24 989 läst · 149 svar
25k läst
149 svar
En till fråga om saltade materialkostnader
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
För en tid sedan gjorde jag en jämförelse mellan den elfirman jag använt mig av i många år, den jag använder idag samt Jula och Bauhaus.
Jämförelsen är exkl. moms och exakt samma märke (Schneider) och saker förutom kabeln vilken den elektrikerna använder sig av ska vara en bättre kvalité sägs det.
Jämförelsen är exkl. moms och exakt samma märke (Schneider) och saker förutom kabeln vilken den elektrikerna använder sig av ska vara en bättre kvalité sägs det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Så sant! Vilken idiot vill betala dubbla priset..? Gör du det..?? Då köper jag hellre grejorna själv och antingen gör jag jobbet själv, eller ber nån, alla känner nån som känner nån, då blir tattarelektrikern utan jobb också...M MAczea skrev:Och efter grossisterna får lägga ner när din mätartavla brunnit i juletid, skulle det kännas bra när du får göra en räd på Ikea för att värma huset så vattenrören inte fryser?
När du ändå är igång, kolla tyska sidor så kanske du kommer ned en tia till. Finns ingen anledning att stödja lokala grossister ändå ju.
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Paul-Staffanstorp skrev:
I tråden nämnde någon att om du anlitar en elektriker och han tar med sitt materiel så ingår oftast garanti och att komponenter som går sönder byts ut utan debitering. Något som många tyckte var ett dåligt argument.
I grund och botten tycker somliga att det är orimligt att vissa vill tjäna pengar på sitt materiel. ( jag försvarar dock inte det TS råkat ut för då denna faktura var kraftigt överdriven)
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
1) om elektrikern har med sig allt material i bilen så skulle jag inte ha ngt problem med ett rejält påslag på materialet om det sparar resan till Grossen.
Elektrikern bör i det fallet informera kunden om att det är ett påslag på materialet men att kunden förmodligen tjänar på det eftersom man slipper betala för tiden det tar ett åka till butiken. Alternativt, om så skulle vara fallet, att kunden nog sparar på att låta hantverkaren åka till butiken och handla större mängder material. Man har enligt konsumentköplagen rätt långtgående krav på sig att som näringsidkare mot privatpersoner se till kundens bästa och framförallt att informera kunden om förutsättningarna. Detta verkar många ha missat.
2) en återkommande haltande jämförelse är den om att kunden inte vet vilket påslag Ica har på mjölken. Här blandar man bort sin roll, att det är en tjänst man säljer, inte en vara. Om man likväl vill använda Ica som exempel skulle det snarare vara så att man i kassan inte bara skall betala 10 kr för mjölken utan plötsligt också 10 kr för att han som hämtade mjölken hos bonden skall ha betalt. Men som sagt, jämförelsen haltar.
3) materialpåslag vid köp hos Grossen motiveras med garantier. Det här är naturligtvis trams. Det är möjligt att argumentet håller runt fikabordet på Ahlsellfrukosten men här är det nog ytterst få som är så lättlurade.
Det är nog få här som klagat på 10-15 procent påslag på material, de flesta kan nog acceptera det som ngn slags overheadkostnad eftersom slutsumman landar runt samma som man själv köpt materialet för. Dessa 10 -15% torde täcka eventuella garantikostnader med råge, i alla fall för en elektriker. Men 100-200% påslag , det är rent och skär ocker, det har inget med garantier att göra.
4) avslutningsvis; att lämna en faktura med listpris, alltså den falska materialfakturan som man ger till kunden för att få kunden att tro att materialet kostar mer än den faktiskt gjort, det material som man redan fått betalt av kunden för att hämta och som står uppskrivet på ett konto i kundens namn, det är bedrägeri och inget annat.
Elektrikern bör i det fallet informera kunden om att det är ett påslag på materialet men att kunden förmodligen tjänar på det eftersom man slipper betala för tiden det tar ett åka till butiken. Alternativt, om så skulle vara fallet, att kunden nog sparar på att låta hantverkaren åka till butiken och handla större mängder material. Man har enligt konsumentköplagen rätt långtgående krav på sig att som näringsidkare mot privatpersoner se till kundens bästa och framförallt att informera kunden om förutsättningarna. Detta verkar många ha missat.
2) en återkommande haltande jämförelse är den om att kunden inte vet vilket påslag Ica har på mjölken. Här blandar man bort sin roll, att det är en tjänst man säljer, inte en vara. Om man likväl vill använda Ica som exempel skulle det snarare vara så att man i kassan inte bara skall betala 10 kr för mjölken utan plötsligt också 10 kr för att han som hämtade mjölken hos bonden skall ha betalt. Men som sagt, jämförelsen haltar.
