86 071 läst · 179 svar
86k läst
179 svar
En övervåning blir till (Älvsbyhus lodur)
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen idé att låtsas som att man lyckas hålla en ordnad arbetsplats. Har isolerat båda långsidorna samt en stor del av gavlarna i helgen. (Första varvet)
Men nu är det ohjälpligt arbetsstopp för en rejäl städning. Haha det ser bedrövligt ut.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo absolut det ska Salas 95+120 tänkte jag mig. Tänkte väl egentligen inte sala direkt på reglerna för att slippa ngn köldbrygga eventuellt.M Mikaelzii skrev:
Tänker du att det blir tjorvigt när jag isolerat långsidorna? Tar gärna emot tips
Ett tips kan vara att du lägger klossar mellan regeln närmast ytterpanelen och regeln längst in mot rummet.
Med ett avstånd på 600 mm. Är avståndet stort så bind ihop reglarna med hålband.
Så är mitt hus från Trivselhus byggt.
Se exempel här https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_2607-jpg.248171/
Med ett avstånd på 600 mm. Är avståndet stort så bind ihop reglarna med hålband.
Så är mitt hus från Trivselhus byggt.
Se exempel här https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_2607-jpg.248171/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Men va smart ändå ) kommer använda denna metod till snedtaket iallafall. Tackar för tipset. Man sparar ju grova pengar på att göra såhär.Tomture61 skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Efter samtal med Nils på ä-hus så framkom det att takkupan är lite felkonstruerad. Det saknas ngn regel samt så är reglarna märkta v19 för höga så man får inte till ngn luftspalt i kupan.
Får se hur ä-hus vill åtgärda detta, de brukar lösa alla problem snabbt och smärtfritt.
Får se hur ä-hus vill åtgärda detta, de brukar lösa alla problem snabbt och smärtfritt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Ja det blir inte mycket till luftspalt när de ligger emot takduken.
Hur gjorde du förresten i slutändan för att fästa ihop vindpappen med luftspaltskivorna / råsponten i snedtaket?
Och finns det någon anledning till att du inte sätter luftspalten i snedtaket färdigt innan du isolerar stödbensväggarna?
Snabbt jobbat hursomhelst!
Hur gjorde du förresten i slutändan för att fästa ihop vindpappen med luftspaltskivorna / råsponten i snedtaket?
Och finns det någon anledning till att du inte sätter luftspalten i snedtaket färdigt innan du isolerar stödbensväggarna?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
HejE Erik_Johansson skrev:Ja det blir inte mycket till luftspalt när de ligger emot takduken.
Jag gjorde ett avsteg med luftspalten då den var förjäkla tråkig ska isolera lite mer vägg innan jag gör klart detta. vindpappen fick jag klippa och pyssla samt tejpa små fack att täta med. Eländigt men det gick
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Bar upp 200m 45x95 idag. Fy fan va jobbigt det är :/
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Det känns som ett evighetsprojekt men ändå... nu kan jag dock inte ducka för luftspalten ngt mer. Ska göra den nästs helg. Kan fortfarande Sala ner på takstolarna i snedtaket och fortsätta med långsidorna så ngn paus i arbetet behövs inte......... fastän det vore skönt
Börjat på andra varvet på långsidorna.
Första varvet i gavel1 klar.
Logga in
Skapa konto
Börjat på andra varvet på långsidorna.
Logga in
Skapa konto
Första varvet i gavel1 klar.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ja , sala på på baksidan av de lodräta reglarna som sitter på takstolarna , struligare jobb men mer boyta ☺
Men för att röra till det ännu mer skulle jag ha isolerat hela vägen från golvnivå upp till hanbjälken på takstolar och utnyttjat utrymmet mellan takstolar (1200 mm) till förvaring.Dörrar eller luckor som avlägsnas lätt.
Om det inte ska fyllas med ventrör mm.
Men för att röra till det ännu mer skulle jag ha isolerat hela vägen från golvnivå upp till hanbjälken på takstolar och utnyttjat utrymmet mellan takstolar (1200 mm) till förvaring.Dörrar eller luckor som avlägsnas lätt.
Om det inte ska fyllas med ventrör mm.
Redigerat: