E Erik_Johansson skrev:
Givetvis finns inget facit utan det som det mest handlar om är att göra det så enkelt som möjligt att nå ett bra slutresultat. Jag förstår dock att budget kan styra hårt men har bara svårt att förlika mig med tanken att skapa massa merjobb för att spara någon enstaka tusenlapp. Men det är ju som du säger något som man skriver i all välmening (jag känner själv att ett så stort projekt stundtals är mer slitsamt på andra områden än det rent ekonomiska) och hur ni väljer att göra är ju inte vår ensak.
Nu var min spydiga kommentar inte riktad åt dig men i mikaelzii:s kommentar fanns det ganska tråkiga ordval. ”Påslagningen ska inte göras så” ”där ser du hur reglarna ska sitta”...

Sådan hjälp betackar jag mig för.

• Gilla
Olatommy
  • Laddar…
Nä för att du inte ser det gör det inte till att det inte blir tips.

Allt som kan leda till att ens arbete blir enklare är väll ett tips eller?

Likväl tipsen du fått att använda Masonite skivor som luftspalt för att spara pengar vilket var din största huvudbry bryr du dig om.

Men jag lämnar sidan och kan inte önska dig mer än lycka till.

M Mikaelzii skrev:
Nä för att du inte ser det gör det inte till att det inte blir tips.

Allt som kan leda till att ens arbete blir enklare är väll ett tips eller?

Likväl tipsen du fått att använda Masonite skivor som luftspalt för att spara pengar vilket var din största huvudbry bryr du dig om.

Men jag lämnar sidan och kan inte önska dig mer än lycka till.
Tackar.

Mycket bra tråd som gett mig en hel del idéer för mitt eget bygge. Både bra och skrämmande att se hur mycket jobb som är kvar men tar man bara en sak i taget brukar det lösa sig. För min del gäller det att fokusera på en sak i taget, jag vill gärna rusa iväg och fixa lite här och där men har märkt att det går absolut snabbast att massproducera ett och samma moment. Då har man alla maskiner framme för det momentet och slipper hålla på och ta fram och ställa undan.

Köpte murarsnöre igår för att fästa isoleringen i snedtaket. Har du häftat fast murarsnöret i reglarna norrbottensnickaren?

• Gilla
Lillfredde
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Mycket bra tråd som gett mig en hel del idéer för mitt eget bygge. Både bra och skrämmande att se hur mycket jobb som är kvar men tar man bara en sak i taget brukar det lösa sig. För min del gäller det att fokusera på en sak i taget, jag vill gärna rusa iväg och fixa lite här och där men har märkt att det går absolut snabbast att massproducera ett och samma moment. Då har man alla maskiner framme för det momentet och slipper hålla på och ta fram och ställa undan.

Köpte murarsnöre igår för att fästa isoleringen i snedtaket. Har du häftat fast murarsnöret i reglarna norrbottensnickaren?
Jo det är mycket bra att göra ett moment i taget. Jag har hoppat lite och det straffar sig snabbt. Men det blir ju så mycket repetition och som en Alfons Åberg ska man baaaaara peta lite.

Jo har häftat fast snöret. Inte helt enkelt för en amatör att träffa den där jäkla tråden.

Hur går det med bygget? Varmt på övervåningen i sommar va? :)

daddydj daddydj skrev:
Hur går det med bygget? Varmt på övervåningen i sommar va? :)
Barn på lekcykel på nybyggt träaltandäck med byggmaterial i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har inte blivit ngt på övervåningen den senaste tiden. Frun ville ha en cykelbana ehhh nä altandäck så vi snickrade ett sådant på 50m2, sen har det monterats snörasskydd och lite smått och gott.

Var dock en heldag igår och började isolera snedtaket efter att snabbt ha avslutat isolering på långsidorna och gavlarna.

Det är ett marathon den saken är klar.

