Du kan absolut bestrida fakturan, detta är oskäligt. Det är ingen större konst att få bra snurr på sitt företag med det timpriset och ett skäligt påslag på sina nettopriser. Har man ett dåligt rabattbrev ger man 70kr+ moms för ett E-1820296. 70x1,3=91kr+moms. Det är dyrare än elbutik men det rycker jag är ok. Riktigt tråkigt när ett företag gör sådär.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
C
S Setomidor skrev:
Rabatten på 20% kan man kvitta rakt av mot momsen som sedan tillkommer på 25%.
Á-priskolumnen måste väl ändå vara inklusive moms - eller?
 
Allt kan hända. Det vanligaste är att brytare eller uttag lossar från dosan och att dosringen följer med. Då hade jag som privatperson ringt och klagat och krävt gratis reparation. Som elektriker hade jag blivit irriterad på att kunden flängt ur sladden för hårt och åt sidan så att uttaget lossat. Men jag hade lagat det gratis trots att det kostar mig kanske ett par timmar, trängselskatt och diesel. Kollade även upp vad vi ger för en 2-polig hager. Hager är dyra.
 
C cpalm skrev:
Á-priskolumnen måste väl ändå vara inklusive moms - eller?
Nope, exmoms, men även före rabatt och 20% rabatt samt 25% moms blir samma pris.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E Emos skrev:
Allt kan hända. Det vanligaste är att brytare eller uttag lossar från dosan och att dosringen följer med. Då hade jag som privatperson ringt och klagat och krävt gratis reparation. Som elektriker hade jag blivit irriterad på att kunden flängt ur sladden för hårt och åt sidan så att uttaget lossat. Men jag hade lagat det gratis trots att det kostar mig kanske ett par timmar, trängselskatt och diesel. Kollade även upp vad vi ger för en 2-polig hager. Hager är dyra.
1100:- dyra? :p
 
C
S Setomidor skrev:
Nope, exmoms, men även före rabatt och 20% rabatt samt 25% moms blir samma pris.
OK. Förvisso, men anledningen till att jag frågar är att jag blev lite fundersam på listpriset som anges på fakturan.
Kollade på 0441192 FQ 1,5 R100. Artikelnumret antyder att leverantören är Solar, och deras listpris på denna är 8,39 + moms = 10,49 ink. moms, men ditt pris är baserat på 10,90 + moms. Vilket råkar vara nästan exakt 8,39 + 30% :thinking:
Ser alltså ut som att de lagt på rabatten på listpriset och sedan dragit av den.

För att ge en fingervisning om marginalerna betalar jag 2,10 + moms för denna, och då har jag förmodligen sämsta möjliga rabatt.
 
  • Gilla
OTTO_75 och 2 till
  • Laddar…
tommib
E Emos skrev:
Allt kan hända. Det vanligaste är att brytare eller uttag lossar från dosan och att dosringen följer med. Då hade jag som privatperson ringt och klagat och krävt gratis reparation. Som elektriker hade jag blivit irriterad på att kunden flängt ur sladden för hårt och åt sidan så att uttaget lossat. Men jag hade lagat det gratis trots att det kostar mig kanske ett par timmar, trängselskatt och diesel. Kollade även upp vad vi ger för en 2-polig hager. Hager är dyra.
Tja, Hager MCS110 kostar ca 50 kr ink moms så jag tycker inte det är så dyrt. En MCS316 kostar ca 300 kr. MCN-varianterna är i samma härad. De tvåpoliga kostar mer och det är därför många ifrågasätter användningen av en sådan när det fanns plats.

Man får nog ta i rätt hårt för att kunna rycka ur ett eluttag med stickproppen och då lär det vara frågan om en kass eller skadad dosa om det är nyinstallerat. Till del har elskrået också sig själv att skylla här eftersom man mystifierar elen så mycket att Svensson inte ens vågar försöka förstå varför man bör hålla emot med handen när man drar ur en stickpropp.

Det är inte heller så att din lagning är gratis, du har tagit (bra) betalt för den om du har liknande materielpåslag som TS elektriker. Det är nämligen vad en garanti innebär. Irritationen kanske kommer av att din vinst minskar av att behöva leva upp till det?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det blir lite tröttsamt att höra ”garantiargumentet” för oskäliga materialpåslag. Om en elektriker behöver lägga på 100% för att bekosta garantireparationer så använder han antingen sekunda material, eller har tummen mitt i handen. Oavsett vilket, vem vill anlita en hantverkare där så mycket blir fel?
 
  • Gilla
erkka och 15 till
  • Laddar…
Som det har framförts tidigare så finns inget avtalat, så ska man betala vad som är skäligt.
Vad är då skäligt?
Rimligtvis skäligt = inte oskäligt.

Att en internetbutik är dubbelt så dyr som en fysisk butik; i detta fall hantverkaren. Ja det är dyrt. Men det är nog inte uppenbart oskäligt. Finns massvis med fall där en butik är dubbelt så dyr som en annan, framför allt när man jämför e-handel mot fysisk butik. Ett par löpskor kan hos Stadium, XXL-sport etc kanske kosta 499. Du kan hitta samma sko hos den lilla lokala sportbutiken i Herrljunga för 999:- Prisvärt? Näää. Men oskäligt att den lilla butiken i inte kan köpa lika många tusen par av den där dojjan som stadium och därför pressa priserna? Nääää

Mot bakgrund av detta tror jag att man vid en tvist kan få svårt att vinna framgång att dubbelt så dyrt skulle vara just oskäligt. Att vara dyrare än andra är inte olagligt.