3) materialpåslag vid köp hos Grossen motiveras med garantier. Det här är naturligtvis trams. Det är möjligt att argumentet håller runt fikabordet på Ahlsellfrukosten men här är det nog ytterst få som är så lättlurade.
Det är nog få här som klagat på 10-15 procent påslag på material, de flesta kan nog acceptera det som ngn slags overheadkostnad eftersom slutsumman landar runt samma som man själv köpt materialet för. Dessa 10 -15% torde täcka eventuella garantikostnader med råge, i alla fall för en elektriker. Men 100-200% påslag , det är rent och skär ocker, det har inget med garantier att göra.
4) avslutningsvis; att lämna en faktura med listpris, alltså den falska materialfakturan som man ger till kunden för att få kunden att tro att materialet kostar mer än den faktiskt gjort, det material som man redan fått betalt av kunden för att hämta och som står uppskrivet på ett konto i kundens namn, det är bedrägeri och inget annat.
Detta tycker jag är väldigt intressant. Är det någon som tror att det är stora skillnader i grossisternas inköpspris över tid på dessa artiklar? Stora skillnader mellan grossister? Nu pratar jag alltså om volymvaror som uttag, strömställare mm.E elmont skrev:
Det är väldigt mycket mer sannolikt att detta är ett systematiskt sätt för grossisterna att utnyttja den dåliga transparensen och att små firmor inte kan jaga billigaste pris hela tiden. Som tidigare beskrivet i tråden så finns ju mjukvara för att optimera på pris. Detta är nog inte något som småföretagare har (eller kan vänta på längre leveranstider). Effekten blir att man ökar sin marginal som grossist, på grund av dålig pristransparens.
Angående garantier osv som ska vara så bra; jag förutsätter att alla ni elektriker (och andra) som försvarar detta också köper tilläggsförsäkringen på Elgiganten när ni köper en ny TV/Telefon/Whatever. Det är det ni förespråkar när ni pratar om garanti som motivation för dessa priser/påslag.
Småföretag har inte tid/råd att ha en gubbe som jagar priser, ska man få riktigt bra priser så gäller det att förhandla med en säljare. Men ska jag bara ha 5 uttag så är det inte lönt att förhandla om just dom uttagen. Och eftersom det handlar om rätt många artiklar som man kan kalla "dom mest vanliga" kan inte mindre företag köpa på sig lite större lager. Bara uttag och brytare blir ca 10 olika apparater och 4 olika fabrikat som ger 40 OLIKA. Ska man sedan ha 50 i lager är det en par tusen st bara för uttag och strömbrytare. Till det kommer alla andra apparater, kablar,dosor, slang/rör klammer mm mm mm.
En annan stor orsak till att man vill handla hos "sin" grossist är den service dom ställer upp med i tex dom fall där det är lite mer avancerat än i en villa. Dom allra flesta sysslar ju även med datanät, antenn, larm,ljudanläggningar, säkerhetssystem och annan svagström, belysning och kraftförsörjning i mindre industrier, jordbruk, butiker mm mm. Och då kan det vara tryggt att ha grossisternas specialister till hjälp.
En annan stor orsak till att man vill handla hos "sin" grossist är den service dom ställer upp med i tex dom fall där det är lite mer avancerat än i en villa. Dom allra flesta sysslar ju även med datanät, antenn, larm,ljudanläggningar, säkerhetssystem och annan svagström, belysning och kraftförsörjning i mindre industrier, jordbruk, butiker mm mm. Och då kan det vara tryggt att ha grossisternas specialister till hjälp.
Nej men lägg av, ett nytt uttag går inte sönder inom garantitiden och knappast inom en överskådlig tid. Däremot dimmers går sönder frekvent, trots kvalitetsmärken, det samma gäller golvvärmetermostater, annars är det inte mkt som pajar.M MAczea skrev:Förr eller senare går ett uttag sönder inom garantitid och då byter vi det utan att tjafsa.
Köper du ett själv och får en elektriker att byta är det dyrare än 15% på dom där 250kr.
Varför ska du betala skatt om du aldrig blir sjuk? Samma princip där. Dock kostar det mig iallafall 350-400 att skicka en installatör att byta det där vägguttaget du fick betala 30 spänn påslag på materialet för.
Sen täcker det även svinnet som blir i bilen, vissa saker blir tillslut repiga och går ändå inte att sälja.
Vad jobbar du med förresten?