• Gilla
daddydj och 2 till
  • Laddar…
Bara att kämpa på

Vind med isolering och reglar, osorterade byggmaterial och en stol, och väggluckans ritning synlig.
Skapa konto
Interiör av isolerat tak med synlig lösull och en inbyggd vägglucka.
Skapa konto
Isoleringsarbete på övervåning med väggisolering och mockup av vägglucka, reglar och lösull synligt.
Skapa konto
Obearbetad övervåning med synlig isolering mellan träreglar och en öppen vägglucka.
Skapa konto
Närbild av träreglar och isolering på en övervåning under konstruktion med synlig produktinformation och måttmarkeringar.
Skapa konto
Mockup av vägglucka inuti en träregelkonstruktion med isolering och vattenpass ovanpå.
Skapa konto
Delvis isolerad övervåning med mineralull, träreglar och en provisorisk vägglucka i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto
Träreglar och isolering i ett halvfärdigt övervåningsrum med solljus som strilar in genom fönstret.
Skapa konto
Isolerad övervåning med reglar och gipsvägg, samt kapmaskin och byggmaterial synliga.
Skapa konto
Isolerat övervåningsrum under konstruktion med synliga reglar och fönster, samt byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Det har väl egentligen inte hänt speciellt mycket. Lagt väldigt lite timmar på övervåningen...

Isolerade iaf klart det mesta och ska kratta ut lösull i taket då min isolering äntligen börjar sina.

Reglar läkten 300cc. På en bild syns också en mockup när jag provade ut väggluckor. Det blir en blandning på 540x780mm karmyttermått och 600x600mm beroende på vad som fick plats.

• Mockup av vägglucka med träreglar och isolering synlig bakom konstruktionen.
    Skapa konto
  • Träreglar och isoleringsmaterial i ett byggprojekt på en övervåning.
    Skapa konto
  • Träreglar och isolering på byggplast, möjlig mockup för väggluckor.
    Skapa konto
  • Panoramavy av ett pågående övervåningsbygge med isolering, verktyg och mockup av vägglucka.
  • Övervåningsrum under renovering med isolering på väggarna och en dammsugare på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Inte hänt så mycket? Tycker du håller ett bra tempo, tack för alla bilderna, jag har alla de där momenten på gång så grymt bra att se hur du löst det! ☺️

• Gilla
JoKalle
  • Laddar…
Roligt att följa ditt arbete, tack för att du delar med dig trots vetskapen om att vissa forumedlemmar relativt osmidigt ska mästra och domdera. För att i nästa stund presentera sitt inlägg som ett vänligt och välmenat tips. Jag inredde en vind i vintras är så gott som färdig, lite smådetaljer kvar bara.

Nyinredd vind med snedtak, inbyggda hyllor, parkettgolv och geringssåg. Renoverad vind med isolering och installation av värmesystem, nästan färdigställt projekt.
Skapa konto
Renoverad vind med gipsväggar, isolering synlig, arbetslampor tända och små byggmaterial utspridda.
Skapa konto
Alt: Renovering av vind med isolering, träreglar och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Renoverad vind med isolering, gipsskivor och verktyg synligt i ett halvfärdigt rum.
Skapa konto
Ofärdigt vindrum under renovering med isolering, OSB-skivor och ett fönster som släpper in dagsljus.
Skapa konto
Renoverad vind med trägolv, oavslutad räcke vid trappan och öppna kattvindar.

• Gilla
murak
  • Laddar…
Hej,

Väcker tråden lite.

Har ett Älvsbyhus Edvard och ska börja isolera övervåningen snart. Är nybörjare och undrar lite om montering av från- och tilluftsventilation. När och hur monterade ni den? Isolerar jag allt och fixar ventialation mm när det är klart eller är det något som bör göras före isoleringen?

Jag drog all ventilation i isolerstrumpor efter jag hade byggt luftspalt och salat ner takstolarna för att rymma isoleringen. Bygger du från och tilluft så ska du absolut använda ftx för att återvinna värmeenergin från frånluften. Jag köpte alla monteringsdetaljer från soliduct.se som var billigast. Jag drog alla ventilationsrör i facken mellan takstolarna förutom till wc nere som ligger centralt i huset. Där drog jag rören i mellanbjälklaget.

Varför använder ni murarsnöre istället för att bara häfta upp ångspärren först och fälla ner skivorna? Måste spara tid :D

HomeboY HomeboY skrev:
Varför använder ni murarsnöre istället för att bara häfta upp ångspärren först och fälla ner skivorna? Måste spara tid :D
det är så mycket med det här bygget som inte ska ses som en manual ;)

• Gilla
HomeboY och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.