Och nej, jag är inte hantverkare :)
Och ja, jag tycker också att det är förbaskat synd att halva branschen försöker lura konsumenter.
Och jag tror att man måste gå på några sånna här "minor" för att lära sig hur man ska förhålla sig till hantverkare.

Och ja, det är uppriktigt skittråkigt att det är på det här sättet.
 
  • Gilla
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
Nästa gång du behöver anlita en elektriker, så kommer du troligtvis försöka att göra en uppskattning själv om vad du behöver, 3 uttag, 1 brytare etc. Sedan köper du in det från lämplig prisvärd butik. När elektrikern kommer hem till dig så finns redan strömbrytarna där. Obrutna.
Elektrikern kommer få svårt att påstå att hans obrutna strömbrytare från Schneidler är bättre din obrutna strömbrytare från Schneidler. Lite bittert så skruvar elektrikern upp den. Under tiden hämtar du en kaffe eller något. Det blir de flesta glada av. När det väl är klart så säger man något i stil med "Tack för hjälpen, du, nu hade jag materialet redan, så kasta på en extra halvtimmes debitering då istället."

Alla glada och nöjda.
Visst, du får betala några kronor extra, men får ändå bättre kostnadskontroll. Och elektrikern kommer troligtvis tycka att du verkar va en rätt skön person. Med iaf lite koll dessutom. Så den kommer troligtvis vara mindre benägen att stjärta upp dig.
 
  • Gilla
Twigs och 1 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Som det har framförts tidigare så finns inget avtalat, så ska man betala vad som är skäligt.
Vad är då skäligt?
Rimligtvis skäligt = inte oskäligt.

Att en internetbutik är dubbelt så dyr som en fysisk butik; i detta fall hantverkaren. Ja det är dyrt. Men det är nog inte uppenbart oskäligt. Finns massvis med fall där en butik är dubbelt så dyr som en annan, framför allt när man jämför e-handel mot fysisk butik. Ett par löpskor kan hos Stadium, XXL-sport etc kanske kosta 499. Du kan hitta samma sko hos den lilla lokala sportbutiken i Herrljunga för 999:- Prisvärt? Näää. Men oskäligt att den lilla butiken i inte kan köpa lika många tusen par av den där dojjan som stadium och därför pressa priserna? Nääää

Mot bakgrund av detta tror jag att man vid en tvist kan få svårt att vinna framgång att dubbelt så dyrt skulle vara just oskäligt. Att vara dyrare än andra är inte olagligt.

Och nej, jag är inte hantverkare :)
Och ja, jag tycker också att det är förbaskat synd att halva branschen försöker lura konsumenter.
Och jag tror att man måste gå på några sånna här "minor" för att lära sig hur man ska förhålla sig till hantverkare.

Och ja, det är uppriktigt skittråkigt att det är på det här sättet.
Det beror väl på om det verkligen är företagets inköpspriset. Om det är så att de betalar sådär dyrt för sina grejer, ja då är det skäligt. Skulle de de facto betala mindre och fular sig genom att visa falska priser, ja då är det både oskäligt och olagligt(?).
Kan du inte kolla vem de har som grossist och sen ringa grossisten och fråga vad de betalar för sakerna? :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Det beror väl på om det verkligen är företagets inköpspriset. Om det är så att de betalar sådär dyrt för sina grejer, ja då är det skäligt. Skulle de de facto betala mindre och fular sig genom att visa falska priser, ja då är det både oskäligt och olagligt(?).
Kan du inte kolla vem de har som grossist och sen ringa grossisten och fråga vad de betalar för sakerna? :)
Elektronikkedjor köper en hdmikablar för 15 kr och säljer de sedan för 199. Tro mig. Har själv jobbat för en elektronikkedja med många små men välsorterade butiker.
Är priset på 199kr oskäligt då bara för att det är 13 gånger priset.
Hantverkaren i detta fall har kanske 3 gånger priset.
Är hantverkaren då billig i jämförelse med elektronikkedjan? Är elektronikkedjan då JÄTTEOSKÄLIG!?

Att man har ett påslag. Att man har en marginal, många gånger stor. Är inte osäkligt.

Däremot, att påstå att man har fått en "rabatt", gränsar till bedrägeri då det syftar till att medvetet vilseleda och grundar sig på ett falskt förhållande då det påstådda ordinarie priset inte finns.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Elektronikaffären tar inte betalt för att ta fram rätt sladd. De visar även vad sladden kostar innan jag köper den. Det är skillnad. Men visst är det höga påslag.
 
Fairlane
Jag har trott att Höger och Schneider var bra grejer, men tydligen går de sönder stup i kvarten...
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elektronikaffären tar inte betalt för att ta fram rätt sladd. De visar även vad sladden kostar innan jag köper den. Det är skillnad. Men visst är det höga påslag.
Absolut. Säger inte emot dig i dessa påståenden.
Min poäng var dock att visa att något kan vara "dyrt". Försäljning kan ske till väldigt högt procentuellt påslag. Men det behöver inte nödvändigtvis vara oskäligt för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.