägga många timmar på att leta vart det är billigast just i dag om man verkligen ska jaga priser. Och någon ska ju även betala den tiden.
Nu var ju inte kritiken att elektrikern inte jagar absolut lägsta pris. Utan de höga påslagen. Det är fullt rimligt att en mindre elfirma köper allt på samma ställe.
Renoverare
· Skåne
· 8 542 inlägg
Just det uttaget tar min elektriker 119,30 för exkl. moms.S Setomidor skrev:
Helt ok tycker jag då där ingår garantier som gör att de åker och byter det kostnadsfritt om det är fel på det.